טסלה עדיף על אדיסון ?
בין ג'נראל אלקטריק - לג,וסטינגהאוס.
ישר - או מתהפך ?
[u]על 13 הפרצות איה בהמשך.[/u]
ומה הקשר בין כל זה [ולחנוכה ? !
א.
שם המלחמה "זרם ישיר-" ורציף ובניית המוני תחנות כוח קטנות מפוזרות.(עד טווח של קילומטר אחד מהצרכנים. בגלל ירידת מתח.). או זרם חילופין - שמשנה כיוון 50 פעם בשנייה. ובניית תחנות כוח גדולות ומרכזיות. ושנאים בדרך לצרכן.
ובמלחמה זו ניצח טסלה ממוצא סרבייה את אדיסון האמריקאי. ובעוד שב- 1886. אדיסון בנה 121 תחנות כוח כנל עם זרם ישיר בארהב. . הרי ווסטינגהאוס מפיטסבורג חישמל את כל רומא עם זרם החילופין.
והמעניין שטסלה עבד בהתחלה אצל אדיסון[ כן זה שהמציא \שכלל את נורת החשמל שלנו] .ורק אחרי שעשקו והתחמק מלשלם לו 50.000 דולר על המצאותיו . ערק למתחריו .וגילה לעולם את זרם החילופין. למרות זאת בסוף מת עני ואביון.
בקיצור היום כולם משתמשים בזרם החילופין. בו הזרם משנה את כיוונו כאילו מקוטב מגנטי/ חשמלי - חיובי. לקוטב מגנטי /חשמלי - שלילי .וחוזר חלילה.
[חסרונה של שיטת זרם החילופין שנוא טומן בחובו סכנת התחשמלות גבוהה יותר בשל גרימת פרפור חדרים בלב . במסגרת המאבק אדיסון הזהיר מפני סכנות ההתחשמלות הכרוכות בשימוש בזרם חילופין וכדי להמחישן אף בנה כיסא חשמלי וחישמל בו בעלי חיים. .]
אולם - בשימוש בסוללות אנו ממשיכים להשתמש [b]בזרם[/b] הישיר .בו הזרם זורם כל הזמן מהשלילי לחיובי.
ומה כל זה קשור לחנוכה. ?
חלק ב
מלחמת הזרמים-
לרבים מהפוסקים בחשש שריפה וסכנה - מותר להדליק נרות שבת עם נורות חשמל. ולמה - כי המטרה היא להאיר לכבוד השבת וכו. והחשמל עושה זאת מצויין.
והאם גם נרות חנוכה . מותר להדליק נורות חשמליות.....לא . אסור. פסול. טרף...
למה - מה קרה ? מה ההבדל ?
והתשובה :[b][u] זרם חילופין זה ההבדל..[/u][/b]! !
הגמרא בפסחים יא. אומרת שאסור לשים בער"ש ביצה/כלי ובו שמן. שיטפטף בשבת . שמן לנר הדולק.
. ולפי הירושלמי הסיבה היא : משום שכל טיפה הנוטפת נחשבת כהדלקה חדשה. עיין שם.
ורשז"א דן מה הדין לעשות כך בנר חנוכה ? שלפי זה גם בנר חנוכה יהיה אסור - מפני ש: בלי הטפטוף - אין בנר עצמו כדי שידלק חצי שעה ! !
אם כך אומר רשז"א
אם הזרם היה ישיר ניתן היה להתיר .ששם הזרם קבוע [והרי זה כאילו שיש בתוך החוטים כדי לדלוק את הזמן הנדרש.והזרימה רצופה ללא הפסקה.
אבל היות שאנו משתמשים .בזרם חילופין שיש בו הפסקות ( אמנם בלתי מורגשות) של 50 פעם בשנייה - בשעת ההיפוך. הרי כל היפוך זרם דינו כהדלקה חדשה. כמו בטיפות חדשות מהכלי.. .והזרם כאילו... מ ט פ ט ף.....
ומשום כך הוא נוטה לאיסור.
אבל אם ידליק חנוכייה עם פנסים / סוללות. הרי זה כשר - שכן בהם הזרם הוא ישיר.
נכון - שגם בפנסים יש פוסקים המחמירים לאסור . הבן איש חי -משום שאין כאן ממשות של אש. או מפני שלא האדם הוא המדליק- אלא הזרם.
ומה יעשה אדם במטוס שאין לו שום אפשרות אחרת ? לרשז"א ולר' אליישיב ולר אבא שאול ידליק עי סוללה ובברכה.
ויא- שידליק רק לזיכרון - ובלי ברכה.
ד.
הנל מתייחס - לעניין השמן\ חשמל הדלק.
אבל מה עם הפתילות ?
וכאן שוב הטכנולוגיה המתחדשת מציבה לנו אתגרים !
שכן אלו שהכשירו את החשמל היה זה כשאת מקום הפתילה ממלאת חוט הלהט \ מתכת בוערת. ולכן אפשר שכמו שלגבי שבת דינו כמבעיר, הוא הדין לגבי נרות חנוכה – נחשב כאש- וכשר להדלקה.
אבל גם כאן יש שדנו וחששו להכשירו , בשל השוני :1 , הפתילה מתכלה ע"י הבעירה ,ולא כך הדבר בחוט הלהט,[רק לאורך זמן יש כילוי מעט].
2, הנר הרגיל כולל בתוכו שמן ופתילה יחד, ואולי אין זה כך בחוט הלהט.
3. י"א שמכיון שלא היה כדוגמתו בזמן חזל- ממילא אינו נכלל בנרות \ פתילות הכשרות להדלקת נרות חנוכה.
והיום – העסק מסובך יותר שכן היום רבים הנורות שכלל אין בהם חוט להט\אש. כל הפלורסנט והלדים או נורת PL - ובאלו לדעת כולם אין יוצאין ידי חובת ההדלקה.