עמוד 1 מתוך 1

הערה חשובה מאוד הלכה למעשה!

פורסם: א' דצמבר 18, 2022 1:41 am
על ידי זיז שדי
כאן בהרבה מקומות בחו"ל נוהגים שלא להדליק בחוץ, וכדמשמע בכמה ראשונים ואכמ"ל.
אך יש לעורר הרבה על מנהגם שיש הרבה שיש להם בתים גדולים תחתיים שניים ושלישים תעשינה, ורובן מדליקים בחלון הסמוך לרה"ר בקומה התחתונה, והיה נראה להעיר דחז"ל תקנו ג' מקומות, היה בבית מניחו בחלון הסמוך לרה"ר, היה בעליה מניחו בחלון הסמוך לרה"ר, בשעת הסכנה מניחו על שולחנו, והנה הסובר דאנן בשעת הסכנה אין לו להניח בחלון הסמוך לרה"ר כי אם על שולחנו, והסובר כי אין אנו בשעת הסכנה הרי חייב להדליק על פתח ביתו מבחוץ, אך נראה דסוברים שכיוון שתקנו תקנו, וכבר האריכו בזה הרבה, אך נראה לעורר דכל הדרים בבית ובעליה הרי יש להם מקום גדול לקיים מקום הדלקה מדינא דגמרא בחלון דעליה הסמוך לרה"ר דזה וודאי מקום שתקנו חז"ל ולא הוי סכנה כלל. ואמאי אין מקפידים ע"ז ומדליקים בקומה התחתונה דשם מקום הדלקה הוא בפתח, והצעתי דברי לפני כמה מגדולי מורי ההוראה והודו לדברי וכן יש לנהוג

Re: הערה חשובה מאוד הלכה למעשה!

פורסם: ב' דצמבר 19, 2022 2:36 pm
על ידי ברשילא
המקום להדליק בחלון שבעליה, הוא אך ורק במי שדר בעליה בלבד, ומשום שאין לו פתח לרשות הרבים.
אבל כאן הרי יש להם פתח לרשות הרבים, וממילא גם לפי חז"ל אין בבית זה "מקום" להדליק בחלון שבעליה.
ואין שום הבדל בין החלון שבקומה התחתונה לבין החלון שבקומה העליונה.
(וצריך לתקן בהודעת הפותח: חז"ל תקנו ג' מקומות היה בבית מניחו בפתח הסמוך לרה"ר)

Re: הערה חשובה מאוד הלכה למעשה!

פורסם: ב' דצמבר 19, 2022 3:17 pm
על ידי זיז שדי
ברשילא כתב:המקום להדליק בחלון שבעליה, הוא אך ורק במי שדר בעליה בלבד, ומשום שאין לו פתח לרשות הרבים.
אבל כאן הרי יש להם פתח לרשות הרבים, וממילא גם לפי חז"ל אין בבית זה "מקום" להדליק בחלון שבעליה.
ואין שום הבדל בין החלון שבקומה התחתונה לבין החלון שבקומה העליונה.
(וצריך לתקן בהודעת הפותח: חז"ל תקנו ג' מקומות היה בבית מניחו בפתח הסמוך לרה"ר)

צדקת בתקונך, אני לא יודע למה אני לא יכול לתקן.
בזמן חז"ל לא היה שכיח שידורו אנשים בשתי קומות, ולכן תקנו פתח בבית וחלון בעליה, ולכן כתבתי לדון שעתה שנתחדש דירה בב' קומות בכ"ז תקנה הראשונה לא פקעה שיש דין ומקום הדלקה בחלון שבעליה. (כמובן שאין בזה התר שלא להדליק בפתח של הבית דלא גרע מחצר שיש בה ב' פתחים אלא למי שאין רוצה להדליק בפתחו לכה"פ ידליק במקום שנכלל בתקנת חז"ל)
ואפילו הרוצה לחלוק י"ל דלכה"פ לא גרע מסילקא וארוזא הואיל ונפק מפומהון דרבנן.