מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מי ששוהה בלילי חנוכה מחוץ לביתו

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

מי ששוהה בלילי חנוכה מחוץ לביתו

הודעהעל ידי כדכד » א' דצמבר 11, 2022 5:23 pm

אדם שנמצא מחוץ לביתו (ובני הבית נשארים בבית) בלילה מלילות החנוכה - ידליק במקום שישן או אשתו תדליק בביתו או גם וגם?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מי ששוהה בלילי חנוכה מחוץ לביתו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' דצמבר 11, 2022 6:30 pm

אשתו חייבת להדליק בביתם, ולמיטב זכרוני אינה יוצאת ידי חובה כלל בהדלקתו.
והוא אינו חייב להדליק במקום שבו הוא נמצא, כי הוא יוצא בהדלקתה.
למנהג האשכנזים (שכאו"א מדליק בעצמו) - הוא יכול להדליק בברכה במקומו.
אבל למנהג הספרדים - לכאורה אינו יכול לברך במקומו, וראוי שישמע את הברכות מאחר (כדי לצאת ידי חובת "שעשה ניסים" ו"שהחינו").

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מי ששוהה בלילי חנוכה מחוץ לביתו

הודעהעל ידי כדכד » א' דצמבר 11, 2022 6:42 pm

לכאורה למה אשכנזי יכול להדליק במקומו
הרי כשם שהיא יוצאת בהדקתו כשהם בבית הוא יוצא בהדלקתה כשאינם בבית

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מי ששוהה בלילי חנוכה מחוץ לביתו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' דצמבר 11, 2022 10:23 pm

ידי חובה - יצאו בנר הראשון.
אבל לקיים "מהדרין מן המהדרין" - יכול להדליק בברכה.

ומה שנהגו נשים ובנות שלא להדליק - לא נראה שהטעם הוא מפני שאין שום הידור בהדלקתן, אלא מטעמים אחרים.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מי ששוהה בלילי חנוכה מחוץ לביתו

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' דצמבר 12, 2022 12:50 am

עזריאל ברגר כתב:ידי חובה - יצאו בנר הראשון.
אבל לקיים "מהדרין מן המהדרין" - יכול להדליק בברכה.

ומה שנהגו נשים ובנות שלא להדליק - לא נראה שהטעם הוא מפני שאין שום הידור בהדלקתן, אלא מטעמים אחרים.

ידוע טעמו של החת"ס מדוע נשים ובנות אינם מדליקות מטעם כל כבודה וכו'.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מי ששוהה בלילי חנוכה מחוץ לביתו

הודעהעל ידי כדכד » ב' דצמבר 12, 2022 5:00 pm

במשנה ברורה נזכר הטעם שאשה אינה מדליקה משום שהיא כגופו
ולפי זה כאשר הבעל לא נמצא והאשה כן מדליקה אין ענין שהבעל ידליק משום שהיא שכגופו כבר הדליקה
וכן משמע מרבי זירא שאמר שכיוון שמדליקים עליו בביתו לאחר שנשא אשה אינו צריך אפילו להשתתף

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מי ששוהה בלילי חנוכה מחוץ לביתו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' דצמבר 12, 2022 7:16 pm

כדכד כתב:במשנה ברורה נזכר הטעם שאשה אינה מדליקה משום שהיא כגופו
ולפי זה כאשר הבעל לא נמצא והאשה כן מדליקה אין ענין שהבעל ידליק משום שהיא שכגופו כבר הדליקה
וכן משמע מרבי זירא שאמר שכיוון שמדליקים עליו בביתו לאחר שנשא אשה אינו צריך אפילו להשתתף

א. היא טפלה אליו, השאלה היא האם גם גם הוא טפל אליה.
ב. רבי זירא - יכול להיות שלא נהגו בזמנו ומקומו כמהדרין, ואם כן אין ראיה כלל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מי ששוהה בלילי חנוכה מחוץ לביתו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' דצמבר 12, 2022 7:18 pm

כל הענין שנשים אינן מדליקות - חידוש הוא, ונדחקו הפוסקים ליישבו.
ולכן אינני ממהר ללמוד ממנו למקרה ההפוך.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מי ששוהה בלילי חנוכה מחוץ לביתו

הודעהעל ידי כדכד » ג' דצמבר 13, 2022 5:25 pm

זה לא למהר ללמוד
זה להסיק מסקנות
הוא לא טפל אליה אלא היא אליו וזאת משום שהיא כגופו ולכן כשהוא מדליק בבית אין האשה מדליקה
אולם כשהאשה שהיא כגופו כן מדליקה בבית הרי שהאשה שכגופו הדליקה כבר בבית ומנין לחייב גם אותו?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מי ששוהה בלילי חנוכה מחוץ לביתו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' דצמבר 13, 2022 10:59 pm

אכן ראיתי היום שיש מורים שיכוון שלא לצאת בהדלקת אשתו, או שישתדל להדליק לפני שהיא מדליקה בבית.


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 64 אורחים