זמירות לשבת חנוכה
פורסם: א' דצמבר 05, 2021 10:08 pm
'זמירות לשבת חנוכה'
בסידור בית יעקב לרבי יעקב עמדין, מובא זמר שהיו מזמרים בשבת חנוכה, וחתום עליו 'אברהם' הוא אבן עזרא (כפי שמובא בהמשך). אמנם אודות זמר זה, ומחברו כתוב בשו"ת מהר"י מברונא (סי' קלז') וז"ל: עוד הגידו לי שמהר"ר אברהם הכהן לא רצה להניח הבחורים לנגן הזמר אכלו משמנים על השלחן, לפי שמשמע כאלו נתקן על פי תלמיד חכם, וזה אינו כלל, שהרי כתב מהר"מ (מרוטנבורג. מובא בטור סי' תע"ר) שסעודת חנוכה אינה סעודת מצוה, והזמר מתחיל אכלו משמנים כו' עד תמכור לצורך חנוכה, משמע דסעודת מצוה היא, עכ"ל. (א"ה, מבוא' בדבריו, א' שזמר זה לא חיברו האבן עזרא כפי שכתב היעב"ץ. ב' זמר זה אינו דוקא לשבת חנוכה אלא לימי החנוכה. ובאמת בסידור תיקוני שבת (י"ל בשנת תקפ"ד. מובא זמר זה 'לשבת וחנוכה', ע"ש). אמנם בספר להורות נתן (מועדים) כתב, אולם י"ל דשפיר נתקן ע"פ ת"ח דס"ל כהשיטות דחנוכה הם ימי משתה ושמחה. ובספר אבן ישראל (לרבי ישראל ברוך ברוין, ח"א עמ' מז', י"ל בגראסווארדיין בשנת תרצ"ד) כתב, ועי' בספר מאורי אור שכתב ששמע מאנשים חשובין שחשבוהו (לזמר הנ"ל) לשחוק, כי המחבר היה מכת לצים ולא ר"א אבן עזרא.
בסידור בית יעקב לרבי יעקב עמדין, מובא זמר שהיו מזמרים בשבת חנוכה, וחתום עליו 'אברהם' הוא אבן עזרא (כפי שמובא בהמשך). אמנם אודות זמר זה, ומחברו כתוב בשו"ת מהר"י מברונא (סי' קלז') וז"ל: עוד הגידו לי שמהר"ר אברהם הכהן לא רצה להניח הבחורים לנגן הזמר אכלו משמנים על השלחן, לפי שמשמע כאלו נתקן על פי תלמיד חכם, וזה אינו כלל, שהרי כתב מהר"מ (מרוטנבורג. מובא בטור סי' תע"ר) שסעודת חנוכה אינה סעודת מצוה, והזמר מתחיל אכלו משמנים כו' עד תמכור לצורך חנוכה, משמע דסעודת מצוה היא, עכ"ל. (א"ה, מבוא' בדבריו, א' שזמר זה לא חיברו האבן עזרא כפי שכתב היעב"ץ. ב' זמר זה אינו דוקא לשבת חנוכה אלא לימי החנוכה. ובאמת בסידור תיקוני שבת (י"ל בשנת תקפ"ד. מובא זמר זה 'לשבת וחנוכה', ע"ש). אמנם בספר להורות נתן (מועדים) כתב, אולם י"ל דשפיר נתקן ע"פ ת"ח דס"ל כהשיטות דחנוכה הם ימי משתה ושמחה. ובספר אבן ישראל (לרבי ישראל ברוך ברוין, ח"א עמ' מז', י"ל בגראסווארדיין בשנת תרצ"ד) כתב, ועי' בספר מאורי אור שכתב ששמע מאנשים חשובין שחשבוהו (לזמר הנ"ל) לשחוק, כי המחבר היה מכת לצים ולא ר"א אבן עזרא.