עמוד 1 מתוך 1

האם יש מן החסידים שהדליקו נ"ח בתחילת שקיעה (שניה)?

פורסם: א' דצמבר 05, 2021 4:05 pm
על ידי איש_ספר
כך נראה מדברי הבני יששכר
מאמר ג' נר מצוה אות כא.
מצוותה משתשקע החמה עד שתכלה רגל מן השוק (שבת כא ב). הנה הזמן הזה ניתקן לנר מצווה הלזה, הוא הזמן הממוצע בין היום והלילה, ובפרט לדעת המסכת סופרים [פרק כ הלכה ד] דתנא משקיעת החמה, ועיין בתוס' זבחים (נו. ד"ה מנין) ומנחות (כ ע"ב ד"ה נפסל), כל היכא דתנא משקיעת פירושו מתחילת השקיעה. הנה תתבונן בדברי רז"ל (מנחות צט ב) דשאל ההוא מרבנן, כגון אני שלמדתי כל התורה כולה, מהו ללמוד חכמות יוונית (היא הפלסופיא הטבעיית אשר הנחש כרוך בעקבה), ואמר לו [[רבו]: כתיב "והגית בו יומם ולילה" (יהושע א ח), צא ובדוק שעה שאינה מן היום ואינה מן הלילה (והוא אינו בנמצא, כי אפילו הזמן הממוצע קצתו מן היום וקצתו מן הלילה). הנה על פי זה תבין כי הנר מצוה ניתקן זכרון לבני ישראל לחכמת תורתם, כי אור שֵׂכל ישראל היא למעלה מן חכמת הטבע (על כן היה הנס באור שלא כטבע), חלילה לבן ישראל להשקיע שכלו וחכמתו בחכמות החיצוניות כאשר רצו היוונים. וזהו שתיקנו בנר מצוה הזה (הרומז לחכמת התורה למעלה מן הטבע) משתשקע החמה עד שתכלה רגל מן השוק, שהוא זמן ממוצע בין היום והלילה, ואף על פי כן אז נוהג הנר מצוה (הרומז לתורה), להורות: צא ובדוק שעה שאינה מן היום וכו', דאפילו זמן הממוצע – קצתו מן היום וקצתו מן הלילה, ואין לך רשות להיבטל ממנה, דכתיב: "והגית בו יומם ולילה":


חיפשתי אצל נכדו המנח"א בדרחו"ש, ול"מ שם אימתי הדליק.

Re: האם יש מן החסידים שהדליקו נ"ח בתחילת שקיעה (שניה)?

פורסם: א' דצמבר 05, 2021 4:19 pm
על ידי הוד_והדר
הבני יששכר הדליק מוקדם, כמבואר לכאורה בספרו חידושי מהרצ"א על הלכות חנוכה

[ויש להעיר על טעות שנמצא בספרים שכאילו הדליק בין מנחה ומעריב, ששורשו בטעות הבנת הנקרא]

עכ"פ נכדו הדליק מאוחר וכמבואר בדרכי חיים ושלום סימן תתיב שהיה מדליק בערך שעה שבע. וכן בנמוקי אורח חיים כתב על זה

והא לך מה שכתבתי בזה, ראה במצורף מדור לדעת דרכי אות ג ובמצוין במדור ציוני דרך


C1.PNG
C1.PNG (219.67 KiB) נצפה 3257 פעמים



C2.PNG
C2.PNG (220.44 KiB) נצפה 3257 פעמים

Re: האם יש מן החסידים שהדליקו נ"ח בתחילת שקיעה (שניה)?

פורסם: א' דצמבר 05, 2021 4:34 pm
על ידי הוד_והדר
וראה גם מה שכתבנו בחידושי מהרצ"א [מהדורא החדשה הנועדה לצאת לאור] הערה קעט

Re: האם יש מן החסידים שהדליקו נ"ח בתחילת שקיעה (שניה)?

פורסם: א' דצמבר 05, 2021 6:09 pm
על ידי איש_ספר
יש"כ גדול! [אולי היה מקום להוסיף דברי הבני"ש שציינתי ולא מצאתי שהוזכר שם]

נראה איפוא שהבני יששכר היה יחיד בהנהגתו. פלא.

Re: האם יש מן החסידים שהדליקו נ"ח בתחילת שקיעה (שניה)?

פורסם: א' דצמבר 05, 2021 6:23 pm
על ידי הוד_והדר
צוין לבמדור ציוני דרך לדבריו בספרו בני יששכר במקום אחר, וכתבתי שכן הוא בעוד מקומות בספרו, ואכן לא ציינתי לכל מקום שמזכיר הענין.

Re: האם יש מן החסידים שהדליקו נ"ח בתחילת שקיעה (שניה)?

פורסם: ב' דצמבר 06, 2021 2:13 am
על ידי בן אדם
לא הבנתי את השאלה
מה זה תחילת שקיעה שניה
הרי זה גופא אומר רבנו תם, שתחילת השקיעה היא השקיעה הראשונה, וסוף השקיעה היא השקיעה השניה.
איך יתכן תחילת שקיעה שניה?

Re: האם יש מן החסידים שהדליקו נ"ח בתחילת שקיעה (שניה)?

פורסם: ב' דצמבר 06, 2021 8:43 am
על ידי משוש דורים
לא, גם לר"ת יש זמן משקיעה שניה ועד צאה"כ, ז"א שקיעה ראשונה בשקיעה שלנו, שקיעה שניה ג' מילין ורביע אח"כ, (58.5 דקות) ואח"כ ג' רבעי מיל (18 דקות) בין השמשות

Re: האם יש מן החסידים שהדליקו נ"ח בתחילת שקיעה (שניה)?

פורסם: ב' דצמבר 06, 2021 10:15 am
על ידי בן אדם
משוש דורים כתב:לא, גם לר"ת יש זמן משקיעה שניה ועד צאה"כ, ז"א שקיעה ראשונה בשקיעה שלנו, שקיעה שניה ג' מילין ורביע אח"כ, (58.5 דקות) ואח"כ ג' רבעי מיל (18 דקות) בין השמשות

לא מדויק. השקיעה הראשונה היא תחילת השקיעה, דהיינו השקיעה שלנו, ושקיעה שניה היא סוף אותה השקיעה, והיא ג' רבעי מיל לפני צאת הכוכבים.
אין דבר כזה סוף שקיעה שנייה, יש שקיעה אחת שתחילתו 4 מיל לפני צאת הכוכבים, וסופה שלשת רבעי מיל לפני צאת הכוכבים.

Re: האם יש מן החסידים שהדליקו נ"ח בתחילת שקיעה (שניה)?

פורסם: ב' דצמבר 06, 2021 11:38 am
על ידי משוש דורים
ולסוף שקיעה זו קוראים הפוסקים שקיעה שניה.

Re: האם יש מן החסידים שהדליקו נ"ח בתחילת שקיעה (שניה)?

פורסם: ב' דצמבר 06, 2021 1:00 pm
על ידי בן אדם
משוש דורים כתב:ולסוף שקיעה זו קוראים הפוסקים שקיעה שניה.

אכן, אבל צירוף המילים "תחילת שקיעה שניה" אין לו פשר.
כלומר, יש ג' זמנים:
1. תחילת השקיעה (או: שקיעה ראשונה, או: השקיעה שלנו). שהיא 4 מילין לפני צאת הכוכבים.
2. סוף השקיעה (או: שקיעה שניה) שהיא 3/4 מיל לפני צאת הכוכבים, ואז מתחיל בין השמשות.
3. צאת הכוכבים.

לגופו של עניין. בגמרא מבואר שזמן הדלקת הנרות היא בשקיעה. אבל הראשונים כותבים שלפי היסוד שיסד רבנו תם לחלק בין הלשון "משקיעת החמה" שהכוונה לתחילת השקיעה (ז"א השקיעה שלנו), ובין הלשון "משתשקע החמה" שהכוונה לסוף השקיעה (או שקיעה שניה, ז"א 3/4 מיל לפני צאת הכוכבים של ר"ת). לפי זה יוצא שכאן הכוונה לסוף השקיעה, דהיינו 3/4 מיל לפני צאה"כ דר"ת, שהיא תחילת בין השמשות לפי הראשונים.
ואכן בטור נפסק שזמן הדלקת נרות חנוכה בסוף השקיעה. ובפשטות הכוונה 13.5 דקות לפני צאת דר"ת. אלא שהב"ח מביא את הגהות המרדכי שמפרש שהכוונה לצאת הכוכבים, ומכאן נובע המנהג המוזר להדליק בצאת הכוכבים. אבל בפשטות כוונות הגהות המרדכי לבין השמשות שאז מתחילה צאת הכוכבים, אבל אין הכוונה לצאת הכוכבים ממש שהיא ודאי לילה.

Re: האם יש מן החסידים שהדליקו נ"ח בתחילת שקיעה (שניה)?

פורסם: ד' דצמבר 08, 2021 5:59 pm
על ידי כדכד
לא נכון
המשנה ברורה בהלכות הדלקת נרות חנוכה כותב שיש המדליקים "מתחילת שקיעה שניה".