עמוד 1 מתוך 3

״להשכיחם״ או ״להשכיח״ ב׳על הניסים׳

פורסם: ש' דצמבר 08, 2018 6:17 pm
על ידי גלרשטיין
מישהו מכיר נוסח ל על הניסים שגורס ״להשכיח תורתך ולהעביר חוקי רצונך״ (במקום ״להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך״). [ראיתי מי שמביא שכן הוא נוסח הגר״א, בספר עיון תפילה וכן בספר גנוזות הגר״א. ד״א: אשמח אפ מישהו יוכל את העמודים בהם כתוב כן מספרים אלו לכאן]

חטא החשמונאים ברפיון הכהונה

פורסם: א' דצמבר 22, 2019 2:47 pm
על ידי שייף נפיק
אני מזדרז לפני חנוכה, מאחר שראיתי שר' גדליה אייזמן אמר בשם ר' אייזיק שר שלא ראוי לעסוק בחטאי החשמונאים. אז אני כותב לפני...

הנה כתב הרמב"ן בראשית פרק מט: "ואפשר גם כן שהיה עליהם חטא במלכותם מפני שהיו כהנים ונצטוו (במדבר יח ז) תשמרו את כהונתכם לכל דבר המזבח ולמבית לפרכת ועבדתם עבודת מתנה אתן את כהונתכם, ולא היה להם למלוך רק לעבוד את עבודת ה'. והנה כתב הב"ח אורח חיים סימן תרע אבל בחנוכה עיקר הגזירה היתה על שהתרשלו בעבודה ועל כן היתה הגזירה לבטל מהם העבודה כדתניא בברייתא (אוצר מדרשים [אייזנשטיין] עמ' 193 ד"ה דור) שגזר עליהן אותו הרשע לבטל התמיד ועוד אמר להם מצוה אחת יש בידם אם אתם מבטלין אותה מידם כבר הם אבודין ואיזה זה הדלקת מנורה שכתוב בה (שמות כז כ) להעלות נר תמיד כל זמן שמדליקין אותן תמיד הם עומדין כו' עמדו וטימאו כל השמנים וכשחזרו בתשובה למסור נפשם על העבודה הושיעם יי' על ידי כהנים עובדי העבודה בבית יי' ע"כ נעשה הנס גם כן בנרות תחת אשר הערו נפשם למות על קיום העבודה ולפיכך לא קבעום אלא להלל ולהודות שהיא העבודה שבלב" ומובן אם כן שכל כוחם היה מחמת מסירות נפשם על העבודה, וכשעשו דבר שהוא גורם להתרשלות בה, ובאופן של קבע שכזה, ממילא נענשו כל כך.

גבינה למה, ולמה לא יין? ושמן?

פורסם: א' דצמבר 22, 2019 10:33 pm
על ידי שייף נפיק
כתב הרמ''א (תר''ע ב) ''יש אומרים שיש לאכול גבינה בחנוכה לפי שהנס נעשה בחלב שהאכילה יהודית את האויב''
א. גבינה למה? למה לא חלב כעיקר המעשה? ואמנם יש שכתבו שהאכילתו גבינה או תבשיל של גבינה, אבל הרמ''א שמזכיר חלב למה לא חלב?
ב. למה לא יין, הרי לפי המסופר השקתו חלב וכשצמא נתנה לו יין ונרדם, אם כן היין זכה להיות הגומר במצווה?
ג. הנס נעשה גם בשמן, ולמה לא מזכיר הרמ''א שמן?

Re: גבינה למה, ולמה לא יין? ושמן?

פורסם: א' דצמבר 22, 2019 10:53 pm
על ידי חלמישצור
ראה אצל ח' סיימונס, 'אכילת גבינה ולביבות בחנוכה', סיני, קטו (א-ב), תשרי-חשון תשנ"ה, עמ' נז-סד.

הדר בבית הכנסת היכן מדליק?

פורסם: א' דצמבר 29, 2019 5:59 pm
על ידי ברוך00
אדם בודד (לא נשוי) שגר לבדו בבית הכנסת. היכן מדליק?
זה ודאי שכשנמצא בבית הכנסת בשעת הדלקה הוא יוצא יד"ח בהדלקה. (דזה כל התקנה להדליק בבית הכנסת.
השאלה היא כשהוא לא היה בהדלקה של בית הכנסת והוא הגיע כשכבו הנרות, האם י"ל שהוא כבר יצא בהדלקה שהדליקו בבית הכנסת? או שלא, דנכון אמנם שהוא יושן בבית הכנסת אבל מכיון שהבית כנסת לא שייך לו, אין לו שום שייכות למקום?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: ב' דצמבר 30, 2019 1:02 am
על ידי אליעזר בלוי
מדוע לא נהוג שהנשים יקראו הלל בברכה בחנוכה

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: ב' דצמבר 30, 2019 10:54 am
על ידי עזריאל ברגר
אליעזר בלוי כתב:מדוע לא נהוג שהנשים יקראו הלל בברכה בחנוכה

איפה לא נהוג?
אצלנו הנשים אומרות הלל בברכה בכל יום שאומרים בו הלל.

הטעם שהשוכח על הניסים אינו צריך לחזור

פורסם: ב' יולי 27, 2020 3:35 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
מתוך יתד המאיר תמוז תש"פ סימן לז אות ח
יתד המאיר תמוז תשפ סימן לז אות ח ח''א.PNG
יתד המאיר תמוז תשפ סימן לז אות ח ח''א.PNG (384.57 KiB) נצפה 24698 פעמים

יתד המאיר תמוז תשפ סימן לז אות ח ח''ב.PNG
יתד המאיר תמוז תשפ סימן לז אות ח ח''ב.PNG (321.46 KiB) נצפה 24698 פעמים

Re: הדר בבית הכנסת היכן מדליק?

פורסם: א' נובמבר 22, 2020 10:05 am
על ידי שקלאוו
ברוך00 כתב:אדם בודד (לא נשוי) שגר לבדו בבית הכנסת. היכן מדליק?
זה ודאי שכשנמצא בבית הכנסת בשעת הדלקה הוא יוצא יד"ח בהדלקה. (דזה כל התקנה להדליק בבית הכנסת.
השאלה היא כשהוא לא היה בהדלקה של בית הכנסת והוא הגיע כשכבו הנרות, האם י"ל שהוא כבר יצא בהדלקה שהדליקו בבית הכנסת? או שלא, דנכון אמנם שהוא יושן בבית הכנסת אבל מכיון שהבית כנסת לא שייך לו, אין לו שום שייכות למקום?


איפכא מסתברא. בהדלקת ביה"כ לא יוצא, משום שההדלקה היא משום מנהג ולא משום תקנת המצוה וע"כ יש חסרון בכוונה ובמקום ההדלקה הראוי (ואף אם נאמר מניחו על שולחנו שם זה בכל הראוי לבילה וק"ל דאף אם הוא מהנוהגים להדליק בפנים חייב להדליק שוב).
ומאידך מחיובי מזוזה (יומא יא., טושו"ע רפ"ו) למדנו שיש דיורין בביה"כ ואם דר שם נחשב ביתו, ולכן חייב להדליק בזמנו ובמקומו בברכה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: א' נובמבר 22, 2020 1:40 pm
על ידי כדכד
מצינו שהתקינו קידוש בביהכ"נ מפני אורחים שישנים שם
ולא מצינו שתיקנו עבורם הדלקת נ"ח
לכן נראה שאו שפטורים כי אין להם בית או שיוצאים בהדלקה בבית כנסת

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: א' נובמבר 22, 2020 1:43 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:מצינו שהתקינו קידוש בביהכ"נ מפני אורחים שישנים שם
ולא מצינו שתיקנו עבורם הדלקת נ"ח
לכן נראה שאו שפטורים כי אין להם בית או שיוצאים בהדלקה בבית כנסת

הקשר בין ההתחלה לסיום - רופף.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: א' נובמבר 22, 2020 1:51 pm
על ידי כדכד
אם מר יפרש דבריו ולא יכתוב בחידות אולי אוכל להתייחס

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: א' נובמבר 22, 2020 1:54 pm
על ידי עזריאל ברגר
צודק. ארחיב:
מדוע כת"ר מניח שהיו צריכים לתקן תקנת הדלקת נר חנוכה בבית הכנסת?
אולי היה פשוט לכולם שכל אחד מדליק במקום לינתו ואכילתו, כפי שמדליק לעצמו נר להאיר?

ומאידך: הרי מצינו שתיקנו תקנת נ"ח בביה"כ!

ויעוין https://www.hamichlol.org.il/%D7%9B%D7% ... 7.91.D7.9F

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: א' נובמבר 22, 2020 2:26 pm
על ידי כדכד
האורחים שאוכלים ושותים בבית הכנסת .

תיקנו להם קידוש בבית הכנסת כי זה מקום אכילתם.
לפי זה לאורחים הישנים בית הכנסת היה צריך לתקן שידליקו שם נרות (ול"ד שאכילה קובעת אז לאלה שאוכלים שם).

מכך שחכמים התייחסו לקידוש ולא התיחסו להדלקת נרות - הנחתי מה שכתבתי לעיל שאו שיצאו ידי חובה בהדלקה בבית הכנסת או שהם פטורים

לא הבנתי מה ענין הקשור שהפנה אליו כת"ר לכאן

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: א' נובמבר 22, 2020 4:50 pm
על ידי רציני
תניא רבתי (סימן לה). כל בו (סימן מד). בית יוסף (סימן תרעא). כתבו שהטעם להדלקת נרות חנוכה בבית הכנסת זה משום האורחים. אולם יש טעמים אחרים בראשונים.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: א' נובמבר 22, 2020 8:33 pm
על ידי כדכד
הטעם משום האורחים זה כדי שהאורחים יצאו ידי חובתם או כדי שלא תשתכח מהם תורת הדלקת נ"ח או טעם אחר?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: א' נובמבר 22, 2020 8:41 pm
על ידי רציני
לשון הבית יוסף (סימן תרעא, סעיף ז, ד"ה ומ"ש שמניחין נר חנוכה בבית הכנסת): נראה שתיקנו כן מפני האורחים שאין להם בית להדליק בו וכמו שתיקנו קידוש בבית הכנסת שום אורחים דאכלו ושתו בבי כנישתא. וכן כתב הכל בו.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: א' נובמבר 22, 2020 10:10 pm
על ידי לבי במערב
כאן הובא לקט מ"מ בטעם ההדלקה בביהכ"נ.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 11:07 am
על ידי כדכד
רציני כתב:לשון הבית יוסף (סימן תרעא, סעיף ז, ד"ה ומ"ש שמניחין נר חנוכה בבית הכנסת): נראה שתיקנו כן מפני האורחים שאין להם בית להדליק בו וכמו שתיקנו קידוש בבית הכנסת שום אורחים דאכלו ושתו בבי כנישתא. וכן כתב הכל בו.

אם כך לכאורה הדר בבית הכנסת יצא ידי חובה בהדלקה שבבית הכנסת גם אם לא היה שם בפועל

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 3:33 pm
על ידי רציני
כדכד כתב:
רציני כתב:לשון הבית יוסף (סימן תרעא, סעיף ז, ד"ה ומ"ש שמניחין נר חנוכה בבית הכנסת): נראה שתיקנו כן מפני האורחים שאין להם בית להדליק בו וכמו שתיקנו קידוש בבית הכנסת שום אורחים דאכלו ושתו בבי כנישתא. וכן כתב הכל בו.

אם כך לכאורה הדר בבית הכנסת יצא ידי חובה בהדלקה שבבית הכנסת גם אם לא היה שם בפועל

אפשר להתחיל ככה. לולי תקנת חכמים האם האורחים היו חייבים להדליק בבית הכנסת, ומה שנגיד נשאל אם כן מדוע חכמים תיקנו?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 6:56 pm
על ידי כדכד
חכמים לא תיקנו להדליק נרות בבית הכנסת.
זהו מנהג.
השאלה איפוא היא ממתי התחיל המנהג או מה היה בלעדיו.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 7:20 pm
על ידי רציני
כדכד כתב:חכמים לא תיקנו להדליק נרות בבית הכנסת.
זהו מנהג.
השאלה איפוא היא ממתי התחיל המנהג או מה היה בלעדיו.

לשון הבית יוסף ציטטתי אותו למעלה: נראה "שתיקנו" כן. ע"כ. ואולי אין כוונתו לתקנת חז"ל אלא לתקנה יותר מאוחרת.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 10:33 pm
על ידי שקלאוו
רציני כתב:תניא רבתי (סימן לה). כל בו (סימן מד). בית יוסף (סימן תרעא). כתבו שהטעם להדלקת נרות חנוכה בבית הכנסת זה משום האורחים. אולם יש טעמים אחרים בראשונים.

לשון הבית יוסף (סימן תרעא, סעיף ז, ד"ה ומ"ש שמניחין נר חנוכה בבית הכנסת): נראה שתיקנו כן מפני האורחים שאין להם בית להדליק בו וכמו שתיקנו קידוש בבית הכנסת שום אורחים דאכלו ושתו בבי כנישתא. וכן כתב הכל בו.


אורחים אוכלים ושותים בביה"כ ולכן תקנו לקדש שם דהוא מקום סעודתם. אין פה שינוי ממצוות הקידוש המקורית, הרי העני הדר בביה"כ כבר חייב בקידוש. חידוש התקנה היא על שמשי בתי הכנסיות שיקפידו לקדש תמיד בין אם יש עני ובין אם אין ע"מ שלא יתרופף הדבר וישאר עני ללא קידוש.

לעומת זאת, מה המכריח לדוק בב"י שמדובר בלנים בביה"כ?
אם זו מצות הדר בביה"כ, ומוכח ממזוזה שכן הוא - המצוה המקורית כבר חלה, ויש לו להדליק בטפח הסמוך לפתח לרה"ר של ביה"כ, בזמנה, והדר הוא המדליק.
ההדלקה בביה"כ גדרה ואופיה שונים בתכלית. למה לבטל מצוות חז"ל מקורית מפני תקנה שמקורה ובסיסה לוט בערפל? אי לכך, דעת נוטה שמדובר באורחים בסתמא, כגון בלנים אצל בעלי בתים ואינם משתתפים בפריטי, ואולי אין זה מוציא אותם י"ח נר איש וביתו אלא י"ח פרסומי ניסא גרידא.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 10:40 pm
על ידי כדכד
רציני כתב:
כדכד כתב:חכמים לא תיקנו להדליק נרות בבית הכנסת.
זהו מנהג.
השאלה איפוא היא ממתי התחיל המנהג או מה היה בלעדיו.

לשון הבית יוסף ציטטתי אותו למעלה: נראה "שתיקנו" כן. ע"כ. ואולי אין כוונתו לתקנת חז"ל אלא לתקנה יותר מאוחרת.

הבית יוסף לא כותב שמברכים על הדלקת נרות חנוכה בבית הכנסת משום שמברכים על המנהג?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: ג' נובמבר 24, 2020 12:07 am
על ידי רציני
כדכד כתב:
רציני כתב:
כדכד כתב:חכמים לא תיקנו להדליק נרות בבית הכנסת.
זהו מנהג.
השאלה איפוא היא ממתי התחיל המנהג או מה היה בלעדיו.

לשון הבית יוסף ציטטתי אותו למעלה: נראה "שתיקנו" כן. ע"כ. ואולי אין כוונתו לתקנת חז"ל אלא לתקנה יותר מאוחרת.

הבית יוסף לא כותב שמברכים על הדלקת נרות חנוכה בבית הכנסת משום שמברכים על המנהג?

את זה הוא כתב בשם הריב"ש. אבל אתה צודק שעדיף לא לעשות מחלוקת בזה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: ג' נובמבר 24, 2020 12:17 am
על ידי רציני
שקלאוו כתב:
רציני כתב:תניא רבתי (סימן לה). כל בו (סימן מד). בית יוסף (סימן תרעא). כתבו שהטעם להדלקת נרות חנוכה בבית הכנסת זה משום האורחים. אולם יש טעמים אחרים בראשונים.

לשון הבית יוסף (סימן תרעא, סעיף ז, ד"ה ומ"ש שמניחין נר חנוכה בבית הכנסת): נראה שתיקנו כן מפני האורחים שאין להם בית להדליק בו וכמו שתיקנו קידוש בבית הכנסת שום אורחים דאכלו ושתו בבי כנישתא. וכן כתב הכל בו.


אורחים אוכלים ושותים בביה"כ ולכן תקנו לקדש שם דהוא מקום סעודתם. אין פה שינוי ממצוות הקידוש המקורית, הרי העני הדר בביה"כ כבר חייב בקידוש. חידוש התקנה היא על שמשי בתי הכנסיות שיקפידו לקדש תמיד בין אם יש עני ובין אם אין ע"מ שלא יתרופף הדבר וישאר עני ללא קידוש.

לעומת זאת, מה המכריח לדוק בב"י שמדובר בלנים בביה"כ?
אם זו מצות הדר בביה"כ, ומוכח ממזוזה שכן הוא - המצוה המקורית כבר חלה, ויש לו להדליק בטפח הסמוך לפתח לרה"ר של ביה"כ, בזמנה, והדר הוא המדליק.
ההדלקה בביה"כ גדרה ואופיה שונים בתכלית. למה לבטל מצוות חז"ל מקורית מפני תקנה שמקורה ובסיסה לוט בערפל? אי לכך, דעת נוטה שמדובר באורחים בסתמא, כגון בלנים אצל בעלי בתים ואינם משתתפים בפריטי, ואולי אין זה מוציא אותם י"ח נר איש וביתו אלא י"ח פרסומי ניסא גרידא.

ז"ל התניא: כתב בעל הריברות נהגו להדליק נר חנוכה בבית הכנסת ויש מקומות שנהגו להניחה על הפתח ויש שמניחיי אותה באמצע בית הכנמת ומנהגינו להדליקה בבית הכנמת ושמא נהגו להדליקה עבור האורחים ועבור מי שלא יהיה לו שמן להדליק נר חנוכה אבל מורי הרב חביבי ז"ל היה נמנע מלהדליקה בבית הכנמת כדי שלא לברך עליה אבל אם היו אורחים ישנים בבית הכנסת היו האורחים עצמן צריכין להדליקה דקיימא לן אכסנאי חייב בנר הנוכה. עכ"ל.
ולכאורה מסופו משמע שבהתחלה לא דיבר על אורחים שישנים בבית הכנסת. וכמו שכתבת שאין הכוונה באורחים הישנים בבית הכנסת.
מה שכתבתי שגם את הטעם הזה כתב הכלבו. נמשכתי אחרי הבית יוסף. אולם כבר הקשו האחרונים שבכלבו לא מופיע הטעם הזה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: ג' נובמבר 24, 2020 8:48 am
על ידי עושה חדשות
בדוכנים של בלוי בבתי-הכנסת נמכר כעת ספר 'סוכת חיים' ובו הרבה נידונים קצרים על חנוכה עם תשובות הפוסקים. מומלץ לענ"ד.
https://bloy.co.il/product/%D7%A1%D7%95 ... %9B%D7%94/

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: ה' נובמבר 26, 2020 6:01 pm
על ידי שומע ומשמיע
לי יש את ספרו על סוכות, וכעשור שלא מש משולחני בסוכות.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: ב' דצמבר 07, 2020 8:13 pm
על ידי לכשיבקע
בני זוג האוכלים אצל ההורים המתגוררים בעיר אחרת, וישנים בדירה של שכנים שאינם נמצאים בביתם, האם חייבים בהדלקת נרות חנוכה, והאם צריכים לברך?

בברכת התורה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: ד' דצמבר 09, 2020 12:51 pm
על ידי אור עולם
בחור שהוריו גרים בחו"ל ומתארח אצל בני משפחה בא"י כל ימי החנוכה, האם מדליק שם מדין בעה"ב (וכמו שהיה מדליק בישיבה) או מדין מהדרין (וכמו שהיה מדליק בבית הוריו), והאם יש בזה נפק"מ למעשה, ולדוג' - אם המארח מדליק בצאה"כ והבחור בשקיעה - האם הדלקת הבחור פוטרת את בעה"ב?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: ה' דצמבר 10, 2020 11:48 am
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
בענין האורחים, לפלא שלא העירו עדיין מדברי המשנה ברורה הדן בזה להדיא
אוצר החכמה_200343.jpg
אוצר החכמה_200343.jpg (45.75 KiB) נצפה 24001 פעמים

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: ה' דצמבר 10, 2020 11:51 am
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
לי יש שאלה במקום הדלקת נר חנוכה.
בביתי יש שתי חלונות, ואחת מהם מתחלת בפחות מי"ט, שאוכל להדליק בהידור למטה מי' טפחים. אמנם לפני החלון הזה יש אילן קטן המסתרת את ראיית החלון מרה"ר, ולמעשה לא נראה שאפשר לראות את הנרות מבחוץ. האם יש איזה פסק שאם מדליק על יד החלון, המפריע מבחוץ אינו חוסם בעד ההידור של הדלקה לבני רה"ר, ואין זה אלא 'אריא הוא דרביעא עליה'? בשעה"צ הרי הכריע דמעלת סמוך לרה"ר עדיף ממעלת למטה מי"ט, ע"כ אולי מן הראוי להדליק על יד החלון השני.

לא חיפשתי בספרי הליקוטים למיניהם, רק במ"ב

והתחלתי לחפש, וראיתי שדברי השעה"צ במחלוקת הם שרויים.
כתב המג"א (תרע"ו סק"ו) "נראה לי דאם דר בעליה, מניחה בחלון אפילו הוא למעלה מעשרה". וע"ז כ' השעה"צ מש"כ, דמעלת חלון הסמוך לרה"ר עדיף ממעלת פחות מי"ט, שזה מדינא דגמרא וזה אינו. ועיי"ש בפמ"ג
אוצר החכמה_147778.jpg
אוצר החכמה_147778.jpg (140.74 KiB) נצפה 23996 פעמים

אמנם בעייני בערוך השלחן ביאר את דברי המג"א באופן אחר
אוצר החכמה_602341.jpg
אוצר החכמה_602341.jpg (68.07 KiB) נצפה 23996 פעמים

ולפי דבריו בחלון מעולם לא נאמר דינא די"ט, ולכן אין שום דחייה בדבר כלל, ואפשר לבחור באיזה חלון שארצה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: א' דצמבר 13, 2020 2:58 pm
על ידי עושה חדשות
הנוהגים בזמן מוצ"ש כשי' ר"ת לחומרא, אבל בחנוכה מזדרזים להבדיל ולהדליק עוד לפני זמן ר"ת. האם עדיין ראוי להם (או אפילו מחוייבים כמו 'נדר') להקפיד לא לעשות שאר מלאכות עד הזמן הקבוע כמנהגם, או שאין בזה ענין כ"כ.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: ב' דצמבר 14, 2020 12:46 pm
על ידי עזריאל ברגר
עושה חדשות כתב:הנוהגים בזמן מוצ"ש כשי' ר"ת לחומרא, אבל בחנוכה מזדרזים להבדיל ולהדליק עוד לפני זמן ר"ת. האם עדיין ראוי להם (או אפילו מחוייבים כמו 'נדר') להקפיד לא לעשות שאר מלאכות עד הזמן הקבוע כמנהגם, או שאין בזה ענין כ"כ.

לכאורה יש ענין. כי לדעת ר"ת אמנם הם חטאו בהדלקת הנר, אבל זה לא אומר ששבת יצאה...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: ב' דצמבר 14, 2020 1:37 pm
על ידי כדכד
או כלך לדרך זו
אמנם בהתנגשות בין הרצון לקיים מצות הלקה בזמנה לבין הרצון להחמיר כשיטה מסויימת בהלכות שבת הכרענו להחמיר בזמן ההדלקה אבל עדיין אין סיבה לא להחמיר כשיטה ההיא בהלכות שבת בכל שאר הענינים

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: ג' דצמבר 15, 2020 9:19 am
על ידי ישעיהו
ברמב"ם הלכות חנוכה פ"ג ה"ג "להראות ולגלות הנס", וציינו במהדורת פרנקל שבכתבי היד של הרמב"ם ליתא מילים אלו (וכן ב"דפוס קדמון", שזה דפוס מלפני גירוש ספרד).
ומעניין מאוד שבחיפוש באוצה"ח של מילים אלו יש למעלה מאלף תוצאות, ואמנם רוב התוצאות זה כמדומני שמעתיקים את כל דברי הרמב"ם בהלכה זו (ללא הדגשה של מילים אלו או דיוק מהם), אבל יש הרבה מהספרים שדנים ומפלפלים במילים אלו. וכן במשנ"ב ריש הלכות חנוכה כשהביא את דברי הרמב"ם, ציין במיוחד בשעה"צ על מילים אלו שוב שהמקור הוא מהרמב"ם. ומעניין מהיכן נולדה הוספה זו בדברי הרמב"ם, והאם אולי יש לזה איזה מקור בראשונים אחרים ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: ה' דצמבר 17, 2020 10:17 am
על ידי עושה חדשות
לגבי הדין של מסובב במצוות
האם זה אומר גם להשתדל לעבור באותו הפתח ולא להשתמש בפתחים האחרים ליציאה מהבית?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: ה' דצמבר 17, 2020 10:51 am
על ידי אור עולם
עושה חדשות כתב:לגבי הדין של מסובב במצוות
האם זה אומר גם להשתדל לעבור באותו הפתח ולא להשתמש בפתחים האחרים ליציאה מהבית?

"מסובב במצוות" זה לא רק מעליותא בהדלקה עצמה?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: ה' דצמבר 17, 2020 6:21 pm
על ידי עושה חדשות
לש' הפוס' הוא שבשעה שיעבור ביניהם יהיה מסובב במצוות, לכן שאלתי כנ"ל, האם ראוי להעדיף את המעבר בפתח זה על פני שאר הפתחים.

-

שאלה נוספת; האם הדין של 'חשד' נאמר רק בב' פתחים או גם במי שיש לו חלונות לכמה רוחות שיצטרך להדליק בכולם מפני החשד?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

פורסם: ה' דצמבר 17, 2020 7:33 pm
על ידי מה שנכון נכון
עושה חדשות כתב:שאלה נוספת; האם הדין של 'חשד' נאמר רק בב' פתחים או גם במי שיש לו חלונות לכמה רוחות שיצטרך להדליק בכולם מפני החשד?

ראה הגהות רב"פ.