עמוד 1 מתוך 1

חידות בהלכות חנוכה.

פורסם: ש' דצמבר 24, 2016 7:03 pm
על ידי חוקר ודורש
1 כיצד יתכן שאדם יהיה חייב להדליק כבר ביום הראשון 8 נרות
2 כיצד יתכן ששמן למאור יהיה כשר להדלקה ושמן לאכילה יהיה אסור
3 כיצד יתכן ששמן יהיה מותר להדלקה לנרות שבת ולחנוכה אסור
4 כיצד יתכן שחייב להעדיף נר שעווה על שמן זית.

Re: חידות בהלכות חנוכה.-תשובות

פורסם: ש' דצמבר 24, 2016 8:46 pm
על ידי חוקר ודורש
1 .באופן שאדם חולה בסכנת חיים ויש מצב שלא ידליק בכה"ג דינו שלא יחכה למעלין בקודש אלא ידליק מיד שמונה נרות.
2.שמן למאור שהיה מתחת למטה ויש רוח רעה,לפיכך נפסל לאכילה ויש שיטות שבכה"ג לא ידליק בזה
אבל בשמן למאור שלא ראוי לאכילה אין בזה חסרון במצב כזה.
3 . בשמן שביעית.
4.באופן שהכין נרות שעוה ובה לפניו שמן זית לא יקח את השמן,

Re: חידות בהלכות חנוכה.-תשובות

פורסם: א' דצמבר 25, 2016 12:28 pm
על ידי אביש
חוקרנוביץ כתב:1 .באופן שאדם חולה בסכנת חיים ויש מצב שלא ידליק בכה"ג דינו שלא יחכה למעלין בקודש אלא ידליק מיד שמונה נרות.

מנא לך? למא"ד טעמא דבית הלל משום ימים היוצאים בוודאי שלא ינהג כן, ואף למא"ד משום מעלין בקודש, נראה שאין שום ענין לעלות ל-8 מאחר שעדיין לא הדליק 7.

Re: חידות בהלכות חנוכה.

פורסם: א' דצמבר 25, 2016 12:51 pm
על ידי חוקר ודורש
ע"פ פסק הרב זילברשטיין,
ונראה לומר בביאור העניין אם היה רק חיוב יום אחד היו מדליקין 8 או 1?
לכאורה וודאי 8 כי זה היה הנס,וא"כ בכה"ג שיש מצב שלא ידליק בכלל, וודאי ידליק 8 ולא 1
דמעלין בקודש זה לאו דווקא קשור ליום לפני,וכי אם אדם בה בים ה8 לא ידליק 8?

Re: חידות בהלכות חנוכה.

פורסם: א' דצמבר 25, 2016 2:16 pm
על ידי מנצפך
לא הבנתי, לפי זה אדם שלא יהיה בישוב מיום ד' של חנוכה ואילך ידליק ביום הראשון 6 בשני 7 ובשלישי 8?

Re: חידות בהלכות חנוכה.

פורסם: א' דצמבר 25, 2016 10:12 pm
על ידי חוקר ודורש
מנצפך כתב:לא הבנתי, לפי זה אדם שלא יהיה בישוב מיום ד' של חנוכה ואילך ידליק ביום הראשון 6 בשני 7 ובשלישי 8?

אינו דומה מקרה של פקו"נ למקרה שלא יהיה במקום ישוב,ובאמת איה"נ אולי יתחייב מנין לך שלא?

Re: חידות בהלכות חנוכה.-תשובות

פורסם: ב' דצמבר 26, 2016 2:02 am
על ידי חכם הרזים
חוקרנוביץ כתב:1 .באופן שאדם חולה בסכנת חיים ויש מצב שלא ידליק בכה"ג דינו שלא יחכה למעלין בקודש אלא ידליק מיד שמונה נרות.

מסתברא שזה טעם התקנה וכיון שכך נתקן ממילא תו אין לשנות ואף במי שאינו יכול להדליק באופן זה
.2שמן למאור שהיה מתחת למטה ויש רוח רעה,לפיכך נפסל לאכילה ויש שיטות שבכה"ג לא ידליק בזה אבל בשמן למאור שלא ראוי לאכילה אין בזה חסרון במצב כזה.
.
יש כאן בעיה ממ"נ אם מה שאינו ראוי לאכילה אינו ראוי להדלקה א"כ כ"ש שאין להדליק בשמן למאור שאינו ראוי כלל לאכילה ואינו רק מחמת רו"ר.

4.באופן שהכין נרות שעוה ובה לפניו שמן זית לא יקח את השמן,

אינו ברור כ"כ ודנו בזה הפוסקים אם יש אין מעבירין במקום הידור מצוה ואולי בחכם צבי ואולי במק"א

Re: חידות בהלכות חנוכה.

פורסם: ב' דצמבר 26, 2016 11:12 am
על ידי חוקר ודורש
בהקשר לטענה על תשובה 2
יש הבדל אם זה נדחה וזה בזיון להדליק בדבר שנאסר לאכילה,לבין שמן שלא אוכלים מחמת רמת החומציות שבו.

Re: חידות בהלכות חנוכה.

פורסם: ב' דצמבר 26, 2016 3:48 pm
על ידי כח עליון
חוקרנוביץ כתב:1 כיצד יתכן שאדם יהיה חייב להדליק כבר ביום הראשון 8 נרות


דרך אגב, אתמול שאלני יהודי א', איך זה שלא מצינו איזה מישהו שנוהג כבית שמאי הולך ופוחת. הלא לא נדחתה שיטה זו

Re: חידות בהלכות חנוכה.

פורסם: ב' דצמבר 26, 2016 4:14 pm
על ידי אוצר החכמה
לא הבנתי את ההסבר לזה שידליק ביום הראשון 8 למה שלא ידליק 100?

Re: חידות בהלכות חנוכה.

פורסם: ב' דצמבר 26, 2016 4:17 pm
על ידי אוצר החכמה
כח עליון כתב:
חוקרנוביץ כתב:1 כיצד יתכן שאדם יהיה חייב להדליק כבר ביום הראשון 8 נרות


דרך אגב, אתמול שאלני יהודי א', איך זה שלא מצינו איזה מישהו שנוהג כבית שמאי הולך ופוחת. הלא לא נדחתה שיטה זו


לכאורה בכל מקום הלכה כבית הלל.
אני מבין שכוונתו שמשמע בגמרא שבזמן ר"י עדיין היה זקן בצידן שעשה כב"ש וא"כ מוכח שלא נכלל בכלל בכללי. אבל מנין לו שהכוונה בזמן ר, יוחנן ולא שהעיד ר"י על משהו שהיה דורות לפני כן?

Re: חידות בהלכות חנוכה.

פורסם: ב' דצמבר 26, 2016 6:17 pm
על ידי כח עליון
עי' בריטב"א ואף בביה"ל

Re: חידות בהלכות חנוכה.

פורסם: ב' דצמבר 26, 2016 7:32 pm
על ידי יואל משה
כח עליון כתב:
חוקרנוביץ כתב:1 כיצד יתכן שאדם יהיה חייב להדליק כבר ביום הראשון 8 נרות


דרך אגב, אתמול שאלני יהודי א', איך זה שלא מצינו איזה מישהו שנוהג כבית שמאי הולך ופוחת. הלא לא נדחתה שיטה זו

מצינו מקום אחר שנוהגים כבית שמאי?

Re: חידות בהלכות חנוכה.

פורסם: ב' דצמבר 26, 2016 7:38 pm
על ידי אוצר החכמה
כח עליון כתב:עי' בריטב"א ואף בביה"ל


עיינתי בריטב"א וכתוב שם להיפך משאלת השואל שלך.