הדלקה בשמן של שביעית דעת מרן הגרש"ז כנגד רוב הפוסקים
פורסם: ב' נובמבר 30, 2015 6:15 pm
הנה מרן הגרש"ז אויערבאך זצ"ל במנחת שלמה-הכריע להיתר כנגד רוב הפוסקים- שמן של שביעית אעפ"י שאסור להשתמש בו אלא להנאה כדין פירות שביעית, מותר להדליק בו נרות חנוכה, אף שאסור להשתמש לאורן, לפי שגם השימוש בשמן לפרסם את הנס על ידי הארת הנרות, הריהו נחשב שימוש להנאה, וגם אין זה נחשב כהפסד וכילוי השמן, הואיל ושימוש זה הוא בדרך ההדלקה הרגילה.
ומנגד הגר"ח קניבסקי שליט"א בדרך אמונה בשם החזו"א שאין להתיר- ובביאור הלכה שם העיר ע"ד, ולענ"ד לא הבנתי הפיקפוקים דאע"ג דודאי מותר להדליק כדי ללמוד לאורו אף על גב דמצות לאו להנות ניתנו היינו משום דההדלקה הוא לראות לאורו וזה מותר ומה נ"מ מה שיראה לאורו מה שירצה יראה וכן להדליק סביב לחנותו הרבה נרות לפרסם בית מסחרו כ"ז הדלקה לראות לאורו היטב ועי"ז מתפרסם אבל נ"ח שאסור להנות לאורו אלא למצוה שהתורה אמרה להדליק דהא קי"ל דאפי' אם הוא לבדו בין הגוים ידליק בברכה שעצם ההדלקה הוא פרסום הנס (עי' שעה"צ סי' תרע"ב ס"ק י"ז) ואפי' אם כבתה מיד אין זקוק לה אלא שצורת ההדלקה צ"ל באופן שראוי להיות פרסום הנס ושיראו את הנרות ולא שיראו לאור הנרות וזה לא נקרא הדלקה להנאה,
-ולכאורה יש כאן מחלוקת מה נקרא הנאה, והאם הנאת פרסומי ניסא נחשב הנאה או הפסד- א"כ מה ההלכה בזה, הרוצה להקל יקל?
ומנגד הגר"ח קניבסקי שליט"א בדרך אמונה בשם החזו"א שאין להתיר- ובביאור הלכה שם העיר ע"ד, ולענ"ד לא הבנתי הפיקפוקים דאע"ג דודאי מותר להדליק כדי ללמוד לאורו אף על גב דמצות לאו להנות ניתנו היינו משום דההדלקה הוא לראות לאורו וזה מותר ומה נ"מ מה שיראה לאורו מה שירצה יראה וכן להדליק סביב לחנותו הרבה נרות לפרסם בית מסחרו כ"ז הדלקה לראות לאורו היטב ועי"ז מתפרסם אבל נ"ח שאסור להנות לאורו אלא למצוה שהתורה אמרה להדליק דהא קי"ל דאפי' אם הוא לבדו בין הגוים ידליק בברכה שעצם ההדלקה הוא פרסום הנס (עי' שעה"צ סי' תרע"ב ס"ק י"ז) ואפי' אם כבתה מיד אין זקוק לה אלא שצורת ההדלקה צ"ל באופן שראוי להיות פרסום הנס ושיראו את הנרות ולא שיראו לאור הנרות וזה לא נקרא הדלקה להנאה,
-ולכאורה יש כאן מחלוקת מה נקרא הנאה, והאם הנאת פרסומי ניסא נחשב הנאה או הפסד- א"כ מה ההלכה בזה, הרוצה להקל יקל?