מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איך חנוכה הפך לל"ג בעומר - בגלל התרגום שהשתבש

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

איך חנוכה הפך לל"ג בעומר - בגלל התרגום שהשתבש

הודעהעל ידי יהודהא » ד' דצמבר 13, 2023 2:13 pm

איך חנוכה הפך ללג בעומר - בגלל התרגום שהשתבש.
לא של אונקלוס, ראה להלן.

א. יחיד ורבים
נהור \ נהוריא. בארמית זה פשוט יחיד ורבים. אבל בעברית זה מסובך.
איך הופכים אוֹר לרבים ?

שמות כח, ל
וְנָתַתָּ֞ אֶל־חֹ֣שֶׁן הַמִּשְׁפָּ֗ט אֶת־הָאוּרִים֙ וְאֶת־הַתֻּמִּ֔ים וְ

ישעיהו כד, טו
עַל־כֵּ֥ן בָּאֻרִ֖ים כַּבְּד֣וּ יְקוק בְּאִיֵּ֣י הַיָּ֔ם..

תהילים קלו, ז
לְ֭עֹשֵׂה אוֹרִ֣ים גְּדֹלִ֑ים כִּ֖י לְעוֹלָ֣ם חַסְדּֽוֹ׃

בראשית א, יד
וַיֹּ֣אמֶר אֱלֹוקים יְהִ֤י מְאֹרֹת֙ בִּרְקִ֣יעַ הַשָּׁמַ֔יִם..

(ישעיהו מד, טז)
"חֶצְיוֹ שָׂרַף בְּמוֹ אֵשׁ ...וְיֹאמַר: הֶאָח, חַמּוֹתִי רָאִיתִי אוּר"

ר' אליעזר "והווי מתחמם כנגד אוּרָן שלחכמים, והווי זהיר מגחלתן שלא תִּכָּווה" (משנה אבות ב, י).

ב.
אבל מהי צורת הרבים של אוֹר ?

1. בתהלים – במזמור קלו הידוע: "לְעֹשֵׂה אוֹרִים גְּדֹלִים, כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ" (פסוק ז). בתנך צורת הרבים "אוֹרִים"
פעם אחת בלבד,
או
2. לאוּרים שהיא צורת הרבים של אוּר ישנן שתי משמעויות או אוֹר כמו באורים ותומים. , או במובן של אש כמו :
והווי מתחמם כנגד אוּרָן וכו.

3. יש גם ריבוי של אור בצורת "מאורות", - יְהִ֤י מְאֹרֹת֙, יוצר המאורות .

ג.
שולמאן - אשם.

ראשית נגדיר נכון כפי השימוש היום: אור להאיר . אוּר - אש דולקת ושורפת.

אז איך חנוכה הפכה לחג ־הָאוּרִים֙ ?
כי י,ב,מ, כתב ביוונית - אנו חוגגים חג זה [ חנוכה] וקוראים לו φῶτα = צורת הרבים של 'אור') –
כלומר 'אוֹרים' או 'אורות'.

ובתרגום הראשון של "קדמוניות היהודים" לעברית משנת 1864 נקט המתרגם קלמן שולמאן
תמורת φῶτα את הצירוף חג המאורות, כנראה בהשפעת הפסוק בראשית "וַיֹּ֣אמֶר אֱלֹהִ֗ים יְהִ֤י מְאֹרֹת֙ בִּרְקִ֣יעַ הַשָּׁמַ֔יִם.."
ובסידור : יוצר המאורות .

כיום השימוש הנפוץ הוא לצורת הרבים של אוֹר היא אוֹרוֹת, אבל בעבר ראינו שהשתמשו גם בצורת הרבים "אוּרים".
ובמאה ה־19 החלו המחדשים לכנות את חג החנוכה "חג האוֹרים" – אוֹרים רבים של אוֹר,
אך לימים זה השתבש והחלו לכנותו "חג האוּרים" – אוּרים רבים של אוּר (אש).
שלפי לשונינו היום מתאים יותר ללג בעומר.


‍‍ד.
בהלכה פנסים - ואוּרים.

על הפסוק בישעיהו: "עַל כֵּן בָּאֻרִים כַּבְּדוּ ה' בְּאִיֵּי הַיָּם שֵׁם ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל" (ישעיהו כד, טו).
המדרש [פסדר"כ קומי אורי א] מפרש את המילה אוּרים שבפסוק כ'פנסים' (כלומר נרות או כלים לנרות),
"במה מכבדים אותו? באילין פנסייא (=בפנסים הללו)".
ובטור "אורח חיים" תר"י, פסק להלכה. "ונוהגין בכל מקום להרבות נרות [בערב יום הכיפורים] בבתי כנסיות משום דכתיב 'על כן בָּאֻרִים כבדו ה" ומתרגמינן בפנסיא יַקרו ה'" .

" הטעות" - היא טעות.
יתכן אפוא שלא בלבול - ושקיעת צורת הרבים אוֹרים נקראה חג האורים, אלא הסתמכו על הפסוק הזה וההלכה בעקבותיה וכך נוצר קֶשר בין אוֹר לאוּר 'אש' ובין אש לנרות החנוכה – שגרם לחג האוֹרים להיקרא חג האוּרים.

ואחד - יוצא דופן -
מלכים ב ד, לט
וַיֵּצֵ֨א אֶחָ֣ד אֶל־הַשָּׂדֶה֮ לְלַקֵּ֣ט אֹרֹת֒ .. כאן זה שמו של צמח.
--------------------
* ישעיהו: "קוּמִי אוֹרִי כִּי בָא אוֹרֵךְ, וּכְבוֹד ה' עָלַיִךְ זָרָח". על פסוק זה -
* ועל הדברים דלעיל - והקשרם למחלוקת ב"ה וב"ש בהדלקת הנרות, בעזהי בהמשך.
------------------------------------------------
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ו' דצמבר 15, 2023 1:15 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: איך חנוכה הפכה לל"ג בעומר - בגלל התרגום שהשתבש

הודעהעל ידי יהודהא » ה' דצמבר 14, 2023 11:29 am

חלק ב'

יהודהא כתב:איך חנוכה הפכה ללג בעומר - בגלל התרגום שהשתבש.
לא של אונקלוס, ראה להלן.

* ישעיהו: "קוּמִי אוֹרִי כִּי בָא אוֹרֵךְ, וּכְבוֹד ה' עָלַיִךְ זָרָח". על פסוק זה -
* ועל הדברים דלעיל - והקשרם למחלוקת ב"ה וב"ש בהדלקת הנרות, בעזהי בהמשך.
------------------------------------------------

מה שם המלאך ?
אוּר, אוּרִי, אוּרִיאֵל ואוּרִיָּה - [בחולם], ואולי -
אוֹרִי, אוֹרִיאֵל וְאוּלַי אֲרִיאֵל ? [בשורוק]

מחלוקת בת 400 שנה
וכבר הביאו [הרב עזריה אריאל] שהמחלוקת בין הסידורים השונים הוא עתיק יומין, לפחות ארבע מאות שנה , איך מנקדים את השם אוריאל בקטעים הנלווים לברכת "המפיל" .(למקורות לכאן ולכאן: סידור אשכנז עם פירוש 'קמחא דאבישונא', בהוצאת מכון ירושלים, עמ' 265).

ולמעדיפים לנקד "אוּרִיאֵל" הנימוק העיקרי להעדפתם הוא שכך מצאנו פעמים הרבה בתנ"ך.
וגם בסידור 'עבודת ישראל' הכריע שצ"ל אוּרִיאֵל מטעם זה. (עמ' 576).

מבחינת משמעות המילה, לכאורה "אוֹריאל" קשור לאוֹר, ומובנו: ה' הוא אורי (תהלים כז, א: "לדוד ה' אוֹרי וישעי"),
וגם - "קוּמִי אוֹרִי כִּי בָא אוֹרֵךְ, וּכְבוֹד ה' עָלַיִךְ זָרָח".
ואילו "אוּריאל" קשור ל"אוּר", אש, דהיינו, ה' הוא האש שלי. יש בזה עניין של יראה, "כי ה' א-להיך אש אוכלה הוא" (דברים ד, כד), וגם משמעות של אש שניתן להתחמם לאורה.

במדרש "אוֹריאל" = אור.
במדבר רבה (פרשה ב, י) שמו של המלאך אוריאל מתקשר לאוֹר: "למה נקרא שמו אוריאל ? בשביל תורה נביאים וכתובים שהקב"ה מכפר עליו ומאיר להם לישראל, שנאמר (ישעיה ס) 'קומי אוֹרי כי בא אורך' ודוד אמר (תהלים קיח) 'אל ה' ויאר לנו', הרי אוריאל", ומכאן ראיה לניקוד "אוֹריאל" (כפי שהעירו בסידור 'קמחא דאבישונא' הנ"ל).

ברם, בזוהר "אוּריאל"= אש.
בזוהר (צו, דף לב ע"ב) שמו של המלאך אוריאל מתקשר דווקא לאש: "כתיב (ויקרא ט) 'ותצא אש מלפני יי' ותאכל
על המזבח את העולה' וגו', דא אוריאל, דנחית בחיזו דאשא בשלהובא עד דנחית למדבחא לקבלא דורונא", וזה מתיישב עם הנוסח "אוּריאל".

לחילופין.
מלבד זאת, גם הניקוד "אוּריאל" עשוי להתקשר לאוֹר, מפני שמצאנו בתנ"ך חילופי חולם ושורוק, כמו: "וְשִׁעֲשַׁע יוֹנֵק עַל חֻר פָּתֶן" (ישעיהו יא, ח), כפי שציינו ב'דעת מקרא' (שמות לא, ב, בהערה נרחבת על משמעות השם "אוּרי" ו"אוּריאל").

זו - וגמ זו..
והראו לי שכבר רבי משה זכות בפירושו לזוהר (יתרו דף עח ע"ב: "והאי אוריאל רב ממנא") כתב שהקריאה הנכונה של שם המלאך "אוּריאל היא בשורוק ושם זה מקפל את שתי המשמעויות, של אור ושל אש, והביא דוגמה למשמעות השניה מ"אוּרים ותומים", "שמאירין את דבריהן" (יומא עג ע"ב).

וראה גם כאן-
viewtopic.php?t=37633
-------------
* ועל הדברים דלעיל - והקשרם למחלוקת ב"ה וב"ש בהדלקת הנרות, בעזהי בהמשך.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: איך חנוכה הפכה לל"ג בעומר - בגלל התרגום שהשתבש

הודעהעל ידי יהודהא » ה' דצמבר 14, 2023 10:03 pm

חלק ג'

יהודהא כתב:חלק ב'
-------------
* ועל הדברים דלעיל - והקשרם למחלוקת ב"ה וב"ש בהדלקת הנרות, בעזהי בהמשך.


א. מהי המצווה
מהי המצווה להדליק אש "אוּר" שמסמל ביעור וכליון הרע, או להדליק "אוֹר" ולהגבירו וממילא החושך והרוע ימוגו. ?
וזה תלוי במחלוקת של "פוחת והולך" או מוסיף והולך".
נכון צריך את שני הדברים , והשאלה היא מה קודם למה ?

וזוהי הכותרת המתנוססת מעל לתוכן ומהות הימים הללו של "חג האורים", האם "אוֹר" בחולם, דהיינו שריבוי האור – הוא הטוב והוא מהותו של החג,
שהרי "מעלין בקודש ואין מורידין".
או "אוּר" בשורוק, והיינו שהשלכתם ביטולם וביעורם באש של כוחות הרע הוא תוכנם העיקרי של הימים הללו. ולבית שמאי הדגש היא על ביעור הטומאה ההולכת ופוחתת כמו גם מספר הנרות עם מניין הימים הנכנסים, והיינו הפחתת כח הרע, [והוא גם הטעם שבהפחתת הקרבנות בחג הסוכות].

1. ב"ש - מחמירים וסוברים שקודם פותחין במלחמה חזיתית ובמלוא העוצמה כדי לבער את הרע, ומשום כך מדליקין מייד ריבוי נרות,
ובהמשך כשכוחות הרוע פחתו וחלשו ניתן לצמצם את האורות הרבים.
2. ולב"ה - מקילים ובמעט אור דוחים הרבה מהחושך , ובכך יצומצם המגע העימות וההתכתשות עם הרע והמכוער - כי הוא ממילא ייעלם ולתוך החלל הנוצר
ייקל להכניס את ריבוי האורות . ההולכים ומתגברים מיום ליום.

ב. תמצית מדברי הר זוין זצל
הגרש"י זוין זצ"ל במאמרו מבאר את יסוד ושורש מחלוקת ב"ה וב"ש בכך: מה קודם למה :
האם סילוק הרע ורק אח"כ ביסוס הטוב, או שאולי להיפך שיש להתעלם מהרוע והחיסרון ולהרבות בעשיית הטוב,
וממילא ג"כ יתמעט כח הרע ויתבטל מאיליו, שהרי "מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך".

שכן בחנוכה היו שתי הבחינות הללו, ביעור הרע - בניצחון החשמונאים על היוונים ובכך בוטל כח הרע .
ועשיית הטוב על ידי "והדליקו נרות בחצרות קדשך", וחזרו לקיים תורה ומצוות "כי נר מצוה ותורה אור" .

וכאן המחלוקת שבין בית שמאי לבית הלל,
* דאליבא דבית שמאי עיקרו של חג החנוכה הוא על ביטול מציאות הרע המאוסה שחרטו על דגלם מלכות יון ואיון הטומאה שבאה מחמתם,
* אולם אליבא דבית הלל עיקרו של חג החנוכה נסוב סביב ריבוי כח הקדושה שבא לאחר נצחונם ובהדלקת המנורה בבית המקדש.

וע"פ דבריו אלו: ל "אוּר" או ל "אוֹר" יש משמעות סמלית הרבה מעבר לפשט .

קישור לדברי הר זוין זצל- בסעיף 6
https://groups.google.com/g/rohav-lashon/c/RNIq9TRFOH0


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 60 אורחים