מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

להודות ולהלל - וורטים קצרים בנושא ההודאה להשם - הנלמדים מחנוכה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
יהודה טאוב 3
הודעות: 43
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2023 5:14 pm
שם מלא: הרב יהודה טאוב
יצירת קשר:

להודות ולהלל - וורטים קצרים בנושא ההודאה להשם - הנלמדים מחנוכה

הודעהעל ידי יהודה טאוב 3 » ג' דצמבר 12, 2023 3:01 am

פתיחה:
מובא ב"לקט רשימות בעניני חנוכה" מהר’ נתן וואכטפויגל זצ"ל (המשגיח של ישיבת לייקווד) בעמוד ק"י: "כל מועד יש לו תפקיד, בפסח - זמן חרותנו, בשבועות - זמן מתן תורתנו, ובחנוכה כתוב ‘וקבעו שמונת ימי חנוכה אלו להודות ולהלל’ - חנוכה הוא "יום טוב של הודאה" ... בימים אלו עלינו ללמוד איך להודות לה’ ולהמשיך בכך כל השנה. בברכת המזון אנו מכוונים, אולם לא מרגישים הודאה. להודות כראוי על חסדי הקב"ה זה לא דבר פשוט, זו עבודה גדולה!" עכת"ד.

הלקט שלפניכם הוא פנינים נפלאים המעוררים את האדם להודות לה' - מתוך לב אוהב. שנזכה בעזרת השם.

מדוע דווקא במצוה חנוכה תקנו מהדרין ומהדרין מן המהדרין?
במצוות הדלקת נר חנוכה מצאנו דין מיוחד שאין לנו בשאר מצוות, יש דין הדלקה "נר איש וביתו" יש מהדרין ויש מהדרין שבמהדרין. לא מצאנו בשאר מצוות שיתקנו חז''ל כמה אפשרויות לקיום המצווה, לדוגמא: אין בגמרא דיני אכילת מצה כשרה ודיני אכילה למי שרוצה להדר, רק בחנוכה מופיע בגמרא דינים שונים למהדרין מדוע?

הנה הגרש''ז אויערבך זצ'ל כתב יסוד גדול (מנחת שלמה תנינא סימן נח): שונה מצוות נר חנוכה משאר מצוות שהם לזכר נסים שקרו לעם ישראל כגון מצה וסוכה, שהם מטרתם רק להזכיר הנס, ואילו נר חנוכה עיקר מטרתו לעורר את האדם להודות ולהלל.

לכן מנהג כל ישראל לשיר לאחר הדלקת הנרות (מה שלא נהוג בשאר מצוות), שהרי זה כל עיקר מטרת המצווה כדי להודות ולהלל.
הוא שאומרים בפיוט מעוז צור "בני בינה ימי שמונה קבעו שיר ורננים". חז''ל תקנו בחנוכה לשיר ולרנן והנרות הם כעין אמצעי המעורר את האדם לשיר להודות ולרנן.

ויש בזה כמה נפ"מ לדינא:
  1. כבתה אין זקוק לה - אף שבנרות שבת אם כבה צריך לחזור ולהדליק, בנרות חנוכה אין צריך, היות ועיקר המטרה היא לעורר את האדם להודות.
    2. נשים חיבות בנר חנוכה - אף שבהלל נשים פטורות, בנר חנוכה חייבות, היות ועיקר קיום מצוות ההודאה על נס המלחמה היא בנרות החנוכה.
    3. תקנו לומר הנרות הללו מיד עם ההדלקה - כדי לזכור שמטרת ההדלקה להודות על נס ההצלחה במלחמה.
    4. השירים לאחר ההדלקה - אינם רק שמחה של מצווה, אלא הם מעיקר תקנת חז"ל - להודות ולהלל.

לאחר שלמדנו שמטרת הדלקת הנרות להודות, נבין מדוע דווקא במצווה זו תקנו מהדרין ומהדרין מן המהדרין?
אדם המרגיש רגשי הודיה לה' אינו מסתפק במה שהוא מחויב הוא מחפש תמיד לעשות מעל ומעבר לחיובו, שכן הוא אוהב את בורא עולם והוא רוצה לתת לו כמה שיותר.

נבאר את הדברים:
הודאה להשם - אינה רק הכרה בטוב שנתן לי ה', הכרת הטוב - אינה רק החזרת החוב שקיבלתי באמצעות מטבעות מילים.
הודאה אמיתית היא - "הכרת הטוב" – הכרה מוחשית ב"טוב" של הנותן, היינו שהמקבל חש בטוב ליבו ובמידותיו הטובות של הנותן שהניעו אותו להטיב לו.
כשהמקבל מביע הכרת טובה הוא מודיע למטיב שהוא חש את מה שהוא עשה בשבילו ושכתוצאה מכך מתעוררת בלבו תוספת הערכה ואהבה כלפיו.
הרגש העומד מאחורי תחושת ההודיה, הינו בעצם רגש של אהבה והערכה כלפי המיטיב, שמתעורר בלבו של המקבל כתוצאה מנתינתו.

נגדיר זאת בקצרה:
המטרה שלנו בהודאה – היא להרים את רגשות הכרת הטוב, מאהבה על מה שקיבלתי לאהבת המטיב – כי זה מוכיח לי שהוא אוהב אותי.

אדם החש רגשי אהבה לה' יתברך - מחפש כיצד לעשות דברים שלא חייבים, כיצד אפשר להוסיף במצווה, איך עושים נחת רוח לבורא יתברך.
כמו שכתב המסילת ישרים:
“כללו של דבר, בין כל מי שהאהבה ביניהם עזה באמת , שלא יאמר: לא נצטוויתי יותר, די לי במה שנצטוויתי בפירוש. אלא ממה שנצטווה ידין על דעת המצווה, וישתדל מעשות לו מה שיוכל לדון שיהיה לו לנחת.
והנה כמקרה הזה יקרה למי שאוהב את בוראו גם כן אהבה נאמנת, כי גם הוא מסוג האוהבים. ותהיינה לו המצוות אשר ציווים גלוי ומפורסם לגילוי דעת לבד לדעת שאל העניין ההוא נוטה רצונו וחפצו יתברך שמו. ואז לא יאמר: די לי במה שאמור בפירוש, או אפטור עצמי במה שמוטל עלי על כל פנים, אלא אדרבא יאמר: כיון שכבר מצאתי ראיתי שחפצו יתברך שמו נוטה לזה, יהיה לי לעיניים להרבות בזה הענין ולהרחיב אותו בכל הצדדין שאוכל לדון שרצונו יתברך חפץ בו. וזהו הנקרא: “עושה נחת רוח ליוצרו”. נמצא כלל החסידות: הרחבת קיום כל המצוות בכל הצדדין והתנאים שראוי ושאפשר..”


עכשיו מובן נפלא מאוד מדוע דווקא בחנוכה - שכל ענינו להודות ולהלל - תקנו לנו מהדרין ומהדרין מן המהדרין.
ונוכל לראות ראיה נפלאה לכך, שגם במצוות הביכורים - שענינה להודות ולהלל - מצאנו את ענין ההידור.
משנה מסכת ביכורים פרק ג משנה י - רבי שמעון אומר שלש מדות בבכורים הבכורים ותוספת הבכורים ועיטור הבכורים.

הלכה למעשה נלמד מכאן:
זכית ואתה מרגיש רגשי הודיה ואהבה כלפי בורא עולם - אל תשאיר את הרגשות הנפלאים להיכבות, תן להם ביטוי מעשי.
חפש כיצד אתה מוצא איזה מעשה של הידור - ברכה עם יותר כוונה, שמחה במצווה, עם כל הדקדוקים והשיטות. ותן לחכם ויחכם עוד.
אם תעשה כך - תוכל להרגיש איך רגשות אהבת הבורא מתפשטות בכל ליבך, תרגיש את השמחה העצומה בבורא עולם.
תוכל קצת לחוות את דברי המסילת ישרים: שהאדם לא נברא אלא להתענג על ה' ולהנות מזיו שכינתו שזהו התענוג האמיתי והעידון הגדול מכל העידונים שיכולים להמצא.

נהנת - רוצה להרגיש עוד דרכים מתוקות לאהבה...
שלח לי מייל ונשמח לשלוח לך. [email protected]

יהודה טאוב 3
הודעות: 43
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2023 5:14 pm
שם מלא: הרב יהודה טאוב
יצירת קשר:

פרסומי ניסא בחנוכה

הודעהעל ידי יהודה טאוב 3 » ד' דצמבר 13, 2023 1:38 am

מדוע דווקא בחג החנוכה צריך לדאוג שכולם ידעו מהנס הגדול?

פתיחה:
כל חגי ישראל הם מחמת ניסים שה' עשה לנו, ולזכר אותם ניסים אנו חוגגים, שמחים ומודים באותו מועד, והנה בחנוכה מלבד השמחה והודיה נתנו לנו חז''ל מצווה מאוד מעניינת להשתדל מאוד לפרסם את נס פח השמן ברשות הרבים.
  1. לשם כך נדליק את הנרות בפתח הבית הפונה לרשות הרבים,
  2. בגובה שעובר דרך יוכל לראותו (למעלה מי' טפחים ופחות מכ' אמה מהקרקע).
  3. זמן ההדלקה הינו בשעות הערב כך שהאור נראה למרחקים ובשעה שבני אדם נמצאים ברחוב.
  4. נחלקו הפוסקים על אדם המדליק לאחר שכלתה רגל מהשוק, והוא לבד בבית האם מברך משום שאין פרסומי ניסא.
עולה השאלה מדוע דווקא בחג החנוכה צריך לדאוג שכולם ידעו מהנס הגדול?

יסודו של הגרש"ז:
הנה גדר מצוות נר חנוכה - הוא גדר מיוחד מאוד.
נפתח בקושיה עצומה: מצאנו דין מיוחד שמצאנו בהלכות חנוכה "כבתה אין זקוק לה" וזהו חידוש שהרי בבמנורת ביהמ"ק איתא שכבתה זקוק לה (עי' מנחות פח: דנר שכבה כו' מטיבו ומדליקו), ועל כרחך דבחנוכה המצוה "להדליק", ולכן כבתה אין זקוק לה מכיון שכבר קיים המצוה, ובנרות המנורה המצוה "שיהא דלוק", ולכן גם אם כבה זקוק לו, כיון שנצרך כל הזמן ש"יהא דלוק". וכן נרות שבת המצווה "שיהא דלוק" ולכן כתב בשש"כ (מג,טז) כבו הנרות מבע"י מצווה לשוב ולהדליקם, ע"י מי שלא קיבל שבת, ואם כן מדוע בחנוכה שהמצווה היא פרסומי ניסא לא יהיה גם מצווה שיהא דלוק ואם כבתה ידליקה?

הגאון ר' שלמה זלמן אויערבך זצ''ל (מנח''ש נח) מבאר: יש הבדל מהותי בין מצוות נרות חנוכה, לבין שאר המצוות שיש בחגי ישראל. סוכה לולב מצה וכד' נועדו רק להזכיר את הנס שהיה בימים ההם, לעומת זאת נרות החנוכה עיקר מצוותם לעורר את האדם להודות ולהלל, כמו שאומרים לאחר הדלקת הנרות "כדי להודות ולהלל".

לפי הנ"ל שעיקר המצווה היא להודות ולהלל, והנרות הם רק אמצעי להלל שתיקנו שמסביב לנרות יהללו ויודו לה', מובן מדוע כבתה אין זקוק לה, שהרי כיון שהדליק יש לו את האמצעי להודות ולהלל, ויצא ידי חובתו, והעיקר שיודה ויהלל לבורא.

כיצד הדרך להודות?
נאמר בפרק ק"ז בתהילים לגבי ארבעה שחייבים להודות: "יוֹדוּ לַיקֹוָק חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם". שתי מצוות יש כאן - להודות לה' ולספר חסדיו, זוהי הודיה המושלמת.

נביא לכך מספר מקורות נוספים:
  1. נאמר בפסוק "לַשְׁמִעַ בְּקוֹל תּוֹדָה וּלְסַפֵּר כָּל נִפְלְאותֶֹיךָ" (תהלים כו, ז).מסביר המלבי''ם: "עיקר ההודאה היא מה שאוכל לספר נפלאותיך, שעל ידי כך יראו בני אדם גדולת ה'".
  2. כן אנו אומרים כל בוקר בתחילת התפילה "הוֹדוּ לַיקֹוָק קִרְאוּ בִשְׁמוֹ הוֹדִיעוּ בָעַמִּים עֲלִילֹתָיו" אך נודה לה'? על ידי שנקרא בשמו - נפרסם את שמו ונודיע בעמים עלילותיו.
  3. כך גם "מזמור לתודה" (תהילים, ק), המזמור שבו אדם מודה לאלוקיו על כל חסדיו, פותח ב"הריעו לה' כל הארץ" עיקר התודה היא "הריעו לה' כל הארץ" - לדאוג שכל הארץ יריעו לה' על ידי פרסום שמו בסיפור הנס.
  4. לכן יש הלכה שצריך לומר ברכת הגומל בעשרה - למרות שאין לנו כמעט ברכה שצריך לומר בעשרה.
  5. אדם שנעשה לו נס מביא קרבן תודה ועמו ארבעים לחמים, קרבן תודה הוא בשביל להודות וארבעים לחמים הוא בשביל לפרסם את הנס בפני כולם כמו שמבאר בחידושי הנצי''ב ואברבנאל.
  6. בחידושי הגרי"ז (סימן צז פרשת יתרו - י"ח, ח') ויספר משה לחתנו את כל אשר עשה ה' לפרעה וגו'. נראה דביאור "ויספר" דיש דין מיוחד של סיפור נסים שעשה ה' כדכתיב (תהלים ק"ז, כ"ב) ויספרו מעשיו ברנה, וכמו"כ כתיב (שם ק"ח ב') שירו לו זמרו לו שיחו בכל נפלאותיו, דהיינו דצריכים להשיח ולספר נפלאותיו.

לכן חג החנוכה שענינו הודיה לה' נתחיבנו בפרסום הנס יותר מכל החגים כולם.

יהודה טאוב 3
הודעות: 43
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2023 5:14 pm
שם מלא: הרב יהודה טאוב
יצירת קשר:

מדוע המודה צריך לפרסם?

הודעהעל ידי יהודה טאוב 3 » ד' דצמבר 13, 2023 3:51 am

פתיחה:
בסעיף הקודם למדנו עד כמה חיוב יש למי שקרה לו נס לפרסם את הנס בפני רבים.
במיוחד בחנוכה חיוב זה גדול במיוחד, עד שכל פרטי הלכות הדלקת הנר הולכים מסביב כיצד לפרסם את הנס.

ויש לחקור בטעם החיוב לפרסם הנס:
צד א: אדם שקרה לו נס, אוהב את בורא עולם ומחפש להרבות את כבודו.
צד ב: אדם שאירע לו נס, יש בידו להשפיע על רבים, וצריך לנצל את ההזדמנות.
צד ג: כדי שרגשות ההודאה ואהבה לבורא יחדרו לליבו של האדם, עליו לספר לאחרים.

נסביר את הטעמים:

טעם ראשון - להכיר טובה
כאשר קרה לו נס הוא רוצה מאוד להכיר טובה לבורא. הוא אוהב את בורא עולם וחושב מה הדבר שישמח מאוד את בורא העולם?
הנה מה הכמיהה של בורא עולם, מה רצון השי"ת במטרת הבריאה?
שכולם יכירו את כבודו ובזה יוכלו להתענג עונג עצום.

כמו שנאמר (ברייתא סוף אבות פ"ו) "כל מה שברא הקב"ה בעולמו לא ברא אלא לכבודו" שיכירו כולם בכבוד שמים ובטובו ית' - כמו שמתפללים "יהא שמיה רבא מברך לעלם ולעלמי עלמיא".
מי שמכיר באמת טובה לה' ירצה שיתמלא רצונו ית' בבריאה ושישיגו כולם את המטרה שבשבילה ברא את העולם, לכן הוא משתדל לפרסם את כבודו טובו ואהבתו.

טעם שני - לנצל את הממונט
שמעתי באור נפלא מהרב מרצבך שליט"א: אדם שקרה לו נס הוא מלא התפעלות מהנס שקרה לו, והוא מלא תובנה והבנה בחסדי ה' שהיו עימו, ושאין להתיאש גם במצבים קשים, ובכוחו לחזק הרבה מאוד יהודים, והביא ראיה מהרב אהרון מרגלית שליט''א, שעל ידי הנס שנעשה עימו והתחזק מאוד יש בכוחו לחזק הרבה מאוד יהודים.
לכן ציותה התורה את האדם לאחר שנעשה לו נס שיפרסם כבוד שמים, שכן בכוחו לחזק עכשיו הרבה מאוד יהודים.

כיוצא בזה מצאתי במעדני אשר שהביא: הנה אדם כשראה איזה מאורע מעניין שריגש אותו אז כשמספר את זה לחבירו מספרו עם התלהבות גדולה והשומע מתפעם ומקבל את הדברים, אבל אם לא ראה את המחזה רק שמע את זה מאחר, אז כשמספרו לשני אין מספר את זה בהתלהבות גדולה כל כך, ורצתה התורה שיספר עם התלהבות גדולה כדי שישפיע את זה על יהודים אחרים.
וכתב על זה בדרך הלצה כלי ראשון מבשל דהיינו מי שרואה את הדבר בעצמו זה רותח.

טעם שלישי - שהאדם יתמלא רגשות אהבה
הגרי"ל שטיינמן זצ"ל אמר בשיחה באור מיוחד בטעם מצוות פרסומי ניסא:
חנוכה ופורים נקבעו לזכר הניסים שנעשו בהם, אמנם חוץ מעצם קביעותם יש ענין מיוחד המוטל על כל אחד לפרסם הנס, ולא מספיק בכך שמרגיש הנס בעצמו אלא צריך לפרסמו, ודינים רבים עולים מזה.
ולכאורה פירסומי ניסא היה שייך כשהוא יודע ואחרים לא יודעים, שאז צריך לפרסם ולהודיעם, אבל אין הדבר כן שהרי כל הדרים בעיר צריכים להדליק לפירסומי ניסא אע״פ שאחרים יודעים.
ויתכן לפרש דכמו שאנו רואים בהליכות בני אדם, יש מאורעות רבים שאדם מרגיש צורך לשתף אחרים עמו, כשאדם עושה שמחה כמו חתונה וכדו׳ אדם מזמין את הציבור שישתתפו וישמחו יחדיו וישמחו אותו, אע״פ שהוא הרי שמח בלי זה ואצלו נמצא מקור סיבת השמחה, מ״מ ככל שיש יותר השתתפות אחרים בשמחתו הוא חש את השמחה.
ולפי השכל היה צריך להיות לכאורה להיפך, כשהשמחה קטנה היה צורך שישמחוהו אחרים, אבל כשהשמחה גדולה הרי הוא שמח מספיק לבדו.
אלא שאדם לא יכול להחזיק השמחה לבד, דבלי השתתפות אחרים איננו מגיע להרגיש עומק השמחה, וככל שרבים הבאים ומשמחים, הוא חי ומרגיש יותר את שמחתו, דכך הם טבע הדברים דבכדי להחזיק ולחיות ולהרגיש את השמחה אדם נצרך לחיזוק, וזה מגיע ע״י השתתפות אנשים נוספים בשמחתו.
פירסומי ניסא דחנוכה אינו רק כדי להודיע הנס לאחרים, אלא כדי שאדם עצמו ירגיש את התוצאות של הנס, את ההתרוממות הבאה כתוצאה מהנס, לא מספיק שאדם יודע שהי׳ נס, אלא עליו לשתף אחרים עמו, וככל שרבים המשתתפים, מפרסם הנס מתרומם להרגיש ולחיות בעצמו את הנס.
יסוד הנס הוא לבנות את האדם שיבוא להכרה שלימה ואמונה ובטחון בה' שאין טבע, להכיר באהבת בורא עולם אליו ולהחזיר לו אהבה אין קץ, וככל שאדם מראה ומפרסם את הנס הוא חי יותר את הלימוד שבנס ומתמלא באהבה לבורא עולם. [על פי הספר ימלא פי תהלתך - חנוכה - תכלית פירסומי ניסא שהמפרסם עצמו ירגיש יותר הנס].

יהודה טאוב 3
הודעות: 43
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2023 5:14 pm
שם מלא: הרב יהודה טאוב
יצירת קשר:

מדוע מהדרין דווקא בנר חנוכה

הודעהעל ידי יהודה טאוב 3 » ה' דצמבר 14, 2023 3:42 am

מדוע דווקא במצוה חנוכה תקנו מהדרין ומהדרין מן המהדרין?

חלק א: למה רק בחנוכה יש מהדרין?
במצוות הדלקת נר חנוכה מצאנו דין מיוחד שאין לנו בשאר מצוות, יש דין הדלקה "נר איש וביתו" יש מהדרין ויש מהדרין שבמהדרין. לא מצאנו בשאר מצוות שיתקנו חז''ל כמה אפשרויות לקיום המצווה, לדוגמא: אין בגמרא דיני אכילת מצה כשרה ודיני אכילה למי שרוצה להדר, רק בחנוכה מופיע בגמרא דינים שונים למהדרין מדוע?

והנה ההידור שבנר חנוכה שונה מדין הידור שבשאר מצוות. דהכא חלק מהתקנה הוא, והגדירו חז"ל הדבר בתוך גוף התקנה, ונחלקין בו ב"ש וב"ה.
ועוד שלא מצינו עוד הידור דומה שמוסיפים לעשות המצוה כמה פעמים כמו הכא דאמרי' ליה להדליק כמה נרות.
ועוד שיש שיטות באחרו' דמברכים על הידור זה [פר"ח וא"ר הובאו ברע"א בתשו'] ולא מצאנו כן בשום מצוה.

חלק ב: נר חנוכה זה אמצעי להודות.

הנה גדר מצוות נר חנוכה - הוא גדר מיוחד מאוד.
נפתח בקושיה עצומה: מצאנו דין מיוחד שמצאנו בהלכות חנוכה "כבתה אין זקוק לה" וזהו חידוש שהרי בבמנורת ביהמ"ק איתא שכבתה זקוק לה (עי' מנחות פח: דנר שכבה כו' מטיבו ומדליקו), ועל כרחך דבחנוכה המצוה "להדליק", ולכן כבתה אין זקוק לה מכיון שכבר קיים המצוה, ובנרות המנורה המצוה "שיהא דלוק", ולכן גם אם כבה זקוק לו, כיון שנצרך כל הזמן ש"יהא דלוק". וכן נרות שבת המצווה "שיהא דלוק" ולכן כתב בשש"כ (מג,טז) כבו הנרות מבע"י מצווה לשוב ולהדליקם, ע"י מי שלא קיבל שבת, ואם כן מדוע בחנוכה שהמצווה היא פרסומי ניסא לא יהיה גם מצווה שיהא דלוק ואם כבתה ידליקה?

הנה הגרש''ז אויערבך זצ'ל כתב יסוד גדול (מנחת שלמה תנינא סימן נח): שונה מצוות נר חנוכה משאר מצוות שהם לזכר נסים שקרו לעם ישראל כגון מצה וסוכה, שהם מטרתם רק להזכיר הנס, ואילו נר חנוכה עיקר מטרתו לעורר את האדם להודות ולהלל.

לכן מנהג כל ישראל לשיר לאחר הדלקת הנרות (מה שלא נהוג בשאר מצוות), שהרי זה כל עיקר מטרת המצווה כדי להודות ולהלל.
הוא שאומרים בפיוט מעוז צור "בני בינה ימי שמונה קבעו שיר ורננים". חז''ל תקנו בחנוכה לשיר ולרנן והנרות הם כעין אמצעי המעורר את האדם לשיר להודות ולרנן.

ויש בזה כמה נפ"מ לדינא:
  1. כבתה אין זקוק לה - אף שבנרות שבת אם כבה צריך לחזור ולהדליק, בנרות חנוכה אין צריך, היות ועיקר המטרה היא לעורר את האדם להודות.
    2. נשים חיבות בנר חנוכה - אף שבהלל נשים פטורות, בנר חנוכה חייבות, היות ועיקר קיום מצוות ההודאה על נס המלחמה היא בנרות החנוכה.
    3. תקנו לומר הנרות הללו מיד עם ההדלקה - כדי לזכור שמטרת ההדלקה להודות על נס ההצלחה במלחמה.
    4. השירים לאחר ההדלקה - אינם רק שמחה של מצווה, אלא הם מעיקר תקנת חז"ל - להודות ולהלל.
    5. תקנו חז"ל ברכת הרואה למי שלא יכול להדליק - משום שגם הוא צריך להודות, אף שפטור ממצוות הדלקת נרות.

מובא ב"לקט רשימות בעניני חנוכה" מהר’ נתן וואכטפויגל זצ"ל (המשגיח של ישיבת לייקווד) בעמוד ק"י: "כל מועד יש לו תפקיד, בפסח - זמן חרותנו, בשבועות - זמן מתן תורתנו, ובחנוכה כתוב ‘וקבעו שמונת ימי חנוכה אלו להודות ולהלל’ - חנוכה הוא "יום טוב של הודאה" ... בימים אלו עלינו ללמוד איך להודות לה’ ולהמשיך בכך כל השנה. בברכת המזון אנו מכוונים, אולם לא מרגישים הודאה. להודות כראוי על חסדי הקב"ה זה לא דבר פשוט, זו עבודה גדולה!" עכת"ד.

ויש אף שרוצים להוסיף ולחדש שמצוות חנוכה להודות ולהלל היא לא רק על נס חנוכה, אלא מצווה להודות ולהלל על כל הניסים והנפלאות שה' עשה לנו מאז ועד היום. ראה כאן בהרחבה - ובטעם ששרים במעוז צור על כל הגלויות

חלק ג: להודות זה לאהוב.

נפתח בשאלה מפורסמת:
בכל חזרת הש״ץ יש תפילה שנקראת ״מודים דרבנן״. בזמן שהחזן מגיע לתפילת ‘מודים’, המתפללים עומדים על רגליהם ואומרים את המודים הקצר הזה. למה זה נקרא ‘מודים דרבנן’?

הגמרא במסכת סוטה מביאה כמה דעות מה השומעים צריכים לומר בזמן שהחזן מגיע ל’מודים’, איזה משפט בדיוק עלינו לומר. מסיימת הגמרא: ״אמר רב פפא: הילכך נימרינהו לכולהו״. כדי לצאת חובת כל הדעות אנו אומרים את כל הנוסחאות שמוצעות בגמרא. לכן התפילה הזו נקראת בשם ״מודים דרבנן״.

אבל כאן מגיעה השאלה הגדולה. הלוא חזרת הש״ץ תוקנה עבור אותם יהודים שלא יודעים להתפלל, ועל ידי זה שהם שומעים את החזן ועונים ‘אמן’ על הברכות זה נחשב כאילו הם עצמם התפללו. ואם כן, מדוע כשמגיעים ל’מודים’ ‘מכריחים’ את אותו ציבור שלא יודע להתפלל, לומר בעצמו ״מודים אנחנו לך״?

מכאן נלמד יסוד גדול בהודאה - מהי הודיה אמיתית על פי התורה:
הודאה להשם - אינה רק הכרה בטוב שנתן לי ה', הכרת הטוב - אינה רק החזרת החוב שקיבלתי באמצעות מטבעות מילים.
הודאה אמיתית היא - "הכרת הטוב" – הכרה מוחשית ב"טוב" של הנותן, היינו שהמקבל חש בטוב ליבו ובמידותיו הטובות של הנותן שהניעו אותו להטיב לו.
כשהמקבל מביע הכרת טובה הוא מודיע למטיב שהוא חש את מה שהוא עשה בשבילו ושכתוצאה מכך מתעוררת בלבו תוספת הערכה ואהבה כלפיו.
הרגש העומד מאחורי תחושת ההודיה, הינו בעצם רגש של אהבה והערכה כלפי המיטיב, שמתעורר בלבו של המקבל כתוצאה מנתינתו.

נגדיר זאת בקצרה:
המטרה שלנו בהודאה – היא להרים את רגשות הכרת הטוב, מאהבה על מה שקיבלתי לאהבת המטיב – כי זה מוכיח לי שהוא אוהב אותי.

ניתן משל נפלא להסביר את הדברים:
אדם מביא זר פרחים יפהפה לאשתו ליום הולדתה, שהיא לא הזכירה לו. לשאלתה כיצד ביום שלישי בערב הוא משיג בפרברי העיר זר כל כך יפה? הוא עונה שזה היה מונח ליד הפח, והיה חבל לו שזה יזרק לזבל.
מדוע כל השמחה תרד?
כי האישה שמחה לא רק מהיופי של הזר אלא מההוכחה שהוא מביא לה – עד כמה היא אהובה וחשובה לבעלה.

זהו בדיוק הכרת הטוב – להכיר עד כמה טוב בורא עולם. עד כמה הוא אוהב אותי. עד כמה אכפת לו מהצלחתי.
ועכשיו אני אוהב אותו – לא רק מחמת רגש הפנימי של הכרת הטוב – אלא כי הוא אוהב אותי – כמים הפנים לפנים.

במיוחד הדברים אמורים לגבי הכרת הטוב לבורא העולם.
הרי לכאורה יש לשאול: מדוע צריך להכיר טובה לה' על הטובה שנתן לי, הרי לא טרח בשביל זה - מי שאמר והיה העולם, באמירה בלבד בורא עולם ק"ו ניסים ונפלאות בתוך העולם שדי באמירה ואין בזה כל טירחה?
אלא שהכרת הטוב היא לא על מה שקיבלתי, אלא על האהבה שמתגלה, מכוח הנס/ההשגחה פרטית הנפלאה, אני מגלה עד כמה אני חביב לפניו יתברך.
חיוב הכרת הטוב לבורא היא לפי כמה שמתגלה אהבה. לכן יש חיוב להכיר טובה על ענני הכבוד יותר מהכרת טובה על המן והבאר. כמבואר בדברי רבותינו

לכן מודים לא ניתן לומר על ידי שליח, שכן אהבה לא מוסרים בשליחים, אהבה זה פנים מול פנים.
כולנו מבינים שלא ניתן למסור חיבוק לחבר על ידי חברת שליחויות, מסמכים מוסרים בדואר, אבל לא נשיקות.
הודאה אמיתית היא אהבה לבורא - וכיצד ניתן למוסרה על ידי שליחים. לכן כל יהודי אומר בפני עצמו מודים.

וכבר נתפרסם הסיפור על מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל:
לאחר שנותח על ידי מנתח בכיר מארה"ב, ביקש מתלמידיו שיֵלמדו אותו כיצד אומרים 'תודה' באנגלית.
התלמידים אמרו לרבינו זצ"ל שיוכל לומר למנתח תודה בלשון הקודש, והם יתרגמו את דבריו. אך רבינו התעקש ללמוד את תרגום המילה, וחזר ושינן 'טֵנְק יוּ' שוב ושוב, כדי להודות לאיש בעצמו.
וכך הוה. רבינו לחץ את ידו של המנתח ואמר לו תודה באנגלית, והלה התרגש מאוד לשמוע את דברי התודה מפי קודשו של רבן של ישראל.
ניגשו תלמידיו וביקשו להבין - ילמדו רבינו, שהזמן אצלו הוא מצרך כל כך יקר - מדוע הקפיד שההודאה תאמר דוקא באנגלית?
והשיב להם שלמד זאת מדין מודים דרבנן. ראה כאן סיפור דומה על הרב דסלר זצ"ל בעל המכתב מאליהו
(נ.ב. הרב יצחק זילברשטיין שליט"א הורה: נראה כי הלמוד ממודים דרבנן שייכים בעיקר בהודאה על חיים, 'על שהחייתנו וקיימתנו', וכמו כן הנהגת מו"ח זצ"ל היתה בהודאה על הצלת חיים, בזה ראוי שיודה דוקא בעצמו; אך בסתם הכרת הטוב על דברים שאינם גורליים כ"כ, לכאורה אין צריך לטרוח להודות בעצמו וניתן להסתפק בהודאה ע"י שליח).
בזה גם הסברנו בסיעתא דשמיא - מדוע נהגו האשכנזים להדר שכל אחד מדליק נרות חנוכה בעצמו - ראה כאן

חלק ד: האוהב מחפש להדר.
לאחר שלמדנו שמטרת הדלקת הנרות להודות, נבין מדוע דווקא במצווה זו תקנו מהדרין ומהדרין מן המהדרין?
אדם המרגיש רגשי הודיה לה' אינו מסתפק במה שהוא מחויב הוא מחפש תמיד לעשות מעל ומעבר לחיובו, שכן הוא אוהב את בורא עולם והוא רוצה לתת לו כמה שיותר.

נבאר את הדברים:
אדם החש רגשי אהבה לה' יתברך - מחפש כיצד לעשות דברים שלא חייבים, כיצד אפשר להוסיף במצווה, איך עושים נחת רוח לבורא יתברך.
כמו שכתב המסילת ישרים:
“כללו של דבר, בין כל מי שהאהבה ביניהם עזה באמת , שלא יאמר: לא נצטוויתי יותר, די לי במה שנצטוויתי בפירוש. אלא ממה שנצטווה ידין על דעת המצווה, וישתדל מעשות לו מה שיוכל לדון שיהיה לו לנחת.
והנה כמקרה הזה יקרה למי שאוהב את בוראו גם כן אהבה נאמנת, כי גם הוא מסוג האוהבים. ותהיינה לו המצוות אשר ציווים גלוי ומפורסם לגילוי דעת לבד לדעת שאל העניין ההוא נוטה רצונו וחפצו יתברך שמו. ואז לא יאמר: די לי במה שאמור בפירוש, או אפטור עצמי במה שמוטל עלי על כל פנים, אלא אדרבא יאמר: כיון שכבר מצאתי ראיתי שחפצו יתברך שמו נוטה לזה, יהיה לי לעיניים להרבות בזה הענין ולהרחיב אותו בכל הצדדין שאוכל לדון שרצונו יתברך חפץ בו. וזהו הנקרא: “עושה נחת רוח ליוצרו”. נמצא כלל החסידות: הרחבת קיום כל המצוות בכל הצדדין והתנאים שראוי ושאפשר..”


עכשיו מובן נפלא מאוד מדוע דווקא בחנוכה תקנו מהדרין?
היות וחנוכה כל ענינו להודות ולהלל - והודיה היא אהבה - תקנו לנו מהדרין ומהדרין מן המהדרין, לתת לנו את האפשרות לבטא את אהבה בתוספת על תוספת.
וההידור הראשון שכל אחד מדליק נרות חנוכה - הוא האדם המהדר.
וההידור השני של תוספת נרות - הוא המצווה המהודרת.
באופן נוסף:
ההידור הראשון שכל אחד מדליק - מלמדת על אדם שאוהב שמחפש להתנדב לעשות גם אם הוא פטור.
ההידור השני של מוסיף והולך - מלמד על אדם שכבר מחויב במצווה, שמחמת אהבתו מחפש איך לעשות יותר טוב.

הנס נעשה לאוהבים המחפשים להדר
יש להוסיף דבר נפלא עד מאוד - כל נס פח השמן נעשה לחשמונאים שרצו להדר באהבתם לבורא עולם.
הרי למען האמת החשמונאים יכלו להדליק את המנורה בשמן שנגעו בו היוונים – שמן טמא, מכיון שהדין הוא שטומאה הותרה בציבור, דהיינו כשכל הציבור טמאים כגון בזמן מלחמה שיש חללים רבים וצריכים לטפל בהם, הטומאה אינה מפריעה לעבודת בית המקדש וניתן להדליק את המנורה בשמן טמא.

מיד ברגע הנצחון שלחו החשמונאים שליחים למקום גדילת עצי הזית המשובחים כדי להכין שמן חדש טהור, תהליך שיקח שמונה ימים. כעת במהלך שמונת הימים הם יאלצו להדליק בשמן טמא. אולם החשמונאים שהיו מלאים באהבת ה' לאין קץ החליטו להפוך כל אבן כדי למצוא ולו כמות קטנה של שמן טהור כדי לחנוך את הדלקת המנורה בשמן טהור.

בורא העולם שרואה באהבתם העצומה של בניו, משיב להם באותה מטבע מידה כנגד מידה, ומחולל נס בו המנורה דולקת מכח השמן הטהור במהלך כל שמונת הימים בהם טרם הגיע השמן החדש.

כעת נבין שהמיוחד בחג החנוכה מלבד היותו זכר לניצחון הוא גם פרסום גדול לכולם ע"י הדלקת הנרות בפתח הבית או בחלון. שיש לנו אבא אוהב בשמים ואנו אוהבים אותו ומקיימים בשמחה את מצוותיו.

חלק ה: מקומות נוספים שמצאנו בהם תוספת מחמת הודאה - אהבה.

א. נוכל לראות ראיה נפלאה לכך, שגם במצוות הביכורים - שענינה להודות ולהלל על ארץ ישראל - מצאנו את ענין ההידור.
משנה מסכת ביכורים פרק ג משנה י - רבי שמעון אומר שלש מדות בבכורים הבכורים ותוספת הבכורים ועיטור הבכורים.
כלשון המסילת ישרים פרק יט:
סדר העלאת ביכורים יהיה לנו לעינים לראות מה הוא הידורן של מצות, שכך שנינו (בכורים פ"ג): השור הולך לפניהם וקרניו מצופות זהב ועטרה של זית בראשו וכו', עוד שם העשירים מביאים בכוריהם בקלתות של זהב והעניים בסלי נצרים כו', עוד שם ג' מדות בבכורים: בכורים, תוספת בכורים, ועיטור בכורים וכו', הרי לנו בהדיא כמה ראוי לנו להוסיף על גופה של מצוה כדי להדרה.
מצוות הביכורים היא מצווה של הודיה לה' על הפירות הנפלאים וארץ ישראל – ארץ חמדה טובה ורחבה, שנתן לנו ה' באהבתו, לכן תקנו בה תוספת ועיטור, שכן שיש רגשי הודיה רוצה האדם להוסיף ולהוסיף מרוב רגשות אהבה לאבינו הטוב שבשמים.

ב. ראיתי דבר נפלא בספר ימי החנוכה לר' דוד כהן שליט''א: הנה מה המקור להידור מצוה? 'זה אלי ואנווהו' התנאה לפניו במצוות – מתי נאמר דבר זה? בשירת הים, כאשר בני ישראל התמלאו בהודאה להשם על הנס שנעשה להם, הם הרגישו את הצורך להדר במצוות.

ג. ארבעת המינים שעניינם לפי הרמב"ם להודות על האסיף ראה כאן בהרחבה – לדעת רש"י ההידור מעכב במצווה זו ראה כאן בהרחבה.
ד. סוכה שמהותה להודות לה' על אהבתו אלינו שמתבטאת במה שנתן לו דברים שאינו חייב ראה כאן בהרחבה – נהגו בה לעטרה בהרבה קישוטים.
ה. תפילת שחרית שעיקר מהותה הודיה לה' על היום הנפלא שנתן לנו מחדש, לכן יש בה ברכות השחר ופסוקי דזמרה - יש בה מצווה גדולה להדר ולהתפלל עם הנץ החמה כמנהג הוותיקין.



סיום - אהבה מביאה אהבה הצלה והצלחה
כאשר בורא עולם רואה שאנו אוהבים אותו עושים יותר ממה שאנו חייבים גם הוא עושה אתנו גם דברים שהוא לא חייב לנו ונותן לנו גם דברים שלא מגיעים לנו.
כמו שמצאנו בגמרא (ברכות כ.) שם מובאת תמיהתם של מלאכי השרת "אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה, רבונו של עולם! כתיב בתורתך 'אשר לא ישא פנים והלא אתה נושא פנים לישראל דכתיב 'ישא ה' פניו אליך'?! אמר להם: וכי לא אשא פנים לישראל שכתבתי להם בתורה 'ואכלת ושבעת וברכת' והם דקדקו על עצמם עד כזית עד כביצה!"
כלומר: על אף שהנהגת הקב"ה עם כל ברואיו היא שאינו נושא פנים, עם בני ישראל ההנהגה היא שונה, באשר הוא ית' כן נושא להם פנים, וזאת בגלל דקדוקם המיוחד במצות ברכת המזון, שמברכים על שיעור כזית אע"פ שמן התורה פטורים מלברך על שיעור קטן שכזה.

לכאורה אין זה מובן. הרי הפסוקים נראים כסותרים זה את זה, ומה בכך שיש לבני ישראל זכות מיוחדת של ברכת המזון על שיעור כזית? וכי בכך נתיישבה הסתירה שבפסוקים? ועוד, מדוע מצוה נוספת זו של ברהמ"ז על כזית, גדול כחה כל כך לעשות שיהא הקב"ה נושא פנים לישראל?

נראה ששאלות אלו יתיישבו כאשר נעיין בדברי הרשב"א, (בחידושי אגדות שם) וזה לשונו: "מדת טובו של הקב"ה שמשלם מדת הטוב כנגד מדת המתנהג בה ועל כן אמרו כאן שהיתה התשובה ממנו ית' שממדת טובו שיאר פנים ושיעתיק פני הכעס למחול לישראל ויכנס להם לפנים מן השורה מפני שהם מתנהגים עמו באותה מדה. שהוא חייב הברכה על השביעה, והם מראים עצמם שמחים ומתענגים בעול מצוותם ונכנסים בהם לפנים מן השורה ומדקדקים לברך אפילו עד כזית ועד כביצה".

מדבריו מבואר, שאע"פ שהנהגתו של הקב"ה הוא שאינו נושא פנים, ונותן לכל בריה את אשר מגיע לה עפ"י הצדק והיושר בין לטב ובין למוטב, וכך היא מדתו. עם כל זה, יש דבר אחד שבכוחו לגרום שינוי במדה זו, והוא כאשר יהודים מתמלאים הודאה ואהבה עד שהם שמחים ומתענגים במצוות, וכפי שמתבטא בהידורה ודקדוקה של המצוה.

אין שורש הענין בכך שיש לישראל איזו מצוה נוספת. אלא, בכך שישראל מבטאים יחס שונה אל הקב"ה בהוסיפם ברכה יותר מן המחוייב בתורה. הוספת הברכה הזו המוכיחה שהם "שמחים ומתענגים בעול מצוותם", הם אוהבים את בוראם ושמחים לעשות אפילו דברים שאינם חייבים. אזי הנהגה זו משנה מדה כנגד מדה גם את יחסו של ה' אלינו, וכפי שאנחנו נכנסים לפנים מן השורה אליו, כך הוא נכנס לפנים מן השורה אלינו, ומעתיק פני כעס ומוחל לעוונותיהם של ישראל.

הלכה למעשה נלמד מכאן:
זכית ואתה מרגיש רגשי הודיה ואהבה כלפי בורא עולם - אל תשאיר את הרגשות הנפלאים להיכבות, תן להם ביטוי מעשי.
חפש כיצד אתה מוצא איזה מעשה של הידור - ברכה עם יותר כוונה, שמחה במצווה, עם כל הדקדוקים והשיטות. ותן לחכם ויחכם עוד.
אם תעשה כך - תוכל להרגיש איך רגשות אהבת הבורא מתפשטות בכל ליבך, תרגיש את השמחה העצומה בבורא עולם.
תוכל קצת לחוות את דברי המסילת ישרים: שהאדם לא נברא אלא להתענג על ה' ולהנות מזיו שכינתו שזהו התענוג האמיתי והעידון הגדול מכל העידונים שיכולים להמצא.
וגם נפלא הדבר כאשר אנחנו מהדרים או מחמירים לצאת ידי כל השיטות באיזה מצווה שגם זה הידור כמבואר בבאור הלכה - כדאי מאוד לחשוב עד כמה אני אוהב את בורא עולם ורוצה לעשות מצוותיו בהידור רב. זה יעלה את ההידור לרמה גבוהה עד אין סוף, ויעשה נחת רוח עצומה בשמים.
ראה כאן סיפור נפלא כמה נחת ושמחה יש בשמים מיהודי שאוהב ומחפש לשמח את בורא עולם


נהנת - רוצה להרגיש עוד דרכים מתוקות לאהבה...
שלח לי מייל ונשמח לשלוח לך. [email protected]

יהודה טאוב 3
הודעות: 43
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2023 5:14 pm
שם מלא: הרב יהודה טאוב
יצירת קשר:

חנוכה - המדריך להודאה מושלמת

הודעהעל ידי יהודה טאוב 3 » ו' דצמבר 15, 2023 5:45 am

עשרת הכללים - להודאה מאושרת
חנוכה החג שנתקן להודות ולהלל לשמו הגדול, יכול ללמד אותנו איך מודים לה' בצורה מושלמת,איך מודים בצורה שיגרום לנו אושר שמחה אהבה ורעות:

1. לפרט את ההודיה: מנוסח תפילת "על הניסים" לומדים, שכשמודים יש לפרט את כל פרטי החסדים ולהודות עליהם בהרחבה מלאה: "על הניסים, ועל הפורקן, ועל הגבורות, ועל התשועות, ועל המלחמות" ובהמשך: "מסרת גיבורים ביד חלשים, ורבים ביד מעטים, וטמאים ביד טהורים, ורשעים ביד צדיקים, וזדים ביד עוסקי תורתך". לכן גם ברכת מודים, ברכת נודה בברהמ''ז ונשמת כל חי, הם הארוכות ביותר.

2. לחדש בהודיה: תמיד יש להוסיף ולחדש עוד ועוד בהודיה, בלי לשכוח להודות על כל החסדים שקבלנו עד עכשיו. לומדים את זאת מהלכות חנוכה, שאנו מוסיפים כל יום במספר הנרות על היום הקודם, כדי להודות על החסד שהיה עד עכשיו יחד עם ההודיה הנוספת על מה שהתחדש היום.
נוכל לראות זאת גם בדין לזכור את יציאת מצרים בגאולה. וגם בפיוט אחד מי יודע שכל פעם חוזרים על כל הקודמים, ובברכת שעשה ניסים, שמזכיר שאר המקומות כמבואר בשולחן ערוך.

3. לפרסם את ההודיה: לא מספיק להודות לה', אלא צריך לפרסם לאחרים את הניסים והישועות, כדי שכולם יכירו בטוב הנפלא של ה'. זאת הסיבה שחז"ל תקנו בחנוכה להדליק את הנרות בפתח הבית או בחלון הפונה לרשות הרבים, כדי שכל עוברי האורח יראו אותם ויתרגשו. גם זמן ההדלקה נקבע בשעות הערב, כדי שהאור יראה למרחקים. כי הודאה מושלמת לה' היא על ידי פרסום חסדי ה' לאחרים, כדי שכמה שיותר אנשים יתחזקו ויגדלו בהכרתם בטוב ה'.
כך גם אנו רואים שרוצים להודות בסוף אירוע – מודים לפני כולם, יש לזה השפעה של הכרת הטוב הרבה יותר גדולה.

4. להודות גם על דברים שגרתיים: כשהלב נפתח להודות יש להרגיש הודיה לא רק על הניסים, אלא גם על הדברים שנראים לנו טבעיים ורגילים. את זאת לומדים מהשאלה הידועה, מדוע מדליקים שמונה ימים והרי הנס העל-טבעי היה רק שבעה ימים? הסביר הסבא מקלם, שחז"ל באו ללמדנו שעלינו להודות לה' גם על החסד הנפלא של הטבע ששמן דולק ומאיר, שהקב"ה המציא בשבילנו.

5. הודאה זה אהבה: הודיה אינה רק אמירת מילים של תודה, אלא רגש פנימי של "הכרת הטוב". לחוש רגשי הערכה ואהבה לנותן, מתוך שימת לב לטובו ואהבתו שהניעו את ההטבה. על כן תקנו בחנוכה מהדרין שכל אחד ידליק בעצמו, שכן אהבה לא מוסרים על ידי שליח. ולכן גם ברכת מודים כל אחד אומר בעצמו.

6. המפתח לאהבת ה': הרמב''ם כתב (חנוכה ד',י"ב) "מצות נר חנוכה מצוה חביבה היא עד מאוד", ביטוי שלא מצאנו על אף מצווה. הסיבה לכך היא, שהודיה לבבית לה' היא המפתח לאהבת ה' (המצווה הגדולה ביותר). "בואו שעריו בתודה" - על ידי הודיה נפתחים שערי ההכרות בטוב ה' והדרגות הנעלות ביותר של עבודת ה'. מי שמודה באופן תדיר לה', יאהב את ה' בכל לב ובכל נפש ויחוש שמחה גדולה לגרום לו נחת רוח בכל הזדמנות אפשרית.
זו גם הסיבה שבחנוכה מצאנו את דין מהדרין - היות וההודאה מביאה לאהבה, ומי שאוהב מחפש להדר. - ראה בהרחבה לעיל.

7. מאירה את החשיכה: ההודיה מאירה את קשיי החיים, ממתיקה את החשיכה ומאירה אותה. על כן בחנוכה תקנו להעלות את הנרות עם חשכה, בלילות הארוכים והקרים של חודשי החורף, ללמדנו: כי גדול כוחה של ההודיה להאיר את חיינו, להתגבר על כל הקשיים ולהוציאנו מגלות לגאולה.

8. עושה שמח ומאושר: ההודיה נותנת לאדם חיים שמחים ומאושרים. כך לומדים ממה שנאמר בגמ' (שבת כ"א ע"ב) שימי החנוכה הם "ימים טובים בהלל ובהודאה", ברמב''ם כתוב שהם "ימי שמחה והלל", שעל ידי הלל והודאה ימינו יהפכו להיות ימים טובים שמחים ומאושרים.

9. תענוג הנשמה: ההודיה היא עונג נפלא לנשמה, מעין נועם ה' הנכסף של העולם הבא. כך לומדים מחנוכה, שלעומת מה שבפורים תקנו חכמים לענג את הגוף כנגד מה שגזרו אז על גופיהם של ישראל, בחנוכה שגזרו על נשמתם, תקנו "יום טוב" של עונג לנשמה – להודות ולהלל לשמו הגדול.

10. להודות גם על חצי נס: ביום הראשון ראו החשמונאים רק תחילת נס, שמצאו את הפח. מכוח זה שהודו וראו את אהבת ה' בנס הקטן זכו לנס גדול של שמונה ימים. ההודאה בנס הקטן, בונה כלי לקבל את הנס הגדול. וכך מצאנו באליעזר עבד אברהם שהודה בכל ליבו שראה את תחילת הנס.

אם אתם רוצים להרחיב במקורות לכל הנ"ל - פנו אלינו ונשמח לשלוח לכם.

יהי רצון מלפני אבינו שבשמים, שנזכה להודות מלב מלא אהבה ושמחה, להרגיש את עונג שבהודאה, ונזכה ויהיו ימים ימים טובים של אהבת השם יתברך.


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 58 אורחים