מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בגלל היוונים, והעז שהוכנסה - שני פיוטים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

בגלל היוונים, והעז שהוכנסה - שני פיוטים

הודעהעל ידי יהודהא » ב' דצמבר 04, 2023 4:20 pm

ארבע מלכויות .
שני מקורות ושני פיוטים.


א.
ארבע מלכויות [וגלויות] מוזכרות פעמים רבות במקורותינו.
אולם המקור העיקרי הוא בספר דניאל בשתי מקומות בהם הראו לו משלים\ דימויים לזהותם.
מקור עיקרי שני הוא בחזל במסכת מגילה כט,א. בו מתוארים חסדי השם עם ישראל בגלויות אלו.
וכאן מגיעים הפיוטים הרבים שגם הם באותו נושא , ובהם בולטים שניים מפורסמים ומיוחדים במליצותיהם ובמנגינות שחוברו להם
וכמובן בכך ששובצו בסידורים שלנו.

ב.
הדמויות במראה.

ארבע החיות בדניאל. בתרגום: ב. ענה דניאל ואמר רואה הייתי בחזיוני.... וארבע חיות גדולות עולות מן הים שונות זו מזו. ד. הראשונה כאריה .. ה. והנה חיה אחרת שניה דומה לדוב ... אחר זה רואה הייתי והנה [חיה] אחרת כנמר,.. רואה הייתי במראות הלילה,ובנבואה אחרת ההשוואה היא לראש פסל הזהב או לאיל ולעז ...

בנבואה לדניאל בשני מראות נבואיים: פתרון חלום הצלם של נבוכדנצר, וחלום ארבע החיות הנמשל הוא
ארבע מלכויות שעל פי נבואות תשלוטנה על ישראל מזמנו ועד ביאת המשיח. , גלויות ישראל נחלקו לארבע תקופות.
מקובל ששלושת הראשונות הנן גלות בבל, גלות פרס, וגלות יון(אלכסנדר מוקדון ויורשיו). לגבי המלכות הרביעית, נחלקו המפרשים אם הכוונה לגלות ישמעאל (- אבן עזרא) ,לגלות אדום (- רמב"ן ורש"י על פי חז"ל, ועוד מפרשים) או שלאחר זמן שתשלוט מלכות אדום לבד יהיה זמן שבו תשתתף עמה מלכות ישמעאל בשלטון(רס"ג).

ג. בלי צנזורה.
מגילה כט. א : הנוסח המלא עם השמטות הצנזורה.
תַּנְיָא רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַי אוֹמֵר בּוֹא וּרְאֵה כַּמָּה חֲבִיבִין יִשְׂרָאֵל לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁבְּכָל מָקוֹם שֶׁגָּלוּ שְׁכִינָה עִמָּהֶן גָּלוּ לְמִצְרַיִם שְׁכִינָה עִמָּהֶן שֶׁנֶּאֱמַר הַנִּגְלֹה נִגְלֵיתִי לְבֵית אָבִיךָ בִּהְיוֹתָם בְּמִצְרַיִם וְגוֹ' גָּלוּ לְבָבֶל שְׁכִינָה עִמָּהֶן שֶׁנֶּאֱמַר לְמַעַנְכֶם שֻׁלַּחְתִּי בָבֶלָה. גָּלוּ לְעֵילָם שְׁכִינָה עִמָּהֶם שֶׁנֶּאֱמַר וְשַׂמְתִּי כִּסְאִי בְּעֵילָם. גָּלוּ לְאָדֹם שְׁכִינָה עִמָּהֶם שֶׁנֶּאֱמַר:
מִי־זֶ֣ה ׀ בָּ֣א מֵאֱד֗וֹם חֲמ֤וּץ בְּגָדִים֙ מִבׇּצְרָ֔ה זֶ֚ה הָד֣וּר בִּלְבוּשׁ֔וֹ. וְאַף כְּשֶׁהֵן עֲתִידִין לִיגָּאֵל שְׁכִינָה עִמָּהֶן שֶׁנֶּאֱמַר וְשָׁב ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ.
וְהֵשִׁיב לֹא נֶאֱמַר אֶלָּא וְשָׁב מְלַמֵּד שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שָׁב עִמָּהֶן מִבֵּין הַגָּלִיּוֹת.
-----------------------------------------------------
ד. הפיוטים .
1.
בָּרוּךְ השם יוֹם יוֹם.. לסעודת השבת.

שִׁבְטֵי יָהּ לְיִשְׂרָאֵל עֵדוּת
בְּצָרָתָם לוֹ צָר, בְּסִבְלוֹת וּבְעַבְדוּת
וּבְלִבְנַת הַסַּפִּיר הֶרְאָם עֹז יְדִידוּת
וְהוּא נִגְלָה לְהַעֲלוֹתָם מֵעֹמֶק בּוֹר וָדוּת
כִּי עִם ה' הַחֶסֶד, וְהַרְבֵּה עִמּוֹ פְדוּת

מַה־יָּקָר חַסְדּוֹ בְּצִלּוֹ לְגֹנְנֵמוֹ
בְּגָלוּת בָּבֶלָה שֻׁלַּח לְמַעֲנֵימוֹ
לְהוֹרִיד בָּרִיחִים נִמְנָה בֵינֵימוֹ
וַיִּתְּנֵם לְרַחֲמִים לִפְנֵי שׁוֹבֵימוֹ
כִּי לֹא יִטֹּשׁ ה' אֶת עַמּוֹ, בַּעֲבוּר הַגָּדוֹל שְׁמוֹ

עֵילָם שָׁת כִּסְאוֹ לְהַצִּיל יְדִידָיו
לְהַעֲבִיר מִשָּׁם מָעֻזְנֵי מֹרְדָיו
מֵעֲבֹר בַּשֶּׁלַח פָּדָה אֶת עֲבָדָיו
קֶרֶן לְעַמּוֹ יָרִים תְּהִלָּה לְכָל־חֲסִידָיו
כִּי אִם הוֹגָה, וְרִחַם כְּרַחֲמָיו וּכְרֹב חֲסָדָיו

וּצְפִיר הָעִזִּים הִגְדִּיל עֲצוּמָיו
וְגַם חָזוּת אַרְבַּע עָלוּ לִמְרוֹמָיו
וּבְלִבָּם דִּמּוּ לְהַשְׁחִית אֶת רְחוּמָיו
עַל־יְדֵי כֹהֲנָיו מִגֵּר מִתְקוֹמְמָיו
חַסְדֵי ה' כִּי לֹא תָמְנוּ, כִּי לֹא כָלוּ רַחֲמָיו

נִסְגַּרְתִּי לֶאֱדוֹם בְּיַד רֵעַי מְדָנַי
שֶׁבְּכָל יוֹם וָיוֹם מְמַלְּאִים כְּרֵסָם מֵעֲדָנַי
עֶזְרָתוֹ עִמִּי לִסְמֹך אֶת אֲדָנַי
וְלֹא נְטַשְׁתַּנִי כָּל יְמֵי עִדָּנַי
כִּי לֹא יִזְנַח לְעוֹלָם, אֲ-דֹנָי

בְּבֹאוֹ מֵאֱדוֹם חֲמוּץ בְּגָדִים
זֶבַח לוֹ בְּבָצְרָה וְטֶבַח לוֹ בְּבוֹגְדִים
וְיֵז נִצְחָם מַלְבּוּשָׁיו לְהַאְדִּים
בְּכֹחוֹ הַגָּדוֹל יִבְצֹר רוּחַ נְגִידִים
הָגָה בְּרוּחוֹ הַקָּשָׁה בְּיוֹם קָדִים

רְאוֹתוֹ כִי־כֵן אֲדוֹמִי הָעוֹצֵר
יַחֲשׁוֹב לוֹ בָּצְרָה תִּקְלוֹט לוֹ כְּבֶצֶר
וּמַלְאָךְ כְּאָדָם בְּתוֹכָהּ יִנָּצֵר
וּמֵזִיד כַּשּׁוֹגֵג בְּמִקְלָט יֵעָצֵר
אֶהֱבוּ אֶת ה' כָּל חֲסִידָיו, אֱמוּנִים נֹצֵר
---------------------------------------
פיוט 2
מָעוֹז צוּר

מָעוֹז צוּר יְשׁוּעָתִי לְךָ נָאֶה לְשַׁבֵּחַ.
תִּכּוֹן בֵּית תְּפִלָּתִי וְשָׁם תּוֹדָה נְזַבֵּחַ.
לְעֵת תָּכִין מַטְבֵּחַ מִצָּר הַמְנַבֵּחַ.
אָז אֶגְמוֹר בְּשִׁיר מִזְמוֹר חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ:

רָעוֹת שָׂבְעָה נַפְשִׁי בְּיָגוֹן כֹּחִי כָּלָה
חַיַּי מֵרְרוּ בְקֹשִׁי בְּשִׁעְבּוּד מַלְכוּת עֶגְלָה
וּבְיָדוֹ הַגְּדוֹלָה הוֹצִיא אֶת הַסְּגֻלָּה
חֵיל פַּרְעֹה וְכָל זַרְעוֹ יָרְדוּ כְּאֶבֶן בִּמְצוּלָה:

דְּבִיר קָדְשׁוֹ הֱבִיאַנִי וְגַם שָׁם לֹא שָׁקַטְתִּי
וּבָא נוֹגֵשׂ וְהִגְלַנִי כִּי זָרִים עָבַדְתִּי
וְיֵין רַעַל מָסַכְתִּי כִּמְעַט שֶׁעָבַרְתִּי
קֵץ בָּבֶל זְרֻבָּבֶל לְקֵץ שִׁבְעִים נוֹשַׁעְתִּי:

כְּרוֹת קוֹמַת בְּרוֹשׁ בִּקֵּשׁ אֲגָגִי בֶּן הַמְּדָתָא
וְנִהְיָתָה לוֹ לְפַח וּלְמוֹקֵשׁ וְגַאֲוָתוֹ נִשְׁבָּתָה
רֹאשׁ יְמִינִי נִשֵּׂאתָ וְאוֹיֵב שְׁמוֹ מָחִיתָ
רֹב בָּנָיו וְקִנְיָנָיו עַל הָעֵץ תָּלִיתָ:

יְוָנִים נִקְבְּצוּ עָלַי אֲזַי בִּימֵי חַשְׁמַנִּים
וּפָרְצוּ חוֹמוֹת מִגְדָּלַי וְטִמְּאוּ כָּל הַשְּׁמָנִים
וּמִנּוֹתַר קַנְקַנִּים נַעֲשָׂה נֵס לַשּׁוֹשַׁנִּים
בְּנֵי בִינָה יְמֵי שְׁמוֹנָה קָבְעוּ שִׁיר וּרְנָנִים:

חֲשׂוֹף זְרוֹעַ קָדְשֶׁךָ וְקָרֵב קֵץ הַיְשׁוּעָה
נְקֹם נִקְמַת עֲבָדֶיךָ מֵאֻמָּה הָרְשָׁעָה
כִּי אָרְכָה הַשָּׁעָה וְאֵין קֵץ לִימֵי הָרָעָה
דְּחֵה אַדְמוֹן בְּצֵל צַלְמוֹן הָקֵם לָנוּ רוֹעִים שִׁבְעָה:

ולאן נעלמה גלות ישמעאל ?
ואכן הרמא הוסיף בית לגלות זו - אם כי לא נתקבלה בקהילות ישראל.
מֵעוֹלָם הָיִיתָ יִשְׁעִי, כְּבוֹדִי וּמֵרִים רֹאשִׁי
שְׁמַע נָא קוֹל שַֹוְעִי, מַלְכִּי אֱ-לֹ-הַ-י קְדוֹשִׁי
הַעֲבֵר חֶטְאִי וּפִשְׁעִי, גַּם בְּגָלוּת הָרְבִיעִי
חַזֵּק יִשְׂרָאֵל, וְתַכְנִיעַ יִשְׁמָעֵאל, וּמֵאֱדוֹם תִּפְדֶה נַפְשִׁי.

[באקרוסטיכון בבית האחרון יש את 'משה חזק' "],
------------------------------------
ה.
מקורות הפיוטים
.
הפייטנים הביאו ציטטות של פסוקים ודימויים מהתנך ומחזל. אבל מתוכנם עולה שההשראה העיקרית למבנה ולחלוקה היא מהגמרא: וכמעט כלום מנבואת דניאל שבעצם היא יסודה של 'ארבעת הגלויות'.

מגילה כט. א : הנוסח המלא עם השמטות הצנזורה.
תַּנְיָא רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַי אוֹמֵר בּוֹא וּרְאֵה כַּמָּה חֲבִיבִין יִשְׂרָאֵל לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁבְּכָל מָקוֹם שֶׁגָּלוּ שְׁכִינָה עִמָּהֶן גָּלוּ לְמִצְרַיִם שְׁכִינָה עִמָּהֶן שֶׁנֶּאֱמַר הַנִּגְלֹה נִגְלֵיתִי לְבֵית אָבִיךָ בִּהְיוֹתָם בְּמִצְרַיִם וְגוֹ' גָּלוּ לְבָבֶל שְׁכִינָה עִמָּהֶן שֶׁנֶּאֱמַר לְמַעַנְכֶם שֻׁלַּחְתִּי בָבֶלָה. גָּלוּ לְעֵילָם שְׁכִינָה עִמָּהֶם שֶׁנֶּאֱמַר וְשַׂמְתִּי כִּסְאִי בְּעֵילָם. גָּלוּ לְאָדֹם שְׁכִינָה עִמָּהֶם שֶׁנֶּאֱמַר מִי־זֶ֣ה ׀ בָּ֣א מֵאֱד֗וֹם חֲמ֤וּץ בְּגָדִים֙ מִבׇּצְרָ֔ה זֶ֚ה הָד֣וּר בִּלְבוּשׁ֔וֹ. וְאַף כְּשֶׁהֵן עֲתִידִין לִיגָּאֵל שְׁכִינָה עִמָּהֶן שֶׁנֶּאֱמַר וְשָׁב ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ. וְהֵשִׁיב לֹא נֶאֱמַר אֶלָּא וְשָׁב מְלַמֵּד שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שָׁב עִמָּהֶן מִבֵּין הַגָּלִיּוֹת.

ו.
העז הוכנסה.

* בדומה למדרש שני הפיוטים מתחילים בגלות מצרים , מה שחסר בדניאל.
* ואמנם במעוז צור למרות שיש ציטוטים רבים מהתנך אבל אין אף ציטטה מדניאל .
* אבל בברוך השם יום - יש מעט מנבואת דניאל - 'צפיר העיזים', = יון, ו'עילם' כשהכוונה לפרס - כמו בדניאל.

כמה בתים.
* בברוך השם וכ"ו יוחדו לכל גלות בית אחד. ואילו במעוז צור לגלות אדום הוקדשו שלושה בתים.
* בברוך השם ההתייחסות והאיזכורים הם שמות של עמים \ארצות בלבד. ואילו במעוז צור יש גם שמות והתייחסות לאישים: מלכים או מנהיגים.
[ זרובבל ,חשמונאים . ולהבדיל- פרעה , האגגי, ]


ז.
תוספת וחיסרון.

* אולם בשונה מדניאל ומהמדרש בהם יש ארבע מלכויות \גלויות .הרי בשני הפיוטים יש חמש גלויות ולא ארבע. שכן הם פותחים בגלות הראשונה של בנ"י במצרים שהיא מעין אבי הגלויות וגם היתה שורש הגלויות והגאולות מהם. ורק אח"כ ממשיכים בפירוט עוד ארבעה :
בבל, פרס, יון, ואדום.

* בדניאל חסרה גלות מצרים , מפני שכבר עברה מהעולם בימיו,
* אבל ב'מעוז צור' ובפיוט ברוך השם הוקדש למצרים בית מיוחד.
* ומה שכן נעדר מהמדרש זו מלכות יון. (חנוכה חשמונאים).

* ובכולם בולטת היעדרה של הגלות הנוספת 'גלות ישמעאל' גלות משמעותית ורבת שנים לחלק ניכר מעם ישראל,
ואכן לפי האב"ע אליו מכוונת החיה הרביעית בספר דניאל. וראה ע"כ לעיל .

*דילוג או צנזורה.
אגב הנחנו שבברוך השם ובמעוז צור הזוכרו כולם [חוץ מישמעאל -כנל], לא בטוח ! שכן - הבית הרביעי במעוז צור על גלות אדום - חסר בחלק מהספרים, וי"א שכבר במקור היתה חסרה ונוספה במאוחר.
וי"א ששייכת למקור אולם בהמשך הושמטה מחמת המציק הנוצרי. [ צנזורה עצמית ?!].

ח.
מי מתי ולמה ?

* שני פיוטים שנושאם הגלויות והגאולה מהם,
אחד מעוז צור מלפני כשמונה מאות שנה מגרמניה - נירנברג ומחברו מרדכי ,ונוצר תחת הרושם של מסעי הצלב.,
והשני ברוך השם יום יום -- מלפני מעל אלף שנה על ידי ר שמעון הגדול [ ר שמעון בר יצחק ממגנצא],גם הוא מתבטא ומעלה
את הגזירות שבימיו . וקרובים הם בתוכנם ובמשמעותם.

** שניהם בספק [מסתבר שלא] אם במקור נועדו לאמרם בשבת \חנוכה. ומניחים שלזמן או מאורע אחר נועדו - אבל נקבעו לאמרם \לשוררם בזמנים מיוחדים אלה, כיון שקשרים ורמזים בתוכנם מתחברים לימים הנועדים.

*** בגלל היוונים.
במעוז צור - אף שהפיוט לא קשור דווקא לחג החנוכה אלא מקפל בתוכו אירועי הצלה רבים מההיסטוריה היהודית, ייתכן והונהג לשיר אותו בחנוכה מכיוון שהוא פותח באזכור ל"חנוכת המזבח" ומסתיים ב 'יוונים' בניצחון החשמונאים על היוונים ובכך הפך לשיר\ המנון של חנוכה.

ט.
משלושה יצא אחד.

* ובברוך השם וכו - כאן הפיתרון מסובך יותר . שכן לפי הנראה יש כאן הרכבה של שלושה פיוטים שונים.
מהשנים עשר בתים שבפיוט הרי רק שמונה - ב - ט, המרכיבים את שם המחבר ר 'שמעון בר יצחק [ בלי חזק] היוו פיוט נפרד ועצמאי ,
ותוכנם מוסב על הגלויות.

* הבתים: א,י,יא, פותחים בברוך וכ"ו שתוכנם הודאה לקבה ומקורם בפיוט אחר. וכנראה ששלושת בתיו אלו היו ברצף אחד.
* ואילו הבית האחרון 'שהשלום שלו' שייך לפיוט שלישי העוסק בשלום ונועד לאמרו בסמוך לתפילה -
שבה פסוק המדבר על שלום, אולי בסיום ברכת המזון.

י. מחזור ויטרי.
וכך אכן מופיעים הבתים במחזור ויטרי : א, י, יא, ולאחריהם הבתים ב-ט, והבית האחרון חסר שם לחלוטין.
ולגבי זמן אמירתו קיימות מספר הצעות : לפסח או לשבת או אולי טוב לאמרו בכל יום
שכן אין בתוכו דבר המקשרו לשבת.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ד' דצמבר 06, 2023 4:31 pm, נערך 10 פעמים בסך הכל.

עץ הזית
הודעות: 491
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: בגלל היוונים, והעז שהוכנסה - שני פיוטים

הודעהעל ידי עץ הזית » ב' דצמבר 04, 2023 9:10 pm

יהודהא כתב: הַעֲבֵר חֶטְאִי וּפִשְׁעִי, גַּם בְּגָלוּת הָרְבִיעִי
בקיצור של"ה כתוב "השלישי", לכאורה "הרביעי" זו הגהה מוטעית.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: בגלל היוונים, והעז שהוכנסה - שני פיוטים

הודעהעל ידי יהודהא » ב' דצמבר 04, 2023 9:59 pm

עץ הזית כתב:
יהודהא כתב: הַעֲבֵר חֶטְאִי וּפִשְׁעִי, גַּם בְּגָלוּת הָרְבִיעִי
בקיצור של"ה כתוב "השלישי", לכאורה "הרביעי" זו הגהה מוטעית.


שפיל לסיפא דקרא:
חַזֵּק יִשְׂרָאֵל, וְתַכְנִיעַ יִשְׁמָעֵאל, וּמֵאֱדוֹם תִּפְדֶה נַפְשִׁי.
הפייטן מאחד את ישמעאל ואדום לחטיבה וגלות אחת.
ואיסתליק פירכא.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ב' דצמבר 04, 2023 10:05 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בגלל היוונים, והעז שהוכנסה - שני פיוטים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' דצמבר 04, 2023 10:02 pm

הבעיה היא לא התוכן כמו החריזה.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: בגלל היוונים, והעז שהוכנסה - שני פיוטים

הודעהעל ידי יהודהא » ב' דצמבר 04, 2023 10:10 pm

צופה_ומביט כתב:הבעיה היא לא התוכן כמו החריזה.

לא כ"כ הבנתי -
המספר נשאר "הרביעי" גם לאחר הוספת הבית בגלל איחוד שתי המלכויות לגלות אחת .
וכבר הקדימוהו בכך המפרשים בדניאל .
ועיין גם כאן -
viewtopic.php?f=46&t=60909&hilit=%D7%93%D7%A0%D7%99%D7%90%D7%9C

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בגלל היוונים, והעז שהוכנסה - שני פיוטים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' דצמבר 04, 2023 10:36 pm

מֵעוֹלָם הָיִיתָ יִשְׁעִי, כְּבוֹדִי וּמֵרִים רֹאשִׁי
שְׁמַע נָא קוֹל שַֹוְעִי, מַלְכִּי אֱ-לֹ-הַ-י קְדוֹשִׁי
הַעֲבֵר חֶטְאִי וּפִשְׁעִי, גַּם בְּגָלוּת הָרְבִיעִי
חַזֵּק יִשְׂרָאֵל, וְתַכְנִיעַ יִשְׁמָעֵאל, וּמֵאֱדוֹם תִּפְדֶה נַפְשִׁי.

לכאורה לא מתאים בחריזה, ואינו כמו כל הבתים במעוז צור שבהם כל השורות מסתיימות באותו החרוז.

אמנם שוב התבוננתי, שבכל הבתים במעוז צור, בשורה השלישית [ורק בה] יש חריזה פנימית בין הדלת לסוגר.
למשל:
וּמִנּוֹתַר קַנְקַנִּים נַעֲשָׂה נֵס לַשּׁוֹשַׁנִּים

וכאן בבית זה כפי שהוא לפנינו, ג"כ יש בשורה השלישית חריזה פנימית בין הדלת לסוגר:
הַעֲבֵר חֶטְאִי וּפִשְׁעִי, גַּם בְּגָלוּת הָרְבִיעִי

אמנם בכך מתקלקלת החריזה הכוללת כנ"ל.
ואם נשווה את החריזה של הסוגר בשורה השלישית לשאר השורות, ע"י הגרסה "השלישי" - שוב לא תהיה חריזה פנימית בשורה השלישית בין הדלת לסוגר,

והשאלה א"כ מה עדיף.
כלומר, על מה העדיף הרמ"א לוותר.

ומה שמטה לומר שהעדיף את החריזה הפנימית בשורה השלישית, הוא שכתב סיומת "עי" לדלתות של כל שלוש השורות הראשונות.
שלא כמו במעוז צור שבו - מהסיבה הנ"ל - יש סיומת זהה רק לדלתות של שתי השורות הראשונות, ואילו הסיומת של הדלת בשורה השלישית שונה מהקודמות, וזהה לסיומת של הסוגרים [כולם].
[השורה הרביעית תמיד חריגה, ויש בה חריזה פנימית עצמאית בדלת].
וא"כ לכאורה הגרסה לפנינו היא הנכונה,
ובפרט שתואמת את התוכן, כי גלות אדום [וישמעל עמה] היא הרביעית.

נשאר רק להבין מדוע לא כתב הרמ"א באופן שיקיים שניהם, וצ"ע.

עץ הזית
הודעות: 491
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: בגלל היוונים, והעז שהוכנסה - שני פיוטים

הודעהעל ידי עץ הזית » ב' דצמבר 04, 2023 10:44 pm

צופה_ומביט כתב:נשאר רק להבין מדוע לא כתב הרמ"א באופן שיקיים שניהם, וצ"ע.
הרמ"א היה אשכנזי, ולא היתה לו בעיה לחרוז "וּפִשְׁעִי" (קרי: וּפִשִׁי) עם "הַשְּׁלִישִׁי", כך שחריזתו שווה לצורת החריזה בכל הפיוט, והמגיהים "הרביעי" לא הבינו זאת וחשבו שכדי שתהיה חריזה פנימית בשורה זו צריך לגרוס "הרביעי".
נערך לאחרונה על ידי עץ הזית ב ב' דצמבר 04, 2023 10:49 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בגלל היוונים, והעז שהוכנסה - שני פיוטים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' דצמבר 04, 2023 10:46 pm

עץ הזית כתב:
צופה_ומביט כתב:נשאר רק להבין מדוע לא כתב הרמ"א באופן שיקיים שניהם, וצ"ע.
הרמ"א היה אשכנזי, ולא היתה לו בעיה לחרוז "וּפִשְׁעִי" (קרי: וּפִשֵׁי) עם "הַשְּׁלִישִׁי", כך שחריזתו שווה לצורת החריזה בכל הפיוט,

מוזר מאד בעיניי לומר כך.

עץ הזית
הודעות: 491
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: בגלל היוונים, והעז שהוכנסה - שני פיוטים

הודעהעל ידי עץ הזית » ב' דצמבר 04, 2023 10:49 pm

יהודהא כתב:
עץ הזית כתב:
יהודהא כתב: הַעֲבֵר חֶטְאִי וּפִשְׁעִי, גַּם בְּגָלוּת הָרְבִיעִי
בקיצור של"ה כתוב "השלישי", לכאורה "הרביעי" זו הגהה מוטעית.


שפיל לסיפא דקרא:
חַזֵּק יִשְׂרָאֵל, וְתַכְנִיעַ יִשְׁמָעֵאל, וּמֵאֱדוֹם תִּפְדֶה נַפְשִׁי.
הפייטן מאחד את ישמעאל ואדום לחטיבה וגלות אחת.
ואיסתליק פירכא.
על איזו "פירכא" אתה מדבר?
במקור הראשון שבידינו לבית זה (קיצור של"ה) כתוב "השלישי", ואם לדעתך הגירסא המתאימה היא "הרביעי" אז יש לך קושיה ולא תירוץ.
ובאמת אין שום קושיה, הגלות הראשונה היא מצרים, השניה בבל, והשלישית מחורבן בית שני ואילך.
ואף שסבלנו ממלכות יוון לא גלינו אז מארצנו (ואלו שהיו אז בחו"ל - זה היה כהמשך של גלות בבל ולא גלות חדשה), ומה שבחלק מהמדרשים נזכרה "גלות יון" אולי זה מצד שגלינו אז בתוך הארץ (למדבריות) אבל אין פלא על מי שלא סופר את זה.
וכן החלוקה בתוך הגלות האחרונה בין אדום לישמעאל לא הופכת את זה לשתי גליות נפרדות (ודאי לא לגבי פיוט המאחד אותם) כך שגם זה לא הופך את הגלות השלישית לגלות רביעית.

עץ הזית
הודעות: 491
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: בגלל היוונים, והעז שהוכנסה - שני פיוטים

הודעהעל ידי עץ הזית » ב' דצמבר 04, 2023 10:51 pm

צופה_ומביט כתב:
עץ הזית כתב:
צופה_ומביט כתב:נשאר רק להבין מדוע לא כתב הרמ"א באופן שיקיים שניהם, וצ"ע.
הרמ"א היה אשכנזי, ולא היתה לו בעיה לחרוז "וּפִשְׁעִי" (קרי: וּפִשֵׁי) עם "הַשְּׁלִישִׁי", כך שחריזתו שווה לצורת החריזה בכל הפיוט,

מוזר מאד בעיניי לומר כך.
אין פייטנים שחרזו לפעמים בהתעלמות מהאות אלף שאחרי שוא? - ואם כן יש כזה דבר אז מה הפלא שאשכנזים יעשו זאת גם לגבי האות עין?
והאם זה שזה מוזר בעיניך זה מספיק כדי להגיה בפיוט (הגהה שלא כל כך עוזרת כי לפיה החריזה תשתבש מכיוון אחר)?

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בגלל היוונים, והעז שהוכנסה - שני פיוטים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' דצמבר 04, 2023 11:02 pm

בעיניי זה מוזר. יתכן שמעלתו צודק, איני בקי כ"כ בפיוטים.
כמובן שההגהה בעייתית, ולעיל נשארתי בצ"ע.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: בגלל היוונים, והעז שהוכנסה - שני פיוטים

הודעהעל ידי יהודהא » ג' דצמבר 05, 2023 11:35 pm

...
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ד' דצמבר 06, 2023 5:49 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: בגלל היוונים, והעז שהוכנסה - שני פיוטים

הודעהעל ידי יהודהא » ג' דצמבר 05, 2023 11:41 pm

עץ הזית כתב:
יהודהא כתב:
עץ הזית כתב:
יהודהא כתב: הַעֲבֵר חֶטְאִי וּפִשְׁעִי, גַּם בְּגָלוּת הָרְבִיעִי
בקיצור של"ה כתוב "השלישי", לכאורה "הרביעי" זו הגהה מוטעית.


במקור הראשון שבידינו לבית זה (קיצור של"ה) כתוב "השלישי", ואם לדעתך הגירסא המתאימה היא "הרביעי" אז יש לך קושיה ולא תירוץ.
ובאמת אין שום קושיה, הגלות הראשונה היא מצרים, השניה בבל, והשלישית מחורבן בית שני ואילך.....
.

-----------
א. אודה שבהתחלה לא ירדתי לסוף כוונתך, ולכך תגובותי הקודמות אינן דיות.

ב. לעצם שאלתך "הגהה מוטעית" "ואם לדעתך", לא. איני כדאי להגיה אחרים
אלא זוהי הגירסה כמו שמובא בספר מקור חיים (לרבנו יאיר חיים בכרך, בעל הספר "חוות יאיר", סימן תרע"ו.].
ובחיפוש קל לפי - כְּבוֹדִי וּמֵרִים רֹאשִׁי, שְׁמַע נָא קוֹל שַׁוְעִי, מַלְכִּי אֱלֹהַי קְדוֹשִׁי, הַעֲבֵר חֶטְאִי וּפִשְׁעִי, גַּם בְּגָלוּת הָרְבִיעִי,- עלו כעשרה ציטוטים ממקורות שונים ובכולם [ להוציא אחד !] נכתב "הרביעי" ולא השלישי.

ג. אכן בזמירות של מתיבתא מביא את הציטוט מקיצור של"ה שבו כתוב "השלישי".

ד. אז רוב ככל הגירסאות הן "הרביעי". אם שינו מי - ומתי - איני יודע.
כן יודע, שאני לא.
ואפשר שכתבו "השלישי" לפי פרק ח בדניאל שם אכן מתוארים 1- האיל = עילם= פרס. 2- צפיר העיזים = יון.
ולכן ההוספה של הרמא "שְׁמַע נָא קוֹל שַֹוְעִי, מַלְכִּי אֱ-לֹ-הַ-י קְדוֹשִׁי הַעֲבֵר חֶטְאִי וּפִשְׁעִי, גַּם בְּגָלוּת הָשלישי
היא אכן תואמת להיותה שלישית.

אבל לפי פרק ז בדניאל ובחזל השינוי נדרש שכן לפניו נמנו שלושת הגלויות בבל ,פרס, ויון והגלות העכשוית היא הרביעית.

עץ הזית
הודעות: 491
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: בגלל היוונים, והעז שהוכנסה - שני פיוטים

הודעהעל ידי עץ הזית » ד' דצמבר 06, 2023 2:01 am

יהודהא כתב:אלא זוהי הגירסה כמו שמובא בספר מקור חיים (לרבנו יאיר חיים בכרך, בעל הספר "חוות יאיר", סימן תרע"ו.].
ובחיפוש קל לפי - כְּבוֹדִי וּמֵרִים רֹאשִׁי, שְׁמַע נָא קוֹל שַׁוְעִי, מַלְכִּי אֱלֹהַי קְדוֹשִׁי, הַעֲבֵר חֶטְאִי וּפִשְׁעִי, גַּם בְּגָלוּת הָרְבִיעִי,- עלו כעשרה ציטוטים ממקורות שונים ובכולם [ להוציא אחד !] נכתב "הרביעי" ולא השלישי.
הקיצור של"ה נדפס בחיי החוות יאיר, ואיני יודע אם המקור חיים נכתב לפני כן או לאחר מכן, ואם לאחר מכן - האם מקורו בזה מהקיצור של"ה או לא.
אך מכל מקום שני מקורות אלו הן בערך מאותו זמן וייתכן ומסתבר שהם לא תלויים זה בזה, כך שאלו באמת "מקורות שונים", אבל קשה לי להאמין שמצאת עוד כמה וכמה "מקורות שונים" אלא לכאורה רובם או כולם מקורם בקיצור של"ה (או מהמקור חיים - אם הם ראו אותו), ואף הגורסים "הרביעי" אין הכרח שהיה להם מקור אחר מלבד הקיצור של"ה אלא זו יכולה להיות הגהה.
בכל אופן לכאורה מהחרוז מוכח כגירסא "השלישי" (וזו לא הגהה שהרי כך זה בקיצור של"ה).
יהודהא כתב:ואפשר שכתבו "השלישי" לפי פרק ח בדניאל שם אכן מתוארים 1- האיל = עילם= פרס. 2- צפיר העיזים = יון.
ולכן ההוספה של הרמא "שְׁמַע נָא קוֹל שַֹוְעִי, מַלְכִּי אֱ-לֹ-הַ-י קְדוֹשִׁי הַעֲבֵר חֶטְאִי וּפִשְׁעִי, גַּם בְּגָלוּת הָשלישי
היא אכן תואמת להיותה שלישית.

אבל לפי פרק ז בדניאל ובחזל השינוי נדרש שכן לפניו נמנו שלושת הגלויות בבל ,פרס, ויון והגלות העכשוית היא הרביעית.
לא היתה גלות נפרדת לפרס אלא המשך ישיר לגלות בבל, וליון לא גלינו כלל, כך שהחשבון ל"גלות השלישי" הוא עם גלות מצרים. (והגירסא "רביעי" כנראה סוברת להוסיף את "גלות יון" הנזכרת בכמה מדרשים - אע"פ שזו לא היתה ממש גלות, אבל איני מבין כלל את הרעיון להוסיף לחשבון גם את "גלות פרס" שלא ידוע לי שנזכרת במקור כל שהוא...)

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: בגלל היוונים, והעז שהוכנסה - שני פיוטים

הודעהעל ידי יהודהא » ד' דצמבר 06, 2023 10:42 am

עץ הזית כתב:
יהודהא כתב:אלא זוהי הגירסה כמו שמובא בספר מקור חיים (לרבנו יאיר חיים בכרך, בעל הספר "חוות יאיר", סימן תרע"ו.].

אבל לפי פרק ז בדניאל ובחזל השינוי נדרש שכן לפניו נמנו שלושת הגלויות בבל ,פרס, ויון והגלות העכשוית היא הרביעית.
לא היתה גלות נפרדת לפרס אלא המשך ישיר לגלות בבל, וליון לא גלינו כלל, כך שהחשבון ל"גלות השלישי" הוא עם גלות מצרים. (והגירסא "רביעי" כנראה סוברת להוסיף את "גלות יון" הנזכרת בכמה מדרשים - אע"פ שזו לא היתה ממש גלות, אבל איני מבין כלל את הרעיון להוסיף לחשבון גם את "גלות פרס" שלא ידוע לי שנזכרת במקור כל שהוא...)

----------------
א.
לא באתי להגדיר - מה נחשב לגלות.
אבל ההמקורות החשיבו את הגזירות המשתנות של כל מלכות כגלות נפרדת - וגם אם זה בארץ ישראל,
לכן פרס - הכוונה להמן, ויוון הכוונה לגזירות היוונים וכולל את נס חנוכה

ב.
כתבת -"גלות פרס" שלא ידוע לי שנזכרת במקור כל שהוא...

ואם כן-
ולמי הכוונה בעילם - בנבואת דניאל ?
" וַיְהִי בִּרְאֹתִי וַאֲנִי בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה אֲשֶׁר בְּעֵילָם הַמְּדִינָה, וָאֶרְאֶה בֶּחָזוֹן וַאֲנִי הָיִיתִי עַל אוּבַל אוּלָי".

עץ הזית
הודעות: 491
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: בגלל היוונים, והעז שהוכנסה - שני פיוטים

הודעהעל ידי עץ הזית » ד' דצמבר 06, 2023 5:58 pm

יהודהא כתב: ב.
כתבת -"גלות פרס" שלא ידוע לי שנזכרת במקור כל שהוא...

ואם כן-
ולמי הכוונה בעילם - בנבואת דניאל ?
" וַיְהִי בִּרְאֹתִי וַאֲנִי בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה אֲשֶׁר בְּעֵילָם הַמְּדִינָה, וָאֶרְאֶה בֶּחָזוֹן וַאֲנִי הָיִיתִי עַל אוּבַל אוּלָי".
איני יודע מה הקשר בין עילם לפרס, אבל לא אמרתי שלא היו יהודים בפרס בזמן הגלות, אלא שלא ידוע לי על מקור המזכיר "גלות פרס" כגלות בפני עצמה (ואם כן נספור כל ארץ נכר שהיו בה היהודים כגלות אז יש הרבה יותר מארבע גליות...)

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בגלל היוונים, והעז שהוכנסה - שני פיוטים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' דצמבר 06, 2023 6:13 pm

עץ הזית כתב:איני יודע מה הקשר בין עילם לפרס, אבל לא אמרתי שלא היו יהודים בפרס בזמן הגלות, אלא שלא ידוע לי על מקור המזכיר "גלות פרס" כגלות בפני עצמה (ואם כן נספור כל ארץ נכר שהיו בה היהודים כגלות אז יש הרבה יותר מארבע גליות...)


בראשית רבה, פרשה ב, אות ד.


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 43 אורחים