מפורסמת הקושיא מ"ט תיקנו חכמים שמונה ימים ולא שבעה שהרי הנס היה שבעה ורבו התירוצים לקושיא זו - אלו ואלו דא"ח.
בעיוני במגילת תענית היה נראה ג"כ שעמדו בשאלה (ולא בנוסח המקובל של השאלה אלא בנס"א) ולא ברור מה התירוץ אשמח לעזרת הציבור.
'ומה ראו לעשות חנכה שמנה ימים והלא חנכה שעשה משה במדבר לא עשה אלא שבעת ימים שנאמר ומפתח אהל מועד לא תצאו שבעת ימים וגומר ואומר ויהי המקריב ביום הראשון את קרבנו וגומר ובשביעי הקריב אפרים וכן מצינו בחנכה שעשה שלמה שלא עשאה אלא שבעת ימים שנאמר כי חנכת המזבח עשו שבעת ימים והחג שבעת ימים מה ראו לעשות חנכה זו שמנה ימים אלא בימי מלכות יון נכנסו בני חשמונאי להיכל ובנו את המזבח וסדוהו בסיד וכל שבעת הימים היו מתקנים בכלי שרת'.