אשמח למקורות שדנו בשאלות הבאות [ומי שראוי להוראה מחברי הפורום אשמח גם לשמוע את סברתו, אך בכל מקרה אני מעדיף בעיקר הפניות לספרים שעסקו בנידון]:
1. אדם שישן מחוץ לביתו (ללילה אחד ומעלה לפי רוב הפוסקים, ולדעת הגרי"ש אלישיב ועוד - דווקא לארבעה לילות ומעלה) מדליק במקום השינה.
האם במקום להדליק שם (במקום השינה) הוא יכול להדליק בביתו ע"י שליח (למדליקים בפתח הבית מבחוץ, או בחלון שנראה מהרחוב)?
ברוב הספרים שראיתי משמע שלא ניתן, שהרי כעת נחשבת המשפחה שביתם אינו שם, אלא ביתם הוא היכן שהם ישנים, וממילא אם השליח ידליק בביתם זה כאילו הוא מדליק בבית של השכנים.
לעומת זאת ראיתי איזה ספר שכתב שאפשר (הדבר תלוי בעיקר בהבנת דברי הפר"ח ריש סי' תרעז, הובא בביאו"ה שם).
אשמח להפניות לספרים שעסקו בנושא
[נ.ב. אני בכוונה מתעלם מדין 'חשד', או בגלל שנניח שאנו פוסקים כדעות שאין היום 'חשד', או מסיבות אחרות. כמו"כ אני כמובן מניח שניתן להדליק ע"י שליח אף אם המשלח אינו עומד ליד השליח. השאלה שלי מתמקדת רק מצד מה שכעת לא דרים בבית].
2. משפחה שיצאה מביתה לפני פלג המנחה ויחזרו לבית בשעה מאוחרת באותו לילה, האם הם יכולים להדליק בשקיעה ע"י שליח?
ברוב הספרים ראיתי שניתן. כי סו"ס זה ביתם באותו יום. [אשמח למקורות, כדי לחסוך לי זמן, אע"פ שדי קל למצוא].
האם יש מי שכתב שהדבר לא ניתן [שהרי סו"ס הם באותה שעה רחוקים מהבית וכאילו אינם מתגוררים בו באותה שעה של ההדלקה]?
3. בכל המקרים בהם ניתן הלכתית ששליח ידליק בבית ריק של משפחה - מה יהיה הדין אם אותה משפחה מדליקה בתוך הבית פנימה?
לכאורה אין כאן פרסום הנס ולכן הדבר אינו אפשרי.
אך אולי ניתן לומר אחרת: 1- כמו שאדם בודד המדליק בשקיעה יכול להדליק בתוך הבית בברכה, כך אם השליח מדליק בשקיעה הוא יכול להדליק בברכה. 2 - אם השליח מדליק אחרי חצי השעה, גם בזה יש מקום לומר שמכיון שהשליח עצמו רואה את הנר בזמן שהוא מדליק, הרי זה מועיל לשיטת הנוקטים שניתן להדליק ולברך כאשר משפחה חוזרת לביתה באחת בלילה וכולם ישנים חוץ מהאבא.
אשמח בנקודה זו לשמוע גם סברות, ולא רק מקורות.