נוטר הכרמים כתב:בחיי אדם (כלל סז) כתב על מצות כבוד אב ואם שזה בגדר פריעת חוב, וז"ל, ואמרו ז"ל, דכל מצוות הבן על האב ואם, הוא פרעון חוב שהבן חייב לפרוע לאביו ולאמו הטובות שגמלוהו. ומי שאינו מכבדם, נקרא רשע, דכתיב לוה רשע ולא ישלם.
ובאמת שמקור דברי החיי אדם בחידוש זה הם דברי ספר חרדים, כפי שמציין בעצמו בסוף דבריו, [ועי' בספר החינוך מצוה לג ובמנחת חינוך שם].
ויסוד לזה בדברי הירושלמי (פ"ק דקידושין) המפורשים: אמר ר' אבא בר כהנא השוה הכתוב מצוה קלה שבקלות למצוה חמורה מן החמורות מצוה קלה שבקלות זו שילוח הקן ומצוה חמורה שבחמורות זו היא כיבוד אב ואם ובשתיהן כתיב והארכת ימים אמר רבי אבון מה אם דבר שהוא כפריעת חוב כתיב בו [דברים ה טז] למען ייטב לך ולמען יאריכון ימיך דבר שיש בו חסרון כיס וסיכון נפשות לא כל שכן.
ועכ"פ מבואר כאן גדר בדבריהם שחובת הכרת הטוב זה 'פרעון חוב' עד כדי 'לוה רשע ולא ישלם'.
נוטר הכרמים כתב:זהו המובן הפשוט, שמצד חובת הכרת הטובות שעשו ההורים ישנו גדר של חיוב פריעת חוב,
כי הרי לא עשו את החוב כמלוה או שחוב ממוני, אלא נתנו מתנות!
וזהו בדיוק הרעיון המבוטא כאן בכל דבריי.
נוטר הכרמים כתב:מטו בשם החת"ס על החיוב של מוכר כסותו ושואל על הפתחים שמצינו בדברי הרמב"ם שלמדה ממצות ארבע כוסות, דיסוד העדיפות של פרסומי ניסא בזה היינו משום דשויוהו רבנן עלייהו כפריעת חוב, וצ"ב.
פלוריש כתב:תוכל לשאול את הרב זילברשטיין מהיכן ציטט את החת"ס?
אשרי יושבי ביתך כתב:פלוריש כתב:תוכל לשאול את הרב זילברשטיין מהיכן ציטט את החת"ס?
בעזה"י
אשרי יושבי ביתך כתב:אשרי יושבי ביתך כתב:פלוריש כתב:תוכל לשאול את הרב זילברשטיין מהיכן ציטט את החת"ס?
בעזה"י
ככה"נ הכוונה למש"כ תלמיד החת"ס בשו"ת מהר"ם שיק (סי' שלא, בעיקר בד"ה אמנם, ובד"ה והנה הטעם), מצו"ב.
[אך הוא כתב כן מדנפשיה ולא בשם רבו החת"ס, וגם קצת בנוסח אחר].
אשרי יושבי ביתך כתב:אשרי יושבי ביתך כתב:פלוריש כתב:תוכל לשאול את הרב זילברשטיין מהיכן ציטט את החת"ס?
בעזה"י
ככה"נ הכוונה למש"כ תלמיד החת"ס בשו"ת מהר"ם שיק (סי' שלא, בעיקר בד"ה אמנם, ובד"ה והנה הטעם), מצו"ב.
[אך הוא כתב כן מדנפשיה ולא בשם רבו החת"ס, וגם קצת בנוסח אחר].
ORI929 כתב:אשרי יושבי ביתך כתב:אשרי יושבי ביתך כתב:פלוריש כתב:תוכל לשאול את הרב זילברשטיין מהיכן ציטט את החת"ס?
בעזה"י
ככה"נ הכוונה למש"כ תלמיד החת"ס בשו"ת מהר"ם שיק (סי' שלא, בעיקר בד"ה אמנם, ובד"ה והנה הטעם), מצו"ב.
[אך הוא כתב כן מדנפשיה ולא בשם רבו החת"ס, וגם קצת בנוסח אחר].
מעניין אותי לדעת מהיכן ידיעה זו
כי בדיוק היום שאלו אותי מה המקור לזה ועניתי להם שרק מקור לתלמיד החתם סופר הנ''ל ואין מקור אחר
לא יתכן באותו יום במקרה אתם תעלו על זה יחד איתי אלא א''כ קיבלתם זאת ממה שעניתי לאותו אחד
והאומר דבר בשם אומרו וכו'
ORI929 כתב:מעניין אותי לדעת מהיכן ידיעה זו
כי בדיוק היום שאלו אותי מה המקור לזה ועניתי להם שרק מקור לתלמיד החתם סופר הנ''ל ואין מקור אחר
לא יתכן באותו יום במקרה אתם תעלו על זה יחד איתי אלא א''כ קיבלתם זאת ממה שעניתי לאותו אחד
והאומר דבר בשם אומרו וכו'
אדיר במרום כתב:ORI929 כתב:מעניין אותי לדעת מהיכן ידיעה זו
כי בדיוק היום שאלו אותי מה המקור לזה ועניתי להם שרק מקור לתלמיד החתם סופר הנ''ל ואין מקור אחר
לא יתכן באותו יום במקרה אתם תעלו על זה יחד איתי אלא א''כ קיבלתם זאת ממה שעניתי לאותו אחד
והאומר דבר בשם אומרו וכו'
התורה ארוכה, ולומדיה מרובים ב"ה, ותרי יוסף בן שמעון איכא, וכמה בתי מדרשות יש בעמ"י, ולא חסר שואלים, משיבים, בקיאים, ויודעי חיפוש באוצה"ח... (וגם לשיטתך: הרי החזו"א הורה שא"צ לומר דבר בשם אומרו על מראה מקום)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 65 אורחים