מותיב ומפרק כתב:איתא בשבת כב,א דאסור להרצות מעות נגד הנר. ומקשינן "אטו נר חנוכה קדושה יש בה? ומסקינן דמשום ביזוי מצוה הוי דומיא דכיסוי הדם ברגל..
ונתקשיתי לפי"ז על הנוסח "הנרות הללו קודש הם ואין לנו רשות להשתמש בהן" משמע בהדיא דלא כהגמ' הנ"ל דנר חנוכה לית בהו קדושה..
כן הוקשה לי בשנה זו ותירצתי ע"פ הסוברים שניתקן נר חנוכה כעיין נר המנורה.
(בעל המאור (דף ט' ע"א בדפי הרי"ף) כתב הטעם כיון שהם זכר לנרות ולשמן של היכל, ולכן אסורות בהנאה כל עיקר, וכ"כ הרשב"א (ד"ה אמר ר' ירמי'), וכ"כ הר"ן (שם). ובלבוש (או"ח סי' תרע"ג סע' ב') הוסיף ביאור לזה, כיון שע"י נס שנעשה במנורה תקנוה, עשאוה כמנורה שאין משתמשין בה כלל, שהרי לפנים היתה עומדת בהיכל מקום שלא ראו בני אדם את אורה. עכ"ל.)