כדכד כתב:מי חששו? היונים?
תוס'
כדכד כתב:מי חששו? היונים?
עליך עיננו כתב:איש הגבעה כתב:השאלה:
בסוגיא דחנוכה (שבת כ"א ע"ב) איתא כשנכנסו היונים להכל טמאו כל השמנים שבהיכל, ולכאורה קשה דהא קיי"ל (ולומדי הדף היומי זכו ללמוד זאת השבוע) "משקה בי מטבחיא דכן", ואם כן אינם מקבלים טומאה, ולמה היה צריך את כל הנס חנוכה?
1. כמה תשובות יש על שאלה זו, 2. ומי הראשון ששאל שאלה זו?
ומי אמר ששמן טמא אסור בהדלקה?
עזריאל ברגר כתב:שאלה טובה!
חשבתי לומר שמדרבנן יש מקום לומר שהשמן מטמא את המנורה, וכתיב "על המנורה הטהורה יערוך את הנרות", אבל כמדומני שגזירה זו - היא מי"ח דבר שנגזרו בימי ב"ה וב"ש שהיו אחרי נס חנוכה.
עזריאל ברגר כתב:אוחדו ג אשכולות, ואין בית המדרש בלא חידוש, אז אוסיף כאן שאלה:
תמהו רבים מגדול"י מדוע הוצרכו לנס, והלא טומאה דחויה בציבור.
וצע"ג דהא לא כל טומאה הותרה בציבור אלא טומאת המת בלבד, והשמנים היו יכולים להיות טמאים בטומאת זב וכיו"ב!
ואולי י"ל שמה שלא הותר בציבור זה רק "מי שטומאה יוצאה עליו מגופו" כגון זב עצמו, או טמאי שרץ ונבלה שיכולים לעלות מטומאתם בו ביום, אבל שמן שנטמא - אין בו הבדל בין אם נטמא בזב או במת או בשרץ, כי בכל מקרה הוא "ראשון לטומאה" (מדאורייתא), ואין לו טהרה.
אור עולם כתב:כבר גזרו אז על נכרים לטמא כזבים?
עזריאל ברגר כתב:ואולי י"ל שמה שלא הותר בציבור זה רק "מי שטומאה יוצאה עליו מגופו" כגון זב עצמו, או טמאי שרץ ונבלה שיכולים לעלות מטומאתם בו ביום, אבל שמן שנטמא - אין בו הבדל בין אם נטמא בזב או במת או בשרץ, כי בכל מקרה הוא "ראשון לטומאה" (מדאורייתא), ואין לו טהרה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 32 אורחים