מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המהדרין אחר המצוות- הגירסה האמיתית ברש"י

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

המהדרין אחר המצוות- הגירסה האמיתית ברש"י

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ה' דצמבר 22, 2011 11:13 pm

כידוע המהלך בספרי זמננו, להבחין בין הסבר רש"י "המהדרין -אחר המצוות", מלשון ארמי, מחזרין, ולעומתו הרמב"ם "המהדרין את המצוות" מלשון הקודש, הידור.
אלא שברש"י על הרי"ף מפורש "מהדרין מצוות", וכן הוא בגירסאות ישנות של התלמוד, כמו דפוס ונציה ר"פ ועוד הרבה, וכבר העירו על זה גם בהגהות עוז והדר.
מנין לקחו בדפוס וילנה, האלמנה והאחים ראם, לשון זו ברש"י "מהדרין אחר המצוות"? יש כת"י של רש"י שכך כתוב שם, או שזהו ט"ס?

מינצקער
הודעות: 14
הצטרף: ו' נובמבר 18, 2011 8:34 am

Re: המהדרין אחר המצוות- הגירסה האמיתית ברש"י

הודעהעל ידי מינצקער » ו' דצמבר 23, 2011 5:08 am

לא ידוע לי מה הגירסה נכונה פה אבל יש לדעת שלרש״י מוסג כזה של מחזיר אחר מצות עיין שבת קנו ע״א ורש״י ד״ה חזרן.

הגהמ
הודעות: 1385
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: המהדרין אחר המצוות- הגירסה האמיתית ברש"י

הודעהעל ידי הגהמ » ו' דצמבר 23, 2011 7:48 am

מקבילות לכך אפשר לראות בחילוקי דעות בפי' המלות 'הדרן עלך' עי' ס' התשבי שפי' מל' חזרה ולעומתו פי' בס' החיים מל' הידור. ויש הרבה מה לדבר בזה ואכ"מ.

פרי_העץ
הודעות: 171
הצטרף: ד' מאי 11, 2011 10:20 pm

Re: המהדרין אחר המצוות- הגירסה האמיתית ברש"י

הודעהעל ידי פרי_העץ » ו' דצמבר 23, 2011 12:31 pm

בכל הכת"י של רש"י הגרסא והמהדרין את המצוה (למעט כת"י אחד שבו הגרסא והמחבבין את המצוה, ובכ"י וטיקן 127 הגרסא ומהדרין את המצוה (כנראה בטעות), ראה קישור - לאחר הכניסה יש להקיש על ה"הבא" והד"ה הנ"ל נמצא בשורה השלישית מלמעלה).
http://jnul.huji.ac.il/dl/talmud/bavly/ ... index=2&k=

אולם אין זו המצאה של דפוס וילנא, נדפס כן כבר בדפוס אמסטרדם תע"ה ומשם הועתקו בכל הדפוסים (כנראה החליפו את תיבת את ל-אח')
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=42055&st=&pgnum=373&hilite=

על המהדורה ההיא ראה במאמר הדפסת התלמוד
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=38519&st=&pgnum=346

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: המהדרין אחר המצוות- הגירסה האמיתית ברש"י

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » א' דצמבר 25, 2011 12:05 am

יישר כח על התשובה הברורה,
וא"כ יוצא שבלי ספק, ע"פ רוב ככל כת"י, ודפוסי תלמוד ראשונים, רש"י גם נוקט שהוא הידור מצוה, ולא חיזור,
ולא כשגור כיום אצל לומדי התורה וספרי זמננו.


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 48 אורחים