יאיר כתב:עוד יש לשאול, למה שלא יאמרו שיש לו שני פתחים והדליק בפתח השני.
רבטוב כתב:יאיר כתב:עוד יש לשאול, למה שלא יאמרו שיש לו שני פתחים והדליק בפתח השני.
בכלל צ''ב למה דוקא במצוה זו ישנו מושג של חשד
מורה צדק כתב:כיום שהמנהג אצל רבים שאין מדליקים בפתח, אלא אדרבה מניחים בתוך הבית (וכן מנהג רבים מהספרדים, וכך גם נוהג מרן הראשל"צ שליט"א), ליכא סברא דחשד כלל.
מורה צדק כתב:במקום שיש ב' פתחים, אפשר לחוש שמא לא הדליק, כי לרוב מכריע של הבתים יש פתח א', והנה זה לא הדליק, כי כ ו ל ם מדליקים בפתח, אבל כאשר ידוע שיש כאלה שאינם מדליקים בפתח הבית, אלא מנהגם להדליק בתוך הבית, איזה חשד יכול להיות?
...יאיר כתב:רבטוב כתב:יאיר כתב:עוד יש לשאול, למה שלא יאמרו שיש לו שני פתחים והדליק בפתח השני.
בכלל צ''ב למה דוקא במצוה זו ישנו מושג של חשד
לא הבנתי דבריך..יש עוד הרבה מצוות שיש בהן חשד וכל המושג של "מראית עין" הוא משום חשד..
רבטוב כתב:בעזהשי''ת
ידוע ההלכה בחנוכה שכבתה אין זקוק לה . ואפילו בערב שבת והדליקו קודם השקיעה ונתכבה מעצם הדין לא צריך להדליק עוה''פ .
וכן ידוע ההלכה שאם יש לאדם חצר עם שני פתחים צריך להדליק בכל פתח מפני החשד שמא יאמרו שלא הדליק . וצ''ב למה שלא יאמרו
שבאמת הוא הדליק רק כבה הנר וההלכה היא שכבתה אין זקוק לה . וע''כ זה לא דולק . וצ''ב
רבטוב כתב:בעזהשי''ת
ידוע ההלכה בחנוכה שכבתה אין זקוק לה . ואפילו בערב שבת והדליקו קודם השקיעה ונתכבה מעצם הדין לא צריך להדליק עוה''פ .
וכן ידוע ההלכה שאם יש לאדם חצר עם שני פתחים צריך להדליק בכל פתח מפני החשד שמא יאמרו שלא הדליק . וצ''ב למה שלא יאמרו
שבאמת הוא הדליק רק כבה הנר וההלכה היא שכבתה אין זקוק לה . וע''כ זה לא דולק . וצ''ב
איש_ספר כתב:רבטוב כתב:בעזהשי''ת
ידוע ההלכה בחנוכה שכבתה אין זקוק לה . ואפילו בערב שבת והדליקו קודם השקיעה ונתכבה מעצם הדין לא צריך להדליק עוה''פ .
וכן ידוע ההלכה שאם יש לאדם חצר עם שני פתחים צריך להדליק בכל פתח מפני החשד שמא יאמרו שלא הדליק . וצ''ב למה שלא יאמרו
שבאמת הוא הדליק רק כבה הנר וההלכה היא שכבתה אין זקוק לה . וע''כ זה לא דולק . וצ''ב
פלא שלא העירו עד עתה כי קושיא זו ידועה ע"ש הבית הלוי. (עיין בית הלוי חנוכה)
רבטוב כתב:בעזהשי''ת
ידוע ההלכה בחנוכה שכבתה אין זקוק לה . ואפילו בערב שבת והדליקו קודם השקיעה ונתכבה מעצם הדין לא צריך להדליק עוה''פ .
וכן ידוע ההלכה שאם יש לאדם חצר עם שני פתחים צריך להדליק בכל פתח מפני החשד שמא יאמרו שלא הדליק . וצ''ב למה שלא יאמרו שבאמת הוא הדליק רק כבה הנר וההלכה היא שכבתה אין זקוק לה . וע''כ זה לא דולק . וצ''ב
זקן ששכח כתב:רבטוב כתב:בעזהשי''ת
ידוע ההלכה בחנוכה שכבתה אין זקוק לה . ואפילו בערב שבת והדליקו קודם השקיעה ונתכבה מעצם הדין לא צריך להדליק עוה''פ .
וכן ידוע ההלכה שאם יש לאדם חצר עם שני פתחים צריך להדליק בכל פתח מפני החשד שמא יאמרו שלא הדליק . וצ''ב למה שלא יאמרו שבאמת הוא הדליק רק כבה הנר וההלכה היא שכבתה אין זקוק לה . וע''כ זה לא דולק . וצ''ב
ומה יסבור העובר ושב, שגם החנוכיה כלתה מאליה? אתמהה! הלא אם הדליק וכבתה יש לנו לראות שם כוסיות ופתילות, ולהיכן פרחו ונעלמו?
זקן ששכח כתב:רבטוב כתב:בעזהשי''ת
ידוע ההלכה בחנוכה שכבתה אין זקוק לה . ואפילו בערב שבת והדליקו קודם השקיעה ונתכבה מעצם הדין לא צריך להדליק עוה''פ .
וכן ידוע ההלכה שאם יש לאדם חצר עם שני פתחים צריך להדליק בכל פתח מפני החשד שמא יאמרו שלא הדליק . וצ''ב למה שלא יאמרו שבאמת הוא הדליק רק כבה הנר וההלכה היא שכבתה אין זקוק לה . וע''כ זה לא דולק . וצ''ב
ומה יסבור העובר ושב, שגם החנוכיה כלתה מאליה? אתמהה! הלא אם הדליק וכבתה יש לנו לראות שם כוסיות ופתילות, ולהיכן פרחו ונעלמו?
איש_ספר כתב:רבטוב כתב:בעזהשי''ת
ידוע ההלכה בחנוכה שכבתה אין זקוק לה . ואפילו בערב שבת והדליקו קודם השקיעה ונתכבה מעצם הדין לא צריך להדליק עוה''פ .
וכן ידוע ההלכה שאם יש לאדם חצר עם שני פתחים צריך להדליק בכל פתח מפני החשד שמא יאמרו שלא הדליק . וצ''ב למה שלא יאמרו
שבאמת הוא הדליק רק כבה הנר וההלכה היא שכבתה אין זקוק לה . וע''כ זה לא דולק . וצ''ב
פלא שלא העירו עד עתה כי קושיא זו ידועה ע"ש הבית הלוי. (עיין בית הלוי חנוכה)
בן פקועה כתב:מורה צדק כתב:במקום שיש ב' פתחים, אפשר לחוש שמא לא הדליק, כי לרוב מכריע של הבתים יש פתח א', והנה זה לא הדליק, כי כ ו ל ם מדליקים בפתח, אבל כאשר ידוע שיש כאלה שאינם מדליקים בפתח הבית, אלא מנהגם להדליק בתוך הבית, איזה חשד יכול להיות?
אם אכן הכל היו מדליקים על שולחנם, אין מקום לחשד, אבל כיוון שרבים מדליקים על הפתח מבחוץ, על אף שידוע שיש שמדליקים בפנים, הרי זה דומה למיעוט - ואפילו מיעוט ניכר - שיש להם שני פתחים ועל הרואה להבין שיש אפשרות שהדליק בפתח השני ולא לחשוד, ואעפ"כ כאמור תיקנו חכמים תקנה מפני החשד. וכן הכא, כיוון שיש מדליקים על הפתח מבחוץ, הרואה יחשוד שלא הדליקו כלל ולא יסיק מאליו שהדליק בפנים, כשם שלא יסיק שהדליק על הפתח השני, ופשוט.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 33 אורחים