הודעהעל ידי אשי ישראל » ד' דצמבר 09, 2020 6:44 pm
אולי יועיל לך משהו אם אצטט רשימת מקורות שדנים בחלקם האם נר חנוכה הוא חובת גברא או חובת הבית [אני מצטט ממאמר שעתיד להתפרסם בהאוצר טבת תשפ"א. המאמר דן בהדלקה תחת כיפת השמים ובהדלקה במסיבות]
וזו הלשון שם:
הפוסקים נחלקו האם אדם שנמצא כל הלילה תחת כיפת השמים חייב בנר חנוכה. בפרקים הבאים לא נביא את שיטות הראשונים והאחרונים בדבר, אלא רק נציין לדברי פוסקי דורנו שדנו בדבר.
[לדעת הפוסקים שסברו שיש צורך בבית, יש לדון האם יש חובה להדליק נר חנוכה באהל ארעי, במכונית, ברכבת, וכדו', ובסימן זה נביא את הדעות השונות בכך].
לדוגמא: יש מהראשונים ומהאחרונים שכתבו שמי ש"היה בדרך" או "לן ביער" מדליק נר חנוכה (ראה בשו"ת מעשה הגאונים סי' נה ובפרדס הגדול לרש"י סי' קצט, ובלבוש תרעז, ב). מכאן שהלן תחת כיפת השמים חייב בנר חנוכה. אולם, חלק מחכמי דורנו פירשו שכוונת המקורות הללו היא למי שנמצא באכסניא או מקים אהל ביער.
דוגמא נוספת: יש ראשונים שדנו מה יעשה מי שהיה בספינה ולא הדליק נר. נראה מזה שאין חובת הדלקת נר חנוכה למי שאינו בבית. אולם, יש חכמים שהסבירו שכוונת הראשונים היא רק למי שלא הדליק בספינה משום הרוח או בגלל חוסר נרות.
סיכום דברי הראשונים והאחרונים ודיון בשיטתם ניתן למצוא בספרי אחרוני דורנו שיצויינו להלן (וראה גם בספר ימי הלל והודאה לרב פאק עמ' רפב-רפד, ובספר פסקי משה לחנוכה לרב משה פרזיס פ"ד, כ, ובספר באר מים חיים סי' טז לרב חיים ברגיג עמ' רד ואילך, וספר מועדי ה' חנוכה לרב יהודה אזולאי עמ' קיב ואילך, ובדברי הרב דרזי שבספר אמרי שפר לרב צארום חנוכה עמ' לד, ובמנחת אשר לגר"א וייס חנוכה סי' ג אות ה וכן סי' ה, אות ז, ובשו"ת נחלת פינחס לרב פנחס מייערס, אב"ד האג, חלק א' סי' לה, ובספר ימי האורים לרב קצבורג סי' טו ענף יא וענף יב וסי' טז. ראה גם בתשובת הרב אברהם מימון שבתוך קובץ בתורתו היוצא לאור ע"י בית מדרש ברכת אברהם, כרך חנוכה, עמ' שצו-תיב, שם הביא עוד נידונים בהם נחלקו הפוסקים שתלויים לדעתו בשאלה האם נר חנוכה או חובת הבית או חובת האדם. יש עוד ספרים רבים שעסקו בנושא, ובהם: ספר ברכת מועדיך לרב שמעיה סי' יא, וכן ספר רץ כצבי לרב צבי רייזמן (חנוכה סי' ט, אותיות ד-יח), שהביא את הדעות השונות האם נר חנוכה הוא חובת גברא או חובת הבית, והביא שבהררי קדם (לגרי"ד סולביצ'יק, ח"א, סי' קסא) הביא שנחלקו הראשונים בזה, ודנו בזה החכם צבי (תוספות חדשים סי' יג) והגר"ש רוזובסקי (זכרון שמואל סי' יט אות ד) והג"ר אברהם פרבשטיין (כנסת אברהם סי' ט) והגרש"ז ברוידא (שם דרך, שבת, סי' כה), ועוד).
דיון זה נוגע גם לחקירה האם נר חנוכה הוא חובת גברא או חובת הבית [הג"ר אברהם אבלי פאסוואלר (אב"ד וילנא, בספרו שו"ת באר אברהם סי' טז, מהד' מ"י ה'תשס"ג עמ' רלב) דן האם נר חנוכה הוא חובת גברא או חובת הבית, והמהרי"ל דיסקין (ב'תורת האהל' שנדפס בסוף שו"ת מהרי"ל דיסקין, דף לו, טור א) כתב שנר חנוכה הוא חובת הבית, וברבבות אפרים (ח"ד, סי' קסג, אות נד) דן בענין זה, וראה שו"ת קנין תורה בהלכה (ח"ה, סי' עב, במה שהביא בפתיחת התשובה לפני אות א'), ובשו"ת מאור החיים (לרב מאיר חיים אונגר, אב"ד לקנבאך ומו"צ בירושלים, ח"ב סי' כד אות ג), הביא מדברי הרב יהודה הכהן קרויס (אב"ד לקנבאך, חמיו של הרב אונגר), שהביא את דברי הב"ח שיש חיוב על הבית וחיוב על הגברא, והרב אונגר העיר שם והביא שמהרמב"ם משמע שהיא חובת הבית, וראה גם שו"ת משיב נבונים, ח"ג, סי' לז].