הודעהעל ידי סיפרון » א' דצמבר 10, 2017 9:24 am
הרב ביני עמודי גרסי מביא מעשה יפה מהרב דוד יוסף שמזה שכל הראשונים והגאונים (בסוגיה דזמן הדלקת נר חנוכה) העתיקו את לשון הגמרא ולא חילקו "בפירוש" שהכוונה היא על תחילת שקיעה (בדווקא - שאז עיקר המצווה) מכאן ראיה מוחצת שכולם סברו כר"ת!!! ואמרינן "אפושי פלוגתא לא מפשינן" כדאמרינן בכל מקום בתלמוד, וממילא גם הם סבירא להו כשאר הראשונים שמצוותה היא בסוף שקיעת החמה כר"ת. ולאחר שאמר לי כנ"ל תמה על אלו המקילים "על מה הם בכלל סומכים"?!?!?!
והנה לפי זה שכל עם ישראל נוהג היום כהגאונים דיש שקיעה אחת, יש לכולם להדליק נר חנוכה בשקיעה, שהרי בגמ' אמרו מצותה משתקע החמה עד שתכלה רגל מן השוק, ולפי הגאונים זמן השקיעה ברור הוא
והנה בדעת ר"ת כידוע יש ב' אפשרויות, שהרשב"א ועוד כתבו שזמן ההדלקה הוא בשקיעה השניה דהיינו 58 דק' אחר השקיעה שלנו, ור"ת עצמו בספר הישר ועוד כתבו שזמן ההדלקה הוא בצאת הכוכבים, דהיינו 72 דק' אחר השקיעה שלנו, והטור ואחריו השו"ע הלכו אחר שיטת ר"ת כידוע, וכאן כתבו להדליק בצאה"כ, וא"כ מה לנו לפלפל בכל הראשונים הסוברים כדעת ר"ת האם הזמן הוא בשקיעה שניה דר"ת או בצאת הכוכבים דר"ת, כאשר אנו נוהגים בכל דרכינו כהגאונים ולפי דבריהם זמן ההדלקה הוא בשקיעת הלוח.
ואדרבה ממקום שהוכיח הר"ד יוסף כר"ת דמדליקים בצא"כ, נוכיח אנו שזמן ההדלקה בשקיעה, שהרי הר"ד יוסף עצמו מודה בספרו כי בא השמש דעיקר הדין כהגאונים ור"ת הוא רק חומרא בדורינו, וא"כ תמוהה מאד שאלתו על מה הם סומכים בכלל המדליקים בשקיעה אחר שסומכים על הגאונים
ותימה על הרב המשולש פותח האשכול שמתעלם מדברים כל כך פשוטים, רק כדי להצדיק את שיטת ההדלקה בצא"כ שמסתמכת על כל הראשונים ההולכים בשיטת ר"ת, ושוכח שלהגאונים משתשקע החמה של הגמ' הוא פשוט ביותר בשקיעת השמש המופיעה בכל הלוחות ואז זמן ההדלקה, בלי לצטט לשונות ראשונים !!!
נערך לאחרונה על ידי
סיפרון ב א' דצמבר 10, 2017 4:17 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.