הודעהעל ידי חכמת המסכן בזויה » ו' דצמבר 30, 2016 6:21 pm
עוד גרגיר א' בענין זה מאת ידידי ת"ח ודרשן על זה:
כתיב (דברים ל"ג, י"א): "ברך ה' חילו ופועל ידיו תרצה מחץ מתנים קמיו ומשנאיו מן יקומון". ודקדקו המפרשים באריכות לשון הפסוק "מן יקומון", דלכאורה היה די באומרו 'מחץ מתנים קמיו ומשנאיו', שימחצו מתני הקמים על ישראל ושאר שונאיהם.
ובאור החיים הק' (שם) העיר בזה, וז"ל: "ומשנאיו מן יקומון" אומרו "מן יקומון", ויבואר לדבריהם ז"ל (ב"ר צ"ט ב') שנתנבא (כאן הכתוב) על מלכות יון שעתידה ליפול ביד בני חשמונאי, לזה אמר "ומשנאיו מן יקומון", פירוש אפילו מן (אותו) הזמן עצמו שתהיה להם לשונאים קימה, וישראל (יהיו) שפלים, (מכל מקום) בזמן (הזה) עצמו, "מחץ מתנים קמיו וגו'", וכן היה, ודבר זה היא הצלחה בנס ופלא, עכל"ק.
ודבריו ז"ל משולל הבנה בהשקפה ראשונה
אך לפי דעת הסוברים שנס חנוכה היה בשנת תקצ"ו, ועד שנתחדש המלוכה של בית חשמונאים ארכו הימים כשלושים שנים, ובאותם ל' שנה היה הרבה מלחמות וצרות מהיונים המושלים בארץ הקודש כמבואר במגילת תענית ובספר יוסיפון וספר מכבים וספר החשמונאים ובמדרשים, בכל זאת באותו הזמן זכו להתגברות על היוונים להציל את ציפור נפשם של נשמת ישראל, את הבית המקדש, מתחת צפרני היוונים וחבריהם המתיוונים, ואף שעדיין היה רחוק מאוד מאוד מישועה בשדה המלחמה, עכ"ז שמחו שמחה גדולה לחדש את בית המקדש שכבר עברו שנים רבות שלא זכו לעשות את העבודה.
ולפי זה אשכחנא פתרי להבין באר היטב דברי האור החיים הק', דהתורה גילה לנו כי בימי החשמונאים "מחץ מתנים קמיו ומשנאיו", דגם באותו הזמן עצמו שתהיה להם עדיין להשונאים קימה, וישראל יהיו עדיין שפלים ונמוכים, יזכו להתגבר על השונאים, וזה שאמר הכתוב "מן יקומון", גם בזמן שעדיין היה להם קימה, בכל זאת נצחו החשמונאים והדליקו המנורה במסירות נפש, וזהו הנס ופלא שכתב האור החיים הק', המרומז בלשון הכתוב, והבן בס"ד.