לומד_בישיבה כתב:מי שיש לו מנורת חנוכה גבוהה אם מותר לו להעמידה על הרצפה
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=155
וכבר הארכתי בעניין במקום אחר.
שנו איסור מן התורה בשבת (אבל לא ביום טוב) להוציא חפץ מרשות היחיד לרשות הרבים או להכניס מרשות הרבים לרשות היחיד ואסור להעביר מרשות יחיד אחת לאחרת דרך רשות הרבים. ישנו גם איסור לטלטל ארבע אמות ברשות הרבים. רשות היחיד מוגדרת כשטח בגודל של ארבעה טפחים על ארבעה טפחים ומוקף במחיצות משלשה צדדים. להגדרת מחיצות נגיע בהמשך ההקדמה. האוויר מעל רשות היחיד נחשב כרשות היחיד גם כן. רשות הרבים מוגדרת כמקום השייך לרבים ואינו מקורה ואינו מוקף במחיצות, ויש ברחבו 16 אמות לפחות, ויש אומרים שגם צריך שיעברו בו 600,000 איש ביום. אוויר רשות הרבים עד גובה של עשרה טפחים נחשב כרשות הרבים. כל מקום שהוא בגודל של לפחות ארבעה טפחים על ארבעה טפחים ומכל סיבה שהיא אינו נחשב כרשות היחיד או כרשות הרבים (כגון שמוקף מחיצות פחות מעשרה טפחים או שאינו רחב 16 אמה) מהתורה אינו בכלל איסורי הוצאה אבל חכמים גזרו עליו וקראו לו "כרמלית" ואסרו בו איסורי הוצאה שונים. כל שטח שאינו לא רשות הרבים ולא רשות היחיד ולא כרמלית הינו מקום פטור ואין בו איסורי הוצאה כלל אפילו מדרבנן.
אמר רבינא זאת אומרת נר חנוכה מצוה להניחה בתוך עשרה טפחים. דאע"ג דלא מיפסלא אלא למעלה מעשרים כדלקמן, מצוה להניחה בתוך עשרה טפחים.
לימא ליה בעל גמל לחנוני היה לך להניחה למעלה מגמל ורוכבו. וא"ת נהי דמוכח מהכא דעדיף טפי להניחה תוך גמל ורוכבו, מנא לן שיהא מצוה להניחה תוך עשרה, וי"ל דבתורת טעמא אתינן עלה, דכיון דתוך גמל ורוכבו עדיף טפי מפני שקרובה לו ונראית תוך רשותו, עדיף דבתוך עשרה טפי דהוי איהו ונרו ברשות אחת לגמרי, דכל תוך עשרה חשיב רשות כדאמרינן בכל דוכתא דעד עשרה חשיב רשות (היחיד) [הרבים] (לקמן ק' א') (לכן שיער) [וכן השיעור] גבי סוכה, ואמרינן נמי (סוכה ה' א') שלא ירדה שכינה למטה מעשרה.
יוס'ל כתב:האם ראוי או לא, בבית המקדש הונחה המנורה על הרצפה, אך הרצפה הייתה קדושה שהרי הילכו עליה יחפים, האם יש בזה מנהגים, כי ראיתי אדמורי''ם חלוקים במנהגיהם, יש שהניחו מגש תחת המנורה ויש שלא הניחו, וכל זה אמור באלו שמדליקים בצורת מנורה ולא בחנוכיה עם ווענטיל.
אבא יודן כתב:יוס'ל כתב:האם ראוי או לא, בבית המקדש הונחה המנורה על הרצפה, אך הרצפה הייתה קדושה שהרי הילכו עליה יחפים, האם יש בזה מנהגים, כי ראיתי אדמורי''ם חלוקים במנהגיהם, יש שהניחו מגש תחת המנורה ויש שלא הניחו, וכל זה אמור באלו שמדליקים בצורת מנורה ולא בחנוכיה עם ווענטיל.
כנראה הכל תלוי עם ה'DESIGNER והמצלם, שכפי גודל הצילום וגודל המנורה על מנת שיחזיק ה'רבה ואת ה'ספודיק ואת השמש שבידו וכו' ודו"ק היטב.
אבא יודן כתב:יוס'ל כתב:האם ראוי או לא, בבית המקדש הונחה המנורה על הרצפה, אך הרצפה הייתה קדושה שהרי הילכו עליה יחפים, האם יש בזה מנהגים, כי ראיתי אדמורי''ם חלוקים במנהגיהם, יש שהניחו מגש תחת המנורה ויש שלא הניחו, וכל זה אמור באלו שמדליקים בצורת מנורה ולא בחנוכיה עם ווענטיל.
כנראה הכל תלוי עם ה'DESIGNER והמצלם, שכפי גודל הצילום וגודל המנורה על מנת שיחזיק ה'רבה ואת ה'ספודיק ואת השמש שבידו וכו' ודו"ק היטב.
גבול ים כתב:אבא יודן כתב:יוס'ל כתב:האם ראוי או לא, בבית המקדש הונחה המנורה על הרצפה, אך הרצפה הייתה קדושה שהרי הילכו עליה יחפים, האם יש בזה מנהגים, כי ראיתי אדמורי''ם חלוקים במנהגיהם, יש שהניחו מגש תחת המנורה ויש שלא הניחו, וכל זה אמור באלו שמדליקים בצורת מנורה ולא בחנוכיה עם ווענטיל.
כנראה הכל תלוי עם ה'DESIGNER והמצלם, שכפי גודל הצילום וגודל המנורה על מנת שיחזיק ה'רבה ואת ה'ספודיק ואת השמש שבידו וכו' ודו"ק היטב.
חלילה וחלילה, הרי בצדיקי הדור עסקינן שאין להם שיג ושיח בצילומים כידוע, וכל מעשיהם ממה שקבלו דור אחר דור מאבוה"ק בעלי רוה"ק [ואגב אינם חובשים ספאדיק אלא קאלפיק] ובודאי הדברים עומדים ברומו של עולם, וכפי ששמעתי בלחישה יש בזה דברים מכבשונו של עולם שענין המגש שתחת המנורה הוא כענין הקערה שבליל הסדר שהיא בחי' מלכות כידוע, וזה ענין י' טפחים דמנורה להמשיך הארה מאור הבינה לכל י"ס עד המלכות.
ומכ"מ צ"ע מה שלא מצינו כן במנורה דביהמ"ק.
שמן הטוב כתב:לפי הריטב"א דהוא הלכה ברה"ר שעולה רק לעשה טפחים, נמצא דכל זה במדליק ברה"ר אבל המדליק בתוך הבית וק"ו בביהכ"נ ודאי אין שום מעלה בתוך עשרה ופשוט.
שמן הטוב כתב:לפי הריטב"א דהוא הלכה ברה"ר שעולה רק לעשה טפחים, נמצא דכל זה במדליק ברה"ר אבל המדליק בתוך הבית וק"ו בביהכ"נ ודאי אין שום מעלה בתוך עשרה ופשוט.
מבני עליה כתב:שמן הטוב כתב:לפי הריטב"א דהוא הלכה ברה"ר שעולה רק לעשה טפחים, נמצא דכל זה במדליק ברה"ר אבל המדליק בתוך הבית וק"ו בביהכ"נ ודאי אין שום מעלה בתוך עשרה ופשוט.
נראה שיפה הסיק הרב טוב שמן טוב מדברי הריטב"א. אמנם פלא עליו ועל כל חכמי הפורום שליט"א שהעלימו עיניהם ממחלוקת מפורשת שהעמיד בזה מרן הב"י בסי' תרע"א (סעיף ו' מסעיפי שיר"ד) בין המרדכי שכתב כן לטור שסתם דלא כן, וסיים על שיטת הטור "וכן נוהגין המדקדקין". והעתיק כ"ז הכהן הגדול במ"ב ס"ק כ"ז, והוסיף גם מדיליה שכן אכן נוהגין המדקדקין וכמו הב"י.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 49 אורחים