גאולה בקרוב כתב:ויל"ע האם מועיל לתלות שלט גדול באותיות גדולות: "הדלקנו בפתח השני", או שיש תקנה גמורה של דוקא הדלקת נר משום חשדא
גאולה בקרוב כתב:לגבי "חשדא"- יתכן שהוא לא חובה כללית בהנהגת החיים, שכל דבר להודיע לאחריני ש"אני בסדר", אלא ניתן לסמוךעל ציווי "בצדק תשפוט עמיתך", וכאן שאני, שתורה (מצות פאה) וחז"ל (חנוכה) במצוותיהם הנהיגו באופן שהם לא יגרמו חשד. ודוק..
גלילויני כתב:בסוגיא זו דחשד נוראות נפלאתי למה שראיתי לא' מפוסקי הזמן שכתב דהאידנא שיש המדליקים בשקיעה ויש בצה"כ ויש שמדליקין על שולחנם, ממילא דעתו דבטל כל ענין זה.
וכמובן שהיא שגגת תלמוד וח"ו שבטל דינא דגמרא מסברות כאלו, וכמו שלא יועיל שלט גדול וכו' והוא פשוט.
לגבי מש"כ גאולה בקרוב, שמותר להרבות בשיעורין דהוצאה ברה"ר בכדי לסחוב שלט 'נסיעה ליולדת', ישתקע הדבר, ואף אתה אמור לו שעל כל ד' אמות הרי זה מחלל שבת
אוצר החכמה כתב:אתה צודק על הסגנון. אבל במה שכתבת שלא הביא ראייה לדבריו בפשטות זה להפך, פשוט שכל מה שאפשר למעט בחילול שבת חייבים לעשות, ולמה יותר להוציא יותר לצורך חשד כזה, על המתיר להביא ראייה!
עתניאל בן קנז כתב:אבל כאשר חלק גדול מן הציבור מדליק על שולחנם, אין בכלל תוקף לתקנת חז"ל...
גאולה בקרוב כתב:לגבי "חשדא"- יתכן שהוא לא חובה כללית בהנהגת החיים, שכל דבר להודיע לאחריני ש"אני בסדר", אלא ניתן לסמוךעל ציווי "בצדק תשפוט עמיתך", וכאן שאני, שתורה (מצות פאה) וחז"ל (חנוכה) במצוותיהם הנהיגו באופן שהם לא יגרמו חשד. ודוק.
ולא שמענו שהמאחר לתפילה או לישיבה, אף אם הוא ת"ח גדול, טורח אח"כ לפרסם לרבים מדוע איחר, כדי לצאת מ"חשדא".
ומ"מ בזכרוני [ולא בדקתי כעת] שכתוב בספרי זמננו (אולי תורת היולדת?) שראוי לבעל שאשתו סמוכה ללידתה להכין שלט גדול "נסיעה לצורך לידה", שאם יצטרך ליסוע בשבת עם אשתו במכונית פרטית לא יחשדו בו בחילול שבת, ואולי הוא מידת חסידות.
יצג כתב:יעויין תורת היולדת עמ' יח בהערה: "והשלט יודבק לרכב". (ומסתמא לא מדובר שם ברה"ר אלא כשיש עירוב).
גלילויני כתב:'הטעמים שנשנו לעיל',
בינתיים לא נשנו שום טעמים וכמו שנתבאר.
ויש לתקן איפוא מה שנכתב מעלה כאילו החכמת שלמה מסתפק שיועיל נר כבוי מפני החשד בעוד שלהדיא כותב שם בסימן תרע"א שלנר דחשד בעינן כל דיני הכשר נ"ח והדלקה עושה מצוה וכו'.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 11 אורחים