א. רבים וטובים כותבים ששיירת העולים החסידית בתקל"ז הגיעה לנמל עכו בה' באלול תקל"ז, זאת על פי האיגרת מר"י מפולוצק בה הוא מפרט את נסיעתם (יסוד המעלה ח"ב איגרת א), ובה כותב: "ברוך ה' שהחיינו וקיימנו והגיענו לארה"ק ביום ה' אלול תקל"ז לפ"ק בשלום".
ב. רש"ב לוין כותב (תולדות חב"ד בארץ הקודש פרק ב עמוד ח טור שמאל): "בה' אלול הגיעו לאה"ק. עד שהספיקו להגיע מעכו לצפת ולהסתדר שם בודאי עברו איזה שבועות".
ג. אמנם ביסוד המעלה (חלק א עמוד קצב) כותב: "לפי המקובל בידינו הגיע רבי מנדלי זי"ע לחופי הארץ בשבוע שקורין בה פרשת ראה, ושבת זו בשנת תקל"ז היתה שבת מברכין שקדמה לראש חודש אלול". ה' באלול אותה שנה היה ביום ראשון פרשת כי תצא, ולפי הקבלה הנ"ל האוניה הגיעה לנמל עכו לפחות שבוע ויומיים לפני כן (לכל המאוחר, אם הגיעו ביום ששי פרשת ראה כ"ו במנחם אב).
מאי האי?
ד. אבל הצדק עם קבלה זו! ועכ"פ עם החלק שהגיעו לא"י מוקדם מה' באלול.
כי ישנה בידינו הצוואה שכתב הרמ"מ ביום הגיעו לארץ הקודש, ככתוב בראשה דברים ברורים: "ה' אלול תקל"ז יום בואי לשלום מחו"ל לאה"ק תובב"א" (פרי הארץ מהדו"ח עמוד רלז).
נו, וכי אפשר להתווכח עם מילים ברורות כאלה? והן הן המילים של הר"י מפולוצק.
אבל...
יש עוד ארבע מילים בשורה מעל המילים הנ"ל: "ב"ה עה"ק צפת תובב"א".
ובזאת נגמר הסיפור.
מפורש כאן שבה' באלול הגיעו לצפת, ולא שבה' באלול ירדו בנמל עכו.
ובאם כנה הקבלה גם לגבי זמן ההגעה לכל המוקדם, הרי שכתוב כאן שלא לקח להם "איזה שבועות" להגיע לצפת, וכנראה גם לא "להסתדר שם", אלא כשבוע ומשהו לכל היותר.
וראה באיגרת הר"א מקאליסק (פרי הארץ מכתב ג, יסוד המעלה ח"ב מכתב ד) כמה נחת וקלות היה להם מהגיעם ארצה עד התיישבם בצפת.
שמא תרצה לטעון שצוואה זו נכתבה בה' באלול בעכו ביורדם מהאוניה, ורק נחתמה לאח"ז בצפת, ותאמר שהוא כעין הצוואה השניה שהכתיב בעל פה על ערש דווי, ונלב"ע בא' באייר תקמ"ח, והיא נחתמה בז' באייר (פרי הארץ מהדו"ח עמודים רלח-רלט)?
ובכן, לא זו בלבד שכל נוסח הצוואה כאן מורה שנכתבה באותה השעה [- להבדיל מהצוואה השניה שכל תוכנה מורה שנכתבה לאחר זמן על ידי העדים ששמעו ממנו בעל פה לפני פטירתו], אבל באמת לא צריך לזה כלל.
כי מיד בשורות הבאות כותב הרמ"מ את תחילת גוף הצוואה: "גמרתי בלבי לרשום איזהו דברים איך יתנהגו אחר אריכות ימיי ושנותיי בארצינו הק'. בדעתי וברצוני לחיות פה עה"ק ת"ו ככתוב וחי בהם". הרי שהיא נכתבה בצפת, ועל יום בואו לצפת הוא כותב "ה' אלול תקל"ז יום בואי לשלום מחו"ל לאה"ק תובב"א".
ובהכרח שזו גם כוונת הר"י מפולוצק [גם מכתבו נכתב לבשר "שבאנו לאה"ק לעיה"ק צפת תובב"א"].
ופשוט שאת ירידתם בנמל עכו לא החשיבו עדיין לבואם בשלום אל ארץ הקודש, עד בואם אל ארץ נושבת והתיישבו בה.
שו"ר שכך בדיוק כתוב בספר בית רבי פרק ו:
"ויבואו בעזרת השי"ת ביום ה' אלול תקל"ז לעיר הקודש צפת תובב"א".
ע"כ.
האם יש פירכא על הכתוב כאן?
האם יש איזה ערעור על אמינות הצוואה הראשונה ו/או על התאריך/המקום הכתובים בה כנ"ל?