אלכסנדרוס כתב:התקנות אכן היו גזעניות, בכל קנה מידה, ובכלל כל ההתנהלות של הישוב הישן היתה הנצחת גזענות מטופשת, שאין לה כל הצדקה הלכתית. בשנות הרעב האיומות במלחמת העולם הראשונה רעב כל הישוב ללחם, פשוטו כמשמעו, אבל ההונגרים אכלו לשובע נפשם, כי היו בצד הנכון במלחמה. ר' שמואל סלנט התנגד לכוללים השונים ולהפרדה בין יוצאי ארצות שונות והוא ביקש לאחד את כולם תחת מטרייה אחת - של הוועד הכללי, אבל קיומם של הכוללים כבר היה עובדה מוגמרת.
הגזענות המוכרת כיום היא במידה רבה תולדה ישירה של הישוב הישן בירושלים. לאורך כל ההיסטוריה, מהגרים בכל הארצות נטמעו תוך זמן קצר בקהילה המקורית (מגורשי ספרד היו יוצאי דופן, בגלל המסה הקריטית).
לא חושב שזה קשור לגזענות, ההסבר הוא כמו שרמזת בעצמך בסוגריים לגבי מגורשי ספרד, בד"כ מי שהיגר למדינה אחרת היו בודדים ולכן הם נטמעו כאן בארץ ישראל הגיעו רבים מכל המדינות ולכן נשמרו קהילות ומנהגים כל אחד לפי מוצאו.
כלומר זה לא אשמת היישוב הישן אותם סיבות שפעלו בישוב הישן פעלו בחדש.
התנהלות הכוללים היא בכל מקרה לא גזענות אלא החלוקה לקהילות שונות שכל אחת דואגת לעצמה, החלוקה בין כולל מינסק לכולל הורודנא לכולל פינסק לכולל לומז'ה סובלק אינה קשורה לתחושת עליונות שיוצאי מינסק חשבו שהם נעלים בהנהגותיה מיוצאי פינסק אלא לרצון למקסם רווחים.
האם כוונתך שרש"ס ביקש לבטל לחלוטין את ההפרדה בין הארצות השונות שכל הכספים מהונגריה פולין גליציה וכו' יחולקו שווה בשווה לכולם?
נראה לי שנחסן למנוע רק את הפיצול הפנימי בכוללות הפרושים שהחל בשנות התר"י.