נזכרתי במה ששמעתי מהגרמ"מ שולזינגר זצ"ל, כאשר הספיד מרן הגרא"מ שך את ר' יוסף דינקליס זצ"ל, פתח במשל פיו וסיפר על יהודי אחד, פושט רגל, שיום יום היו הנושים נוטלים מביתו את כל רכושו וקנין ביתו, ועדין לא רפו ידיו. ויהי היום והוציאו מביתו ארון, אשר למראה עינים לא נראה כתפארת ביתו, אכן בשעה שעקרו מביתו ארון זה, פרץ בבכי מר, שאלוהו סובביו, הרי כשנטלו ממך דברים יקרים יותר לא ראינו אצלך שברון בערך זה, וישיבם: 'יע, יע, אבער דאס איז לעצטער'. מוסיף הגרמ"מ, השומעים קטני המוחין לא הבינו, הרי האיכא והאיכא והאיכא, (היה זה בעוד עמנו חיים, החזון יחזקאל, ר' חיים שמואלביץ, הקהילות יעקב ועוד). אבל מי ששכל בקודקדו הבין, שאמנם יש את זה ויש את זה, אבל בכל זאת זהו האחרון.
מיוחס כתב:איך אני יעתיק את המאמר למחשב שלי הבו עצה
ישראל הר כסף כתב:מיוחס כתב:איך אני יעתיק את המאמר למחשב שלי הבו עצה
קח את המאמר בpdf.
אליהוא כתב:שמעתי פעם שהגרח"י הנ"ל לא נכנס לחזו"א כל שנת השמיטה משום שסבר שאסור לגזום גינות נוי, ובבית החזו"א גזמו ע"פ הוראתו.
מבקש חכמה כתב:בספר זכור לדוד (שיצא בעריכת הרב אי"ש קנייבסקי) .
מבקש חכמה כתב:כתבתי מהזיכרון, הספר אינו לפני ובוודאי עברו שנים מאז ראיתיו, זכור לי שהיה מעורב בהכנת הספר לדפוס בצורה משמעותית, אולי אינו העורך הראשי ועמו הסליחה.
גנזים ושות כתב:לענין התוארים שכתב במכתבו הראשון זה בודאי לא קושיה כי הוא עדיין לא הכיר את דרכיו והכירו רק מפי השמועה ואף היה לו תפקיד חשוב ויומיים לאחר בואו של החזו"א לאר"י עדיין לא הכיר את דעת ציבור היראים אודות הרב קוק, ועל כן כיבדו בתואר זה רק מתוקף תפקידו וזה היה המושכל ראשון שלו. אך לאחר מכן נשתנתה דעתו לגמרי על הרב קוק וכדלהלן
והרבה ראיות לכל הנ"ל
ראשית אף על המהרי"ץ דושינסקיא החזו"א כתב מרן ומסתבר שהיה זה בגלל תפקידו החשוב כי החזו"א לא הכירו מקרוב ועכ"פ קשה לומר שהחזו"א החשיבו כהאחיעזר וכהח"ח וכהקוב"ש, ואמנם עכ"פ זה בודאי שהחזו"א העריכו והוקירו עד למאד [מבלי שום יכולת השואה להרב קוק ואפי' השואה לטיבותא]
תוך כדי דיבור כתב:א. שלישית, מהו דרך הזלזול הזאת "וכפי שמוסר חתנו מו"צ דתל אביב", אפילו בלי להזכיר שמו? (השווה לאופן אזכורו על ידי הרב אילביצקי!) וכבר הועלתה באשכול סמוך העובדה שהחזו"א לא נדרש כלל, כמעט במופגן, לחיבורי הרי"צ הלוי בעניין מצוות התלויות בארץ. רביעית, כיוון שהגענו לכך אציין שבעיני זהו דווקא אופייני בדרך החזו"א שכשמבקש לחלוק על דעת רב אחד לא ירבה בתארי כבוד אגב אזכורו [/i]
תוך כדי דיבור כתב:א. כבר כתבתי שטענת הבל היא לומר שעד בוא החזו"א לארץ הוא לא הכיר 'באמת' את דמותו המפורסמת של הראי"ה. (ואנו יודעים כמה היה קשור אל ר' חיים עוזר, ובנקודה זו אנו יודעים הרבה מאד על כל קשרי ההערכה והכבוד בין ר' חיים עוזר לראי"ה, והשלמנו את התמונה עד כאן). גם לומר שהחזון איש היה כותב על מישהו "מרן" בתור מושכל ראשון, ורק בשביל תפקידו הרשמי, זה דבר מופרך לכל בעל עין ישרה.[/i]
תוך כדי דיבור כתב:[(אגב, שאלת תם: בגנזים ושו"ת מופיע גם צילומו של מכתב הרב אילביצקי?[/i]
גנזים ושות כתב:להלן העתק מהספר גנזים ושו"ת חזון איש: ראשית המכתב של רבי משה אילביצקי וההגהות שם,
העתק המכתב מהחזו"א לר"מ אילביצקי על הרב קוק:
שלו' וברכה וגמח"ט
אחדשה"ט נודעתי מהרכבה חדשה, שמרכיבים אתרוג מן השוק באתרוג היער, וזה קורין בלתי מורכב, ועושין כן ע"פ הוראת הרב קוק, וראיתי אתרוגים אלו וחזותן כמו שלנו, ועפ"ז בטלה הטביעות עין שסמכתי עלי', ולזאת אבקש לקבל אתרוג מאותו האיש שכת"ר מקבל בכל שנה ושנה, שאין בהם הרכבה של מין אחר כלל וכלל.
מכתב זה נדפס לראשונה במוריה תשל"ט מתוך הכתב או העתקו שנמסר ע"י ר' אליקים שלזינגר מלונדון (ולכן יהיה באמת מעניין לראות את כתב היד וד"ל).גנזים ושות כתב:העתק המכתב של החזו"א בו מחלק ומפריד בתוארים באופן בולט את הרב קוק [הן בתוארים שלפני השם והן בתוארים שלאחר השם].
וכפי המוחזק כאן כן היתה דעת הגרי"ל דיסקין והגרש"ס זללה"ה בשנת תרמ"ט ושנת תרנ"ו, אלא בשנת תרנ"ו, אלא בשנת תרנ"ו חידש הגרנ"ה זללה"ה אבד"ק יפו למכור העצים ע"מ לקוץ, וכפי שמוסר חתנו מו"צ דתל אביב אמר שהסכים לו הגרי"ל בשנה ההיא ולא יותר, וגם אמר שהיה נראה לו שאין דעתו נוחה מזה, אך בהרכח לא מיחה בהם בשנה ההיא, וכאשר רצו לעשות ג"כ בשנת תרס"ג כן, ורצה הגאון רא"ד תאומים ז"ל להסכים עם הגאב"ד יפו, קמו עליו הקנאים מתלמידי הגרי"ל והראוי לו חתימת הגרי"ל שאין להשתמש בשום היתר, והגרש"ס ז"ל אמר שאינו מתערב בזה מפני שקשה לו לראות בעצמו, ואם אין ברור לו כאחותו אל תאמרהו. והנה אגו"י הנמשכים אחרי תלמידי הגרי"ל מחזיקים הדבר לאיסור, אך העם נהגו בשמיטות אחרונות ע"פ הרב קוק ז"ל שהשתמש בהיתר המכירה למלאכות דרבנן ומלאכות דאורייתא ע"י נכרי.
איש_ספר כתב:מכתב זה נדפס בקו"א ח"א בהשמטת שמו של הרב קוק ושוב בנוסח מלא בפאר הדור.
איש_ספר כתב:מה ראה החזו"א בבני ברק בתוך זמןקצר, מפועלו של הרב קוק שלא ראה בווילנא מרכז העצבים לענייני ירושלים, ואי"ז דומה לאמרי אמת שבא מפולין לירושלים ושוחח עם כל הנוגעים בדבר וכו'. (אא"כ נאמר כמו שכתבתי שתלה בו לימים התפתחויות שונות)
איש_ספר כתב:גם התואר הרב קוק, אינו כ"כ מהותי, ראשית נזכור שהמכתב לא נכתב כמכתב ציבורי, וממילא אפשר להבין שכתב את שמו של הרב קוק כפי שהיו רגילים לקוראו. ישנם גאונים שנקראים בשמם הפרטי וישנם הקרויים בשם משפחתם. (דוגמא לדבר הרב שך. בפוניבז' היה ר' שמואל והיה ר' דוד והיה הרב שך. וכן יש ר' שלמה זלמן ויש הרב אלישיב. אני לא יודע אם יש מישהו שיכול להסביר איך דברים כאלה מתפתחים).
איש_ספר כתב:מכתב זה נדפס לראשונה במוריה תשל"ט מתוך הכתב או העתקו שנמסר ע"י ר' אליקים שלזינגר מלונדון [size=85](ולכן יהיה באמת מעניין לראות את כתב היד וד"ל).
גנזים ושות כתב:וכידוע הספר אורות יצא רק לאחר פטירתו ע"י בנו
סופר כתב:מדוע בספר גנזים ושו"ת חזו"א [שכל הדרתו ורוב חידושו מתבסס בעיקר על מילוי השמטות של דברים שנדפסו כבר בקו"א ובעוד מקומות], השמטת את התואר שכתב החזו"א לרב קוק 'הוד כבוד מרן שליט"א'???
שומר כתב:משום מה לא דנים כאן על יחסו המיוחד של מרן הגריש שליטא לרב קוק
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 426 אורחים