תוכן כתב:כמה שאלות שלא ברור לי. האם אכן הוא כתב את כל התשובות האלו, כי לפי מה שכתוב בתחילת הספר, יש אברכים שעבודים על הכתבים שלו. אז מה בדיוק העבודה של האברכים ומה בדיוק שייך למחבר? למה גאון זה לא התפרסם יותר בימי חייו? האם היה מעורב בפעילות ציבורית כל שהוא? מי הם תלמידיו?
תוכן כתב: למה גאון זה לא התפרסם יותר בימי חייו?
אשרי יושבי ביתך כתב:תוכן כתב:כמה שאלות שלא ברור לי. האם אכן הוא כתב את כל התשובות האלו, כי לפי מה שכתוב בתחילת הספר, יש אברכים שעבודים על הכתבים שלו. אז מה בדיוק העבודה של האברכים ומה בדיוק שייך למחבר? למה גאון זה לא התפרסם יותר בימי חייו? האם היה מעורב בפעילות ציבורית כל שהוא? מי הם תלמידיו?
ג"א נסתפקתי בזה. מפני שכעת יצא כרך נוסף של אור לציון, ובחידוש מסוים שכבר נזכר בכמה מקומות בשם הגרב"צ זצ"ל מפי תלמידיו, ושם כתבוהו באופן ברור ופשוט, שהמעיין בספר נראה שהגרב"צ זצ"ל עצמו כתב הדברים. וכתב לי חכ"א מתלמידי הגרב"צ שאכן לא נראה לו שהגרב"צ עצמו כתב הדברים, ואם אכן כן, מהיכן לקחו התעוזה להוסיף דברים בתוך כתבי הגרב"צ - מעדויות של תלמידים??? אתמהה.
אבני גזית כתב:תוכן כתב: למה גאון זה לא התפרסם יותר בימי חייו?
אניח את הערותיי על יתר הנקודות, ואעיר רק על זו - אחר מיטתו צעדו שלוש מאות אלף יהודים. כגדול שלא הסתובב מעיר לעיר להקהיל קהילות במעמד אלפים - הפרסום שלו היה כביר!
ואולי עוד הערה - כל פוסק נשען בעיקר על אחרונים מקהילתו. גם הגרב"צ נשען הרבה על פתח הדביר וגינת ורדים, מהר"ח פלאג'י, כה"ח ובא"ח.
ופשוט.
בן ירושלים כתב:בישורון התפרסם מדור זכרון חשוב לזכרו. שם מופיע מאמר מקיף מהגאון ר' משה פטרובר כדי ליישב את הערות הראשל"צ רבי עובדיה יוסף על ספרי אור לציון.
שם מתאר הרב פטרובר את השתלשלות כתיבת ספרי הרב בעריכתו ועריכת הגר"ש זעפרני.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:הרב אבני גזית יש עוד ס' שכחתי שמו אולי כב' זוכר?
גביר כתב:בן ירושלים כתב:בישורון התפרסם מדור זכרון חשוב לזכרו. שם מופיע מאמר מקיף מהגאון ר' משה פטרובר כדי ליישב את הערות הראשל"צ רבי עובדיה יוסף על ספרי אור לציון.
שם מתאר הרב פטרובר את השתלשלות כתיבת ספרי הרב בעריכתו ועריכת הגר"ש זעפרני.
א, באיזה כרך זה נמצא?
פלוריש כתב:גביר כתב:בן ירושלים כתב:בישורון התפרסם מדור זכרון חשוב לזכרו. שם מופיע מאמר מקיף מהגאון ר' משה פטרובר כדי ליישב את הערות הראשל"צ רבי עובדיה יוסף על ספרי אור לציון.
שם מתאר הרב פטרובר את השתלשלות כתיבת ספרי הרב בעריכתו ועריכת הגר"ש זעפרני.
א, באיזה כרך זה נמצא?
הובא כאן: http://simla.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 40#p489442
יוסף חיים אוהב ציון כתב:שמעתי מתלמידיו המובהקים שהרבה דברים בס' אינם תואמים למה שאמר בע"פ. עוד יש להדגיש שגישתו בפסיקה הרבה פעמים היתה שונה בגלל אןפיו של השואל.
פלוריש כתב:כמדומה שגם חכם בן ציון וגם הרב מרדכי אליהו, שניהם רוב תורתם היתה בעל פה, ושניהם בשיעוריהם ובכתביהם עסקו בביסוס שיטתם שלהם, מבלי שהתייחסו לדעות אחרות וביארו מדוע לא פסקו כמותן.
שונה מהם היה הרב עובדיה, שדיבר וכתב יותר באריכות, וגם טרח להתמודד עם שיטות נוספות ולבאר מדוע הוא לא מסכים איתן.
אפשר לדון מדוע עשו זאת וכו', ומכמה מקורות ידוע שעשו זאת בדווקא ואף הסתייגו מהתנצחות עם פוסקים אחרים. אבל נראה שבמבחן התוצאה, הדבר גרם לכך שפסקי חכם בן ציון והרב אליהו פחות התפשטו בציבור, וגם, פעמים רבות לא ברור ללומדים מדוע הם פסקו כך ולא אחרת.
ודאי שלא זו הסיבה היחידה, אבל זה אחת הסיבות.עתניאל בן קנז כתב:הסיבות שפסקי הגרע"י התפרסמו בציבור יותר מפסקי עמיתיו, יש בהם סיבות מגוונות רבות, ודומני שיהיה משגה לתלות זאת בעיקר בסיבה שהעלת.
לכאורה זה בגלל פוליטיקה (ולכאורה לכן במשנ"ב מהד' דרשו מוזכר האול"צ לרוב אבל לא היבי"א)גיזונטע קאפ כתב:דומני, שפסקי הגרב"צ נפוצים אצל האשכנזים, יותר מפסקי הגרע"י
פלוריש כתב:דומני, שפסקי הגרב"צ נפוצים אצל האשכנזים, יותר מפסקי הגרע"י
לכאורה זה בגלל פוליטיקה (ולכאורה לכן במשנ"ב מהד' דרשו מוזכר האול"צ לרוב אבל לא היבי"א)
פלוריש כתב:לכאורה זה בגלל פוליטיקה (ולכאורה לכן במשנ"ב מהד' דרשו מוזכר האול"צ לרוב אבל לא היבי"א)גיזונטע קאפ כתב:דומני, שפסקי הגרב"צ נפוצים אצל האשכנזים, יותר מפסקי הגרע"י
גיזונטע קאפ כתב:פלוריש כתב:דומני, שפסקי הגרב"צ נפוצים אצל האשכנזים, יותר מפסקי הגרע"י
לכאורה זה בגלל פוליטיקה (ולכאורה לכן במשנ"ב מהד' דרשו מוזכר האול"צ לרוב אבל לא היבי"א)
אם נכנס לפוליטיקה, יוכל מישהו לטעון, שפסקי הגרע"י נפוצו בגלל תנועתו הפוליטית, אז חבל להיכנס לנישה הזו
אם כי לגופו של ענין, הקב"ה מנהל את עולמו, ופסקים זה דבר יותר מידי שורשי וחשוב, שיכול להיות מובל ע"י פוליטיקה
שש ושמח כתב:פלוריש כתב:לכאורה זה בגלל פוליטיקה (ולכאורה לכן במשנ"ב מהד' דרשו מוזכר האול"צ לרוב אבל לא היבי"א)גיזונטע קאפ כתב:דומני, שפסקי הגרב"צ נפוצים אצל האשכנזים, יותר מפסקי הגרע"י
ברור. וכידוע גם שהאשכנזים מכניסים דם של ספרדים לגפילטע פיש [צריך לברר האם רק של תלמידי הגרע"י או גם של תלמידי האורל"צ].
מי שלא מבין את ההבדל בין צורת הלימוד והפסיקה של הגאון בעל אור לציון ושל היבי"ע, יכול פשוט לא לדון בענין.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:כל המזכה את הרבים זוכה, הגרב"צ התאונן ע"ז שלא הורגל לכתוב.
עכ"ל.אומר לכם הסיבה שלא כתבתי מקודם, ועכשיו שינתי דעתי, שני דברים נשתנה דעתי, דבר אחד קודם לכן חשבתי לא להדפיס שום ספר, למה, מפני שאני יעדתי את עצמי ללמד התלמידים, וכשהייתי מלמד תלמידים הרבה פעמים הייתי כמעט באפיסת כוחות אז אתם צריכים לדעת איזה עמל יש [ללמד] תלמידים, רק רבנים שבישיבה יודעים איזה עמל הם עושים. וכו'. זה דבר אחד. אם כן בהיות שהעמדתי כל כך הרבה תלמידים לא הייתי יכול לכתוב. דבר שני אם אני ישב לכתוב אני מוכרח לגזול זמן מהמחשבה והספיקות על [הזמן] ללמד תלמידים, אז בשביל זה לא פניתי לכתוב. ועשיתי טעות, אם הייתי כותב, אני רואה אחרי זה ראיתי את דברי שכתבתי והעתיקו אותם מתוך כתיבה, הרבה דברים הרבה מרגליות ליקטתי, ואילו במקום שלא כתבתי, אז ההערות הם קטנות.. אבל החידושים קטנים, זה עשיתי טעות בחיי שלא כתבתי מקטנותי בספר וכו'.
שמש כתב:אבני גזית כתב:תוכן כתב: למה גאון זה לא התפרסם יותר בימי חייו?
אניח את הערותיי על יתר הנקודות, ואעיר רק על זו - אחר מיטתו צעדו שלוש מאות אלף יהודים. כגדול שלא הסתובב מעיר לעיר להקהיל קהילות במעמד אלפים - הפרסום שלו היה כביר!
מי שכותב שהגרב''צ 'לא התפרסם' כנראה מקשה על עצמו בלבד מדוע לא הכירו יותר עד כה...
שיף כתב:בשנת תש"ן דרש במעמד גדולי ישראל בסיום הש"ס מטעם אגו"י
אבני גזית כתב:תוכן כתב: למה גאון זה לא התפרסם יותר בימי חייו?
אניח את הערותיי על יתר הנקודות, ואעיר רק על זו - אחר מיטתו צעדו שלוש מאות אלף יהודים.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 102 אורחים