עמוד 1 מתוך 3

רבי עמרם בלוי

פורסם: ג' יוני 16, 2020 1:46 pm
על ידי איש פלוני
בויקפדיה כתוב שר"ע נולד בשנת תרנ"ד.
מנגד בספר משנתו של ר"ע (שהעלה הרב זאב באשכולו) מספר שנולד בתר"ס.

מישהו יודע מה הפשט בזה.

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ג' יוני 16, 2020 1:57 pm
על ידי חלמישצור
על שנת לידתו של עמרם בלוי, ראה בספרו של קפלן, עמ' 100-101
לידתו של בלוי.png
לידתו של בלוי.png (554.36 KiB) נצפה 16873 פעמים

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ג' יוני 16, 2020 2:01 pm
על ידי איש פלוני
ישר כח גדול.

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ד' יוני 17, 2020 12:05 am
על ידי וונדרבר
חלמישצור כתב:על שנת לידתו של עמרם בלוי, ראה בספרו של קפלן, עמ' 100-101

למרות כל הטענות שלכם עליו, בכל זאת ראוי לכתוב עליו קצת יותר בכבוד, הוא היה ת"ח וירא שמים גדול.
הוא היה יותר ירא שמים מהרבה ... שאתם חרדים לכבודם.

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ד' יוני 17, 2020 12:08 am
על ידי חלמישצור

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ד' יוני 17, 2020 12:36 am
על ידי שש ושמח

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ד' יוני 17, 2020 10:23 am
על ידי איש פלוני
אני לא כל כך מבין מה ההתנפלות על הרב חלמישצור.
הוא לא זלזל ברבי עמרם, אלא השמיט תואר הרב, כמה חרדים משמיטים את התואר הרב מהרב בר אילן או מהרב מימון. (ולא משנה מה דעתי על שניהם, למזרוחניק זה צורם במידה שווה, כמו שלחרדי צורם השמטת הרב מר"ע).

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ד' יוני 17, 2020 11:09 am
על ידי מקדש מלך
שש ושמח כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=19&t=12885&p=473719&hilit#p473079

בלי לנקוט צד, אני יכול להבין את ההגיון בגישתו של הרב חלמישצור, על פי מאמרם ז"ל, במידה שאדם מודד בה מודדין לו.

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ד' יוני 17, 2020 11:26 am
על ידי קרית מלך
שמעתי מכלי ראשון - יהודי שנמנה על חוגי הדת"ל הגיע לשכונת בתי אונגרין באישון לילה בכדי לתלות שם כרזות תעמולה לבחירות עבור המפד"ל דאז [מי שהכיר את המצב בשנים ההם יודע שזה לא היה מופקע כפי שזה נשמע היום...] והנה למזלו פגש בו הקנאי הגדול ר' עמרם בלוי, ברגע הראשון הוא נבהל אך ר' עמרם ניגש אליו וביקשו לעלות אליו הביתה, הוא לא הבין מה כוונתו אבל הסיטאוציה לא נתנה לו לסרב, הוא עלה לביתו ור' עמרם כיבדו במאור פנים בשתיה חמה ומיני מזונות בהסבירו כפי הנראה הנך עובד קשה מבלי לאכול ולשתות. תוך כך דיבר עמו על דא ועל הא, כשסיים לאכול ולשתות אמר לו ר' עמרם תראה, התעמולה שהנך רוצה לתלות כאן בשכונה לא תביא לך תועלת, כי הציבור כאן לא שייך לזה, כדאי לך לעשות זאת בשכונות אחרות, ובנעימות רבה ליוה אותו לדרכו.

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ד' יוני 17, 2020 1:15 pm
על ידי הפצת המעיינות
מי מכיר את השיר הקצר שמסתיים במילים "יחי ר' עמרם בלוי"?

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ד' יוני 17, 2020 2:38 pm
על ידי איש פלוני
השבוע כתב חוקר כל שהוא בכיכר השבת.

https://www.kikar.co.il/363848.html

אומנם, יש לחקור, האם ספר "עמודא דנהורא" אמין, כי אם לכאורה יש הבדל כה מהותי בין סברתו של הגרי"ח זוננפלד, לכ"ק אדמו"ר מסאטמר ה"ויואל משה" זי"ע, האם יתכן שיש פה "תלמיד טועה שזייף את דברי הגרי"ח זוננפלד"?!

לכן, פניתי לידידי ר' יואליש קרויס איש 'העדה החרדית' ושאלתי אותו האם ספר "עמודא דנהורא" מוסמך להעיד עדות זו? ואכן נענה לי יואליש ואמר לי שספר "עמודא דנהורא" הינו אמין.

למרות עדותו של ר' יואליש קרויס, פניתי ושאלתי ידיד נוסף שקשור לפלג ה'נטורי קרתא' ושאלתיו בדבר אמינותו של ספר "עמודא דנהורא" שמצטט את ההשוואה בין דוד המלך כשחפר את יסודות בית המקדש, לחפירת באר מים במושבה חקלאית בארץ ישראל לפני בוא משיח ע"ג ענן משמים?!

והלה נענה ואמר לי: "ספר "עמודא דנהורא" שכתב ר' משה בלוי, אין הוא נאמן כיון ששמועה רווחת מצאצאי אחיו הרב עמרם בלוי ראש נטורי קרתא שאין הספר שכתב אחיו אמין [!]".

במקרה אמש, לפני שליחת הכתבה לעורך, נתקלתי בספר "משנת רבי עמרם", שנכתב מילה במילה בעקבות ראיון עם הרב עמרם בלוי, ובו מעיד רבי עמרם שהספר שכתב אחיו רבי משה, הינו אמין!, וכך העיד רבי עמרם: "הוא [רבי משה בלוי] הוציא ספר 'עמודא דנהורא' על רבי חיים ז"ל. כמובן טוב כתב על ר' חיים, הלא הוא הכיר את רבי חיים ז"ל".

לקרוא ולא להאמין! את דעתו של מורם ורבם ר' עמרם בלוי הם מסלפים?!



א"כ לאחר שהוכח שרבי עמרם בלוי מעיד ומאשר על אמינות הספר בו מובא הסיפור על ההשוואה של חפירת באר המים לחפירת יסודות בית המקדש, ניתן להעריך שלא רק הגרי"ח זוננפלד חלק בענין עם האדמו"ר מסאטמר, אלא גם רבי עמרם בלוי, שלמרות מלחמתו בתנועה הציונית, לא עזב לרגע את מצוות ישוב ארץ ישראל (בהמשך בע"ה נביא סדרה מרתקת על המושבות החקלאיות שהפריח ובנה רבי עמרם בלוי).


Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ד' יוני 17, 2020 4:53 pm
על ידי חלמישצור
הפצת המעיינות כתב:מי מכיר את השיר הקצר שמסתיים במילים "יחי ר' עמרם בלוי"?

ראו חרות, ח' סיון תשי"ח, עמ' 2; מעריב, י"ח סיון תשי"ח, עמ' 11; שם, א' אב תשכ"ה, עמ' 19; וכאן.

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ד' יוני 17, 2020 5:01 pm
על ידי הפצת המעיינות
חסום וחסום וחסום וחסום

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ד' יוני 17, 2020 6:52 pm
על ידי אראל
מקדש מלך כתב:
שש ושמח כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=19&t=12885&p=473719&hilit#p473079

בלי לנקוט צד, אני יכול להבין את ההגיון בגישתו של הרב חלמישצור, על פי מאמרם ז"ל, במידה שאדם מודד בה מודדין לו.

אם כך הוא החשבון, אזי לסגנון כזה אני קורא פוליטיק, לא "הגיון"

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ד' יוני 17, 2020 7:08 pm
על ידי חלמישצור
הפצת המעיינות כתב:חסום וחסום וחסום וחסום

ארבע הכתבות, מימין לשמאל
2.png
2.png (77.47 KiB) נצפה 16501 פעמים

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ד' יוני 17, 2020 7:21 pm
על ידי שש ושמח
מקדש מלך כתב:
שש ושמח כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=19&t=12885&p=473719&hilit#p473079

בלי לנקוט צד, אני יכול להבין את ההגיון בגישתו של הרב חלמישצור, על פי מאמרם ז"ל, במידה שאדם מודד בה מודדין לו.

הטיעון לא היה על עניני בין אדם לחבירו [למרות שגם מצד זה היה מקום להעיר, בהיות שכמדומני לרוב משתתפי המקום זה מפריע. אבל לי אישית אין הרבה ציפיות ולכן אני לא מתאכזב], אלא מצד בין אדם למקום, וכמו שאמר שלמה המלך משלי י"ז ט"ו.

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ד' יוני 17, 2020 9:29 pm
על ידי וונדרבר
איש פלוני כתב:אני לא כל כך מבין מה ההתנפלות על הרב חלמישצור.

נא לא להגזים בבקשה. לא היתה שום התנפלות ח"ו, בסך הכל היתה הערה ברוח טובה.

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ד' יוני 17, 2020 9:49 pm
על ידי אליסף
חלמישצור כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=19&t=12885&p=473719&hilit#p472860

מענין שהחזון איש לא התחשב בחרם ובקר את ר' עמרם בכלא
ופלא שהגיע ללוויתו של ר' משה בלוי
וראה מכתבו של ר' אלחנן בנושא..
נ.ב.
מעתה אל תזדעקו כשמדברים כאן על צבי יהודה קוק..

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ד' יוני 17, 2020 10:14 pm
על ידי הפצת המעיינות
חלמישצור כתב:ארבע הכתבות, מימין לשמאל
2.png

תודה רבה
אני "קבלתי" נוסח קצת יותר ארוך עם כנראה 4 משפטים

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ד' יוני 17, 2020 11:30 pm
על ידי פרנקל תאומים
אליסף כתב:
חלמישצור כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=19&t=12885&p=473719&hilit#p472860

מענין שהחזון איש לא התחשב בחרם ובקר את ר' עמרם בכלא
ופלא שהגיע ללוויתו של ר' משה בלוי
וראה מכתבו של ר' אלחנן בנושא..
נ.ב.
מעתה אל תזדעקו כשמדברים כאן על צבי יהודה קוק..

טוב, זה כבר קצת 'גן ילדים'... אתה הורדת מהאיש שלנו את ''הרב'', אז אנחנו נוריד מהאיש שלך את ''הרב''...

למעשה, ההשוואה היא לא נכונה, היות שידידינו הרב החלמיש הי''ו לא השמיט (חלילה) תואר ''הרב'' משמו של אדם הנתפס אצלנו כאחד מגדולי הרבנים, כ''א מאדם שנתפס אצלנו כיהודי יר''ש אבל לא מעבר לדרג של ''עסקן'', אף אם היה ת'''ח. חוץ מהעובדה שגם אנחנו לא באמת מסכימים לדרכו של ר' עמרם (והא ראיה שאנחנו איננו "נטורי קרתא", ואפי' לא אנשי ''העדה''), אף אם אנו מאמינים שהיא באה מקנאות אמת ומלב טהור.


נ''ב:
אמנם יש כאן טענה על אחינו הדת''ל, שרואים את עצמם כמגזר שיודע "להכיל'' ולכבד גם אנשים שדרכם לכאו' (אמורה להיות) רעה בעיניהם מאד, כמו החילוניים על משורריהם סופריהם ומנהיגיהם (מישהו אמר ''הרצל''?..), הם יודעים להצביע על הנקודות החיוביות בעיניהם גם אצל מינים ואפיקורסים ודורשים לדונם לכף זכות על אף מעשיהם הרעים הידועים. ומה ארע עתה איפוא?

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ד' יוני 17, 2020 11:46 pm
על ידי איש גבעות
אליסף כתב:
חלמישצור כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=19&t=12885&p=473719&hilit#p472860

מענין שהחזון איש לא התחשב בחרם ובקר את ר' עמרם בכלא
ופלא שהגיע ללוויתו של ר' משה בלוי
וראה מכתבו של ר' אלחנן בנושא..
נ.ב.
מעתה אל תזדעקו כשמדברים כאן על צבי יהודה קוק..


הרב אליסף

תגובתך אינה ראויה כלל.
מציע לך למחוק אותה

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ה' יוני 18, 2020 12:09 am
על ידי אספקלריא
בלי שום קשר לכל הנזכר כאן.
שמעתי מאנשים שסיפרו שאחרי שבמשך שנים שמעו על רבי עמרם בלוי ועל הקנאות שלו, דמיינו לעצמם דמות מסויימת של אדם רציני ועצבני וכד', ואחרי שפגשו אותו התפלאו מאוד לראות אדם לבבי ונחמד באופן יוצא מגדר הרגיל, בעל מידות ובעל חסד שמכניס כל מיני מסכנים לתוך ביתו. והדברים ידועים.

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ו' יוני 19, 2020 1:46 am
על ידי קרית מלך
איש גבעות כתב:
אליסף כתב:
חלמישצור כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=19&t=12885&p=473719&hilit#p472860

מענין שהחזון איש לא התחשב בחרם ובקר את ר' עמרם בכלא
ופלא שהגיע ללוויתו של ר' משה בלוי
וראה מכתבו של ר' אלחנן בנושא..
נ.ב.
מעתה אל תזדעקו כשמדברים כאן על צבי יהודה קוק..


הרב אליסף

תגובתך אינה ראויה כלל.
מציע לך למחוק אותה


רק מקרה הוא שתגובה זו מקורה במי שמבקש לחשב מסלול מחדש ביחס לרפורמים?

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ו' יוני 19, 2020 7:32 am
על ידי איש גבעות
מה הקשר בין הרהוריי בקשר למצבם הנוכחי של הרפורמים ועל כך שיתכן שהם בכלל "תינוקות שנשבו" שאנו מצווים לנסות ולהחזירם למוטב, לבין הרמה הירודה של תגובתו של הרב אליסף?

רק רפי שכל מסוגלים לחשוד בי בקירבה רעיונית לרפורמה.
כל שאמרתי הוא שאנו סבורים, אולי שלא בצדק, שמדובר במי ששנו ופירשו בזמן שבאמת הם כלל לא שנו, מה שמחייב אותנו להחזירם בתשובה שלמה.

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ו' יוני 19, 2020 8:15 am
על ידי סעדיה
הגרע בלוי.PNG
הגרע בלוי.PNG (33.91 KiB) נצפה 16107 פעמים

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ו' יוני 19, 2020 8:37 am
על ידי איש גבעות
לאור דברים אלו:
כיצד אפשר להבין את הסיפור שהובא לעיל לפיו ר' עמרם הליט את פניו בפני רבי אריה לוין שבא לעוזרו בקריאה שאסור להסתכל בפני אדם רשע...
זה נראה כמו שפל מוסרי שאין למעלה הימנו.

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ו' יוני 19, 2020 11:36 am
על ידי גלאגוזים
איש גבעות כתב:לאור דברים אלו:
כיצד אפשר להבין את הסיפור שהובא לעיל לפיו ר' עמרם הליט את פניו בפני רבי אריה לוין שבא לעוזרו בקריאה שאסור להסתכל בפני אדם רשע...
זה נראה כמו שפל מוסרי שאין למעלה הימנו.

ומאידך גיסא סיפר לעיל הר' קרית מלך:
"שמעתי מכלי ראשון - יהודי שנמנה על חוגי הדת"ל הגיע לשכונת בתי אונגרין באישון לילה בכדי לתלות שם כרזות תעמולה לבחירות עבור המפד"ל דאז [מי שהכיר את המצב בשנים ההם יודע שזה לא היה מופקע כפי שזה נשמע היום...] והנה למזלו פגש בו הקנאי הגדול ר' עמרם בלוי, ברגע הראשון הוא נבהל אך ר' עמרם ניגש אליו וביקשו לעלות אליו הביתה, הוא לא הבין מה כוונתו אבל הסיטאוציה לא נתנה לו לסרב, הוא עלה לביתו ור' עמרם כיבדו במאור פנים בשתיה חמה ומיני מזונות בהסבירו כפי הנראה הנך עובד קשה מבלי לאכול ולשתות. תוך כך דיבר עמו על דא ועל הא, כשסיים לאכול ולשתות אמר לו ר' עמרם תראה, התעמולה שהנך רוצה לתלות כאן בשכונה לא תביא לך תועלת, כי הציבור כאן לא שייך לזה, כדאי לך לעשות זאת בשכונות אחרות, ובנעימות רבה ליוה אותו לדרכו".
ייתכן וניתן להסביר את הניגודיות הזו לאור דבריו הנפלאים והיסודיים של המשך חכמה בפרשתינו עה"פ 'ולא הריעותי את אחד מהם'. עיי"ש.

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ו' יוני 19, 2020 12:07 pm
על ידי שש ושמח
איש גבעות כתב:לאור דברים אלו:
כיצד אפשר להבין את הסיפור שהובא לעיל לפיו ר' עמרם הליט את פניו בפני רבי אריה לוין שבא לעוזרו בקריאה שאסור להסתכל בפני אדם רשע...
זה נראה כמו שפל מוסרי שאין למעלה הימנו.

מה לדעתך שפל מוסרי כאן, לחשוב את רא"ל לרשע, או שלא להביט בפני רשע [לדעתו] שבא לעוזרו?

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ו' יוני 19, 2020 12:19 pm
על ידי איש גבעות
גם וגם.
לכנות אדם המפורסם בצדקותו וביושר לבבו "רשע" בגלל חילוקי דעות הנוגעים לשאלת היחס למי שאינו שתו"מ, וביותר שבא לעזרתו.

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ו' יוני 19, 2020 12:29 pm
על ידי שש ושמח
לגבי החלק הראשון, לא רואה בזה שום שפל מוסרי. מקסימום טעות. [כמובן שהרבה פעמים הטעויות נובעות מאינטרסים ומידות רעות ואז זה שפל מוסרי, אבל בנידו"ד לא רואה סיבה לחשוב כך. כמו שבכמה דברים שרא"ל טעה לדעתי אינני חושב שזה נבע מאינטרסים או חוסר יר"ש].
לגבי החלק השני, אין כאן לא טעות ולא שפל מוסרי. וכן חשב רא"ל עצמו כמצויין שם.

כל זה בהנחה שהסיפור קרה בכלל.

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ו' יוני 19, 2020 12:49 pm
על ידי עקביה
סעדיה כתב:
הגרע בלוי.PNG

מהיכן לקוח צילום זה?

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ו' יוני 19, 2020 1:00 pm
על ידי קרית מלך
איש גבעות כתב:מה הקשר בין הרהוריי בקשר למצבם הנוכחי של הרפורמים ועל כך שיתכן שהם בכלל "תינוקות שנשבו" שאנו מצווים לנסות ולהחזירם למוטב, לבין הרמה הירודה של תגובתו של הרב אליסף?

רק רפי שכל מסוגלים לחשוד בי בקירבה רעיונית לרפורמה.
כל שאמרתי הוא שאנו סבורים, אולי שלא בצדק, שמדובר במי ששנו ופירשו בזמן שבאמת הם כלל לא שנו, מה שמחייב אותנו להחזירם בתשובה שלמה.


היכולת להכיל מחשבה חריגה - בודאי קראת את התגובות לדבריך באשכול ההוא - שצריך לחשב מסלול מחדש לגבי הרפורמים, אמורה לתת לחושב את הכוח גם להכיל דעות שונות בענינים הרבה יותר פשוטים מבלי לדרוש לא פחות מ"מחיקת התגובה".
מעניין, לא ראיתי שהתקוממת על כך שידידנו הנכבד חלמישצור הסיר את התואר הרב מר' עמרם בלוי, רק כשזה נוגע לכבודו של... התקוממת!

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ו' יוני 19, 2020 1:50 pm
על ידי סעדיה
עקביה כתב:
סעדיה כתב:
הגרע בלוי.PNG

מהיכן לקוח צילום זה?

עובדות והנהגות לבית בריסק ח"ד עמ' פ"ז

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ו' יוני 19, 2020 2:11 pm
על ידי איש גבעות
קרית מלך כתב:
איש גבעות כתב:מה הקשר בין הרהוריי בקשר למצבם הנוכחי של הרפורמים ועל כך שיתכן שהם בכלל "תינוקות שנשבו" שאנו מצווים לנסות ולהחזירם למוטב, לבין הרמה הירודה של תגובתו של הרב אליסף?

רק רפי שכל מסוגלים לחשוד בי בקירבה רעיונית לרפורמה.
כל שאמרתי הוא שאנו סבורים, אולי שלא בצדק, שמדובר במי ששנו ופירשו בזמן שבאמת הם כלל לא שנו, מה שמחייב אותנו להחזירם בתשובה שלמה.


היכולת להכיל מחשבה חריגה - בודאי קראת את התגובות לדבריך באשכול ההוא - שצריך לחשב מסלול מחדש לגבי הרפורמים, אמורה לתת לחושב את הכוח גם להכיל דעות שונות בענינים הרבה יותר פשוטים מבלי לדרוש לא פחות מ"מחיקת התגובה".
מעניין, לא ראיתי שהתקוממת על כך שידידנו הנכבד חלמישצור הסיר את התואר הרב מר' עמרם בלוי, רק כשזה נוגע לכבודו של... התקוממת!


יותר משחרה לי כינויו של הרצי"ה, שאני רחוק ת"ק פרסה מהשקפתו, בשמו הפרטי כאחד הריקים, חרה לי צורת התגובה של הרב אליסף.
כאומר: "אתם כיניתם את אחד מרבנינו מבלי כבוד ומבלי תואר, אף אנו נכנה את רבכם כך."

אם זה לא גן ילדים, מהו גן ילדים???

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ו' יוני 19, 2020 4:27 pm
על ידי לעשות רצונך
עידן הפוליטי-קורקט.
כולם חייבים לפרכס זה את זה. בריסק את בלוי ובלוי את בריסק ורק מבין שניהם תצא הקנאות לישראל.
רוב הסיפורים שנכתבו פה לא היו ולא נבראו, העיקר להאדיר ולמתג מחדש את הקנאים כטובי לב ורכי מזג, אוהבי צדקה וחסד, מחזרים אחר מסכנים ומכניסי אורחים, ולמרות זאת... בהגיע דבר קדושה בלה בלה בלה...

ר'ע בלוי היה איש שנוי במחלוקת בתוך היהדות החרדית, בסוף ימיו גם העדה החרדית הוציאה עליו כתב חמור מאוד,
לא הוא הקנאי שלאורו נלך, גם הרב מבריסק שאולי אחז שטוב שיש כאלו משוגעים, לא חשב שאיתו אפשר לבנות דור מחדש.
אבל כשצריך להשריש נרטיב, בונים דמות קנאית, היחיד שזיהה, הראשון שידע, וכולם מפחדים לומר את האמת.

גם החזון איש, שמועות עקשניות מתלמידים אומרים שכשהגיע לבקר אותו אמר בדיוק הפוך ממה שמייחסים לו,
דהיינו שלמרות שלא אחז מהדרך שנקט בלוי אבל "הוא (החזו"א) בא לבקר את השבת" ללא כל קשר למי שיושב.
אבל כשזה טוב אומרים שמעת מה החזון איש אמר עליו? 'שהוא השבת בעצמה'. פחחח.

בהלווייתו הבית ישראל מגור סגר את כל חלונות ביתו (יתכן אולי מכיון והיה חבר בהעדה החרדית, אז נשמע
לפסק שלהם נגדו... פחחח), התבטא עליו חמורות כמה פעמים (עכשיו יבואו עשר סיפורים הפוך, כמובן).

ועוד ועוד סיפורים למכביר.

לסיכום.
ר'ע בלוי עשה הרבה רעש, הרבה אהבו את האקשן שארגן, חלק אחזו שאולי טוב שיש כזה דבר נגד הציונים,
הממשיכים שלו המשיכו מדי אל דחי, כאשר רבם דקרו מפעם לפעם כבר לא מהווה כל חידוש.

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ו' יוני 19, 2020 4:30 pm
על ידי חלמישצור
לפני כשנתיים כתבתי כאן לאחד מן החכמים החשובים
האינך מכיר את ההיסטוריה של בלוי?


מן הדיון המתעורר כאן למעלה מתברר שאכן, דברים שהיו ידועים בעבר לכל אדם, עובדות פשוטות סביב פועלו של בלוי כנגד רבנים, מוסדות התורה והרבנות, נשכחו ונעלמו. או שמא יש לומר: הועלמו. מכיוון שהדבר עולה שוב ושוב, אני מוצא לנכון לציין כאן רשימת מצאי עובדתית קצרה, קצרה מאוד, ליקוטי בתר ליקוטי כהלך הנמושות, מביזיון התורה ונושאיה, מחילול השם התקדימי והאדיר, מקירור האמבטי שאין לו קץ, שעמרם בלוי היה אחד ממוביליו.


וזה החילי, הראי"ה קוק. בשנת תרפ"ד שפכו עליו בלוי ואחיו קיתון שופכין או לפי התפארותו של בלוי מים, בביקורו בחורבה (קפלן, עמ' 110). בשנת תרצ"ב פרסם בלוי כרוז המכנה שוב ושוב את הרב קוק "אותו האיש" (משנתו, עמ' 125), ערך עם חבריו "פורים שפיל" בו נידון הראי"ה למוות, ודקרו בובה בדמותו (קפלן, עמ' 120), וקטע את הספדו על ר' אליהו קלצקין בישיבת מאה שערים (קפלן שם; ראו). בשנת תרצ"ג פרסמו הוא ואחיינו יעקב דברי נבלה כנגד הרב קוק על קירות העיר (תורת ב, סי' לב; קפלן עמ' 121, משנתו, עמ' 125; הכרוז מצונזר בתורת ב, סי' לו). אז נידה אותם בית הדין בירושלים. בסוף אותה שנה הוא וחבריו קטעו את הספד הרב קוק על החפץ חיים (קפלן, שם); בל"ג בעומר תרצ"ד קטע בלוי את דברי הראי"ה בהנחת אבן פינה לשכונת עץ חיים, סולק בידי שוטרים, ושוחרר מידית לבקשת הרב קוק (בעוז ותעצומות, עמ' 66).

אחרי אותו תעלול פורים... נערכה חקירה ודרישה מפורטת בביתו של הגרצ"פ ז"ל. לחקירה הוזמנו כמה בני ישיבה צעירים שנוכחו בשעת מעשה, ובתוכם הייתי אני. היו שם כמה וכמה רבנים, וכולם היו מזועזעים כששמעו את פרטי הדברים. החוקר היה הגרצ"פ והוא התרכז בפרטים, הגרי"מ חרל"פ ז"ל שישב בצד והקשיב היה נרגש מאד, הוא לא יכול היה להתאפק ובכה מרוב צער, אולם הסוער ביותר היה הרב מטעפליק, הוא התפרץ ודפק במקלו על הרצפה ונזדעק: "הם חייבים נידוי! צריכים לנדות אותם! צריכים לנדות אותם!" (ר' אברהם בנימין אטינגר; ליקוטי הראי"ה א, עמ' 186).


חרף רצוני שלא להותיר מקום לביזיון התורה, אני מעוניין להתעכב רגע על הכרוז שהוציא בלוי נגד הרב קוק, ובלשונו "הלכתי אני ובן אחי, יעקב בלוי, והוצאנו כרוז נגדו "עולם חושך וצלמות'" (משנתו, עמ' 124). זה נוסחו (כאן).
בעזה"י טבת תרצ"ג
עולם חשך וצלמות - ד' ירחם! כי בירושלם עיה"ק יתקיים אותו האיש עמלק ימח שמו וזכרו אשר ישלח ברכתו למסיבת מכבים המומרים לחלל שבתות בפרהסי' ודורסים ברגל גאוה בלעג ובוז את נשמת ישראל ופוצעים בכל שבת ושבת את לבות ישראל אשר אילו היו הללו קורעים את בשרנו הי' יותר נח לנו. והשבת האחרון הכבידו לחלל עוד יותר את השבת באופן נורא ומבהיל אשר התפוצצו כל לבות ישראל לראות את המחזות הזועות בשבת קודש ולרבים מישראל נהפך לאבל עונג שבת בעוה"ר - יבא איש כזה וישלח ברכתו למסיבות אלו, אוי ואבוי אל מה הגענו בארצנו הקדושה. יהודים העלו על לבכם, האם שערנוה לפני עשרות בשנים כי יבוא צר ואויב כזה בשערי ירושלם, ועוד בשם אב יכונה אשר על האוניברסיטה יביע "כי מציון תצא תורה" (ע"ל [=עפר לפיו]) ואשר למכבים אלה ישלח ברכתו, אותו האיש המין החנף והצבוע כחזיר נובר באשפתות ומעלה סרחון, ועוזריו ומסייעיו ומלחכי פנכי שלו מגידלים ע"י את האנדרלמוסי' מסריחים ומחריבים את העולם ונפשות ישראל מהם ידרש, ועלינו ועל כל ישראל שלום. צעירי שלומי אמוני ישראל.

כרוז רצוף שקרים וטינופים חסרי כל ביסוס (דוגמה), ושם לאין את המאמצים הכבירים והאפקטיביים של הראי"ה למיעוט חילולי שבת בירושלים ובארץ בכלל (ראו). ישפטו הקוראים, איזה מבנה נפשי מייצר ביטויים כאלה ועוד מתפאר בהם עשרות שנים לאחר האירוע. בית הדין של עדת החרדים בירושלים, פרושים וחסידים, התכנס וכאמור הטיל נידוי על בלוי ואחיינו. כמה משפטים מתוכו (כאן).
אחרי שנתברר שהכתב פלסטר הנז' נעשה בחת"י עמרם בן שלמה יצחק בלוי עורך האחראי של העתון קול ישראל, וכי יעקב בן משה בלוי מנהל האגודה הירושלמית, שהם מומרים לעבירה זו של בזיון ת"ח, הוכרז עליהם, היינו על עמרם בלוי ויעקב בן משה בלוי הנ"ל, שהם מנודים לשמים וחובה להתנהג עמהם כדין תורה"ק באלה המבזים ת"ח... ושומר נפשו ירחק מלהכשל במצודת הח"ח ולא יהי' כקרח וכעדתו, ושומע לדברינו ישכון בטח. הכ"ד חברי הביד"צ למקהלות האשכנזים פרושים וחסידים דפעה"ק ירושלם תובב"א.


אך כמובן לא רק הרב קוק ספג רעל, כי בשעה שניתן למשחית וגו'. בלוי וחבריו תקפו חזיתית את האדמו"ר מסאטמר, על שהעז לערוך מפגש עם האדמו"ר הבית ישראל מגור (קפלן, עמ' 338). גם ביחס לשאר אדמו"רים, זילזל בתורתם, שיקול דעתם ועצמאותם (משנתו, עמ' 86). הוא קיים ונאם בעצרת מחאה כנגד האדמ"ר מצאנז-קלויזנבורג בשעה שהגיע לירושלים, כי העז לשתף פעולה בתחומי החינוך עם הממשלה (קפלן, עמ' 347).

גם בפניו של ר' בערל קרויזר לא הביט בלוי, כדין אדם רשע (קפלן, עמ' 442-3; ראו). הוא הלבין ברבים את פני ר' משה דוד טננבוים מנהל ועד הישיבות (קפלן, עמ' 443). לפני הגעת ר' יצחק וייס המנחת יצחק ארצה איים בלוי "במלחמה גלויה" נגד המינוי, משום שלא ברור אם עמדת המנחת יצחק די שלילית נגד הציונות (קפלן, עמ' 476). שנה לאחר מכן 'חינך' בלוי את רי"ו, והבהיר לו שאסור לו לעמוד על בשורה אחת עם מנחם פרוש (קפלן, עמ' 477; ראו). על ר' פנחס אפשטיין איים שאם אחד מן הרבנים שחברו לועד הלאומי יערוך את חופת בתו, יפטרוהו ממשרתו (קפלן, עמ' 182-3). כן התנצל בפני חבריו על "שהקדיח את תבשילו" כשאיפשר לר' חיים שמואלביץ להתכבד בכתיבת תנאים באירוסי ישעיה שיינברגר עם בתו של בלוי, בהיות המאורס תלמיד ישיבת מיר (קפלן, עמ' 256).

כבר נזכר כאן המעשה, כשבא ר' אריה לכלא לסייע בלוי, והלה הסיר מבטו ממנו כדין רשע (אגב, גם ר' שלום נתן רענן הביא לבלוי צרכי שבת לכלא; בשמן רענן א, עמ' לא). כשבא הרב הרצוג לנחם את המשפחה על פטירת האח משה, יצא בלוי מן השבעה על ולא שב אליה (קפלן, עמ' 157). כך גם קרה כשבא הרב יצחק נסים לנחם את המשפחה כאשר נפטרה האם (קפלן, עמ' 535).

בלוי עצמו משמיט בדרך שיחו את תואר הרבנות מרש"א ובר (משנתו, עמ' 16), הרב חרל"פ (שם עמ' 51, 131), ר' פישל דיין (שם עמ' 88; כשתיאר שיצא מן הרה"ר שמר על כבודו, עמ' 128), הרב יעקב מאיר (שם עמ' 130), ואצ"ל הרב קוק (שם עמ' 51, 99, 120, 125, 130, 131). על ר' צבי פסח פרנק ור' ליפמן דוד שובקס הוא מתבטא "הרבנים הכי גדולים של ירושלים - מכרו את עצמם להציונים" (משנתו, עמ' 127).

את ר' צבי פסח פרנק, ר' ישראל זאב מינצברג, ר' פישל דיין, ר' אליהו ראם, ר' אלימלך רובינשטיין ור' יחיאל מיכל הורביץ, ועוד שהוציאו איסור על חברת "חנוך לנער" שלו אחרי המעשה של פורים תרצ"ב, מכנה בלוי בזלזול "הרבנים של קוק" (משנתו, עמ' 125). הוא פרסם נגדם פשקוויל חריף ביותר (ראו).

נכון גם להזכיר את כפיות הטובה שלו כלפי מי שניסו מדי פעם לסייע לו במשפטיו ומאסריו, לדוגמה ר' שלמה לורניץ (קפלן, עמ' 322; במחיצתם של גדולי התורה ב, עמ' 381-2; ראו), ור' איצ'ה מאיר לוין שהיה שותף בשכנוע נשיא המדינה לחון את בלוי ממאסר (קפלן, עמ' 329). התלוצץ על ר' משה פרוש לאחר שזקנו נחרך בשריפה בעירייה (קפלן, עמ' 379).

ביחס לסתם ישראל שחטא, יצויינו דבריו הכנים בראיון משנת תשי"ט: "גם אותנו תוקף לפעמים יצר הרע לא לשנוא אתכם" (קפלן, עמ' 331).

לא רק רבנים, אלא גם הציבור ומוסדותיו בכלל סבלו מנחת זרועו של בלוי. הוא הנהיג פלישה והשתלטות עם מרעיו על בית היתומים דיסקין, לאחר שחשדו שהמוסד יעבור להנהלה חדשה המוכרת בידי הממשלה. החבורה פונתה בידי שוטרים לאחר שלושה ימים במבנה (קפלן, עמ' 254). הוא וחבריו גירשו חברי סניף לעזרה סוציאלית של אגודת ישראל בבתי הונגרין, ושברו את הרהיטים (יומנו של מוכתר, עמ' 354). ואיני נכנס לסתם הפרעות לציבור או הכאת חפים מפשע (קפלן, עמ' 143) וקונסולים זרים (קפלן שם; משנתו, עמ' 34), פרסומים כנגד פסקים הלכתיים רבני העיר (למשל מתן כשרות), קללות אינספור נגד גופים דוגמת אגודת ישראל ובהמשך העדה החרדית, או זלזול ביהודים ספרדים שרק יהודי אמיתי כמותו יכול שילמד אותם תורה (משנתו, עמ' 75).

חשוב להדגיש שציינתי עד כאן רק אירועים שניתן המשויכים אישית לבלוי. אע"פ שלדבריו כל גליונות החומה הם באחריותו וכ-90% מן הכתוב הוא באישורו. כשנאמר שם, רק לצורך הדוגמה, שפא"י שותפים למעשי הפשע ותועבות הציונים, ו"מוסיפים לאחוז בקרנות מזבח הבעל" הציוני (קפלן, עמ' 210), אלו ביטויים באחריות בלוי. כך גם ביחס לתקיפת הרבי מליובביץ' וחב"ד על קשריהם עם זלמן שזר (קפלן, עמ' 264). כמעט שאין גיליון בהוצאתם שאינו רצוף חרפות על מי שראו לנכון.

כן הדברים ביחס לפשקווילים רצופי נאצות שהדפיסה והפיצה החברה המצומצמת מאוד שהוא היה מראשיה, או מכתבי איומים ברצח שיצאו מחוג זה, לדוגמה אל ר' איצ'ה מאיר לוין (קפלן, עמ' 255). כך הוא ביחס לזלזול במועצת גדולי התורה, כביכול אין לחבריה שום שיקול דעת של ממש (קפלן, עמ' 280). כך בנוגע למכתב רצוף חירופים וגידופים על הרב זלמן סורוצקין והנהלת ועד הישיבות (קפלן, עמ' 302), או בדבר פשקוויל חמור ביותר נגד האדמו"ר מצאנז-קלויזנבורג, כמי ש"מראה התפעלות והתלהבות בשעת תפילתו ... [אבל] מסית ומדיח את התמימים, ותחת מסוה קדושתו" וכו' (קפלן, עמ' 344), פשקוויל רצוף גידופים נגד ר' אהרן קוטלר (קפלן, עמ' 445), וכרוז שהסיר את נאמנות הכשרות של המועצה הדתית בירושלים, כי בהתחברך עם אחזיה וכו' (תורת ב, סי' נו, נח).

עוד יוזכרו כרוזים נגד בית הספר לבנות "בית יעקב" של אגודת ישראל, המכונה "בית עשו" ועוד כינויי גנאי (תורת ב, סי' עג, עד), וחרם ונידוי שהטילו בשנת תש"י על ר' משה פרוש (קפלן, עמ' 239). את רבני הקהל הדתי הם מכנים "הסט"א" (תורת ב, סי' קלט). בשנת תש"כ, אז עוד נחשב כהוגן בציבור החרדי, כינו את הרב גורן גורנישט ושרץ, ראשי תיבות של שירות רבני צה"ל, כלומר כך התייחסו לכל הרבנים ששירתו ברבנות הצבאית בשנת תש"כ (קפלן, עמ' 357).

וכן בכרוז נגד הרב הרצוג וישיבת חיי עולם, שההינה לכבדו בבחינת התלמידים (תורת ב, סי' נג). את היום בו מונה הרב הרצוג לנשיא ועד הישיבות של כלל הציבור הדתי בארץ כינו בכרוז "יום שריפת שארית התורה", וביחס לרב התבטאו "המרים יד בתורת משה" "אשר הרים את ידו על התורה לעקרה ח"ו ולהסית ולהדיח את ישראל" (תורת ב, סי' עח, עט). כאשר הוזמן לנאום בישיבת מאה שערים כינוהו "אשר התמכר לע"ז" (תורת ב, סי' פ). את ההולך אחר הרב הרצוג ודעימיה הגדירו "בכלל ההולך אחר בעל פעור" (תורת ב, סי' פא). כמובן שכינוהו תמיד בגסות רק "ד"ר הרצוג".

אף שלא ניתן להוכיח זאת, ברור כמעט לחלוטין שבלוי אחראי לנוסחם של כרוזים מחליאים נוספים נגד הראי"ה קוק. באחד מסוף שנת תרצ"ג, אחרי הספד הרב קוק על החפץ חיים, נכתב בדבר "אותו האיש וכהן הוא... המשמש בבתי המינים והאפקורסים... ומשתדל בכל כוחו לעקור את היהדות החרדית משורשה רח"ל.... העוזר ותומך לכל בתי ע"ז" וכו' (תורת ב, סי' לד); וכן בפשקוויל משנת תרצ"ד, בלשון "קמו הרשעים והזמינו להם 'רבנים'... ההולכים בשטת עמלק ימ"ש ... ובראשם 'אותו האיש' [הרב קוק]... אל הלוחמים אנו אומרים... לחצו במרץ נגד הרב הרשע-י 'אותו האיש' המין החנף והצבוע כחזיר ימ"ש... המסית ומדיח המחזיק בעמדת הרשעים... המיסיאנער" (תורת ב, סי' לג). וכך גם בכרוז נוסף כנגד "אותו האיש ורבני ובעלי המוסדות... בגאותם ובתאות הכסף" וכיוצ"ב (תורת ב, סי' לה). נדגיש שכל הכרוזים האלה נדפסו בספר שהוציא לאור חוגו של בלוי, לשמו ולזכרו לעולם.

גם למעשים נוספים של פלג זה, דוגמת הרס חלונות וספסלים וריסוס כתובות נאצה בישיבת מאה שערים לקראת הספד הרב הרצוג שם על ר' יוסף מושקין (קפלן, עמ' 180), מהומות שעוררו בשל נוכחות משה חיים שפירא בעת הלוויית על ר' איסר זלמן מלצר (קפלן, עמ' 273), הרס בבית הכנסת של חסידי צאנז בירושלים (קפלן, עמ' 347), הרס בישיבת עץ חיים עקב קבלת כספים מהעירייה לשיפוץ המבנה (קפלן, עמ' 351; כאן דווקא נטו"ק הכחישו מעורבות; וע"ע כרוזם המטנף על הישיבה, תורת ב, סי' נד), איומים על בעלי חנויות במאה שערים, שריפת חנות, תקיפה אלימה של אב שבתו נהגה שלא כהוגן, פולסא דנורא שערכו כנגד שמואל ענדא [עדן] נציג אגו"י בעיריית ירושלים (קפלן, עמ' 244), תקיפת חיילת שנסעה בשכונת מא"ש, קריעת בגדיה והכאתה עד התעלפות (קפלן, עמ' 253) - לכל אלה איני נזקק בביקורתי עליו אישית.


את כל המקורות הנ"ל הכרתי מכבר, סידרתים 'לכבוד' תגובתי זו לביקורת עלי. ביקורת שעסקה אך בהשמטת התואר "ר'" לצד שמו של בלוי. ישפטו הקוראים אם לקרוא לאיש בשמו "עמרם בלוי" - מחד בלי להוסיף לשמו תואר רבני (כפי שנהג הוא כלפי גדולי הדור כהראי"ה והרימ"ח), ומאידך בלי להוסיף ימש"ו או שר"י (כפי שהוא היה נוהג כלפי כל מי שלא הוא) - היא התנהלות ראויה מצדי.


עד כאן ליום זה.

הספרים הנזכרים בקיצור הם:
מ"ה וייס וחי"ל פראנק, "תורת רבי עמרם" א-ב, תשל"ז
יואליש קרויס, "משנתו של רבי עמרם", תשע"ב
קימי קפלן, "עמרם בלוי: עולמו של מנהיג נטורי קרתא", תשע"ז

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ו' יוני 19, 2020 4:43 pm
על ידי חבר פורום אוצר החכמה
"קליגמן-פורוש"
צ"ל גליקמן-פרוש

מסופר עליו שהיה ביתו פתוח לרווחה לאנשים שכולם מתרחקים מהם מפני שאסור להוציא ש"ש בקרבתם
כל הנכתב לעיל לא סותר את המסופר, אם כי יתכן שיש בזה ענין לפסיכולוגים

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ו' יוני 19, 2020 4:44 pm
על ידי אראל
במחילה מכולכם
האשכול הזה גובל בבזיון תלמידי חכמים, ובסיפור אחר מטתו של...

הרשת רחבה עד מאוד, ומי שכואב לו בבטן, שיטנף במקום אחר

בבקשה מן המנהלים למחקו כליל

ייש"כ

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ו' יוני 19, 2020 4:49 pm
על ידי מקדש מלך
כמובן שידידנו הרב אראל כולל בקריאתו הנרגשת את כל פרסומי סאטמער למיניהם, שיפסיקו לכתוב כל שמץ גנות אודות הראי"ה קוק, ויגנזו את כל הספרים שכתבו בעניין (אם כתבו ולא חששו להנ"ל).

Re: רבי עמרם בלוי

פורסם: ו' יוני 19, 2020 4:50 pm
על ידי וונדרבר
אולי מישהו יוכל להסביר למה (לדעת אנשים מסויימים) אומרים "ישראל אע"פ שחטא ישראל הוא" רק על מחללי שבתות וקרקפתא דלא מנח תפילין, ולמה אסור ללמד זכות על יהודי ירא שמים?