בור הגולה כתב:הגאון ר' רפאל שמואל ברנבוים זצ"ל
ירושלמי כתב:בור הגולה כתב:הגאון ר' רפאל שמואל ברנבוים זצ"ל
שמו נשאר רפאל גם לאחר פטירתו? [היינו, האם הוכרע שהוספת השם אכן הועילה לתקופה משמעותית, שלאור כך נקבע שמו גם לאחר פטירתו? זכור לי שדובר על כך. והשוה להגר"י מאיר שנוסף לו השם 'חיים' לפני כמה שבועות, וכן השם 'חזקיהו' שנוסף לגרמ"ש שפירא, הצד השוה בשניהם ששם זה פקע עם הפטירה].
ישבב הסופר כתב:בניגוד למה שמנסים בני ארה"ב לתלות עליו כיום, לא השתתף בשום עסקנות או הנהגת הכלל, והוא כבודו. אך דא עקא, שרבים מבני עמינו אינם מעריכים גדול בתורה כשלעצמו אלא כשגם ידיו רב לו בחללי דעלמא.
ישבב הסופר כתב:איש ספר, הסיפור מתאים לאישיותו, היום מנסים למכור אותו לילדים בארה"ב כסבא נחמד שחילק סוכריות בשעת קריאה"ת... חבל
בור הגולה כתב:ירושלמי כתב:בור הגולה כתב:הגאון ר' רפאל שמואל ברנבוים זצ"ל
שמו נשאר רפאל גם לאחר פטירתו? [היינו, האם הוכרע שהוספת השם אכן הועילה לתקופה משמעותית, שלאור כך נקבע שמו גם לאחר פטירתו? זכור לי שדובר על כך. והשוה להגר"י מאיר שנוסף לו השם 'חיים' לפני כמה שבועות, וכן השם 'חזקיהו' שנוסף לגרמ"ש שפירא, הצד השוה בשניהם ששם זה פקע עם הפטירה].
כן. הוא נשא שם זה בערך עשרים שנה ויותר.
ירושלמי כתב:בור הגולה כתב:כן. הוא נשא שם זה בערך עשרים שנה ויותר.
בטוח? כי ממה שאני זוכר, שם זה נוסף לו בשנה האחרונה לחייו.
נוטר הכרמים כתב:התואר הממצה לגאון האדיר הזה הוא: כולו תורה, כל מציאותו והויתו עד זקנה ושיבה היה תורה, ואין זולתה.
מחזה מפעים שחזר ונשנה על עצמו בכל חוה"מ, כאשר בא לבקרו מחותנו הגאון ר' ברוך שמעון סלומון זצ"ל מפ"ת, תמיד הפנוהו מיד לבית המדרש, ומיד עם בואו פתחו במלחמתה של תורה, ויראו כל העם את הקולות ואת הלפידים, ממש היתה האש מלהטת סביבותם.
.
כותר קראו עליו דורו : לקט דברי נהי ומספד שקוננו ... על הסתלקותו של ... רבי רפאל שמואל ברנבוים.
מוציא לאור ירושלים : מכון להוצאת תורת רבותינו דמיר
דרופתקי דאורייתא כתב:הספד של הגרי"א ויינטרוב זצ"ל לגר"ש בירנבוים זצ"ל,
היכן ניתן לשמוע / לקרוא?
דרופתקי דאורייתא כתב: * ישנה אימרה של אחד מגדולי בעלי עבודה מלפני ששה דורות אשר כך מסרו בשמו: שהעולם סבורים שכאשר יש דבר מסויים המוטל על האדם לעשות ומרגיש שאין בכוחותיו לעבור את הניסיון אז מתחמקים מהניסיון עד שהקושי יעבור ואז אדם עומד מרחוק (בלשונו: כשאי אפשר לעבור מלמעלה אז עוברים מלמטה), אבל אצלינו יש כלל אחר שכאשר לא יכולים לעבור אז מוכרחים לעבור! (כשא"א לעבור מלמעלה אז מוכרחים בדווקא לעבור מלמעלה) עכ"ד. פי' הדברים, גילה הוא ז"ל כאן יסוד גדול בכוחות הנפש שדבר שאדם מוכרח לעשות אותו מבלי אפשרות להימנע, אז אין שום דבר בעולם שבכוחו להפקיעו.
דורשי יחודך כתב:ראשית, האם מלמדי תשב"ר לדורות היו תמיד (או אפילו באחוזים ניכרים) "גדולי תורה"?
אור עולם כתב:דורשי יחודך כתב:ראשית, האם מלמדי תשב"ר לדורות היו תמיד (או אפילו באחוזים ניכרים) "גדולי תורה"?
מחילה על הסטייה מנושא הפורום, אבל רק במאמר המוסגר, סיפור מעניין שיעיד על גדלותם של מלמדי תשב"ר בדורות הקודמים.
פעם עבר הגרא"ז מלצר זצוק"ל ע"י ת"ת עץ חיים, ושמע את המלמד לומד עם הילדים פרשת נח, ואמר להם "את האלוקים התהלך נח" - שנח חי ב"שיוותי הוי"ה לנגדי תמיד". נכנס הגרא"ז לכיתה ושאל את המלמד, מאיפה הביא פשט מקורי כזה? ענה לו המלמד שהדברים מפורשים בבהגר"א לשו"ע על דברי רמ"א (או"ח א, א): "שיוותי... הוא כלל גדול בתורה ובמעלות הצדיקים אשר הולכים לפני האלוקים" וע"ז כתב הגר"א: "כמ"ש איש צדיק תמים את האלהים התהלך נח...". והסכים עמו הגרא"ז.
דורשי יחודך כתב:לא זכיתי להבין את הסיפור, אולי מישהו יתנדב להסביר לי.
ראשית, האם מלמדי תשב"ר לדורות היו תמיד (או אפילו באחוזים ניכרים) "גדולי תורה"?
האם כל מי שהוא לא גדול בתורה הוא משום שלא "לא חס על עצמו להיות גדול בתורה"? אולי אין לו ראש של "למדן" או של "גדול בתורה"?
האם לא מצינו בכל מיני תחומים אנשים שחם לבם לעבודת ה', ואף מוסרים נפש למען כבוד שמים, והם לא "גדולי תורה"? וזה כולל גם אנשים טובים ומתוקים שעסקו בחינוך תשב"ר על טהרת הקודש בהצלחה מרובה, למרות שהם לא "למדנים."
לפי ההגיון המסופר בסיפור, יש לומר שאין להשתמש ברופא שאיננו גדול בתורה, שהרי מדלא חס על עצמו להיות גדול בתורה, שמע מינה שאין לו בכלל יראת שמים, והוא חשוד על רשלנות בשמירת חיי האדם. וכמו כן הרבה תחומים אחרים.
ועכ"פ יש בזה כדי להסביר את הנהגות שאר כל העולם בשאר כל הדורות שלא הקפידו שמלמדי התשב"ר יהיו "גדולי תורה."
פולסברג כתב:
הת''ח המספר שליט''א התכוון כנגד אלו [-רוב בני אדם] שמדגישים בפירוש שלא משנה אם המלמד הוא ת''ח, ואדרבה, והעיקר הוא ה... וד''ל
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 238 אורחים