הודעהעל ידי .השוחט » ד' מאי 22, 2019 11:37 am
ביקשוני לרשום כאן.
אפשר למלא כמות של קונטרס, אולי לא כל כך קטן, אבל מה שהלב חושק, חוסר הפנאי עושק.
והיות שזקני זצ"ל לא היה איש תורני, איני יודע עד כמה יש ענין לציבור בתולדותיו. ובכל זאת אנסה מדי פעם לרשום כאן מעט בל"נ.
כרגיל, ללא ספק יש דברים לא מדוייקים, ואולי חלק מדומיינים כבר מקדם, וחלק סתם לא מעניינים,
ואף שאין לראות בדברים ביוגרפיה מהימנה לחלוטין, אבל עכ"פ אקוה שמידי סיפורי מעשיות נאים לא יצאו.
א. מקור מחצבתו.
נולד ב' כסלו תרנ"ב בעיירה ז'עראוונא, עיירה קטנה ליד סטרי (עירו של הקצוה"ח) וזידטשויב וקומרנא וסמבור וספרין, בגליציה.
לאביו הרה"ח רבי חיים זצ"ל, שהיה שוחט ומלמד. יהודי בעל שיעור קומה, אייניקל של זידטשויב, וקצת "אגיטער ייד" בעצמו.
בסוף ימיו חי בבית בנו בהונגריה ושם מנו"כ, וכדלהלן אם ירצה ה' ונגיע לזה.
ר' חיים היה בן ר' יוסף משה שכטר.
אודותיו יש סיפור פלאי במשפחה עם נשמות וכו'.
[אאמו"ר הכ"מ אמר לי שאביו אמר לו אתם קצת תמהים על סיפורי פלא, והבנים שלכם כבר ילגלגו על סיפורים כאלו. עדיף לא לספר].
ר' יוסף משה היה [אם אינני טועה. אברר בל"נ] חתנו של רבי טוביה שהיה שוחט במונקאטש. מוזכר בכמה פערנומארנטען מהתקופה ההיא.
רבי טוביה היה בנו יחידו של הגה"ק ר' ליפא מסמבור שנסתלק בקיצור ימים ושנים, אחיו של העטרת צבי, שר בית הזוהר זצ"ל.
אביהם היה רבי יצחק אייזיק מספרין, שהיה אדם גדול בעצמו, אבל כבר נכתב עליהם הרבה, כגון בספר עשר קדושות של ר' ישראל ברגר.
ר' יצחק אייזיק היה נין של התוי"ט. (וממילא ש"ב של הקצוה"ח ומשפחתו שגרו ופעלו בסמיכות מקום).
ר' יוסף משה היה נכד גם של האחות של האחים הקדושים, מרת הינדא, וגם של רבי יהודה לייב שומר שבת, ואכמ"ל בכל זה.
ב. על זקניו. רק על קצה המזלג.
ר' יצחק אייזיק היו לו חמשה בנים קדושי עליון.
מסופר שאמר לאשתו שרוצה להפריד החבילה היות שאין להם בת, לקיים פ"ו.
אשתו הצדקנית אמרה לו שלא ידעה שיש ענין כזה ומתפללת תמיד רק על בנים.
ולכן שימתין עוד מעט ותתפלל על בת. וכך הוה שנולדה להם בתם היחידה הצדקנית מרת הינדא.
לעת זקנה נאנח רי"א ואמר במה נעלה למעלה.
אמרה לו אשתו ב'מ'ס'ל'ה' נעלה.
הלוא הם חמשת בנינו: בעריש (אבי רי"א מזידטשויב), משה (מסמבור בעל התפילה למשה), סנדר (אבי רי"א מקומרנא הטמון באורח פלא באהל הישמח משה),
ליפא (מסמבור הנ"ל), הערש (הלא הוא רבינו צבי הירש מזידטשויב זי"ע בעל העטרת צבי).
עם חמשה בנים כאלו בוודאי נעלה למעלה לא בידיים ריקות. ונחה דעתו.
ונתקבל מאז ומקדם הכינוי גזע במסל"ה.
על מצבת רבי יעקב שכטר חרות: מגזע תרשישים במסלה, דור תשיעי לבעל התוי"ט.
המציבה נכתבה על ידי מרן הסטייפלר זצ"ל.
מאחים אלו יצאו משפחות מפוארות בישראל, ומהם עשרות קדושי עליון מנהיגי עדות בישראל כידוע.
חלקם חי עד השואה באותה סביבה בגליציה, חיו עם הסיפורים והאוירה, וברקע זה נולד ונתגדל הרה"ח ר' יעקב בילדותו.
רבי יוסף משה שינה את כינוי משפחתו מ"פאסטער" לשעכטער (או שאכטער),
באומרו שזקניו היו מתענים רוב ימיהם משבת לשבת והיו זכאים לתואר זה,
אבל הוא שכבר איננו אוחז בזה, די לו שייקרא על שם אומנותו.
הוא היה נאנח שאבותיו מדורי דורות היו מתחילים את סדר היום שלהם ב12 בלילה, והוא משכים רק ב2...
וכך באמת נהג אחריו גם בנו ר' חיים וכדלהלן בלי נדר.
ג. על ר' ליפא מסמבור.
מסופר שרבינו העטר"צ חלה אנושות, ואחיו ר' ליפא עשה פדיון נפש ומסר לו את שנות חייו.
כששאלוהו איך נוטש את משפחתו ללא רועה, אמר שעושה כן משום שרבים צריכים לו לאחיו וחייו קודמין.
אבל הבטיח למשפחתו שמי שיהא זקוק לישועה, יתפלל על ציונו ויוושע.
ויש במשפחה כמה עובדות מוסמכות על ישועות מופלאות. [ביניהם גם עם הר"ר יעקב בעצמו].
ואכן מיד אח"כ חלה ונסתלק והעטר"צ החלים לשנים ארוכות.
בנו יחידו ר' טוביה, נתגדל בבית דודו העטר"צ, והיה במדה מסויימת נחשב אצלו כבנו ממש.
ד. בחרותו בהונגריה.
רבי יעקב גדל בגליציה עד גיל 14.
אז נשלח ונסע לבדו להונגריה. בערך בשנת תרס"ו.
הסיבה העיקרית היתה עקב הרעב הנורא ששרר אז בגליציה והמחוז.
אבל זקנתי ע"ה סיפרה לי שהיה לו דוד בשם ר' טוביה שלמד מעבר לכוחותיו והתמוטט,
והיה נראה שהוא הולך בדרכיו, וניתקוהו שיעסוק במסחר.
[מסתבר שהוא שלח כספים הביתה].
[הזהירו אותו אז שילמד רק משניות ולא גמרא..
וכל ימיו הוא חשש מזה.
רק בערוב ימיו הוא קיבל היתר מהחזו"א ללמוד גמרא,
והחזו"א אף קבע לו חברותא ואת סדר הלימוד].
במשך השנים הוא הצליח במסחרו ונעשה גביר גדול יחסית במושגי התקופה.
עם זאת, עקב ריחוקו מבית אבותיו ושהותו בדד בנכר בסביבה שונה לגמרי,
למרות שכילד ונער חונך ונהג כמסורת בית אבותיו,
נהג במשך כמה שנים באורח יותר מודרני ממשפחתו,
וכל ימיו היה בצער מזה.
[אאמו"ר הכ"מ סיפר לי שאביו אמר לו ערב נישואיו, שהוא עצמו נוהג בענייני אישות הכל על פי ספר טהרת ישראל.
אבל לבנו הוא ממליץ לנהוג כהוראות רבותיו ולא כחומרות הספר הנ"ל,
אלא שהוא עצמו עקב תקופת נעוריו הנ"ל קיבל ע"ע מאז נישואיו חומרות רבות וגינוני קדושה יתירים].
הוא היה "קנאי" בהשקפתו, בענייני השכלה וציונות ומודרניות וכדומה.
בנערותו עוד בגליציה, בא מלמד אחד לחיידר ללמדם.
יום אחד נפלט לו איזה משפט של זלזול בקבלת חז"ל, ובצבץ תוכו לברו.
ר' יעקב כנער, שאג עליו ומחה בו, ולא נחה דעתו עד שרדף אותו פיזית אל מחוץ לעיירה.
ה. שחרורו מהצבא ההונגרי.
זקני היה אומר שג' פעמים בחייו היתה לו הרגשה שזכה לגילוי אליהו. וזו אחת מהן.
כשהגיע לגיל גיוס נקרא להתייצב בפני הועדה.
כנראה לא היה לו סיכוי סביר להשתחרר, והוא הלך מודאג ללא עצה ומוצא.
בדרכו פגש איש מרשים (חגור למתניו איזור עור.., אולי בגלל החורף הכבד).
הלה אמר לו מדוע הנך מודאג, בגלל הצבא?
הבה ואעוץ לך עצה.
רכוש לך כמות הגונה של סיגריות או סיגרים, ותעשן מעתה ועד התייצבותך ללא הרף.
כשתגיע לועדה, תתיצב בחדר פלוני שם יש רופא נוח להתרשם,
ואמור לו שריאותיך הרוסות ומפוחמות, ואתה בקושי חי ונושם.
ולאות, תוציא ניר לבן צח, תנשוף עליו ותראה לו איך הנייר מתפחם...
כעבור רגע זקני רצה להודות לו, ולא מצאו, למרות שלהרגשתו לא היה לאן להיעלם...
[אני עובר כאן על עצתו הנ"ל לא לספר...].
וכך עשה, ושחררוהו מיד.
ו. הקמת ביתו.
בגיל 28, (אלול תרפ"א) נשא את זקנתי מרת חיה ע"ה.
היא היתה בת ר' זאב ויזל [מלפנים לאפה} מצאצאי הט"ז והתבואות שור.
ושם אמה מרת בריינא בת רבי מתתיהו ברוך הלוי.
[משפחת ויזל היו בעלי יערות סוחרי עצים].
היא היתה צעירה ממנו ב8 שנים, ילידת תר"ס, והיתה כבת 20 בנישואיה לו.
היא כבר היתה נשואה לאדם שהוצג כבן עלייה גדול,
אבל לאחר נישואיה היא ראתה בו כלי ריק, ונפרדה ממנו.
הסבתא ע"ה היתה אישיות מיוחדת במינה.
[כתבתי עליה מקצת מן המקצת ב'יתד נאמן' למחרת פטירתה בי"ח כסלו תשמ"ט.
גם הקצת הזה מילא דף שלם בעיתון. ואכ"מ].
למרות שזקני היה רווק עשיר ומבוקש מאד בחוגי המשפחות העשירות והמודרניות בסביבה,
בכל זאת, הוא חיפש בדווקא אשה צדקנית מהמודל הישן כדי לבנות עמה את ביתו.
בשעתו היה הדבר פלא בעיני מכיריו, איך נושא אשה ממשפחה מיושנת ובפרט שהיא גרושה, אבל הוא עמד על דעתו.
ואכן יחד עמה הם העמידו בית מיוחד ביר"ש לתפארת אבותם.
הם גרו בעיר אוזד בהונגריה והיה להם בית מסחר גדול מאד. מין חנות כלבו ענקית.
היה להם בית גדול והם אירחו בו במשך 20 שנה כמה וכמה מגאוני וצדיקי הדור שנזדמנו לאיזורם.
היתה לזה השפעה גדולה ומבורכת על סגנון הבית.
כמו לנהוג בכיסוי ראש כדין בסביבה שרובם הקלו בזה,
בהשפעת אחד מצדיקי הדור שנתארח אצלם מיד אחר נישואיהם.
ובירכם ברכה מיוחדת בזכות זו.
[לא כל הפרטים אפשר כמובן לכתוב. לפחות למי ששמע זה יזכיר].
או למשל, זקני הזמין לביתו החדש ריהוט מיוחד ואיכותי.
סבתא לא היתה מרוצה מפרט מסויים שהיה בעיניה לא מספיק ראוי.
הם הסכימו לשאול בעצת א' האורחים.
[סבתא אמרה לי שהוא היה "שר התורה" אבל בשמו לא ידעה לנקוב...]
הלה הביט ואמר שזה אכן לא ראוי.
סבא לקח מיד מסור וניסר והרס איזה רהיט יקר כדי להדר בשלימות.
ז. גידול האחיין היתום בביתם.
עובדה הממחישה את שאר רוחם ורוחב לבם.
טרם נישואיו, בערך בשנת תרע"ח נפטר א' מאחיו הר"ר צבי במגיפת הכולירע.
ומיד לאחר מכן נסתלקה גם אשת אחיו, ונותר יתום כבן שנה, או מעט יותר, בשם יוסף משה.
[גדל מעט אצל הורי אמו, ואח"כ מעט אצל הורי אביו שהיגרו אז מגליציה].
סבא וסבתא הכניסוהו לביתם, בתוך השנה הראשונה לנישואיהם, בהיותו כבן 3 או 4, וגידלוהו כל השנים כבנם.
[אאמו"ר הכ"מ סיפר לנו שכילד קטן הוא לא ידע שהוא לא אחיו, והיה פלא בעיניו איך יש לו שני אחים עם אותו השם].
למרות שאת בניו לא הניח בישיבות והכניסם למסחר,
את הבן הזה הוא השאיר בלימוד עד נישואיו.
באומרו שמשער שזה היה רצון אחיו, אבי הבחור, ואין לו רשות לשנות.
רבי יוסף משה נתעטר בכתר הוראה ושימש בכך כל ימיו.
הוא עלה עם כל המשפחה בתרצ"ט וכדלהלן בס"ד.
הוא עלה באשרה של סטודנט, ונאלץ ללמוד מעט באונ'.
בין השאר שימש כרב הכותל. [יש עליו ערך בויקיפדיה].
[הב"מ שלי היתה ביו"ט בכותל ונערכה בלשכתו].
הוא נפטר באופן פתאומי בגיל 68.
והניח 3 בנות ובן בשם צבי.
הגדולה בבנות (מרת יפה שתליט"א) היתה נשואה לר' שמואל קול, שהיה רב באיזור רחוב מצדה, (שיכון צה"ל בבני ברק).
חיבר ספר עה"ת, וגם תולדות הגאב"ד דפוניבז' (בשם יחיד בדורו). נסתלק ללא זש"ק. (גידלו בת ובן בביתם).
השניה היא גברת חוה כהן מב"ב.
השלישית גברת רותי גומבו מירושלים (דומני בתחום רפואת הנפש).
ח. תקופת הונגריה.
בשנים ההם פרץ מסחרו מאד והיה נחשב במושגי המקום והזמן לאדם אמיד.
כבר סופר איך שהיה ביתו פתוח לרווחה לכל דכפין, והיו עניים בני ביתו בקביעות,
ובפרט היתה לו חביבות מיוחדת שיהא ביתו בית ועד לחכמים.
רבנים ואדמורי"ם רבים התאכסנו בביתו במשך השנים, חלקם לתקופות ממושכות.
פזרן גדול מאד בממונו היה, ראש וראשון לכל צדקה, בגלוי ובסתר.
לכשעצמו חי בפשטות גדולה מאד.
למזכרת איזה סיפור או שניים מסוג הזוטות, למען החייאת האוירה.
יום אחד סבא וסבתא שמו לב שהחנות מתמלאת קונים הרבה מעבר לרגיל. כולם גויים.
הם שאלו על כך את א' הקונים ממכריהם.
הלה אמר להם שבדרשה השבועית של הכומר, הוא אמר ששמע שיש כמה אנטישמיים שמסיתים שלא לקנות בחנות של שכטר.
והיות שהוא עצמו קונה שם וראה כמה פעמים את מדת הישרות המופלגת שלהם,
על כן הוא ממליץ לכולם לקנות אצלם...
סיפור קטן על חכמת החיים של סבתא.
אירע פעם שאיזה גוי שעבד אצלם, נגרר לויכוח מר ואמר להם שעכשיו הוא הולך לשלטונות להלשין על העלמות מס וכדומה.
כנראה שהיה על מה, וכולם נלחצו.
סבתא ע"ה נטלה מטאטא, טבלה אותו בבור השופכין, ניגשה אל ההוא לעיני כל הנוכחים הרבים שצפו בצעקות, ומרחה רפש על פרצופו הנדהם.
ההוא כמובן חמתו בערה בו ויצא מיד לממש את איומו.
בני המשפחה שאלו את סבתא מדוע עשתה זאת, וכי לא יכלה למשול ברוחה?
היא אמרה להם, בדרך הטבע השופט יאמין לו, לפחות חלקית, ומי יודע לאן יגיעו הדברים.
עכשיו, יחשוב השופט, פלא שהוא מעליל אחרי מה שגברת שכטר עשתה לו?
סיפור קטן שנשתמר.
לכבוד הברית לא' מבניו, הגיע חותנו [אולי קצת ממרחק] ר' זאב ויזל.
בבוקר הברית נעלם הסבא ר' זאב ולא נמצא.
לפתע הופיע עם עגלה מלאה עניים שאספם מכאן ומשם,
כי ראה שהברית עומדת להיערך בלא סעודת עניים.
[אולי היה "מחסור" מקומי במצרך הזה והוצרך ליבוא].
ח -2. לידת ילדיו.
במרוצת השנים הבאות (תרפ"ב-תרצ"ט) נולדו לו י"א ילדים.
אי"ה בהמשך אולי ארשום כמה מילים על כל אחד מהם.
א. לבנו הבכור קרא צבי על שם ראש השושלת בעל העטרת צבי. נולד תמוז תרפ"ב.
[וגם על שם אחיו ר' צבי אבי הילד שגידל בביתו].
ב. לבנו השני קרא טוביה על שם אבי המשפחה ר' טוביה בנו של ר' ליפא מסמבור. נולד אב תרפ"ג.
[מדובר לאחר כמאה שנה מפטירתם]
ג. לבנו השלישי קרא יוסף משה, על שם זקנו אבי אביו. נולד שבט תרפ"ה.
[למרות שגידל בביתו את בן אחיו שגם הוא נקרא יוסף משה].
ד. לבנו הרביעי קרא מאיר (שליט"א), על שם זקנו רבי מאיר הלוי [כנראה אבי אמו]. נולד בחורף פ"ו או פ"ז.
ה. לבנו החמישי קרא יצחק בגלל איזה חלום [איני זוכרו כרגע]. נולד תרפ"ח.
ו. לבנו השישי קרא חיים על שם אביו. נולד בחורף תר"צ, סמוך לאחר הסתלקות אביו בכ"ח תשרי אותה שנה.
ז. בתו בריינא על שם חמותו. הרבנית (הנקראת) עדנה רייסנר תליט"א. נולדה פורים תרצ"א.
ח. בתו יפה שיינדל ע"ה אשת הג"ר משה שטרנבוך. [על שם גיסתו, אם הילד שגידל בביתו]. נולדה תרצ"ג בערך.
ט. בתו רבקה הינדא ע"ה שנפטרה בנערותה. נקראה על שם אם אביו. נולדה תרצ"ה.
י. לבנו השביעי קרא יהודה אריה לייב, כנראה על שם הסבא ר' יהודה לייב שומר שבת. נולד תרצ"ז.
[הלא הוא המגיד רבי אריה שליט"א].
יא. בתו הרבנית דבורה ברטלר תליט"א. נולדה שבט תרצ"ט.
יב. לבנו האחרון שנולד כבר אחרי שנתיים בארץ [ה' אייר תש"א] קרא ליפא, על שם רבי ליפא מסמבור.
[הוא נולד בדיוק במלאות 120 שנה לפטירתו.
בברית השתתף הרב אייכנשטיין מזידטשויב, שאמר שהיות שר"ל מסמבור נסתלק בקיצור ימים ושנים יש להוסיף שם,
והוסיפו לו סנדר, ג"כ משמות המשפחה, והיו כבר אדמורי"ם במשפחה שנקראו סנדר ליפא].
סבא מצא ענין בכך שנקרא בשם יעקב אבינו ע"ה, וכמוהו נולדו לו י"א ילדים בגלות והאחרון בא"י.
[רק זכר לדבר, שהרי ליעקב אע"ה היו י"ב בנים חוץ מהבנות, משא"כ כאן...].
חמיו רבי זאב ויזל זצ"ל נפטר כשהבן הצעיר היה כבר בן שנתיים ויותר. בשנת תש"ג בערך.
כמה מנכדיו כבר נקראו בשם זה.
חמותו מרת בריינא ע"ה כבר לא היתה בחיים בשנת תרצ"א.
היה סבא דגול בשם ר' מתתיהו ברוך ויזל [חותנו של ר' זאב, סבתא עוד זכרה אותו],
שעלה בגפו לעת זקנה לא"י ומנו"כ בצפת. ציונו ידוע.
עובדה נוספת המלמדת על דביקותו במסורת אבות.
היה לו אח שהגיע אחריו מגליציה וגר בסמיכות מקום.
הנוהג היה לתת ליילודים שני שמות, היהודי והגויי.
חסידים ואנשי מעשה הקפידו לקרוא רק בשם היהודי.
בבית אחיו החלו לקרוא לבנות בשמן הגויי.
ר' יעקב, ברצותו להוציא לו הטעם מזה, נתן לפרות שלו את אותן שמות...
ט. הבאת אביו זצ"ל להונגריה.
כשהמצב הכלכלי בגליציה הלך והורע,
והיה אז יתום שצירך לגדלו, הביא ר' יעקב עוד בבחרותו את הוריו להונגריה.
היתום כבר עבר לבית ר' יעקב כמסופר,
ובאותו פרק ילדיו של ר' יעקב החלו לגדול בסביבה שלא היו תלמודי תורה,
דומני שבכלל לא היו באיזור ההוא בתי ספר יהודיים,
ונוצר צורך להביא להם מלמד,
הביא את ר' יעקב את הוריו המבוגרים (יחסית לתקופה) אליו לתוך ביתו
הוא בנה לו בתוך ביתו מקוה, והעמיד לו ספריה עשירה.
הדודים המבוגרים זכרו אותו קם כל יום ב2 ולומד בלי להסיר עיניים מספריו עד קרוב לחצות וחוזר חלילה.
בשעות אחר הצהרים היה לומד עם הילדים הקטנים כל אחד לפי גילו.
תקופה זו לא היתה יותר ממספר שנים אבל השאירה את רישומה העז במשפחה.
הדוד ר' צבי היה מספר שאפילו קבלה למד איתם קצת.
בטענה שכך היה נהוג שם (אין דער היים).
לפני שהחל ללמוד איתו קבלה (הוא סיפר גם באיזה ספר, חבל שפרח מזכרוני),
הסבא ר' חיים אמר שצריך לברר קודם אם הוא בשל,
ושאלו כמה שאלות, אמנם איני זוכרם בפירוט,
אבל זוכרני שעניינם היה שהילד מבין את ענין שלילת הגשם (לא ישיגוהו משיגי הגוף).
יש לציין שצבי היה בן 7 סך הכל. אלא שאם קבלה נקבל.
רבי חיים שכטר זצ"ל נפטר כ"ח תשרי תר"צ.
הסבתא [שאסא הודל] עוד האריכה ימים אחריו.
לנכדות שנקראו לזכרה כבר קראו שושנה או הדסה.
היא נשארה בהונגריה כשעלו ארצה ונעקד"ה באושויץ בקיץ תש"ד עם שאר הקדושים אשר בארץ.
לפני כמה שנים דאג דודי רבי אריה שליט"א לשפץ את מצבתו.
מהתמונה [הקצת מטושטשת] שבידי קראתי את המילים הבאות: [הפסיק מורה על מעבר שורה]
פ.נ., איש תם וישר יר"א, יקר הולך תמים, הרבני המופלג בתוי"ש, חסיד ועניו מו"ה, חיים,
בהרה"צ ר' יוסף משה, שאכטער ז"ל.
חן מצא תמיד בעיני כל, יראת ה' תמיד עליו (עוד מילה), ירושת אבות הנחיל (עוד 2 מילים), מגזע תרשישים קדושי עליון.
נפטר בש"ט בן שבעים, כ"ח תשרי, שנת 'ברכת חיים' לפ"ק (תר"צ),
אמו הינדא רבקה ע"ה,ת.נ.צ.ב.ה.
בנות לא היו לו לרבי חיים שכטר כי אם ד' בנים.
א. ר' צבי שנפטר במגיפה, הנ"ל, אבי ר' יוסף משה רב הכותל.
[נכדיו מצאו את קברו בהונגריה על פי הנחיות מר' טוביה שכטר זצ"ל שזכר במדוייק].
ב. ר' יעקב, נשוא המאמר.
ג. ר' יהודה אריה. נשאר בפולין כל השנים.
[יש לנו גלויה ממנו משנת תש"א בה הוא כותב שהמצב קשה, אבל לכה"פ הוא בצד הרוסי עם א' מבנותיו.
ומאז אבדו עקבותיו ועקבות זרעו].
ד. הצעיר מר יצחק. היה גר באוזד בשכנות לבית אחיו ר' יעקב. {יש תמונות].
הצליח להינצל, היתה לו חנות נעליים ברח' ר"ע בב"ב (בין הרב שך לסוקולוב).
היו לו שני בנים שגרו בראשון לציון אלחנן וחיים (א' תכשיטים וא' בנייה).
ושתי בנות. (מרת שושנה אדלר מב"ב, ומרת מגדה שהיגרה לארה"ב).
י. המעצר והגירוש מהונגריה.
בשנים שקדמו למלחמת העולם השנייה, נכרתו בריתות בין מדינות ונוצרו מתחים בין מדינות שונות.
בשלב מסויים יצא צו בהוגריה שנתיני פולין (אולי עוד ארצות) חייבים לעזוב את הונגריה.
למרות שסבא כבר שהה עד אז בהונגריה למעלה מ-30 שנה (תרס"ו- תרצ"ז), סו"ס הוא היה נתין פולין.
גליציה היתה אז חלק מפולין. [היום האיזור הזה הוא חלק מאוקראינה].
אשתו ועשרת ילדיו [תוך כדי הסיפור נולדה עוד בת] היו אזרחי הונגריה.
להכניסם לפולין אי אפשר, לעוזבם לבד הרי לא שייך, ובכלל היה קשה לעזוב מקום שהיו מאד מבוססים בו.
אזי סבא ארגן לעצמו מסמכים שהוא כביכול יליד הונגריה מדורי דורות.
[כולל שינוי הכיתוב של המציבה של אביו זצ"ל].
הלשינו עליו, חקרו ומצאו את הזיוף, והוא נכלא והמתין למשפט.
הוא היה בכלא פעמיים, אחת מהם במשך כמעט שנה.
שרדו במשפחה כמה מכתבים ארוכים ששלח מהכלא, בהונגרית [עם תרגום צמוד שנעשה על ידי הבנים] ובאידיש.
מאד מפעים איך שהיהודי הזה חי באמונה וביטחון בלתי רגילים.
התובע דרש עונש מוות, בתואנה של חשד בריגול...
הסיפור הזה הכה גלים בשעתו והיה שיחת היום באיזור ההוא.
[פעם מילאתי מקום של אאמו"ר הכ"מ באיזה שיעור,
וא' הלומדים ממוצא הונגרי ביקשני אחרי השיעור שאעלה איתו לביתו,
כשעליתי הוא הראה לי עיתון ששמר מאז, בהונגרית,
והסיפור הזה מככב שם בכותרות הראשיות].
סבא סיפר מיד את כל האמת.
הודה "בפשעו" שזייף מסמכים, אבל הסביר את הרקע.
השופט שאל אותו איך הוא לא מתבלבל, והגירסה שלו נשמרת בדקדוק בכל פעם שהוא חוזר עליה.
סבא אמר לו שיש רק דרך אחת לעשות זאת. להיצמד לאמת המוחלטת...
[הוא היה איש אמת קיצוני.
הסטייפלר חקק על מצבתו "דובר אמת בלבבו"].
יא. סידור ישועות ישראל
סיפור פלא קטן הכרוך באותו מעצר.
באותו מעצר הממושך בו שהה בבית הכלא כעשרה חדשים,
אמרו לו שהוא יכול לבקש רק ספר אחד שיכניסו לו.
הוא התלבט מה לבקש, שיהא מועט המחזיק את המרובה.
לילה אחד בחלומו נגלה אליו אביו הרה"צ רבי חיים זצ"ל,
ואמר לו כדאי לך לבקש את הסידור "ישועות ישראל" של הרה"צ ר' חיים ישעיה הכהן אבד"ק וויסאקי.
נדפס בלובלין תר"ע, בהסכמת האוסטרובצער ועוד גדולים.
שהוא אוצר בלום של תפילות והלכות ודברי תורה ואגדה וכדומה.
ולכשיגיע לידך תתחיל לקרוא בו מכריכה לכריכה. אל תדלג דבר.
הוא ביקש וקיבל את הסידור הזה.
ומיד החל לקיים את ההוראה שקיבל בחלומו.
זה סידור עבה מאד עם אותיות קטנות. לוקח קצת זמן.
באותו הרגע ממש שהוא סיים את הסידור,
נכנסו לתא מעצרו עם צו השחרור שלו.
זה היה יומיים לפני פסח תרצ"ח, שנה לפני היציאה מהונגריה.
זה היה מאד בלתי צפוי, השתדלנים לא ידעו שזה קורה,
אף אחד לא קיבל את פניו,
הוא נסע לבד במהירות לביתו להספיק להגיע לחג המתקרב,
וכשהגיע הביתה בליל בדיקת חמץ ללא הודעה מוקדמת, כמעט פרחה נשמתם של בני הבית.
[פעם הגיע אלי הרב מרדכי וייספיש זצ"ל וביקשני שאכתוב לו את הסיפור הזה.
היות שהוא כותב ספר בענייני קבלת שבת. (לא זכה לסיימו ולהוציאו לאור).
הוא רצה לעורר את הציבור בחשיבות הענין שהיה נראה לו קצת מזולזל.
וזכה לעידוד גדול מהסטייפלר ולהבחל"ח מהגר"ח שליט"א.
הוא אמר לי שהוא כותב על ענין אמירת המזמור הודו לה', כנהוג במקהלות החסידים,
ויש איזה פרט בענין זה שהמקור היחיד שלו הוא בסידור הזה.
ור' חיים אמר לו שיציין שהמ"ב מביא את המחבר הזה בספרו מסגרת השולחן בשני מקומות,
ושיבקש ממישהו ממשפחת שכטר את הסיפור שקרה עם זקנם.
באמת כתבתי לו. וטעיתי באיזה פרט קטן, כפי ששמע מדודי ר' טוביה.
משהו בענין התאריכים של המעצר.
הוא ביקש ממני לתקן, אבל לא די למחוק ולתקן,
אלא שאכתוב את כל המכתב מחדש, למרות שהטעות רק בשורה אחת בערך...
קצת סטיתי, כדי להשאיר זכר לאותו יהודי יקר זכור לטוב.
ועודי בזה, אציין שהסידור הזה יצא לאור על ידי הוצאת מישור בשנת תשנ"א,
ונערך בצורה מהודרת, בהוספת פסקי המ"ב, על ידי בן דודי הגרא"ז שטרנבוך,
שטרח בו בכל נפשו ומאודו, בהשראת העובדה הזו עם זקננו].
יב. העלייה ארצה.
בסופו של דבר, לאחר תהליכים ממושכים מאד,
יצא ידי חובה במה שישב ורק נתבע ממנו לעזוב מיד את המדינה תוך כמה חדשים.
פנו עבורו לכמה ארצות שיקבלו את כל המשפחה בשלימותה, ולא הלך.
ארה"ב הסכימה להכניס רק 3 מהם, וכדומה.
היו שהציעו לו להתגרש, ולהניח את האשה והילדים שם.
בגלל הסיפור היו מוכנים לתת לו סרטיפיקטים לארץ ישראל עבור כולם, למרות המחסור באשרות וחלוקתם במשורה.
[הוא נדרש להפקיד 1800 ליש"ט בבנק אנגלו פלשתינה, טרם קבלת האשרות.
היה זה אז סכום עתק. הקבלה המקורית עדיין אצלינו].
ואכן, כך עשו.
הוא חיסל במהירות את עסקיו והוציא מה שהיה יכול ועלו ארצה.
בדרך לארץ, היה אירוע פלא [גילוי אליהו מספר שניים].
הילדה הקטנה (כנראה רבקה שהיתה בת 4] נעלמה במהומה הגדולה של תחנת הרכבת.
דומני בבודפסט.
היו שם קוים לארצות שונות. הזמן היה דחוק והלחץ היה נורא.
כל המשך המסע היה תלוי ביציאה בזמן.
כל המבוגרים החלו לחפשה בקדחתנות.
פתאום ניגש אדם לא מוכר [ואיזור עור וכו'] ואמר לסבא בוא איתי,
הוביל אותו בכל מיני דרכי קיצור והראה לו את הילדה אבודה.
רץ הסבא ותפס בה, ויפן כה וכה והנה פרח לו איש האמת.
הם הגיעו לארץ בניסן תרצ"ט, כמה ימים לפני פסח, והתיישבו בתל אביב.
רוב רכושו נותר שם, והוא היה צריך להתחיל שוב כמעט מהתחלה בזמנים ממש קשים כידוע.
[הרהיטים הגיעו אחריהם בערב חג השבועות].
הכל נדו להם.
אך כידוע לפעמים בשעת מעשה היא נפלאת מעינינו, אבל אחר כך זוכים לראות עין בעין כי מאת ה' היתה זאת.
באלול אותה שנה פרצה המלחמה.
וכמעט כל המשפחה המורחבת שלו, אחי הוריו [חלק בפולין וחלק בהונגריה] נהרגו עקה"ש.
את בנו היחיד של אחיו ר' צבי הביא עמו, וכן את אחיו יצחק ומשפחתו. אחיו ר' יהודה אריה אבד זכרו במלחמה.
וכן כמעט כל המשפחה המורחבת של סבתא ע"ה וגם רוב אחיה ואחיותיה [בהונגריה וצ'כיה] עלו בלהבות.
הם נשארו הנצר לכל משפחתם העניפה.
יג. שרידי משפחת סבתא.
הקטע הבא מיועד רק לחוקרי משפחות...
מסתבר שיש כמה אי דיוקים וכמה חסרונות ובלבולים.
אבל טוב שיהא בסיס לתיקונים והשלמות.
למשפחת ויזל היו 11 ילדים. סבתא היתה העשירית.
למרות שהאחים (למעט אחד) והאחיות לא נמלטו,
נותרו בחסדי ה' מופלאים נצר מכל אחד מהם, שהקימו משפחות בישראל.
א. האח היחיד שניצל. מרדכי ויזל. איבד את כל משפחתו. נישא בזיוו"ש בקפריסין.
ילד בת יחידה מרת חוה תליט"א פלמן (אשת ר' ישראל ע"ה). ונפטר בהיותה בת שנתיים.
ב. אח בשם משה דוד ויזל הי"ד.
שרד בן אחד שלו בשם לייבלה ויזל. גר בנתניה. נהרג ל"ע בתאונת עבודה.
בניו אפרים ומשה בב"ב, ובת.
עוד בן בשם אברהם עלה מרוסיה אחר נפילת מסך הברזל. לא זכה לזש"ק.
ג. יצחק ויזל הי"ד.
בן שלו אריה כרמל (עיברות של ויזל) ו2 בנות הצליחו להימלט ארצה.
ד. עוד אח הי"ד. נשאר לו בן בנתניה בשם מרדכי ויזל.
ה. אח בשם ברוך ויזל הי"ד. הבריח את אשתו ושני ילדיו לוינה והוא נלכד.
בנו אפרים (פריצי) ובת נשואה לפרידמן. חיו בוינה.
למרת פרידמן יש בן בשם ברוך בבית וגן. היתה גם בת הי"ד [נהרגה בפיגוע הטרקטור לפני כמה שנים].
ו. אחות הי"ד. היתה נשואה לבן דוד ונשארה ויזל. היה לה בן בכינוי מרטון שניצל וגר בנתניה.
בנו של מרטון ר' אברהם ויזל מרח' עזרא בב"ב.
ז. ח. ט. עוד אחים או אחיות שנהרגו.
י. סבתא מרת חיה שכטר ע"ה.
יא. אחות ששם משפחתה רתק (או רעטק) הי"ד.
נותרו ממנה בן בשם ישעיה רעטק.
בת (איבי) נשואה לר' חיים ארלנגר משוייץ (אבי ר' סנדר ור' ישראל מאיר בין השאר),
ומרת יהודית גרסטנפלד.
יד. התבססות בתל אביב.
בתקופה הראשונה היה להם קשה מאד כלכלית.
סבא ניסה כוחו בכמה דברים.
בין השאר ניסה להתפרנס ממכירת משחת גילוח.
א' הספרים אמר לו שהוא צריך לנסות את המשחה עליו עצמו.
סבא ישב אצלו, הלה גילח חצי זקנו, והוציא אותו ברשעות במצב הזה.
סבא חזר הביתה מושפל ומדוכדך.
[מה עשו ילדיו כדי ללמד את ההוא לקח בלתי נשכח,
זה כבר תורה שבעל פה, בקושי].
בהמשך פתח בית מסחר עורות.
הוא היה במשך שנים כמעט היבואן היחיד של עורות בארץ. [קדמה לו משפחת חבס].
בשנים שאחר כך השקיע בתעשיית הבלוקים לבנין [חברת איטונג].
[בלוקים יוקרתיים עם בידוד, בשותפות עם בן דודו,
אולי עוד יסופר בהמשך בקשר לזה].
כשבנו ר' טוביה נעשה חתן אצל מר רוזנברג, יהלומן גדול,
השקיע סבא הרבה בעסקי היהלומים.
תוך זמן קצר התאושש וחזרה גדולה לשכון על שולחנו.
טו. הכנסת אורחים.
הוא שכר בדמי מפתח בית גדול ברחוב העליה 2 בת"א.
[הבית היה כל השנים שייך לערבי שגר במצרים. גרו שם עד תשכ"א]
ביתו היה שוב בית ועד לחכמים.
אדמורי"ם ורבנים רבים התאכסנו בביתו.
יש מהם ששהו תקופות ממושכות.
א' מאדמורי נדבורנא שהה בביתו ג' חדשים עד שמצא לעצמו מקום ביפו.
כבר בקיץ הראשון שלו בארץ אירח את האמרי חיים ג' שבועות בביתו.
היה על זה כתבה בהמבשר, וזה נדפס באיזה ספר (אולי אוצר החיים).
האמרי חיים חיפש מקום להתאכסן,
וסיכם איתו שישלם את כל ההוצאות.
הרבי עמד על כך שירשמו הכל.
הרבי הרגיש נוח ושהה שם עם פמלייא שלימה כמו במלון שמשלמים בסוף.
לפני שעמד לחזור, הוא ישב איתם,
וסבתא הגישה לו את החשבון המפורט,
אבל המחיר המבוקש לא היה כסף,
הם לא הסכימו לקבל ממנו בשום אופן,
למרות שמסתמא עדיין מצבם הכלכלי עוד לא היה בשיאו.
היא ביקשה כמה ברכות...
[בעיקר על הרוחניות של הילדים].
האמרי חיים מאד התפעל מזה,
וסיפרו לנו יהודים שבשובו לגרוסוורדיין,
הוא הראה את הקויטל שלה לכמה אנשים בהתפעלות שיש עדיין יהודים עם מושגים כאלו.
אחרי הרבה שנים הוא שאל את סבתא אם אפשר לומר שהוא שילם את חובו עד הפרוטה האחרונה...
איתו שמרו על קשר מאד קרוב כל השנים.
הוא היה הרבה במלון שלהם בנתניה, אי"ה עוד יסופר להלן.
אני יודע שפעם התקשרו לסבתא בפורים שהרבי תשוש ואמר שלא ייכנס לטיש.
ביקשו שתבוא כאילו למשלוח מנות ואולי תשפיע עליו.
ואכן היא שכנעה אותו לצאת אל העולם.
הדמשק אליעזר התארח אצלם כמה חדשים בשנת תש"ד.
במהלך אותה תקופה נישא הרב יוסף משה שזכה להדרכה מיוחדת מהדמשק.
הדמשק אף עשה את החאלקה לאאמו"ר באותו אייד תש"ד.
הרה"ק בעל השומר אמונים ואחריו בנו הרה"צ רא"ח,
היו מגיעים לשבות אצל מוהר"א מבעלז,
ואכסנייתם היתה אצלו.
השו"א היה עורך בבית טיש לעצמו אחר שובו מבעלז, או קודם,
[הייתי עם אבא הכ"מ לנחם כשנפטר הבן, הוא סיפר לנכדיו כמה זכרונות מרגשים מילדותו מאז].
יהודים מירושלים שבאו לסדר עניינים בת"א,
ידעו שאצל משפ' שכטר אפשר לנוח ולקבל אוכל.
ואם יש צורך גם ללון בלילה.
קבוצות שלימות הובאו באישון ליל בתקופת ההעפלה, ושהו שם עד לפיזורם.
אבא הכ"מ זוכר את עצמו נרדם במיטה שלו,
ומוצא עצמו בבוקר מצופף עם עוד ילדים על הריצפה במטבח,
כשכל הבית עמוס פליטים.
היו פליטים חשובים ששהו זמן רב.
א' מיוחד זצ"ל קיבל שם את הבשורות המרות מחו"ל ונתבלעה דעתו לזמן מה,
וטיפלו בו במסירות עד להחלמתו.
טז. צדקת פזרונו בישראל.
מלבד שתמך בצינעא בכמה מגדולי ישראל שהיה קרוב אליהם,
ובפרט אלו שהתאכסנו אצלו.
ופיזר הרבה לכל המבקשים הרבים ששיחרו את פניו.
לכשעמו היה בבחינת די לו בקב חרובים.
הוא נהג לשלם את כל הוצאות הברית שכיבדוהו בה בסנדקאות.
שמענו על עשרות רבות של משפחות עניות שהזמינוהו כדי שיהא מוצא לכסף הנצרך.
יהודי ת"ח בשם הרב גליק מגי"ש בסמיכות למקומי, (משתמש חשוב בשערי אוצה"ח),
סיפר לי שהוריו היו תמיד מספרים בהתרגשות איך נישאו כניצולי שואה חסרי כל,
באיזשהו בית כנסת כמדומני, עם כזית פת ומשקאות פשוטים.
ר' יעקב עבר ברחוב וראה זאת.
לאחר זמן קצר המקום התמלא בארגזי בירה ומזון משובח.
יז. מעט על הקשר עם הרבי מבעלזא.
מדי פעם סבא היה מגיע לטיש בבעלזא.
ישב במקום הראשון ליד הרבי.
סבא היה איסטניס, ועל כן הרבי בעצמו היה מוריד לו לצלחת מסודרת,
טרם השיריים נתחלקו באופן הרגיל...
משום מה הרבי היה קורא לו "דער זידטשויבער".
[אני חושב שהוא רצה לחזק אותו בכך].
זה סיפור לא קצר בפני עצמו.
ראוי לציין שבשבת הראשונה שהרבי הגיע ארצה, נסע סבא לקבל את פניו בחיפה ונשאר שם לכל השבת.
כשהרבי עמד להינשא בזיוו"ש,
הוא ביקש מסבא שהוא וסבתא יהיו השושבינים (אונטער פירערס) בחתונה.
הוא נתן לסבא הוראות איך להתכונן, מקוואות ושיעורים בספרים מסויימים, אולי אף תעניות.
בין השאר סבא היה צריך לתת לו פדיון גדול...
סבא חתום על שטרי התנאים והכתובה כעומד מצד החתן.
יש בידינו צילום מזה. [ביקשו לא להוציא את זה. נא לא לבקש].
[פעם נזדמנתי מוצ"ש א' אצל הרבי שליט"א בבעלז,
וכששמע את שמי שאלני מיד,
אתה נכד של ר' יעקב שכטר מבני ברק תל אביב?
אתה יודע שסבא שלך היה האונטער פירער של הרב?
ופעם אחרת התארחתי עם קבוצת תלמידים אצל הרבי מתולדות אהרן שליט"א,
לסעודת יומא דשבתא בביתו,
הוא אמר לי מעצמו, סבא שלך היה מקומו קבוע הראשון בשולחנו של הרבי בבעלז, וכן תשב אתה אצלי,
וחילק את השיריים לתלמידים שלנו רק אחרי שגם אני הק' טעמתי מהם..
האירוע ההוא, הוא סיפור קטן לכשעצמו שאכ"מ.
החביבות שלא תיאמן].
(אמשיך בהזדמנות בלי נדר להוסיף עוד טיפות לים הזה...)
נערך לאחרונה על ידי
.השוחט ב ג' יוני 04, 2019 12:08 am, נערך 11 פעמים בסך הכל.