פרי יהושע כתב:אין עושין נפשות לצדיקים דבריהם הן הן זכרונם.
אכתוב דבר צחות ממנו שנשמע בלוויה שהיה אופייני לו ביותר, טעם אישי לאכילת מאכלי חלב בשבועות, להראות איך כל חפציה לא ישוו בה, תאכל חלב תאכל בשר ותראה ששום דבר לא מתקרב ולא משתווה לדבר אחד קטן מהתורה.
עוד דבר ששמעתי מפיו לפני כמה שנים [כבר אז ראה...] ונדפס כעת ביקר תפארת לשבועות ונאמר בלוויה, שאל בשם כמה גדולים מה החידוש בעד יום מותו חייב אדם ללמוד תורה שנא' ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך, והלא פשיטא מאי שנא מכל מ"ע שכל שיכול לקיימה הלא הוא מחוייב בה. אלא שהייתה הו"א שביום מותו הלא הוא פטור ממצות עשה זו של ת"ת שאין בידו כבר לקיים, וע"ז אמרו פן יסורו מלבבך כל ימי חייך על הבחינה של עצם הלימוד אף שלא ע"מ לעשות.
[ובקשר למה ששאלו כאן לעיל, לא היה לו שום קשר משפחתי עם הרב ז'ולטי, הכל על בסיס הערכה עמוקה לאיש שלא היה ראוי ממנו למשרה שהוטלה עליו, ההכרות הייתה מהכולל שלו].
דעת_האברך כתב:חשב האפד: ברוכים הבאים לפורום! דבריך מרגשים כל כך, מי שלא ראה לא מבין, אך אתה בדבריך מלאי הפיוט והעשירים מצליח לגלות טפח מהדמות גם למי שלא זכה.
מקוה שנמשיך ליהנות מדברותיך בפורום יקר זה גם בנסיבות משמחות יותר.
אכתוב דבר קטן לאות על מידותיו המופלאות, בזמנו כשהוצאתי ספר זכרון לע"נ א"מ ע"ה, פניתי לרבנית קיסטר שתחי', שהיתה, להבחל"ח, חברה של אמי, וביקשתי ממנה שתבקש מבעלה מאמר לספר. [לא הכרתי את בעלה ורק שמעתי על גדולתו]. היא עשתה כן והוא הביא מאמר לספר. לאחר מכן כשהספר יצא ושלחתי לו עותק, הוא טרח והתקשר גם אלי, וגם לאמו"ר שליט"א, והאריך בשבחים מרובים על הספר ועל התועלת שהיתה לו ממנו. וכאמור, מבלי שהכיר אותי כלל.
פרי יהושע כתב:[ובקשר למה ששאלו כאן לעיל, לא היה לו שום קשר משפחתי עם הרב ז'ולטי, הכל על בסיס הערכה עמוקה לאיש שלא היה ראוי ממנו למשרה שהוטלה עליו, ההכרות הייתה מהכולל שלו].
חשב האפד כתב:פרי יהושע כתב:[ובקשר למה ששאלו כאן לעיל, לא היה לו שום קשר משפחתי עם הרב ז'ולטי, הכל על בסיס הערכה עמוקה לאיש שלא היה ראוי ממנו למשרה שהוטלה עליו, ההכרות הייתה מהכולל שלו].
הרב פרי יהושע, מי הוא שמינה את ר' עקיבא זצ"ל לר"מ בישיבה: הגרי"ב ז'ולטי או יבל"ח חתנו מו"ר רה"י הגר"י אייכנשטיין?
בזמנו של הרב ז'ולטי, 'יד אהרן' כבר היתה ישיבה או 'כולל' בלבד? והאם ראש הכולל בפועל היה הרב ז'ולטי זצ"ל או יבל"ח הרה"י?
ועוד- ר' עקיבא בספרו מכנה את הרב ז'ולטי "מו"ר", האם הרב ז'ולטי מסר שיעורים כסדרם בהיכל הכולל?
דעת האברך ופלוריש, תודה רבה על קבלת הפנים החמה. אגב, דעת האברך, הדברים שכתבת לי נאים למי שכתבם, הן אתה עצמך היטבת לכתוב אודות דמותו של מו"ר החקוקה בלבבות כל תלמידיו ומכריו.
פרי יהושע כתב:ג"א מצטרף לקבלת הפנים החמה. ברוך תהיה בבואך אם תרצה להעשיר את הפורום במה שאתה, רק עכשיו ראיתי את משאתך על מו"ר רבי עקיבא, והתרגשתי כמו כולם תיאור חי ומדויק.
ובאשר לשאלותיך, כמובן הגרי"ב זולטי מסר שם שיעורים תמידין כסדרן, למדו שם הרבה מסכתות מהש"ס מתחילתן עד סופן, כשהגרי"ב מוסר את שיעוריו, וגם האברכים בזה אחר זה ביום שישי, כשהגרי"ב יושב בכל חבורה וחבורה ומתווכח כאחד הצורבים, רבי עקיבא קיסטר זצ"ל למד בכולל שע"י יד אהרן כנראה ממתי שהוא השתכן ברחביה, עד אז היה אברך בישיבת מיר, לאחר שנים שפתח הגרי"ב זולטי את הישיבה מינה את חתנו הגר"י אייכנשטיין שליט"א לראש ישיבה ואת רבי עקיבא קיסטר לר"מ בכיר, לאחר שנפטר הגרי"ב בעודו באמצע תוכניותיו, המשיכה הישיבה להתנהל זמן קצר ע"י חתנו עד שהוחלט לסגרה לתקופה מסויימת, באותה תקופה חזר הכולל בראשותו של הגר"י, והגר"ע קיסטר פרש שוב לישיבת מיר, לאחר שנפתחה הישיבה מחדש, היה זה אך טבעי שהגר"ע קיסטר שלשמו ולזכרו כלה הנפש לכל מוקיריו שב וכיהן בה לימין רעו וחברו משכבר הימים שיבל"ח הגר"י שעמד בראשות הישיבה.
חשב האפד כתב:תודה גם לך, הן על ההערכה על תיאורי והן על המענה לשאלותיי.
האם בגלגולו הראשון של הכולל, מו"ר הרה"י הגר"י שליט"א עוד היה בתפקידו כראש ישיבה באיתרי חדרה, ורק כשהרב ז'ולטי פתח את הישיבה, הגר"י אייכנשטיין הצטרף ועלה ירושליימה? (כלומר, לפנ"כ בעצם לא היתה היכרות בין הגר"ע זצ"ל ובין הגר"י שליט"א?).
פרי יהושע כתב:הגר"ע ויבל"ח הגר"י למדו בכולל ביחד, עד שנקרא הגר"י לכהן בישיבת אתרי חדרה, לאחר ובעקבות שנסגרה הישיבה, פתח הגרי"ב את הישיבה לבחורים והעמיד בראשה את הגר"י שליט"א.
חשב האפד כתב:פרי יהושע כתב:הגר"ע ויבל"ח הגר"י למדו בכולל ביחד, עד שנקרא הגר"י לכהן בישיבת אתרי חדרה, לאחר ובעקבות שנסגרה הישיבה, פתח הגרי"ב את הישיבה לבחורים והעמיד בראשה את הגר"י שליט"א.
בעקבות סגירת איתרי חדרה פתח הגרי"ב ז'ולטי את הישיבה שלו?
אגב, עכשיו גם ירד לי האסימון, בשעתו ראיתי קונטרסים ישנים בעניינים שונים מאת רה"י הגר"י שליט"א בהוצאת מוסד הרב קוק, ולפי מה שאתה כותב כאן וכתבת באשכול על הרב ז'ולטי, אני מבין שהגר"י למד בכולל של חמיו עוד כשהיה נתון לחסותו של מוסד הרב קוק והגר"ש רפאל, ובמסגרת זו הוציא את הקונטרסים.
עוד אני נזכר, שר' עקיבא אמר לנו פעם בהתייחסו להערה של הגר"ש רפאל בשולי אחד מהראשונים בההדרתו, ש"המגיה כאן היה ת"ח, ר' יהושע (הגר"י) הכיר אותו היטב".
צולניק כתב:מתוך מוסף 'לקראת שבת'. דברים ממשנתו של הנפטר, דברי מספד, שיחות עם תלמידים
נוטר הכרמים כתב:הוא סיפר בהתפעלות כי מו"ר הגר"ש אויערבאך שליט"א ... התבטא, כי איננו יודע אם הניח אחריו כמותו בעמל התורה.
תוכן כתב:נוטר הכרמים כתב:הוא סיפר בהתפעלות כי מו"ר הגר"ש אויערבאך שליט"א ... התבטא, כי איננו יודע אם הניח אחריו כמותו בעמל התורה.
דרכו של רש"א להגזים, ויש לקבל את דבריו בפרופורציה הנכונה. וכי עד כדי כך מגיעים הדברים שלא נשארו בכלל ישראל עמלים בתורה עד כלות כוחם?! אלא צ"ל שכוונתו שהיה עמל בתורה מאד.
פרי יהושע כתב:זה לא מוגזם בכלל למי שהכיר אותו אני חושב שאמת לאמיתה הוא שלא הניח כמותו בעמל התורה, לא רואים דברים כאלה בכלל בכלל, עכ"פ אני לא נפגשתי עם דבר כזה כל חיי.
...קשה לי לדבר, אך כאן זה רק להתפעל ולהתרגש, על אדם כזה אין צריך להגזים, תמיד יש מעלות ומותר להוסיף קצת לפי ההלכה (יו"ד סי' שד"מ), וזה מפני שלפעמים חסר בהספד, ולא מספיק, ולכן מותר וצריך להוסיף, אבל אחד שבמעלותיו הוא מיוחד בדורו 'איש כי יפליא', אדם כזה גם ע"פ הלכה אסור להגזים מכיוון שאין צורך לזה. ואדרבה, הוא אינו שייך לנו ובלי שום גוזמא כלל וכלל...
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 180 אורחים