כלומר כתב:כוונתך ל "באין חזון"?
כלומר כתב:כנראה הכוונה על סבו מו"ה מאיר (כלשונו של הרש"ד בהקדמה לספר בגדי שש)
שהיה "אדם מלומד בשאר חכמות" וכן הוציא ספר בגרמנית בשם "זה קלי ואנוהו" לקרב הקבלה אל ההיגיון
ומתוך ההקדמה הנ"ל (לבגדי שש) נראה שהיה ספר בפילוסופיה (ואולי היה דוקטור ולא כתב)
אחיו היה הרב עזריאל רב דק"ק עדת ישורון בברלין (היא היתה הקהילה האורתודוקסית שם)
כלומר כתב:כנראה הכוונה על סבו מו"ה מאיר (כלשונו של הרש"ד בהקדמה לספר בגדי שש)
שהיה "אדם מלומד בשאר חכמות" וכן הוציא ספר בגרמנית בשם "זה קלי ואנוהו" לקרב הקבלה אל ההיגיון
ומתוך ההקדמה הנ"ל (לבגדי שש) נראה שהיה ספר בפילוסופיה (ואולי היה דוקטור ולא כתב)
אחיו היה הרב עזריאל רב דק"ק עדת ישורון בברלין (היא היתה הקהילה האורתודוקסית שם)
משה נטע כתב:הגרש"ד מונק זצ"ל היה מנטורי קרתא?
לעיל הזכירו כמו שידעתי עד היום, שהיה אך רבה של חיפה מטעם הבד"ץ. אמנם היו לו קשרים עם גדולי נטורי קרתא ורואים שנטה יותר לשיטתם בכמה עניינים, אבל האם היה נקרא ממש איש נטו"ק?
כלומר כתב:משה נטע כתב:הגרש"ד מונק זצ"ל היה מנטורי קרתא?
לעיל הזכירו כמו שידעתי עד היום, שהיה אך רבה של חיפה מטעם הבד"ץ. אמנם היו לו קשרים עם גדולי נטורי קרתא ורואים שנטה יותר לשיטתם בכמה עניינים, אבל האם היה נקרא ממש איש נטו"ק?
לא ידעתי שיש הבדל בין העדה"ח לנטו"ק (בימים ההם, טרום תקופת הסיקריקים...)
מה ההבדל בין שניהם ?
בכ"א שאלתי במקומה מונחת כיון שסבו היה ד"ר ואפילו דודו ר' עזריאל (אח סבו) היה רבה של הקהילה של הרש"ר הירש אם אינני טועה
ואיך הגיע לישוב הישן?
כלומר כתב:לא ידעתי שיש הבדל בין העדה"ח לנטו"ק (בימים ההם, טרום תקופת הסיקריקים...)
מה ההבדל בין שניהם ?
מחולת המחנים כתב:
היה כותב מאמרים בגליון 'משמרת חומתנו' והחומה של נטו"ק תחת השם ש.ד. כ"ץ.
למרות השתייכותו לנטו"ק העריך את הגרא"מ שך, וראה בו רבו מימי לימודו בישיבת לומז'א בפ"ת.
כמו כן היו לו טענות על ענין הלימוד שהוזנח קצת בנטו"ק, ובסוף ימיו ביטא את אשר על לבו בענינים אלו במכתבים לידידו ר' חיים קצינלבויגן ראש ישיבת תורה ויראה.
משוש דורים כתב:שבט"י, כמה הבהרות על דבריך, אגו"י היתה ארגון כלל עולמי, וגם עדת החרדים בירושלים השתייכה אליה ברובה.
הגרי"ח זוננפלד היה חבר באגו"י, והגרי"צ דושינסקי אף שלא היה חבר, אך היה קשור לראשיה.
הגרי"צ דושינסקי נפטר עם קום המדינה ולא הספיק להתוות דרך לעדה החרדית בשאלת היחס למדינה ולמוסדותיה, יש ששמעו מפיו (אני שמעתי זאת מתלמידו ר"י פרייא ז"ל)שאמר שלמרות שאסר השתתפות בבחירות לועד הלאומי, למרות זאת לא יאסור השתתפות בבחירות אם תוקם מדינה.
באותה שעה השתלטו על העדה אנשי נטו"ק, הדיחו את היו"ר ר' אלי' פרוש שהיה נחשב כמתון, ומינו את ר' עמרם בלוי ליו"ר ההנהלה, וברוח זו מינו (לאחר זמן) את הרבי מסאטמר לגאב"ד.
אנשי נטו"ק היו יריבים לאנשי אגו"י מקדמת דנא, וכן הרבי מסאטמר שהתנגד לאגו"י כרוב רבני הונגריה הקנאים.
למרות שנטו"ק פרשה מן העדה בפרשת נישואי ר' עמרם בלוי לגיורת, ור' עמרם הודח מההנהלה, לא היו מאז בחירות בין החברים, ורוח נטו"ק נשארה חופפת על העדה, דבר זה גרם לעדה החרדית להיות בלתי רלוונטית יותר ויותר, ומהגורם החשוב ביותר בישוב, הפכה לפדרציה של מספר חצרות הונגריות שגם הם בדרך לפרוש ממנה.
מחולת המחנים כתב:היה כותב מאמרים בגליון 'משמרת חומתנו' והחומה של נטו"ק תחת השם ש.ד. כ"ץ.
למרות השתייכותו לנטו"ק העריך את הגרא"מ שך, וראה בו רבו מימי לימודו בישיבת לומז'א בפ"ת.
כמו כן היו לו טענות על ענין הלימוד שהוזנח קצת בנטו"ק, ובסוף ימיו ביטא את אשר על לבו בענינים אלו במכתבים לידידו ר' חיים קצינלבויגן ראש ישיבת תורה ויראה.
מבורך כתב:מחולת המחנים כתב:היה כותב מאמרים בגליון 'משמרת חומתנו' והחומה של נטו"ק תחת השם ש.ד. כ"ץ.
למרות השתייכותו לנטו"ק העריך את הגרא"מ שך, וראה בו רבו מימי לימודו בישיבת לומז'א בפ"ת.
כמו כן היו לו טענות על ענין הלימוד שהוזנח קצת בנטו"ק, ובסוף ימיו ביטא את אשר על לבו בענינים אלו במכתבים לידידו ר' חיים קצינלבויגן ראש ישיבת תורה ויראה.
אשמח אם מישהו יוכל להעלות לפורום את ההתכתבות
מחולת המחנים כתב:בזכרוני שבאחד מספריו שי"ל ע"י בני אחיו זצ"ל נכתבו תולדותיו בפרוטרוט.
איש_ספר כתב:זכור לי שפרסום אחד כזה (של הרב ביטון נגד נטו"ק) נכנס לאוצר. כדאי לחפש.
איש_ספר כתב:איש_ספר כתב:זכור לי שפרסום אחד כזה (של הרב ביטון נגד נטו"ק) נכנס לאוצר. כדאי לחפש.
מצאתי. נקרא מלחמת חרמה. והנה המכתב אליו ציין הרב מחולת
איש_ספר כתב:ראיתי מכתב שכתב הגרש"ד מונק לגר"ש דבליצקי בשם (חותנו?) ר' מתתיהו דייויס, שהעמודא דנורא שראו כולם בהלווית הלשם היה פצצת תאורה שהטילו הבריטים כדי להאיר את הר הזיתים מפני צאן האדם שנאספו עליו בעת ליל.
משוש דורים כתב:שבט"י, כמה הבהרות על דבריך, אגו"י היתה ארגון כלל עולמי, וגם עדת החרדים בירושלים השתייכה אליה ברובה.
הגרי"ח זוננפלד היה חבר באגו"י, והגרי"צ דושינסקי אף שלא היה חבר, אך היה קשור לראשיה.
הגרי"צ דושינסקי נפטר עם קום המדינה ולא הספיק להתוות דרך לעדה החרדית בשאלת היחס למדינה ולמוסדותיה, יש ששמעו מפיו (אני שמעתי זאת מתלמידו ר"י פרייא ז"ל)שאמר שלמרות שאסר השתתפות בבחירות לועד הלאומי, למרות זאת לא יאסור השתתפות בבחירות אם תוקם מדינה.
באותה שעה השתלטו על העדה אנשי נטו"ק, הדיחו את היו"ר ר' אלי' פרוש שהיה נחשב כמתון, ומינו את ר' עמרם בלוי ליו"ר ההנהלה, וברוח זו מינו (לאחר זמן) את הרבי מסאטמר לגאב"ד.
אנשי נטו"ק היו יריבים לאנשי אגו"י מקדמת דנא, וכן הרבי מסאטמר שהתנגד לאגו"י כרוב רבני הונגריה הקנאים.
למרות שנטו"ק פרשה מן העדה בפרשת נישואי ר' עמרם בלוי לגיורת, ור' עמרם הודח מההנהלה, לא היו מאז בחירות בין החברים, ורוח נטו"ק נשארה חופפת על העדה, דבר זה גרם לעדה החרדית להיות בלתי רלוונטית יותר ויותר, ומהגורם החשוב ביותר בישוב, הפכה לפדרציה של מספר חצרות הונגריות שגם הם בדרך לפרוש ממנה.
יראה- שלם כתב:משוש דורים כתב:שבט"י, כמה הבהרות על דבריך, אגו"י היתה ארגון כלל עולמי, וגם עדת החרדים בירושלים השתייכה אליה ברובה.
הגרי"ח זוננפלד היה חבר באגו"י, והגרי"צ דושינסקי אף שלא היה חבר, אך היה קשור לראשיה.
הגרי"צ דושינסקי נפטר עם קום המדינה ולא הספיק להתוות דרך לעדה החרדית בשאלת היחס למדינה ולמוסדותיה, יש ששמעו מפיו (אני שמעתי זאת מתלמידו ר"י פרייא ז"ל)שאמר שלמרות שאסר השתתפות בבחירות לועד הלאומי, למרות זאת לא יאסור השתתפות בבחירות אם תוקם מדינה.
באותה שעה השתלטו על העדה אנשי נטו"ק, הדיחו את היו"ר ר' אלי' פרוש שהיה נחשב כמתון, ומינו את ר' עמרם בלוי ליו"ר ההנהלה, וברוח זו מינו (לאחר זמן) את הרבי מסאטמר לגאב"ד.
אנשי נטו"ק היו יריבים לאנשי אגו"י מקדמת דנא, וכן הרבי מסאטמר שהתנגד לאגו"י כרוב רבני הונגריה הקנאים.
למרות שנטו"ק פרשה מן העדה בפרשת נישואי ר' עמרם בלוי לגיורת, ור' עמרם הודח מההנהלה, לא היו מאז בחירות בין החברים, ורוח נטו"ק נשארה חופפת על העדה, דבר זה גרם לעדה החרדית להיות בלתי רלוונטית יותר ויותר, ומהגורם החשוב ביותר בישוב, הפכה לפדרציה של מספר חצרות הונגריות שגם הם בדרך לפרוש ממנה.
א. הגרי"צ דושינסקיא היה חבר מועצת רשמי של אגו"י לפני ואחרי עלייתו ארצה.
ב. יכול להיות וגם אני שמעתי מר"י פרייא אבל בנו המהרי"ם אמר שלא הורה כן, וכידוע דרשתו המפורסמת שאין אחד שיכול לומר שהגרי"צ התיר את הבחירות.
ג. אנשי נטו"ק קיבלו את ההנהגה על העה"ח בימי הגרי"צ ובהסכמתו ופעולתו המלאה של הגרי"צ כידוע.
ד. אנשי נטו"ק לא היה יריבים מקדמת דנא, כפי הידוע שהשם הראשון של נטו"ק היה צעירי אגו"י, אלא מאז עלות הפולנים לארץ החלו החיכוכים.
ה. הרבי מסאטמאר וכן הרביים ממונקאטש ובעלזא לא הסכימו לעצם רעיון אגו"י עוד בחו"ל, משא"כ הרי"ח ז"פ והגרי"צ דושינסקיא וכן הרב מנייטרא ועוד שכן שיתפו פעולה.
ו. על ההמשך אין צורך להתייחס.
אורך רוח כתב:הרב טשזנר מו"ץ דאופקים בספריו הרבים מרבה להביא את הגרש"ד מונק, בדר"כ לגבי מקור וטעמי מנהגים שונים.
ישיבה בחור כתב:
דף זה הוא מתוך מכתבו של הגרש"ד מונק ליבלחט"א מרן הגר"מ שטרנבוך שליט"א
הדברים הכתובים בזה ירגיזו כנראה את החסידים אך יש בדבריו ידיעות חשובות שכהיום אף אחד לא מדבר ע"ז
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 10 אורחים