עמוד 1 מתוך 2

להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: ו' דצמבר 10, 2010 12:09 am
על ידי מיללער
בספרות התורנית ובהיסטוריית היהדות לא מוזר בכלל למצוא רבנים ומחברים או אנשי השם שאימצו לעצמם יחוס וזכות אבות על אף היותו מוטל בספק ואפי' למצוא שקרים וחלומות בדויים בעניני יחוס אינו דבר הנדיר לגמרי, אבל עכ"ז מפעם לפעם לכשתמצא דבר שאינו מתאים לגמרי או דבר שאינו יכול להיות במציאות זה דבר שמעורר תמי' ופליאה וראוי להעלות על שלחן מלכים.

באשכול הזה אביא איזה דוגמאות לזה, ומקווה שחברי הפורום יוסיפו משלהם כיד ה' הטובה עליהם.

-

ר' משה מרדכי ישראל ריבקינד בעמח"ס גדולת מרדכי

באחד פרסומי האי-מייל היומיומיים של ג'ואיש-גן (מכון לחקר יוחסין וגנלוגיה) פירסם מישהו שאלה אודות רב זה ופקפק אם הסמיכות שהוא כותב שקיבל מגדולי רבני דורו אם הם כנים ואמתיים. כשקראתי שאלתו זכרתי שזה לא מכבר ראיתי מציבתו באתר קברים:
http://kevarim.com/rabbi-moshe-mordecai ... l-rivkind/
ופתחתי את ספרו 'גדולת מרדכי' בה"ב:
http://www.hebrewbooks.org/2300
לתהות על קנקנו ולהתוודע עם הרב ומהותו.

נשתוממתי לראות איך שבסיום הקדמתו הוא מונה את ייחוסו למעלה בקודש, היחוס משתרע על פני ג' עמודים, ביניהם לגדולי הדורות כמו; הקצוה"ח, הערוך לנר, הגר"ח מוולוזין, ועוד ועוד, דברים מוזרים שכמעט ואינו במציאות שיכול להיות.

הנה הלינק:
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... =&pgnum=10
ירא הקהל וישפוט

-

ר' אלעזר סופר-אורנשטיין בעמח"ס אור חדש

מצאתי בה"ב ספר 'אור חדש' (נדפס בירושלים תש"ה) מהמחבר ר' אלעזר סופר-אורנשטיין על החזיונות מרבב"ח, המחבר מתייחס להגאון בעל ישועות יעקב באח"ב בזה הסדר; אלעזר סופר אורנשטיין ב"ר אברהם יהושע העשיל ב"ר ישראל ב"ר יואל אורנשטיין ב"ר מרדכי זאב בן הישועות יעקב זצ"ל.
http://www.hebrewbooks.org/41359
וע"ז מוסיף שר' יואל אורנשטיין הנ"ל היה חתנו בזוו"ר של ר' משה אליקים בריעה מקאזניץ ובזוו"ש אצל ר' אלעזר מליזענסק, ושר' מרדכי זאב בן הישועות יעקב היה חתנו של האפטא רב בעל אוהב ישראל (! א חוצפה פון א ליגענט).

לי נראה כל העסק בדוי ושקר מכל וכל, משום כידוע לא היה להרמ"ז בן הישועות יעקב רק בן יחיד ר' צבי הירש בעמח"ס ברכת רצ"ה וגם לא היה חתנו של האפטא רב.

בחפשי הלאה מצאתי שהמחבר הנ"ל גר בווארשא קודם נמלחמה וחיבר ספר בשם יסודי הדעת ושם עדיין לא ידע מן היחוס להישועות יעקב רק מונה יחוסו לצדיקים ר' יהודה לייב מוכיח מפולנאה, העבודת ישראל,ו הגה"ק מאפטא זצ"ל וחותם עם יחוס אחר לגמרי בזה"ל; אלעזר בראי"ה ממאגעלניצא ב"ר ישראל מקאזניץ, ב"ר יעקב יואל שהיה חתן ר' משה אליקים בריעה מקוזניץ, ב"ר מרדכי חתן ראי"ה מאפטא.

אחד מן ההסכמות הוא 'מר' יחיאל מיכל דרוהביטשער' ממעזיבוז נכד הבעשה"ק שלא מוכר לי בכלל ומבנו של הנ"ל ר' ברוך רב הצעיר במעזיבוז, ואחריו בא הכתוב השלישי מר' יאיר ב"ר שמחה מעיר 'לאבין',ןעליהם מופיע שמות של עשרות גדולים וצדיקים מפורסמים שהסכימו על ספרו, ולא נזכר רק שמותם.

מי הוא זה, ומה רצה בכלל?

(סליחה על איכות הכתיבה שלי)

Re: להגדיל היחוס ולהאדירה - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: ו' דצמבר 10, 2010 12:11 am
על ידי חכם באשי
לזכורני, הר"ב אפשטיין, בעל תורה תמימה, ייחס את עצמו למשפחת בנבנשתי...

Re: להגדיל היחוס ולהאדירה - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: ו' דצמבר 10, 2010 12:16 am
על ידי בראנסוויל
גם חיים בלאך רצה ליחס את עצמו אל הדגל מחנה אפרים ובכן שינה את שמו.

Re: להגדיל היחוס ולהאדירה - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: ו' דצמבר 10, 2010 12:19 am
על ידי מיללער
ר' ישראל טווערסקי - שווארץ בעמח"ס עיני ישראל

כבר נכתב באריכות באידיש
http://www.yiddishworld.com/forum/viewt ... &sk=t&sd=a

http://kevarim.com/rebbe-yisroel-twersky/#comment-12779

Re: להגדיל היחוס ולהאדירה - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: ו' דצמבר 10, 2010 12:21 am
על ידי תוך כדי דיבור
חכם באשי כתב:לזכורני, הר"ב אפשטיין, בעל תורה תמימה, ייחס את עצמו למשפחת בנבנשתי...



זו אינה המצאה שלו, ואפשר מאד שאינה המצאה כלל. את מסורת ייחוס משפחת עפשטיין לבנבנישתי תמצא בספר שהזכרתי בסמוך, 'גבורות הארי'.

Re: להגדיל היחוס ולהאדירה - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: ו' דצמבר 10, 2010 12:22 am
על ידי גוראריה
-
מיללער כתב: אחד מן ההסכמות הוא 'מר' יחיאל מיכל דרוהביטשער' ממעזיבוז נכד הבעשה"ק שלא מוכר לי בכלל ומבנו של הנ"ל ר' ברוך רב הצעיר במעזיבוז,


[
דווקא כזה אחד היה גם היה. רבי ברוך דרוהוביטשר התגורר בסוף ימיו בא"י.
מוזכרים בשם ושארית, רשימות ר' ברוך מופיעים בקבצי 'שפתי צדיקים', ובקובץ 'שושילתא' ב' של קהילת זועהיל, מופיע כתב יחס משפחתי שהוא רשם.

Re: להגדיל היחוס ולהאדירה - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: ו' דצמבר 10, 2010 12:23 am
על ידי גוראריה
תוך כדי דיבור כתב:
חכם באשי כתב:לזכורני, הר"ב אפשטיין, בעל תורה תמימה, ייחס את עצמו למשפחת בנבנשתי...



זו אינה המצאה שלו, ואפשר מאד שאינה המצאה כלל. את מסורת ייחוס משפחת עפשטיין לבנבנישתי תמצא בספר שהזכרתי בסמוך, 'גבורות הארי'.

וכן בספר שהזכירו רבטוב באשכול הסמוך 'בלבת אש' על הרבי מאוז'רוב מאת ר"א סורסקי

Re: להגדיל היחוס ולהאדירה - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: ו' דצמבר 10, 2010 2:10 am
על ידי איש_ספר
ישנו מחבר מארה"ב, המוציא לאור בשנים האחרונות ספרים בחכמת הקבלה, ובכל שער רושם על עצמו שהינו נין ונכד לצדיק אחד. סיפר לי מאן דהוא ששאלו האם נזכר כל פעם בענף אחר ? ואם כן למה לא יזכיר שוב את כולם?! השיב לו הלה שאינו נכד לא של זה ולא של זה וגם לא של זה, ואין המדובר בנכד גשמי, אלא בעיבור נשמה שהיה לו מצדיק פלוני בשעת כתיבת הספר, וכך זוכר כל צדיק לפי השפעתו בספרו זה.

ראוי להזכיר את דבריו העצובים והמגוחכים של ר"מ וונדר בראש אנצ' למאורי גאלצייה ח"ה, בתחילה מזכיר את 'תופעות של השתלת ידיעות כוזבות כדי לפאר את משפחתם במצג שוא' וממשיך לכתוב, לקרוא ולא להאמין:
יש כאלו שאינם מוכנים לקבל את הנדפס בספר, ומבקשים לחקור להם מחדש כל פרט ופרט הרשום בו. יש שהבטיחו הרים וגבעות אם יוכנס פלוני שחפצים ביקרו, אף אם אין לכך הצדקה אוביקטבית, וכשהתרופפה העמידה בלחצים, התברר אח"כ שהכל עורבא פרח
אין מה להוסיף.

אחד מהיחוסים המפוקפקים הנפוצים ביותר, הוא של האשכנזים המייחסים עצמם לחיד"א דרך ר' יהודה זרחיה אזולאי. שככל הנראה להד"ם. ואכמ"ל.

Re: להגדיל היחוס ולהאדירה - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: ו' דצמבר 10, 2010 3:27 am
על ידי אורי אגסי
איש_ספר כתב:ישנו מחבר מארה"ב, המוציא לאור בשנים האחרונות ספרים בחכמת הקבלה, ובכל שער רושם על עצמו שהינו נין ונכד לצדיק אחד. סיפר לי מאן דהוא ששאלו האם נזכר כל פעם בענף אחר ? ואם כן למה לא יזכיר שוב את כולם?! השיב לו הלה שאינו נכד לא של זה ולא של זה וגם לא של זה, ואין המדובר בנכד גשמי, אלא בעיבור נשמה שהיה לו מצדיק פלוני בשעת כתיבת הספר, וכך זוכר כל צדיק לפי השפעתו בספרו זה.

ראוי להזכיר את דבריו העצובים והמגוחכים של ר"מ וונדר בראש אנצ' למאורי גאלצייה ח"ה, בתחילה מזכיר את 'תופעות של השתלת ידיעות כוזבות כדי לפאר את משפחתם במצג שוא' וממשיך לכתוב, לקרוא ולא להאמין:
יש כאלו שאינם מוכנים לקבל את הנדפס בספר, ומבקשים לחקור להם מחדש כל פרט ופרט הרשום בו. יש שהבטיחו הרים וגבעות אם יוכנס פלוני שחפצים ביקרו, אף אם אין לכך הצדקה אוביקטבית, וכשהתרופפה העמידה בלחצים, התברר אח"כ שהכל עורבא פרח
אין מה להוסיף.

אחד מהיחוסים המפוקפקים הנפוצים ביותר, הוא של האשכנזים המייחסים עצמם לחיד"א דרך ר' יהודה זרחיה אזולאי. שככל הנראה להד"ם. ואכמ"ל.


כוונתך לטווערסקי דראחמיסטריווקא?

Re: להגדיל היחוס ולהאדירה - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: ו' דצמבר 10, 2010 3:42 am
על ידי יחזקאל

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: ו' דצמבר 10, 2010 4:36 am
על ידי קול אומר קרא
ייש"כ לר' מיילער על דבריו המעניינים.
ומה עם יחוס טשערנוביל לר אדם בעל שם? השמעתם פעם יחוס לאדם שאפילו את שמו אין יודעים?

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: ו' דצמבר 10, 2010 4:39 am
על ידי יחזקאל
לא, רבי נחום גאון ?

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: ו' דצמבר 10, 2010 12:34 pm
על ידי גוראריה
קול אומר קרא כתב:ייש"כ לר' מיילער על דבריו המעניינים.
ומה עם יחוס טשערנוביל לר אדם בעל שם? השמעתם פעם יחוס לאדם שאפילו את שמו אין יודעים?

לדבריהם שמו האמיתי היה ר' נחום שוסטאק

Re: להגדיל היחוס ולהאדירה - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: ו' דצמבר 10, 2010 4:42 pm
על ידי רבטוב

''''יחוס מפוקפק'''' הוא לשון נקי' אך שקר וכזב . ולא רק היחוס רק כל המכתבים וכו' וכו' כידוע
אך מה שכואב הוא שבעוד עשרים שנה זה יהי' כתוב וחתום ולא יהי' אפשר אפילו להתווכח .כידוע. דער זיידע ז''ל האט אזוי געשריבען אין עהר איז דאך אודאי נישט געווען קיין ליגנער . עהר האט געוויסט .וערבא ערבא צריך

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: ש' דצמבר 11, 2010 10:40 pm
על ידי זקן ששכח
קול אומר קרא כתב:ייש"כ לר' מיילער על דבריו המעניינים.
ומה עם יחוס טשערנוביל לר אדם בעל שם? השמעתם פעם יחוס לאדם שאפילו את שמו אין יודעים?

שמו מופיע כבר בכתבי ר"י שו"ב, שלמיעוט ידיעתי לא היה לו כל קשר לבית טשערנאבל, כך שאין סיבה לחשוב שהיה לו אינטרס, מה גם שהיה אדם גדול ומקובל מאד אצל ר"ח מבריסק, שכמדומה לא היה טשערנאבלער חסיד...

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: ש' דצמבר 11, 2010 11:00 pm
על ידי שומר מסורת
דא"ג אולי כאן המקום להעיר מה כ"כ הענין הגדול שאפי' גדולים וחכמים השתבחו בו, לציין תוך כדי הבאת דברי ת"ח שהוא 'ש"ב' היינו קרוב משפחתם, למי הדבר מוסיף ומה ענין זה? וכן עזה"ד במורי ורבי וכו' וכו', וי"ל.

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: ש' דצמבר 11, 2010 11:06 pm
על ידי נוטר הכרמים
שומר מסורת כתב:דא"ג אולי כאן המקום להעיר מה כ"כ הענין הגדול שאפי' גדולים וחכמים השתבחו בו, לציין תוך כדי הבאת דברי ת"ח שהוא 'ש"ב' היינו קרוב משפחתם, למי הדבר מוסיף ומה ענין זה? וכן עזה"ד במורי ורבי וכו' וכו', וי"ל.


מו"ר = הנהגת כבוד שלא להזכיר השם בלי התואר הזה.

[ושמעתי מנכדו של מו"ר הגרמ"י ליפקוביץ זי"ע ששמע מפיו, שבמהדורא הראשונה של ספרו הנכבד 'עמק השער' על ספר המקח והממכר לר"ה גאון הדפיס את מכתב רבו מרן הגרא"ז מלצר זצ"ל כמות שהוא עם הבלאנק כאשר בראשו כתוב השם 'איסר זלמן מלצר', ואמר לו מרן החזו"א שיש בזה משום חשש קורא לרבו בשמו, ולכך למהדורא הבאה תיקן והוסיף כותרת עם תואר 'הסכמת מו"ר...'].

ש"ב - 'מבשרך אל תתעלם'... (בדרך צחות).

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: א' דצמבר 12, 2010 12:21 am
על ידי תולדות
זקן ששכח כתב:כתבי ר"י שו"ב, שלמיעוט ידיעתי לא היה לו כל קשר לבית טשערנאבל, כך שאין סיבה לחשוב שהיה לו אינטרס, מה גם שהיה אדם גדול ומקובל מאד אצל ר"ח מבריסק, שכמדומה לא היה טשערנאבלער חסיד...


היותו מקובל על ר' חיים מבריסק, אינו מהווה שום ראיה לסיפוריו.
שכידוע, יש בהם סיפורים, שאינם יכולים להיות במציאות, בפרט בסיפוריו על ראשוני האחרונים. כהט"ז, והפנים מאירות, ועוד.

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: א' דצמבר 12, 2010 12:29 am
על ידי זקן ששכח
תולדות כתב:
זקן ששכח כתב:כתבי ר"י שו"ב, שלמיעוט ידיעתי לא היה לו כל קשר לבית טשערנאבל, כך שאין סיבה לחשוב שהיה לו אינטרס, מה גם שהיה אדם גדול ומקובל מאד אצל ר"ח מבריסק, שכמדומה לא היה טשערנאבלער חסיד...


היותו מקובל על ר' חיים מבריסק, אינו מהווה שום ראיה לסיפוריו.
שכידוע, יש בהם סיפורים, שאינם יכולים להיות במציאות, בפרט בסיפוריו על ראשוני האחרונים. כהט"ז, והפנים מאירות, ועוד.

א. פרט כזה של שם אדם לא מסתבר שיטעה.
ב. אדם המקורב לגדול הדור, בלתי מסתבר שהוא שקרן או גרוע מכך בעל דמיון. מדובר באחד היחידים שעל שחיטתם הסתמך הגר"ח, ודומה שלאו מילתא זוטרתא היא להעיד על מעלתו.
ג. 'אינו יכול להיות במציאות', דוגמאות בבקשה.

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: א' דצמבר 12, 2010 12:48 am
על ידי אורי אגסי
שומר מסורת כתב:דא"ג אולי כאן המקום להעיר מה כ"כ הענין הגדול שאפי' גדולים וחכמים השתבחו בו, לציין תוך כדי הבאת דברי ת"ח שהוא 'ש"ב' היינו קרוב משפחתם, למי הדבר מוסיף ומה ענין זה? וכן עזה"ד במורי ורבי וכו' וכו', וי"ל.


לדעתי אין כאן "ענין גדול" אלא פשוט נוהג ודרך חיים שונה. (אני לא מוצא מילים להגדיר את זה, אקוה שבהמשך דברי זה יתבאר יותר).
ויש לציין שנהוג היה גם לכנות בתואר "מחותני" גם אדם שבן-דודו היה מחותן עם האח שלו, כך היה מקובל.
כמו שהיום אם תזכיר את אחיך תכתוב: "כמו ששמעתי מאחי הרב..." כך בזמנו היה מקובל "כמו ששמעתי מש"ב [הבן דוד השלישי שלי] הרב...", זה פשוט ענין שהתייחסו לקירבה רחוקה ג"כ, וכאמור גם ל"מחותן" ברמה רחוקה כזו.

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: א' דצמבר 12, 2010 3:51 am
על ידי אליהוא
כזבן פסול לשחיטה?
וסיפור זה גופא מנין לך?

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: א' דצמבר 12, 2010 8:21 am
על ידי נוטר הכרמים
אם ביוחסין עסקינן, אציגה נא עובדא מעניינת, שאף אם לא היו דברים מעולם, מ"מ מכלל שיחה נאה לא יצאה.

וכך מספרים, כי מרן ראב"ד ירושלים הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א בבחרותו כאשר בא לראשונה לפני מרן הגרי"ז, הציג א"ע: אני משה שטרנבוך, נו"נ להגר"א. ענה הגרי"ז: וכי מה יש לך מזה, יותר ממה שיש לי מהגר"א. וישיב בחכמה: כאשר רבינו הגר"א אמר בברכת התורה: ונהיה אנחנו וצאצאינו...יודעי שמך ולומדי תורתך לשמה, אני הייתי כלול בזה, ודפח"ח.

אגב, כאשר נשתדך מרן הגרמ"ד הלוי שליט"א באחות הגר"מ הנ"ל, הרבנית מ' יהודית שתחי', התבטא הגרי"ז: הוא יחסן גדול יותר מאתנו. (וביארו בזה, כי יחוס בריסק מגיע למהר"ח מוואלאז'ין שהוא תלמיד הגר"א).

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: א' דצמבר 12, 2010 8:46 am
על ידי בור הגולה
נוטר הכרמים כתב:אגב, כאשר נשתדכך מרן הגרמ"ד הלוי שליט"א באחות הגר"מ הנ"ל, הרבנית מ' יהודית שתחי', התבטא הגרי"ז: הוא יחסן גדול יותר מאתנו. (וביארו בזה, כי יחוס בריסק מגיע למהר"ח מוואלאז'ין שהוא תלמיד הגר"א.

אני שמעתי שהגרי"ז התבטא ואמר, שהייחוס היותר גדול שיש היום הוא להגר"א זי"ע.

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: א' דצמבר 12, 2010 10:54 am
על ידי אזוי???
זקן ששכח כתב:ב. אדם המקורב לגדול הדור, בלתי מסתבר שהוא שקרן או גרוע מכך בעל דמיון.

לולא שמשפט זה נכתב כחלק מויכוח, הייתי אומר שבשביל לכתבו, צריך להיות או שקרן או בעל דמיון.

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: א' דצמבר 12, 2010 6:44 pm
על ידי זקן ששכח
אליהוא כתב:כזבן פסול לשחיטה?
וסיפור זה גופא מנין לך?

את הספר 'מנחת יוסף' בדיני שחיטה הנך מכיר? שמעת עליו? לא יזיק אם תברר מי היה המחבר.
אם כזבן פסול לשחיטה איני יודע, אבל ודאי שאינו בגדר ירא שמים מרבים, ושוב אומר כי לא מסתבר שהיה הגר"ח סומך על שחיטתו בין אותם בודדים שסמך עליהם.

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: א' דצמבר 12, 2010 6:46 pm
על ידי זקן ששכח
אזוי??? כתב:
זקן ששכח כתב:ב. אדם המקורב לגדול הדור, בלתי מסתבר שהוא שקרן או גרוע מכך בעל דמיון.

לולא שמשפט זה נכתב כחלק מויכוח, הייתי אומר שבשביל לכתבו, צריך להיות או שקרן או בעל דמיון.

אם אתה סבור שהאנשים הסובבים את אותו יהודי שבעיניך הוא גדול הדור - הינם מושחתים, אאחלך שיערב לך ויבושם לך.
תגובה ענינית, לטעמי, לדבריך נמצאת בתגובה הקודמת.

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: א' דצמבר 12, 2010 6:57 pm
על ידי איש_ספר
זקן שקנה חכמה, אל תבזה את עצמך. ר"י שוב היה ת"ח וירא"ש, לא כזבן לא שקרן ובטח לא מושחת. אבל בסיפוריו לא היה דייקן וקלט שמועות מכל הבא ליד ואותם העביר הלאה.
הנסיון לקשור את ר"ח מבריסק לאמיתות סיפוריו הוא איך נאמר... קצת לא לענין.

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: א' דצמבר 12, 2010 11:23 pm
על ידי גוראריה
דברי אי"ס שאינו זקוק להסכמתי - נכוחים למבין. גדלות לחוד וידע והבנה היסטורית לחוד.
ראיתי בשיחות א' מחשובי צדיקי זמננו, סיפור שהיה בתקופה שרז"ר בנגיס למד אצל ר' חיים מוולוז'ין... נו?!
גדלותו של אותו צדיק לא נפגמה במאומה. [אם כי של המו"ל, בהחלט...] אבל הסיפורים...

צאצאי הרח"ו?

פורסם: ג' דצמבר 21, 2010 4:18 pm
על ידי איש_ספר
באשכול הסמוך נזכר הגאון ר' אברהם יואל אבעלסון מאודיסה. ונזכרתי דבר מוזר שראיתי אצל יו"ח בהקדמת ספר עץ חיים, תורת רבני משפחת אבעלסון.
נכדו של רא"י היה הרב יהושע אבעלסון רב בוויסוצק הסמוכה לפינסק ונהרג בשואה עם כל קהילתו. אשתו של ר' יהושע נקראת... ויטאל והיא בת של רב בשם ברעזעצקי שהיה רבה של אקנישט [אקניסטה, ראה לטביה בתי כנסיות ורבנים עמ' 27] שבלטביה. בנו של ר' יהושע היה ר' חיים אבעלסון, רב בארה"ב, באורגאוי ואח"כ בארץ. ולו צאצאים רבים. בתו הבכורה נקראת... ויטאל ע"ש אמו. והיא אשת הגאון ר' פרץ ציוני הרב של עפולה שנפטר לפני כמה שנים במבחר ימיו. ויטאל - וידאל הוא כידוע חיים באיטלקית ובשפות שונות. אך איך מגיע שם זה למשפחת רבנים ליטאית רוסית? מסתבר שהנ"ל טוענים שהם מצאצאי רבי חיים ויטאל. ואף ר' חיים אבעלסון נקרא ע"ש מהרח"ו. אין להם מושג כמובן איך בדיוק אבל זו מסורת משפחתית אצלם.

עם כל הכבוד ויש הרבה, כנראה ראוי היחוס המרומם לפאר אשכול נכבד זה.

Re: צאצאי הרח"ו?

פורסם: ג' דצמבר 21, 2010 4:55 pm
על ידי גוראריה
איש_ספר כתב:באשכול הסמוך נזכר הגאון ר' אברהם יואל אבעלסון מאודיסה. ונזכרתי דבר מוזר שראיתי אצל יו"ח בהקדמת ספר עץ חיים, תורת רבני משפחת אבעלסון.
נכדו של רא"י היה הרב יהושע אבעלסון רב בוויסוצק הסמוכה לפינסק ונהרג בשואה עם כל קהילתו. אשתו של ר' יהושע נקראת... ויטאל והיא בת של רב בשם ברעזעצקי שהיה רבה של אקנישט [אקניסטה, ראה לטביה בתי כנסיות ורבנים עמ' 27] שבלטביה. בנו של ר' יהושע היה ר' חיים אבעלסון, רב בארה"ב, באורגאוי ואח"כ בארץ. ולו צאצאים רבים. בתו הבכורה נקראת... ויטאל ע"ש אמו. והיא אשת הגאון ר' פרץ ציוני הרב של עפולה שנפטר לפני כמה שנים במבחר ימיו. ויטאל - וידאל הוא כידוע חיים באיטלקית ובשפות שונות. אך איך מגיע שם זה למשפחת רבנים ליטאית רוסית? מסתבר שהנ"ל טוענים שהם מצאצאי רבי חיים ויטאל. ואף ר' חיים אבעלסון נקרא ע"ש מהרח"ו. אין להם מושג כמובן איך בדיוק אבל זו מסורת משפחתית אצלם.

עם כל הכבוד ויש הרבה, כנראה ראוי היחוס המרומם לפאר אשכול נכבד זה.

יש משפחת ויטלזון שג"כ מתייחסים למוהרח"ו. מנין הבטחון שלא?

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: ג' דצמבר 21, 2010 6:00 pm
על ידי איש_ספר
ראשית, יש מקום גם למשפחת ויטאלזאהן. ברוכה הבאה.
שנית אי אפשר לדלג על חור שחור של שלוש מאות שנה ויותר, (הרח"ו נפטר בשנת ש"ף) עם 'מסורת משפחתית'.
אשת התבוא"ש, נקראת ויטאל. וגם נכדתו של התבוא"ש נקראת כך על שם זקנתה. מסתבר איפוא שהשם הופיע מידי פעם גם במחוזות אשכנזיים.
התבוא"ש יחוסו ידוע מעלה מטה. לולי שכך היה מישהו שהיה מייחס גם את צאצאיו לרח"ו...
[עסקתי בעבר בתולדות הרח"ו, ולא מצאתי לפו"ר אזכור על צאצאים, של הרח"ו יותר רחוק מאשר נכדים].

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: ג' דצמבר 21, 2010 6:14 pm
על ידי מיללער
בענין השם 'ויטאל' מהספר דברי חיים על שמות גיטין, והגהות השואל ומשיב ור"ש מבאבוב (השני), ממה שהעתקףי מכבר פה:
http://www.yiddishworld.com/forum/viewt ... 0c#p260436
וראה שם שמקור השם ע"ש 'חיים' עיי"ש

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: ד' ינואר 19, 2011 8:37 am
על ידי נוטר הכרמים
נוטר הכרמים כתב:אם ביוחסין עסקינן, אציגה נא עובדא מעניינת, שאף אם לא היו דברים מעולם, מ"מ מכלל שיחה נאה לא יצאה.

וכך מספרים, כי מרן ראב"ד ירושלים הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א בבחרותו כאשר בא לראשונה לפני מרן הגרי"ז, הציג א"ע: אני משה שטרנבוך, נו"נ להגר"א. ענה הגרי"ז: וכי מה יש לך מזה, יותר ממה שיש לי מהגר"א. וישיב בחכמה: כאשר רבינו הגר"א אמר בברכת התורה: ונהיה אנחנו וצאצאינו...יודעי שמך ולומדי תורתך לשמה, אני הייתי כלול בזה, ודפח"ח.

.


היום ראיתי כי במחלוקת הפוסקים הוא שנוי בחילוקי הגירסאות בברכת התורה אם גרסינן וצאצאי צאצאינו, או דלא גרסינן דסברת הב"ח לגרוס ע"פ מאמר הגמ' בב"מ פה,א: כל שהוא ת"ח ובנו ת"ח ובן בנו ת"ח שוב אין התורה פוסקת מזרעו וכו'. אבל המ"א השיב דצאצאינו היינו יוצאי חלצינו, ולכן אין לשנות הגירסא. וכיון שמסתבר שאא"ז הגר"א התפלל כנוסח אשכנז בהשמטת צאצאינו, היה כלול בזה גם הגר"מ שטרנבוך, ואף אנכי הקטן.

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: ד' ינואר 19, 2011 4:51 pm
על ידי רבטוב
נוטר הכרמים כתב:
נוטר הכרמים כתב:אם ביוחסין עסקינן, אציגה נא עובדא מעניינת, שאף אם לא היו דברים מעולם, מ"מ מכלל שיחה נאה לא יצאה.

וכך מספרים, כי מרן ראב"ד ירושלים הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א בבחרותו כאשר בא לראשונה לפני מרן הגרי"ז, הציג א"ע: אני משה שטרנבוך, נו"נ להגר"א. ענה הגרי"ז: וכי מה יש לך מזה, יותר ממה שיש לי מהגר"א. וישיב בחכמה: כאשר רבינו הגר"א אמר בברכת התורה: ונהיה אנחנו וצאצאינו...יודעי שמך ולומדי תורתך לשמה, אני הייתי כלול בזה, ודפח"ח.

.


היום ראיתי כי במחלוקת הפוסקים הוא שנוי בחילוקי הגירסאות בברכת התורה אם גרסינן וצאצאי צאצאינו, או דלא גרסינן דסברת הב"ח לגרוס ע"פ מאמר הגמ' בב"מ פה,א: כל שהוא ת"ח ובנו ת"ח ובן בנו ת"ח שוב אין התורה פוסקת מזרעו וכו'. אבל המ"א השיב דצאצאינו היינו יוצאי חלצינו, ולכן אין לשנות הגירסא. וכיון שמסתבר שאא"ז הגר"א התפלל כנוסח אשכנז בהשמטת צאצאינו, היה כלול בזה גם הגר"מ שטרנבוך, ואף אנכי הקטן.

אני לא מבין את כל הדיון הלא מסתמא אמר גם ''''וצאצאי כל עמך בית ישראל '''' א''כ גם כלל ישראל נכלל בבקשה זו . וגם אנכי הקטן

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: ד' ינואר 19, 2011 9:36 pm
על ידי נוטר הכרמים
רבטוב כתב:
נוטר הכרמים כתב:
נוטר הכרמים כתב:אם ביוחסין עסקינן, אציגה נא עובדא מעניינת, שאף אם לא היו דברים מעולם, מ"מ מכלל שיחה נאה לא יצאה.

וכך מספרים, כי מרן ראב"ד ירושלים הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א בבחרותו כאשר בא לראשונה לפני מרן הגרי"ז, הציג א"ע: אני משה שטרנבוך, נו"נ להגר"א. ענה הגרי"ז: וכי מה יש לך מזה, יותר ממה שיש לי מהגר"א. וישיב בחכמה: כאשר רבינו הגר"א אמר בברכת התורה: ונהיה אנחנו וצאצאינו...יודעי שמך ולומדי תורתך לשמה, אני הייתי כלול בזה, ודפח"ח.

.


היום ראיתי כי במחלוקת הפוסקים הוא שנוי בחילוקי הגירסאות בברכת התורה אם גרסינן וצאצאי צאצאינו, או דלא גרסינן דסברת הב"ח לגרוס ע"פ מאמר הגמ' בב"מ פה,א: כל שהוא ת"ח ובנו ת"ח ובן בנו ת"ח שוב אין התורה פוסקת מזרעו וכו'. אבל המ"א השיב דצאצאינו היינו יוצאי חלצינו, ולכן אין לשנות הגירסא. וכיון שמסתבר שאא"ז הגר"א התפלל כנוסח אשכנז בהשמטת צאצאינו, היה כלול בזה גם הגר"מ שטרנבוך, ואף אנכי הקטן.

אני לא מבין את כל הדיון הלא מסתמא אמר גם ''''וצאצאי כל עמך בית ישראל '''' א''כ גם כלל ישראל נכלל בבקשה זו . וגם אנכי הקטן


כוונת הגר"מ שליט"א היתה שהוא כלול בבקשה פרטית יותר, ופשוט.

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: ג' ינואר 25, 2011 3:32 am
על ידי אתנחתא
בסדרי טהרות להראדזינר על כלים מונה שם את יחוסו ומונה והולך היחוס עד שמגיע לרבי צבי הירש אב"ד לבוב בן רבי זכריה מענדיל מחבר של ספר מנורת זכריה (וגם חיבר ספר 'זכריה משלם' וגם חיבור 'זכריה המבין' ספר עמוק על קבלה ומחקר (באוצר החכמה שבדיסק קשיח שלי מסרב לפתוח ספר זה ומבקש ממני לקבל ההרשאה ממשרד אוצר החכמה...), וכאן מונה שאביו של רבי זכריה מענדיל דנן היה ר' אריה ליב מבוצאץ הנקרא ר' ליב ראש המדינה בן ר' יצחק יברוב עד שמגיע לר' זכריה (שהוא ר' זכריה מענדיל שנקרא בפי ר' זכריה הנביא (על פי עדות ההפלאה - בסדרי טהרות אינו מזכיר זה).

עכ"פ ראיתי בירחון ישן (ואני כבר חקרתי ובדקתי אחריו בכל הספרים) שהעיר, שזה כלל לא יתכן, שכן ר' זכריה מנחם בן רא"ל כותב במפורש בשני ספריו - מנורת זכריה (בסוף הספר) וב'זכריה המבין' בהקדמת הספר - שאין לו בן ובת! (ולכן מפציר שכל אחד יזכיר את שמו בחידושיו)?!

עוד זאת שמבחינת השנים הרי ר' צבי הירש אבד"ק לבוב היה הרבה לפני ר' זכריה מענדיל דנן שהדפיס ספריו בשנת תקל"ו-ז ואילו (לפי בובער) כבר נפטר רבי צבי הירש הזה בשנת תנ"ד (בערך), ובאמת רבי צבי הירש היה בנו של רבי זכריה מענדל הראשון (שגם ר' זכריה מענדיל בעל מחבר מנורת זכריה היה כאמור נכדו).

וצע"ג.

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: ג' ינואר 25, 2011 3:16 pm
על ידי איש_ספר
כבר באשל הגדולים העיר על הטעויות המצויות בסדרי טהרות שם. ובכלל זה על כך שלרז"מ לא היו בנים כלל.
[האדמו"ר הנוכחי מראדזין ר"ש אנגלרד, נחשב אחד מהמומחים היותר גדולים בתחום היוחסין ומסתמא יש לו משנה סדורה בענין].

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: ה' ינואר 27, 2011 2:19 pm
על ידי איש_ספר
אתנחתא כתב:בסדרי טהרות להראדזינר על כלים מונה שם את יחוסו ומונה והולך היחוס עד שמגיע לרבי צבי הירש אב"ד לבוב בן רבי זכריה מענדיל מחבר של ספר מנורת זכריה (וגם חיבר ספר 'זכריה משלם' וגם חיבור 'זכריה המבין' ספר עמוק על קבלה ומחקר (באוצר החכמה שבדיסק קשיח שלי מסרב לפתוח ספר זה ומבקש ממני לקבל ההרשאה ממשרד אוצר החכמה...), וכאן מונה שאביו של רבי זכריה מענדיל דנן היה ר' אריה ליב מבוצאץ הנקרא ר' ליב ראש המדינה בן ר' יצחק יברוב עד שמגיע לר' זכריה (שהוא ר' זכריה מענדיל שנקרא בפי ר' זכריה הנביא (על פי עדות ההפלאה - בסדרי טהרות אינו מזכיר זה).

עכ"פ ראיתי בירחון ישן (ואני כבר חקרתי ובדקתי אחריו בכל הספרים) שהעיר, שזה כלל לא יתכן, שכן ר' זכריה מנחם בן רא"ל כותב במפורש בשני ספריו - מנורת זכריה (בסוף הספר) וב'זכריה המבין' בהקדמת הספר - שאין לו בן ובת! (ולכן מפציר שכל אחד יזכיר את שמו בחידושיו)?!

עוד זאת שמבחינת השנים הרי ר' צבי הירש אבד"ק לבוב היה הרבה לפני ר' זכריה מענדיל דנן שהדפיס ספריו בשנת תקל"ו-ז ואילו (לפי בובער) כבר נפטר רבי צבי הירש הזה בשנת תנ"ד (בערך), ובאמת רבי צבי הירש היה בנו של רבי זכריה מענדל הראשון (שגם ר' זכריה מענדיל בעל מחבר מנורת זכריה היה כאמור נכדו).

וצע"ג.

קבלתי מהרה"ג רנ"א ועקשטיין (ואיני יודע באיזה מכתב עיתי פורסם)
הערה לבעל התכלת.jpg
הערה לבעל התכלת.jpg (156.74 KiB) נצפה 13366 פעמים

לדבריו, האדמו"ר בעל התכלת תיקן בעקבות כך בספריו האחרים את היחוס המשובש.

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: ה' ינואר 27, 2011 3:18 pm
על ידי אורי אגסי
איש_ספר כתב:כבר באשל הגדולים העיר על הטעויות המצויות בסדרי טהרות שם. ובכלל זה על כך שלרז"מ לא היו בנים כלל.
[האדמו"ר הנוכחי מראדזין ר"ש אנגלרד, נחשב אחד מהמומחים היותר גדולים בתחום היוחסין ומסתמא יש לו משנה סדורה בענין].


להעיר ולהזכיר את הידוע, שצחוק הגורל הוא שהאדמו"ר עצמו אינו צאצא של הראדזינער ולא של כל השושלת. אביו האדמו"ר זצ"ל היה חתן אצל האדמו"ר (האחד לפני האחרון). וכל ילדיו הם מזיווג שני.

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

פורסם: ה' ינואר 27, 2011 3:31 pm
על ידי ישבב הסופר
אורי אגסי כתב:
איש_ספר כתב:כבר באשל הגדולים העיר על הטעויות המצויות בסדרי טהרות שם. ובכלל זה על כך שלרז"מ לא היו בנים כלל.
[האדמו"ר הנוכחי מראדזין ר"ש אנגלרד, נחשב אחד מהמומחים היותר גדולים בתחום היוחסין ומסתמא יש לו משנה סדורה בענין].


להעיר ולהזכיר את הידוע, שצחוק הגורל הוא שהאדמו"ר עצמו אינו צאצא של הראדזינער ולא של כל השושלת. אביו האדמו"ר זצ"ל היה חתן אצל האדמו"ר (האחד לפני האחרון). וכל ילדיו הם מזיווג שני.

וכל העוסק בפרשת עולה מעעה"כ כאילו הקריב עולה...