כן,
זר ומוזר, זר ומוזר לכל מכירי הרב ז"ל ואת מהותו.
עיסוקו של הרב ז"ל לא היה בבעקישע זה או זה. כל ימיו עסק בלימוד התורה, הרבצת התורה, גמילות חסדים, הקמת וביסוס מוסדות התורה והעמדת הדת על תילה. בדרך זה אחז עד זקנה ושיבה. אף כשכהו אור עיניו, היה כל סדר יומו תפוס עם חברותות שלימדו לפניו, וכה עבר כל היום בלימוד כל מקצועות התורה, חברותא אחד מסכת בבא מציעא, חברותא אחר מסכת פסחים, השלישי מסכת תענית, והרביעי שלחן ערוך אבן העזר, החמישי ספה"ק בחסידות על סדר הפרשה (בעיקר של זקיניו הק' לבית ברזן), וכו'. בשעות שלא היו לפניו חברותות, אם מחמת שלא הגיעו בזמן, אם מחמת שנתעורר משנתו באמצע הלילה (שהשינה היתה קשה עליו ל"ע בשנתיים האחרונות מסיבת מיחושים שונים), היו לפניו קלטות משיעורי ר"מ רייזמאן, והאזין להם מידי שבוע בשבוע (אמר לי שנהנה משיעורים אלו, משום שמשמיע הרבה מאמרי חז"ל במדרשים הבלתי ידועים).
אף בעת חליו האחרון, לימדו לפניו בבית החולים, ואף תיקן שיבושי המקריא. אלו שישבו עמו בביה"ח בלילות, סיפרו שבהגיע שעה שלש לא ערבה עליו עוד שינתו, והתעורר כל חמש או עשר דקות, מכח הרגילו כל ימיו לקום באשמורת ללמוד וללמד. אנשים אלו סיפרו גם שבשינתו השמיע דברי תורה החרותים על לבו, ואף היה אפשר להכיר מאופן דיבורו באיזה מסכת עומד, כלומר אם הגיד מתוך שינתו משהו השייך למסכת פסחים, הגידו בסגנון שדיבר עם החברותא שהיה לומד עמו לאחרונה מסכת זו, וכו'. בקצרה,
כל עצמותו היה לנצל כל רגע על ידי לימוד התורה.
גם שיעוריו שלימד בבית מדרשו, שמרם עד זמניו האחרונים, נכנס לשיעורים ושמע איך שהגידו אחרים בפניו, כגון בשיעור משנה ברורה של בוקר, המשיך את השיעור על ידי שישב ואחר לימד בפניו. וכן בשיעור אור החיים הק' שבליל שבת, וכו'.
משך זמן רבנותו בבית מדרשו זה באמת משהו היסטורי, שבעים ושתים שנה שימש ברבנות בקהלה אחת. מאז שנפתחו שערי בית המדרש בחודש אלול תש"ב. עם פתיחת בית המדרש פתח גם שערי ישיבה "
מתיבתא בית שמואל", אשר בהם לימד לבחורי חמד. ישיבה זו היותה גרעין פתיחת ישיבת "מתיבתא" בלונדון שע"י הרב פרדס ז"ל, וכשנפתחו שערי ה"מתיבתא" היה הרב ז"ל מראשוני מגידי השיעור שם. את משרת הגדת שיעורים בישיבה הניח רק אחר שהשתתף בבית דין "
כדתיא", ולא היה יכול לעמוד בשני דברים אלו יחד, הגדת שיעורים ב"מתיבתא" והשתתפות בישיבות הבית דין של כדתיא.
את ישיבות הבית דין הנזכר קיבל כחלק בעבודתו ומטרתו בעולם. נזהר היה להשתתף בישיבות הבית דין של כדתיא שבכל שבוע. ואף נסיעותיו חוץ ללונדון לנישואי נכדיו, סידר כדי שלא להפסיד ישיבות בית דין יותר מהמוכרח. גם ישיבתו שמה לא היתה כמצות אנשים מלומדה, אלא אף בתקופות האחרונות השתתף בכל דיון, ובנושאים חדשים אף בירר עמדות גופי כשרות ובתי הדין ברחבי העולם.
שמר על מנהגי בית אבותיו בלבוש החסידי, אך את זה עשה הרבה לפני שהיה אופנה בזה. הרב ז"ל הגיע בבחרותו באביב תרצ"ט ללונדון, מקום שהיהדות בכלליותה לא היתה במצב הכי טוב, ופשוט שלא היה שום הערצה לבחור בתלבושת חסידי, והרב ז"ל שמר על לבוש שהורגל בבית אבותיו ולא שינה ממנה באף זמן. אבל מזה, עד להתעסקות בבעקישע לפי סיפור המוזר דלעיל, רב הדרך.
ובכלל "סוד הכיפה הלבנה" לא היתה סוד כלל, אמר את זה כמה פעמים. וגם בגליונות בית המדרש הזכיר מזה. אעתיק מה שכתב במקום אחד (לערך תש"ס-תשס"ב):
כתב שם מבול ר"ת ב'רית מ'עור ו'ברית ל'שון, ואפ"ל עם ד' אותיותיו בגימטרי' לבן, אולי הרמז למ"ש בשם האריז"ל שבגדי לבן בשב"ק מכפרים על עונות הנ"ל, ובספרי הררצ"א מדינוב ז"ל (אגרא דפירקא) שהכוונה בצירוף יסורים קלים כגון רוצה להוציא מעות מכיס שלש ואינו מוציא כ"א בכיס שתיים וכדומה, ולפענ"ד בגרביים לבנים וכיפה לבנה בראשו, יש לומר שכולו בבגדי לבן, שהרי נעוץ סופו בתחילתו. ואני כשלעצמי מעת קניתי לי ולזו' מקומות מנוחה אלאחר מאה ועשרים שנה בהר הזיתים בחלקת שאץ-ברעזאן (מקום מנוחה של דודיי אחי אבי ז"ל, הרא"י מדמבניק, והר"י מיאסלא, ורעיתו ראכיל בת ר' אברהם מדעמביץ ז' ניסן), נהגתי בעצמי קצת לבוש ירושלמי, בכיפה לבנה בשב"ק, וכולא גופא בתר רישא גרירא, ואם יהיו חטאינו כשנים כשלג ילבינו, ואין בהכיפה לבנה רמות רוחא ח"ו, אדרבא להזכירנו סוף כל אדם, וממות לחיים לזכות לידבק בחי החיים.
תוכן דבריו, למי שלא מכיר סגנון הרב ז"ל: חשקה נפשו ללבוש בגדי לבן בשבת כדברי המקובלים, ובפרט שנזכר שזה כפרה לפגם הדיבור ולחטא"נ, אך קשה לו לנהוג דבר כזה ברבים כמובן, ובפרט שיש בזה חשש יוהרא. אך אחר שקנה לעצמו חלקת קבורה בירושלים, התחיל ללבוש לכה"פ כיפה לבנה ירושלמית בשבת, ובצירוף הגרביים הלבנות שנהג מאז, מקוה שיהיה נחשב כבגדי לבן לכל הגוף. ועל הכיפה הלבנה אינו חושש משום יוהרא, שהרי אדרבה מקיים בזה יזכיר לו יום המיתה, שסופו להיות שמה בביה"ח שבירושלים. בקצרה, לא סוד הכיפה הלבנה ולא בעקישע מכובדת, אלא איווי לקיים מנהג שעפ"י האריז"ל, בצירוף הזכרת יום המיתה.
כמו כן שמעתי לפני הרבה שנים, שאחד ממעריצי הרב ז"ל קנה לו מעיל פרוה כמנהג אדמורי"ם רבים, הרב ז"ל לקחו עמו בפעם הבא שנסע לארה"ב, מסר את מעיל הפרוה לבנו שי' הגר שמה, באומרו שאין לו תועלת בזה בביתו בלונדון, כי אף פעם לא מרגיש קרירות גדול שיצטרך לזה, אבל בביקוריו בארה"ב פעמים שמחמת עייפות הנסיעה מרגיש קור החורפי ביותר, ולכן בביקוריו בארה"ב (בדר"כ לשמחות משפחתיות) בחורף ישתמש בזה.
נוהג היה לחלק שום במוש"ק, כמנהג אדמו"רי פשוורסק. פעם (ואולי כמה פעמים) כאשר לרגל שמחה השתתפו רבים במל"מ, דרש במסירת מודעה לפני זה, שאין חלוקת השום שייכת בכלל לאדמורו"ת (בלשונו שעדיין מהדהד באזניי -
דאס טיילן קנאבל האט נישט קיין שייכות צו רבי'שקייט), אלא דאיתא בשם הבעש"ט סגולה לאכול שום במוש"ק, ורבי איציקל (הרב הצדיק רבי משה יצחק זצ"ל מפשוורסק) שילב הדבר עם מצות וסגולת הצדקה, כאשר סיבבו עם קערה לקבץ מעות לצורכי צדקה, ואחר שרוקנו המעות לקופת צדקה, מלאו קערה זו עם שום וחילק מתוכה, וכן אני נוהג אחריו בזה. זה היה תוכן דבריו, וממנו ילמדו גודל ריחוקו מכל ענין של אדמורו"ת.
זכורני שראיתי פעם באחד מגליוני בית מדרשו, שמענין לענין רשם בתוך הדברים מה שאירע לו עם אחד מהאדמורי"ם אשר השתתף בסעודה שלישית אצל שלחנו (של האדמו"ר), ולאשר בחסידות זו לא נהגו לומר ברבים ה' מלך בס"ג, והוא הקפיד על מנהג אבותיו לאומרה, ולכן תיכנן לעזוב באמצע ה'טיש ולילך לביהמ"ד חסידי אחר בשכונה ההיא שאומרים בה ה' מלך. אך בינתיים נתוודע האדמו"ר מזה, ושלח אליו שלא ילך משום ה' מלך, והוא יכבדהו בברכת המזון. וסיים על זה הרב ז"ל שנשארתי, עם שלא הבנתי קישור הדברים (כיבוד ברכת המזון במקום אמירת ה' מלך). אך אחר זה חשבתי שיתכן שנתכוון האדמו"ר שבאמירת יהי שם ה' מבורך, ונברך לאלקינו, זהו ג"כ יחוד ה' כאמירת ה' מלך. אלו תוכן דברי הרב ז"ל המונחים בזכרוני. ודעת לנבון נקל, שלא זה היה כוונת האדמו"ר, אלא חשב שרוצה לילך משום שחפץ בכיבוד אמירת ה' מלך לפני הציבור בביהמ"ד הנ"ל, והציע לו תחליף לברך ברכהמ"ז ב'טיש, והרב ז"ל שהכיבוד באמירת ה' מלך לא עלה על דעתו מעיקרא, לא הי' יכול להבין הקשר באופן טבעי.
ואף גוף הסיפור עם הקאפטן הירושלמי שבני ביתו של הרב ז"ל מנעוהו מלילך ברבים, פשוט מצחיק. הרב ז"ל נתאלמן מהרבנית ע"ה יותר מעשר שנה, והרבנית היתה רתוקה למטה כבר מספר שנים לפני זה. להבחל"ח בני הרב אינם מסוג זה כלל להגיד לו שלא ילבש קאפטן זה או זה. לא היה זה בית של אדמו"ר עם משב"קים וכו'. מחמת זקנותו הי' נכד שהי' ממונה לילך עמו לביהמ"ד וללוותו למקוה, וכן לבשל ושאר צרכי בית הכרחיים. רוב המכריע של היום ישב הרב בביתו ולמד, לבדו או עם חברותו כנ"ל. מספר המנעול הי' ידוע לכל באי שערי בית המדרש, וכל מי שרצה, ובאיזה זמן שרצה, נכנס אצל הרב. ואם לא הי' לבו גס עם הרב, הי' מקיש בדלת, והרב ז"ל בעצמו פתח. כך שאם חפץ הרב ז"ל לילך בקאפטן ירושלמי בס"ג, לא הי' שום אחד מונע ממנו. (ואודה שלא אזכור שלבש בחוץ קאפטן ירושלמי, אף לא כזה השייך לאדמו"ר. כך שכל הסיפור תמוה לענ"ד).
לדאבון, דמותו של הרב ז"ל נצטיירה אצל רבים לפי הספרים שיצאו לאור ממנו. אך הדבר ידוע שחיבורים אלו לא יצאו מתחת יד הרב כמקשה אחת, אלא הכל מלוקט מ"גליוני בית מדרשינו". בגליונות אלו שנרשמו על ידו במכונת כתיבה, להפיצו בבית מדרשו (משנת תשל"ה לערך עד תשס"ג, הרבה שנים לפני ה'עלים לתרופה' ושאר גליוני השבת), ליקט דברי תורה לפרשת השבוע, בתוספת נופך מדיליה, רשם פסקי דינים בשאלות להלכה שהובאו לפניו, וכן דרשות במאורעות שמחה והפיכם ר"ל בין מתפללי בית המדרש, וגם קצת סיפורי מעשיות ששמע לאחרונה או נזכר בהם. בזקנותו לקחו צאצאיו אלפי גליונות אלו, את עניני ההלכה אספו לתוך שו"ת שדה אלחנן, דברי תורה ואגדה כונסו ל'אמרי חן', וסיפורים נאספו לתוך 'שיחתן של עבדי אבות'. כך שאין זה מצייר נפש הרב ז"ל ועצמותו, רק שביבים מדבריו תורתו שפרסם למתפללי בית מדרשו.
ולמטעמת מדברי הרב ז"ל אעתיק משהו מאחד מני מאות גליוני בית מדרשו (עם תוספות הסברה בתוך אריחיים), שאספתי במשך השנים. והיא שייך לענין הנזכר לעיל, אמירת ה' מלך בס"ג.
בספה"ק שפ"א לאא"ז הרר"פ מברז'ן זצ"ל יש מאמר נשגב לבאר שיש בכל שב"ק דוגמת ראש השנה, התחדשות הבריאה, עפ"י יסוד דברי האוהחה"ק שהבריאה היתה רק לששה ימים, ובכל שב"ק ע"י שמירת שב"ק של בנ"י (וגם קודם מתן תורה, הי' תמיד א' בעולם צדיק יסוד עולם שבשמירתו את השבת נתן כח לבריאה שוב ששת ימים) ממילא ענין מלכיות זכרונות שופרות, צריך להיות בכל שבת ושבת, עיי"ש ויונעם לך. נלפ"ד שזה ענין אמירת ה' מלך וכו' (כפי מנהג צדיקי בית ראפשיץ צאנז סיגוט, נדבורנא, בעת רעוא דרעוין, והגה"ק מוהרי"צ מפשוורסק זצ"ל נהג לסיים אמירות שלש סעודות בזמר "ויאתיו" ואמר שבביהמ"ד בעיירתו פשוורסק נהגו כן). ובב"י או"ח מובא שאמירת ה' מלך וכו' בשחרית קודם ברוך שאמר כמנהג ספרד, נהגו רק בשב"ק [ויתבאר על פי הנ"ל, שבשבת הוסיפו להמליך את הקב"ה דוגמת אמירת מלכיות בר"ה]. ו[אם כן] אנחנו שאומרים כן בכל יום, עיקר ההדגשה המיוחדת לשב"ק [חסרה, לכן הוסיפוה] בעת רעוא דרעוין כמנהג הנ"ל.
לגבי שאר שיבושים ואי דיוקים בתולדותיו, אקוה להעיר בהמשך בעזה"י.