מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מגילה מחוץ לחומות - הרב זוננפלד והרב קוק ז"ל

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
מבקש לדעת ולהבין
הודעות: 102
הצטרף: ג' אוקטובר 29, 2013 10:23 am

מגילה מחוץ לחומות - הרב זוננפלד והרב קוק ז"ל

הודעהעל ידי מבקש לדעת ולהבין » ג' ינואר 21, 2014 12:37 pm

בית היתומים
הרב מבריסק הקים בית ליתומים בגלל שאנשי המסיון היו מכניסים במוסדות שלהם ילדים עזובים, הוא דגל בלימוד תורה עם דרך ארץ, ובמוסד למדו גם מלאכה.
במרוצת הזמן יצא המוסד מן חומות העיר והשתכן ברחוב מליסנדה [הלני המלכה והקים בנין גדול שיוכל לקלוט מאות ילדים. במרוצת הזמן גם בנין זה היה צר מלהכיל את יתומי ירושלים.
בנו של הרב ר' יצחק ירוחם, רכש שטח אדמה ליד גבעת שאול ושם הקימו את המוסד הקיים עד עצם היום הזה בשם "בית יתומים דיסקין".
---
מתי יש לקרוא את המגילה


בימים ההם היה מרחק רב מהישוב היהודי בתוך החומות.

בשנת תרפ"ז כשהגיע הפורים הראשון התעוררה בעיה הלכתית, מתי לקרוא את מגילת אסתר, האם כבעיר מוקפת חומה כמו בירושלים העתיקה בט"ו באדר, או בעיר פרוזה בי"ד באדר, או משום ספק, בשני הימים ?

שאלה זו העסיקה תלמידי חכמים בעיר, וראשי הנושאים ונותנים בעניין זה היו הרב רפאל קצנלבוגן דמות ידועה שהיה תלמידו של הרב דיסקין, שדגל בדעה שיש לקרוא את המגילה כמו בירושלים דהיינו בט"ו באדר לעומתו טען הרב מיכל טוקצינסקי ראש ישיבת עץ חיים ועורך הלוח "ארץ ישראל" שיש לנהוג כבעיר פרזות. כאשר שניהם לא באו לידי עמק השווה סוכם ביניהם כי כל אחד יפנה לסמכות רבנית בנפרד.

ר' רפאל יפנה אל הרב חיים יוסף זוננפלד רבה של העדה החרדית ואגודת ישראל ואילו הרב טוקצינסקי אל הרב אברהם יצחק הכהן קוק רבה הראשי של ארץ ישראל. ונקבע להיפגש אחרי ההתיעצויות הנפרדות שלהם עם הרבנים.

למחרת נפגשו ודווחו אחד לשני. פתח ר מיכל ואמר - הרב קוק הוא בדעה שהמגמה של הרב דיסקין הייתה להרחיב את ירושלים ולכן צריך לקרוא בט"ו באדר. הרב ר רפאל אמר כי הרב זוננפלד אמר כי הרב מבריסק שהקים את המוסד בעיר הקודש ירושלים ולא מחוצה לה ואם ינהגו שם לא כמו בירושלים אז צריך להקים מוסד דומה נוסף ולכן יש להגדיל ולהרחיב את ירושלים.

אגב הרב זוננפלד שהיה חי בעיר העתיקה בחודשי הקיץ, היה יוצא מן חומות העיר ומתאכסן בבית היתומים דיסקין, והיה נוהג לא לנהוג למעלה מ 30- יום מחוץ לחומות העיר בגלל קדושת ירושלים.

ההוספה שבסוף המאמר לא הועתק מפאת כבודו של השרף מבריסק ז"ל.
קבצים מצורפים
כתב ידו של כותב המאמר.pdf
(1.55 MiB) הורד 437 פעמים

מחולת המחנים
הודעות: 3272
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: מגילה מחוץ לחומות - הרב זוננפלד והרב קוק ז"ל

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ג' ינואר 21, 2014 1:36 pm

מבקש לדעת ולהבין כתב:ההוספה שבסוף המאמר לא הועתק מפאת כבודו של השרף מבריסק ז"ל.

מפני כבודו של המהרי"ל דיסקין? מפני כבודו של הכותב האלמוני!
השמצה שקרית זו היתה שגורה תמיד בפיהם של המתחדשים, ולא חדש הוא תחת השמש כבר על משה נאמר "והביטו אחרי משה".

ולגוף הנושא: ידוע כי כשעלה נידון קריאת המגילה בירושלים החדשה, הביא אז הגריח"ז ראיה מתוך מכתבו של המהרי"ל דיסקין אודות בית היתומים שלו בגבעת שאול, ובו כתב שהקים בית יתומים בירושלים, ומזה הוכיח הגריח"ז שדעת המהרי"ל דיסקין שהשכונות החדשות גם הן נכללות בירושלים, ולכן צריך לקרוא שם בט"ו.

חדש---
הודעות: 10
הצטרף: ש' ינואר 18, 2014 9:25 pm

Re: מגילה מחוץ לחומות - הרב זוננפלד והרב קוק ז"ל

הודעהעל ידי חדש--- » ג' ינואר 21, 2014 4:57 pm

מחולת
בזמנו בעלון שבת בשבת בפרשת בהעלותך התפרסם שם פירושו של פרו' זאב בן חיים, לטענתו, כושית-יפה, ולא דווקא בלשון סגי נהור, הדברים מוסברים על רקע התקופה שבה אשה שמינה ואז יש לפרש כשית לא ימינית אלא בשין שמאלית-כשיה לשון שמנה עביה כשית – עפ"ל
כך שאין לך ממה להתרגש.

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: מגילה מחוץ לחומות - הרב זוננפלד והרב קוק ז"ל

הודעהעל ידי חקר » ג' ינואר 21, 2014 5:41 pm

הליצנות התפלה הזו ידועה ומובאת כבר אצל ליפסון, והובא כבר כאן.

הוה אמינא
הודעות: 1651
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: מגילה מחוץ לחומות - הרב זוננפלד והרב קוק ז"ל

הודעהעל ידי הוה אמינא » ג' ינואר 21, 2014 5:44 pm

משמע שתרוויהו פסקו לקרוא בבית היתומים בט"ו כבירושלים, וזה תימה על אחד מבעלי המעשה, הגאון ר' מיכל ראש ישיבת עץ חיים ובעל הלוח שפוסק תחום קרוב יותר שהיה בחיי רבי שמואל סלנט, וכתוב שבשכונת עץ חיים הנמצאת בין גשר המיתרים לתחנה המרכזית קוראים בי"ד כמו בפרזים שמחוץ לירושלים, ובית היתומים רחוק מהעיר יותר מעבר השני של גשר המיתרים. וצ"ע.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מגילה מחוץ לחומות - הרב זוננפלד והרב קוק ז"ל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' ינואר 21, 2014 6:44 pm

וכבר תמה עליו מרן הגרשז"א

חדש---
הודעות: 10
הצטרף: ש' ינואר 18, 2014 9:25 pm

Re: מגילה מחוץ לחומות - הרב זוננפלד והרב קוק ז"ל

הודעהעל ידי חדש--- » ג' ינואר 21, 2014 8:48 pm

חדש--- כתב:מחולת
בזמנו בעלון שבת בשבת בפרשת בהעלותך התפרסם שם פירושו של פרו' זאב בן חיים, לטענתו, כושית-יפה, ולא דווקא בלשון סגי נהור, הדברים מוסברים על רקע התקופה שבה אשה שמינה ואז יש לפרש כשית לא ימינית אלא בשין שמאלית-כשיה לשון שמנה עביה כשית – עפ"ל
כך שאין לך ממה להתרגש.


כתבתי את שכתבתי לאחר שהתנצלו ועשו מזה רעש אם כי שאני עצמי איני יודע מה הפגם הגדול שראו בפירוש זה – זה שאשה שמינה עולה ערכה מבואר בחז"ל ואם משום כוסית שהוא לשון שמן והרי כך הוא מפורש ברש"י בהאזינו.
כשית - כמו כסית, לשון (איוב טו, כז) כי כסה פניו בחלבו, כאדם ששמן מבפנים וכסליו נכפלים מבחוץ, וכן הוא אומר (שם) ויעש פימה עלי כסל:

מחולת המחנים
הודעות: 3272
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: מגילה מחוץ לחומות - הרב זוננפלד והרב קוק ז"ל

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' ינואר 22, 2014 12:29 pm

מחולת המחנים כתב:ולגוף הנושא: ידוע כי כשעלה נידון קריאת המגילה בירושלים החדשה, הביא אז הגריח"ז ראיה מתוך מכתבו של המהרי"ל דיסקין אודות בית היתומים שלו בגבעת שאול, ובו כתב שהקים בית יתומים בירושלים, ומזה הוכיח הגריח"ז שדעת המהרי"ל דיסקין שהשכונות החדשות גם הן נכללות בירושלים, ולכן צריך לקרוא שם בט"ו.

העירני אחד מחשובי הכותבים כאן, שהשטח עליו נבנה בית היתומים העומד היום בשכונת גבעת שאול - קרית משה, נקנה רק בשנת תרס"ז, קרוב לעשר שנים אחר הסתלקותו של המהרי"ל דיסקין, וכפי שהתפרסם בעיתוני התקופה.
ראה כאן http://www.kotar.co.il/KotarApp/Viewer. ... D=21933695 עמוד 347

ומשכך הסיפור שכתבתי - לא היה ולא נברא.

תיקונים
הודעות: 136
הצטרף: ד' ינואר 08, 2014 11:47 am

Re: מגילה מחוץ לחומות - הרב זוננפלד והרב קוק ז"ל

הודעהעל ידי תיקונים » ד' ינואר 22, 2014 1:25 pm

מדוע כה נבהלת.
במקום לכתוב אודות וכו' שלו בגבעת שאול היה לך לתקן ולומר אודות בית היתומים שלו ברחוב מליסנדה – הלוא הוא רחוב הלני המלכה נכון להיום.
וראה בתוכן המאמר.
במרוצת הזמן יצא המוסד מן חומות העיר והשתכן ברחוב מליסנדה (הכוונה - לרחוב הלני המלכה) - שהיום נמצא בו בנק טפחות והקים בנין גדול שיוכל לקלוט מאות ילדים. במרוצת הזמן גם בנין זה היה צר מלהכיל את יתומי ירושלים.
בנו של הרב ר' יצחק ירוחם רכש שטח אדמה ליד גבעת שאול ושם הקימו את המוסד הקיים עד עצם היום הזה בשם "בית יתומים דיסקין".
מתי יש לקרוא את המגילה
בימים ההם היה מרחק רב מהישוב היהודי בתוך החומות - בשנת תרפ"ז כשהגיע הפורים הראשון התעוררה בעיה הלכתית מתי לקרוא את מגילת אסתר האם כבעיר מוקפת חומה כמו בירושלים העתיקה בט"ו באדר או בעיר פרוזה בי"ד באדר או משום ספק, בשני הימים ?

ובהחלט יתכן לומר שהויכוח התעורר בעקבות הבנין שהקים ברחוב הילני המלכה – שגם זה היה מחוץ לחומות – ולא בעקבות המוסד שבגבעת שאול.

הוה אמינא
הודעות: 1651
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: מגילה מחוץ לחומות - הרב זוננפלד והרב קוק ז"ל

הודעהעל ידי הוה אמינא » ד' ינואר 22, 2014 1:36 pm

ולפי תיקון זה מיושב שפיר מה שהקשיתי לעיל באשכול זה.
ותודה לרב המתקן.

מחולת המחנים
הודעות: 3272
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: מגילה מחוץ לחומות - הרב זוננפלד והרב קוק ז"ל

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' ינואר 22, 2014 1:45 pm

תיקונים כתב:מדוע כה נבהלת.
במקום לכתוב אודות וכו' שלו בגבעת שאול היה לך לתקן ולומר אודות בית היתומים שלו ברחוב מליסנדה – הלוא הוא רחוב הלני המלכה נכון להיום.
וראה בתוכן המאמר.
במרוצת הזמן יצא המוסד מן חומות העיר והשתכן ברחוב מליסנדה (הכוונה - לרחוב הלני המלכה) - שהיום נמצא בו בנק טפחות והקים בנין גדול שיוכל לקלוט מאות ילדים. במרוצת הזמן גם בנין זה היה צר מלהכיל את יתומי ירושלים.
בנו של הרב ר' יצחק ירוחם רכש שטח אדמה ליד גבעת שאול ושם הקימו את המוסד הקיים עד עצם היום הזה בשם "בית יתומים דיסקין".
מתי יש לקרוא את המגילה
בימים ההם היה מרחק רב מהישוב היהודי בתוך החומות - בשנת תרפ"ז כשהגיע הפורים הראשון התעוררה בעיה הלכתית מתי לקרוא את מגילת אסתר האם כבעיר מוקפת חומה כמו בירושלים העתיקה בט"ו באדר או בעיר פרוזה בי"ד באדר או משום ספק, בשני הימים ?

ובהחלט יתכן לומר שהויכוח התעורר בעקבות הבנין שהקים ברחוב הילני המלכה – שגם זה היה מחוץ לחומות – ולא בעקבות המוסד שבגבעת שאול.

אם הויכוח ההלכתי היה האם דין הקריאה ביום ט"ו הוא רק בתוך חומות העיר העתיקה, אתה צודק.
אבל למעשה גם לשיטת הגרימ"ט ברחוב הלני המלכה קוראים בט"ו, והויכוח היה לגבי גבעת שאול, שעומדת אחרי שכונת עץ חיים, וממילא אין להביא ראיה מהלני המלכה לגבעת שאול.
וראה בלוח של הגרימ"ט שמציין עד היכן ניתן לדעתו לקרוא בירושלים בט"ו.

תיקונים
הודעות: 136
הצטרף: ד' ינואר 08, 2014 11:47 am

Re: מגילה מחוץ לחומות - הרב זוננפלד והרב קוק ז"ל

הודעהעל ידי תיקונים » ד' ינואר 22, 2014 2:00 pm

במכ"ת - לא הבנתי כלום.
מהכ"ת שהויכוח היה לגבי גבעת שאול ולא לגבי הלני המלכה, ואכן כדבריך, גם לשיטת הגרימ"ט ברחוב הלני המלכה קוראים בט"ו. וכפי שכתב להעיר הוה אמינא.
מבלי להיכנס לתוכן הויכוח כמובן.

מחולת המחנים
הודעות: 3272
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: מגילה מחוץ לחומות - הרב זוננפלד והרב קוק ז"ל

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' ינואר 22, 2014 3:04 pm

בספר 'עיר הקדש והמקדש' של הגרימ"ט ח"ג פרק כ"ז נדפס 'קונטרס קריאת המגילה והפורים בירושלם', בו מברר באריכות את דעתו בענין.
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... 84&hilite=
ומסקנת הגרימ"ט שם שמודדים מיל מקו החומה, ומשם ואילך קוראים בי"ד, וממילא לדעתו בשכונת גבעת שאול הרחוקה יותר ממיל קוראים בי"ד, ואילו ברחוב הלני המלכה שודאי אינו רחוק מיל מהחומה קוראים בט"ו.
ראה כאן
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... 29&hilite=
ובפרט אם נאמר שחומת העיר לצד מערב עמדה היכן שהיום נמצא מגרש הרוסים, וכפי שהביא כאן בתחתית העמוד
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... 99&hilite=
והרי רחוב הלני המלכה רחוק ממגרש הרוסים כחצי דקה הליכה.

ופשוט שכל הויכוח היה על קריאת המגילה בגבעת שאול וכל המקומות הרחוקים יותר ממיל מחומת העיר.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: מגילה מחוץ לחומות - הרב זוננפלד והרב קוק ז"ל

הודעהעל ידי הכהן » ד' ינואר 22, 2014 4:01 pm

תיקונים כתב: בשנת תרפ"ז כשהגיע הפורים הראשון ...
ובהחלט יתכן לומר שהויכוח התעורר בעקבות הבנין שהקים ברחוב הילני המלכה – שגם זה היה מחוץ לחומות – ולא בעקבות המוסד שבגבעת שאול.


מחולת המחנים כתב:שהשטח עליו נבנה בית היתומים העומד היום בשכונת גבעת שאול - קרית משה, נקנה רק בשנת תרס"ז,


איך היה הפורים הראשון בתרפ"ז במליסנדה, אם בתרס"ז כבר עברו לגבעת שאול?

מחולת המחנים
הודעות: 3272
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: מגילה מחוץ לחומות - הרב זוננפלד והרב קוק ז"ל

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' ינואר 22, 2014 4:08 pm

בשנת תרס"ז נקנה השטח של בית היתומים בגבעת שאול, ובשנת תרפ"ז לאחר הרבה עיכובים עברו לבנין החדש.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: מגילה מחוץ לחומות - הרב זוננפלד והרב קוק ז"ל

הודעהעל ידי הכהן » ד' ינואר 22, 2014 4:12 pm

שאלתי על תיקונים שטען שהשאלה התעוררה במליסנדה.

תיקונים
הודעות: 136
הצטרף: ד' ינואר 08, 2014 11:47 am

Re: מגילה מחוץ לחומות - הרב זוננפלד והרב קוק ז"ל

הודעהעל ידי תיקונים » ד' ינואר 22, 2014 8:33 pm

עמוד שפ"א
והמורה הירושלמי חו"ז מו"ר הגאון מהר"ש סלאנט זצ"ל גם דעתו היתד, נוטה לדעת שני הרבנים הנז׳ ואחת הראיות הגדולות שלו מובאה בעז"ה לקמן פרק א׳ ו׳) — בכ"ז לא אמר זאת בתור פסק הלכה. והגאון מהרי"ל דיםקין זצ"ללא חוה ע"ז שום דעה (ועל נטית דעתו שנמצאה בכתביו ידובר איה"ש להלן סוף פרק א׳ בשנות תר"ס־תרס"א כשנעתק מושב זקנים מהעיר העתיקה אל שכונתו החדשה מחוץ לעיר — נתפלגו אז הזקנים לשתי פלוגות, פלוגה אחת קראה בי"ד (כפי ששמעה דעת הנוטה של הגאון הר"ש סלאנט זצ"ל) ופלוגה שני' קראה בט"ו (כפי ששמעה דעת הנוטה של הגאון הרש"ז מלובלין זצ"ל).כעבור כחמש עשרה שנה החל להתמעט מספר הקוראים בי"ד עד שבכל בתי הכנסת שם קוראים רק בט"ו זולת יחידים הקוראים לעצמם גם בי"ד.
----
עמוד שצא-שצב
אבל כאשר שמענו הדברים שרשם הגאון מוהריל"ד זצ"ל בכתביו אלה הם מימי עלומיו שרשמם אזרק בתור הערות לפי שעה כדי לבארם במשך הזמן (והלא שמענו מה שבנו הגאון מוהר"ר יצחק ירוחם זצ"ל מחא והתלונן על אלה שהדפיסו כתביו אלה שלא נרשמו לדפוס), והראי׳ עוד דמזמן בא הגריל"ד זצ"ל לירושלם, משנת תרל"ח, שמאז שנבנה שכונת "בית יעקב" ולא בפסק
קבצים מצורפים
מתוך הספר עמוד שפא.jpg
מתוך הספר עמוד שפא.jpg (27.55 KiB) נצפה 7500 פעמים
מתוך הספר עמוד שצא.jpg
מתוך הספר עמוד שצא.jpg (45.47 KiB) נצפה 7500 פעמים

תיקונים
הודעות: 136
הצטרף: ד' ינואר 08, 2014 11:47 am

Re: מגילה מחוץ לחומות - הרב זוננפלד והרב קוק ז"ל

הודעהעל ידי תיקונים » ה' פברואר 20, 2014 10:51 am

והנה בשנת תש"ח כשנכבשה העיר העתיקה בירושלים ע"י הערבים והחריבוה, ולא דרו עוד יהודים בין החומות, נתעוררה השאלה לענין קריאת המגילה בשכונות החדשות בירושלים שהם סמוכים ונראים לחומה, אם לקרות בהם בט"ו או בי"ד, דהדבר תלוי בב׳ הפי׳ בכוונת הירושלמי בחרב הכרך אם בטל הדין קריאה מהם מוך. והכריעו הרבנים בירושלים לקרוא בט"ו כדעת הגר"א, וכן הי׳ דעת החזו"א ז"ל (עי׳ חזו"א או"ח סי׳ קנ"ד). ואף הגרי"ז ז"ל הכריע ההלכה לקרוא בט"ו, ומ"מ לעצמו החמיר לקרוא גם בי"ד בלא ברכה*. ובפורים הראשון של אחר הכיבוש הלך בלילה לשמוע המגילה בביהכנ"ס של הגרי"מ טוקצינסקי ז"ל בשכונת עץ חיים. (דלשיטתו כל שהוא יותר משיעור מיל מהחומה אינו בכלל סמוך, ולא איכפ"ל מה דהוי המשך אחד עם הכרך המוקף חומה, ושכונת עץ חיים היתה רחוקה יותר ממיל מחומת ירושלים העתיקה ואינה בכלל סמוך, ולכן נהג לקרות בה בי"ד, ואף הגרי"ז סבר שהוא צודק בשיטתו זו, אך החזו"א נחלק עליו וסבר דכל המחובר לעיר המוקפת חומה דינו כמוה. אפי׳ אם הוא מתפשט למרחק גדול ממנה יותר משיעור מיל, כל שהוא בנוי בבתים ללא הפסק, כולו שוב סמוך וקורין שם בט"ו. ולכן גם בשכונות החדשות בירושלים אם הם בנויות ברצף אחד עם העיר העתיקה קורין בהם בט"ו, עי׳ חזו"א סי׳ קנ"א). והנה הגרי"ד דן הלכה זו לפני אביו הגרי"ז, דהנה בירושלמי מגילה (פ"א ה"א ופ"ב ה"ג) אמרו דהכל יוצאין י"ד שהוא זמן קריאתה לכל, וכן פסק לדינא בביאור הגר"א בסי׳ תרפ"ח ס"ד רבן כרך קרא בי"ד יצא עיי"ש. וא"כ בחרב הכרך אם יקראו בסמוך לו בי"ד מספק, הרי מפסידים בזה את מצות הקריאה של ט"ו, מאחר שכבר יצאו בקריאת י"ד, וע"כ העצה היחידה לזה הוא לקרות בי"ד ביחיד, דהרי קריאה שלא בזמנה צריך עשרה לעיכובא, (לרוב ראשונים וכ"פ המ"א סי׳ תרפ"ח סקי"א ובביאור הגר"א סי׳ תר"צ סי"ח). והרי הא דאמרו שכולם שקראו בי"ד יצאו, הוי רק כקריאה שלא בזמנה, כיון שעיקר זמנו הוא בט"ו, ולכן עצה היא לקרות בי"ד ביחיד, דממ"נ אם ההלכה היא שצריך לקרות בי"ד אז יוצא במה שקראו בי"ד ביחיד, דבזמנו אי"צ עשרה לעיכובא וסגי ביחיד כמ"ש בשו"ע סי׳ תר"צ סי"ח, אם ההלכה היא שצריך לקרות בט"ו , אז לא יצא כלל בקריאה די"ד, כיון שקריאה שלא בזמנה צריך עשרה דוקא, וממילא שפיר יכול לקרות למחר בט"ו מאחר דלא יצא עדיין ידי חובתו בקריאה של י"ד . ואף דיש ראשונים שפסקו שבזמנו ג"כ צריך עשרה לעיכובא, וא"כ להנך שיטות אם קורא בי"ד ביחיד אינו יוצא ידי חובתו אם חיובו הוא בי"ד או ט"ז מהני שיטת הראב"ד שהובא בב"י סוס"י תר"צד סובר שבמקום שיש צבור שקראוה בעשרה ויש יחיד שלא קרא עמהם יכול לקרותה אף ביחיד, כיון שכבר היה בעיר פרסום הנס בקריאת הציבור, והביאו הרמ"א שם סי"ח, וא"כ מכיון שבי"ד קורין בירושלים בציבור במנינו של הגרי"מ טוקצינסקי, ממילא יש פרסום דקריאת הציבור, ושפיר יועיל זאת

ברשילא
הודעות: 359
הצטרף: ד' מרץ 10, 2021 2:31 am

פורים בגבעת שאול - דיוקה של שמועה בשם מהרי"ל דיסקין

הודעהעל ידי ברשילא » ב' מרץ 06, 2023 7:46 pm

מצורף.
קבצים מצורפים
פורים בגבעת שאול - דיוקה של שמועה.pdf
(73.82 KiB) הורד 134 פעמים


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 441 אורחים