מאיר סובל כתב:בהשוואה לשאר סיפורי הילדים מאותה הוצאה, יש סבירות רבה להניח שזו אגדה מספרי אגדות שחוברו במאה האחרונה.
אויצרניק כתב:פלגינן דיבוריה - מעשה שתי הנשים ודאי היה, שכן על מעשה זה התבססה תקנתו של ר"ג לאסור נישואין לשתי נשים.
אויצרניק כתב:ישבב, שו"ר דאי"ז ברור ומוסכם, וחוקרי הדורות דנים בנסיבות שהובילו לתקנה זו. ראה בערך חרד"ג בויקיפדיה ובדף השיחה. אמנם, ידוע לי על כו"כ מגדולי ישראל שציטטו סיפור זה (כמובן כוונתי לחלק הראשון ולא לתולעת והחבל).
אורייתא! כתב:מאיר סובל כתב:בהשוואה לשאר סיפורי הילדים מאותה הוצאה, יש סבירות רבה להניח שזו אגדה מספרי אגדות שחוברו במאה האחרונה.
אם זה נכון אז נראה לי שזהו הסיפור היחידי שבספריית מחניים שאין לו מקור מהימן...
הלא כן??!
בברכה המשולשת כתב:המקור למעשה הדרמטי עם שתי הנשים הוא אצל הרב ליהמן, וידוע שהוא זצ"ל לא התכוון מעולם שדבריו ייתפסו כתיאור הסטורי אלא כספרות בעלמא.
בברכה המשולשת כתב:המקור למעשה הדרמטי עם שתי הנשים הוא אצל הרב ליהמן, וידוע שהוא זצ"ל לא התכוון מעולם שדבריו ייתפסו כתיאור הסטורי אלא כספרות בעלמא.
אויצרניק כתב:פלגינן דיבוריה - מעשה שתי הנשים ודאי היה, שכן על מעשה זה התבססה תקנתו של ר"ג לאסור נישואין לשתי נשים.
המעשה עם הדלי והתולעת הוא המצריך בירור. הוא מופיע, אגב, ב"שיחות לנוער", שם גם מופיע הסיפור על תעלומת אבני החושן - וכנראה שניהם מרועה אחד ניתנו...
יגאל10 כתב:'המעיל הקרוע' ממחניים מקורו בסיפור של מקסים גורקי...
רחמים כתב:יגאל10 כתב:'המעיל הקרוע' ממחניים מקורו בסיפור של מקסים גורקי...
מי זה אותו מר גורקי?
חובב_ספרים כתב:בברכה המשולשת כתב:המקור למעשה הדרמטי עם שתי הנשים הוא אצל הרב ליהמן, וידוע שהוא זצ"ל לא התכוון מעולם שדבריו ייתפסו כתיאור הסטורי אלא כספרות בעלמא.
זה נכון וכנראה היה ידוע בשעתו שהוא הלביש סיפור דמיוני על איזה רקע היסטורי, לאו דוקא בדקדוק. המעשה שלו על בתו של הש"ך מבוסס על סיפור אמיתי של אחותו של הש"ך, אמו של הפנים מאירות. [זה מובא בהקדמה לפ"מ הנדפס בארה"ב. בסה"כ הם מצאו מחסה באותו בית כשברחו והיא שמעה הש"ך לומד בחדר השני והתחילה לבכות משום שזה הזכיר לה אחיה שהיה לומד באותו ניגון ואינה יודעת מה קרה לו].
אורייתא! כתב:מאיר סובל כתב:בהשוואה לשאר סיפורי הילדים מאותה הוצאה, יש סבירות רבה להניח שזו אגדה מספרי אגדות שחוברו במאה האחרונה.
אם זה נכון אז נראה לי שזהו הסיפור היחידי שבספריית מחניים שאין לו מקור מהימן...
הלא כן??!
בברכה המשולשת כתב:המקור למעשה הדרמטי עם שתי הנשים הוא אצל הרב ליהמן, וידוע שהוא זצ"ל לא התכוון מעולם שדבריו ייתפסו כתיאור הסטורי אלא כספרות בעלמא.
יגאל10 כתב:אורייתא! כתב:מאיר סובל כתב:בהשוואה לשאר סיפורי הילדים מאותה הוצאה, יש סבירות רבה להניח שזו אגדה מספרי אגדות שחוברו במאה האחרונה.
אם זה נכון אז נראה לי שזהו הסיפור היחידי שבספריית מחניים שאין לו מקור מהימן...
הלא כן??!
'המעיל הקרוע' ממחניים מקורו בסיפור של מקסים גורקי...
גל של אגוזים כתב:
והנה בטל ילדותי ראיתי באיזה ספר (כמדומני בשם החיד"א ז"ל) טעם נחמד על זה (ע"ד דרוש), דכיון שהקב"ה שומר משמרתה של תורה, הרי קיבל גם את גזרת רגמ"ה [וכאן אני קורא לכל אחב"י הספרדים להירגע, אני רק מעתיק מה שראיתי באיזשהו ספר] ולא יגרש את עמו כנס"י הנמשלה לאשה (כדאי' במדרש שה"ש) בעל כרחה [להעיר מקרא דישעי' נ' א' כֹּה אָמַר ה' אֵי זֶה סֵפֶר כְּרִיתוּת אִמְּכֶם אֲשֶׁר שִׁלַּחְתִּיהָ], וכן לא יקח עם על עמו.
חיפשתיה ב'אוצר' ולא מצאתיה, זולת בספר חידושי 'מהר"א ט"ב' של האדמו"ר מסאטמר שליט"א ששמע כנ"ל מאביו (שליט"א) [זצ"ל] בשם 'קדוש אחד מדבר' (מצורף בתמונה, ד"ה ובדרך זה), ואני בטוח שלא ראיתיה בספר זה.
(ואולי ראיתיה בס' הנפלא 'אלף כתב' [להג"מ יצחק ווייס זצ"ל הי"ד ראב"ד ווערבוי] שלא נמצא באוצר ואינו תח"י).
מקורות כתב:ראה באוצר הגדולים של הרב נפתלי יעקב הכהן, כרך ג' עמ' פג, שכתב:
"והנה אודות תקנתו של שתי נשים יש הרבה מעשיות שגורה בפי העולם, והחכם הרב מאיר לעהמאן ממגנצא הרחיבה בספרוריו אך לכל זה אין מקור נאמן בפרטות כלל".
אך ראה שם מקודם שהערה השערה ששמא היו לו ב' נשים לפני התקנה, כדי לתרץ סתירה במקורות לגבי אשתו.
מוטוש כתב:יגאל10 כתב:'המעיל הקרוע' ממחניים מקורו בסיפור של מקסים גורקי...
יש את הסיפור הזה בנפלאים מעשיך...
בברכה המשולשת כתב:מקורות כתב:ראה באוצר הגדולים של הרב נפתלי יעקב הכהן, כרך ג' עמ' פג, שכתב:
"והנה אודות תקנתו של שתי נשים יש הרבה מעשיות שגורה בפי העולם, והחכם הרב מאיר לעהמאן ממגנצא הרחיבה בספרוריו אך לכל זה אין מקור נאמן בפרטות כלל".
אך ראה שם מקודם שהערה השערה ששמא היו לו ב' נשים לפני התקנה, כדי לתרץ סתירה במקורות לגבי אשתו.
כאמור לעיל באשכול, אין לזה מקור כלל ואינו אלא בגדר של ספרות.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 99 אורחים