הודעהעל ידי איש_ספר » א' אוגוסט 08, 2010 4:32 am
עדין לא יבשה עינינו מהאבידה הגדולה, רבינו האהוב משמ"ר הלוי איננו ! מן הנמנע להקיף גברא רבא שכמותו ברשימה קצרה מעין זו ובכ"ז אכתוב מעט מאשר ראו עיני ולבבי הבין.
אם אמרו רבותינו קשה מיתת צדיקים כחורבן בית המקדש בודאי טובא גניז בהו, אבל לפי הרגשת הלב, למה הדבר דומה, לאותו שמעון מגמלא מדלת העם, רועה צאן ועובד אדמה, שכל זמן שהמקדש על מכונו, אע"פ שאין הוא עולה להקריב שלמים בכל יום, עדיין יודע הוא בנפשו שמקום מוכן לו אשר לשכנו ידרוש ויבוא לשם, וכל המאורעות הגדולים והמעשים הכבירים אשר מתחוללים בחצרות המקדש, יש להם שייכות גם אליו מפני שהמקדש הוא נחלתו וגורלו, וידיעה זו מרחבת חדרי לבבו ומגבהת את רוחו. אכן משחרב המקדש ואיננו, אין לו לשמעון אלא חמורו קנינו ואדמתו, ואת אשר לו לו ותו לא. כך הוא הדבר אצל חכמים גדולים ורשומים דוגמת רבינו משמ"ר הלוי זצ"ל, מי שזכה, ואשרי מי שזכה, אם מעט אם הרבה להתבסם מתורתו וצדקתו, אף אם התרחק, ידע תמיד שיש לו ד' אמות של תורה ודביקות התורה, מקום בו יטעם טעם זקן שקבל מן הזקנים שקנו חכמה, להשכין ולהלין עצמו שם, ובית מדרשו של שם חי וקיים. ועתה בעוונות חסרנו כ"ז, והמקום מאין יושב חרבה, ואין לנו אלא את אשר השגנו בעצמנו ומה כחנו ומה גבורתנו לעומת אותו אדם גדול בענקים ומדרשו.
גולת הכותרת ברוב ימי חייו היו שיעורי הדף שלו, יומם ולילה לא ישבותו, מי שזכה להשתתף בשיעוריו וחננו ה' בלב רגש, היה מתמלא בהרגשה עילאה כי עתה שותף הוא למעשה מסירת התורה והנחלתה. המתיקות הערבות והנעימות שאין לשער שנסך ר' משה מרדכי בכל שורה בגמרא, בקריאתה בלבד, בכל דיבור של רש"י 'פשוט', בכל תוספות, השרו את ההרגשה הגבוהה שכך ממשיכה שלשלת התורה ומסירתה כטהרתה וכנתינתה. דור לדור יביע אומר. והיטיב אשר פתח עליו ההוא ספדנא, לוי משורר נעימות שירת התורה, יחיד הדור ופלאו במידת אהבת תורה.
ההטבה שלו היתה במידה גדושה ועצומה, וכבר ציין בנו שליט"א את אשר מרגלא בפומיה דברי מרן הס"ק הח"ח זיע"א, 'לעולם יהיה אדם מן הטובים ולא מן הרעים'. והטבתו זו היתה בחינתה בכל מעשה ומעשה ממעשיו. הכל יודעים את גאונותו הכבירה ושליטתו בכל מכמני תורה, אכן כמה היה נזהר שלא להחליש דעת השואל ע"י בקיאותו, זכורני כד הוינא טליא הצעתי לפניו ברוב חדוה איזה ספק מחודש בהלכות תפילין, והוא שמע הכל ברוב קשב, לכשסיימתי הגיב בנימת התפעלות הקבועה, בה היה מקבל דבר קטון וגדול, ושוב שאל בחצי פה: האם אין ע"ז ברעק"א בגליון השו"ע במקום פלוני? עזות וטפשות היתה בי ועניתי שלא, (כיון שדיברתי ע"כ עם כמה ת"ח לא העלתי בדעתי שמכולם היתה ההעלמה), מיד הגיב, 'אז כנראה שאני טועה' ובזה סיים הענין ומיד עברנו לנושא אחר. עם תום שיחתנו ניגשתי לארון הספרים הוצאתי השו"ע וראיתי שלא נפל כלום מדבריו, וכמה חינוך היה בזה לבחור צעיר לשמור מכל משמר על כבוד הזולת ולא לעשות מן התורה קרדום להתגדל בה. כשהזכרתי לפניו סיפור זה אחר כמה שנים הגיב בביטול ופתח במעשה מהגאון מטשעבין שהיה קשור בו מאד מאד (וספרו דובב מישרים היה שגור על לשונו עם שאר גאוני גאליציא, השו"מ הבית יצחק ועוד) שפעם אחת נפגש עם ג"א והנ"ל הציע בפניו איזה קושיא על תוספות, הטשיבינער רב הגיב בבישנות שכמדומה לו שאין בתוספות את הדברים הנזכרים וממילא אזלא קושיא, הנ"ל עמד על שלו והפציר בטשיביענר רב לבדוק בפנים כשיסור לביתו, הטשיבינער רב עשה כדבריו ומצא שם כאשר דימה שאין מאומה בתוספות, למחרת כשנפגשו שאלו שוב אותו גאון, נו, האם ראית את התוספות, מה מצאת שם? הטשיבענר רב הגיב כמעט בלחישה: 'כפי הפקפוק'. וכשהיה רבינו משמ"ר הלוי מספר סיפור זה היו עיניו הטהורות דומעות מאהבתו וחיבתו לחכמי התורה האמיתיים ויושר מידתם.
'עושה צדקה בכל עת' היתה מידתו והנהגתו, והכל בצנעה בלי תמונות ופרסומים, ובדרגה שאין דוגמתה. מעשה היה באברך בעת"ש, חסיד ברסלב, בן בלי שם, והיו הוריו אנשים פשוטים והמוניים שלא רצו לתמוך בו וטעמם עמם, והוא רח"ל נגעה בו יד ה' בכל מיני מדוה וחולי, מצורף לזה שגם אשתו היתה בר מזלו, והעניות והדלות בני ביתם. הנ"ל 'גילה' את ר' משה מרדכי ושפך לפניו את מרי שיחו, ונקל לשער את פעולת ורושם דבריו, ומאז כמה שנים (איני יודע בדיוק מתי התחיל הקשר) עליו היו כולנה, וכל מחסוריו כפשוטו עליו, מזון, חשמל, טלפון, מזגן חדש במקום זה שהתקלקל, תיקון הרכב (משום שהנ"ל נצרך לזה לדבריו) הכל בכל מכל כל. אלא שר' משה מרדכי לא מצא נפט או מרגליות טובות בחצרו ומנין לו בשר לכל העם הזה, פשפש רבינו בנכסיו ומצא את אוספי מכתביו היקרים לו מכל, מכתבים שנשלחו אליו מרבותינו החזון יחזקאל, האגרות משה הקהילות יעקב, האבי עזרי, הגרי"ש אלישיב, שבט הלוי, ועוד רבים שאי אפשר לפרטם (...) עם מכתבים שיש בידו מירושת אבות כהאחיעזר החזו"א, קרא לי הק' לביתי וביקש ממני - אחר שהזהרני שלא לספר לבניו - להימנות לדבר מצוה, למכור המכתבים על מנת להאכיל את אותו נצרך (את הסיבה למכירתם מסר לי רק אחרי שתמהתי באזנו מפני מה החליט למכור את כל מכתביו מה שאין הדבר מתאים לאישיותו העדינה), וכך היה קורא לי הק' מפעם לפעם כאשר מצא אחר חיפוש מחיפוש עוד מכתב ועוד מכתב ותמיד הזהרני וציווני ע"ז הדבר, לדעת שכספי צדקה שנו כאן ומשום כך להשתדל יפה במכירתם, ובכל עת שהיה מוסר בידי מכתב מגנזיו היתי חש בצערו האישי על אבידת דברים החביבים ויקרים אצלו שנפרד מהם, ומאידך גיסא את שמחת המצוה החופפת עליו שיש בידו להחזיק אותו נצרך. וכאמור כ"ז בהצנע שאין לשער, ובטוחני שאף בניו שיחי' אינם יודעים עד עתה מכ"ז.
זכורני שבאתי אליו אחר ר"ה וראיתי אחד שהכרתי שאינו מבאי ביתו כשהוא יוצא מביתו, שאלתי אותו למעשיו כאן, ואחר ההפצרה סיפר שאותו אברך הביע בפני רבינו את צערו שאין לו די הצורך לנסוע לציון רבו שבאומן, נקל לשער את דעת רבינו על נסיעה זו וק"ו על הזדקקות לצדקה עבורה, אלא שמשראה את צערו הכנה ונפשו העגומה של אותו עלוב סבר וקיבל להשתדל עבורו בטורח ממון נסיעה זו, וכיון שלא היה בידו חיפש שותף להשתתף עמו חלק בחלק בחסד זה והנ"ל היה שותף ובא עתה לפרוע את חובו.
תמה אני על עצמי אם יש דומה לו בדורנו במידת הטבה שכזו, ואין המדובר לחסיד נאמן או לבן בית אלא כאמור ליהודי מבני עורב אשר יקראו שאין לו מכיר וגואל, גמילות חסדים של אמת ממש. וכפירושו 'שאינו מצפה לגמול ע"כ'.
ועוד בפינו מילה על עוז קדושתו ועוצם טהרתו ועל כולנה יראת חטא שהיתה בו, דחיל חטאין ממש, ובעינינו ראינו איך היה לבבו נשבר מפרצות בצניעות וקדושת ישראל, כהרצאות לנשים, פגישות משודכים ועוד, ואחת היא לו אם הדברים מתקבלים או לא, הוא את אשר על לבבו היה אומר ללא משוא וללא פניה, וסופו של דבר שדבריו עשו פירות ופירי פירות. ועוד חזול"מ להרחיב היריעה בכ"ז. אכן זו היתה סגולתו ועליו תפארתו, מידת האמת שבו, תורת אמת, נקיות הלב וטהרת המעשים. על ישראל אמיתתו על ישראל הדרתו. מי יתן לנו תמורתו.