מחולת המחנים כתב:תודה על התמונה האיכותית, בצד שמאל נראים הרב מטאקאי והבחור שלידו יבדל"א בנו ר' אליעזר שלמה שיק מהיכל הקודש ברסלב.
איש_ספר כתב:אגב, מסקרן אותי איך התקבל הספר שר התורה בציבור החסידי. לטעמי הוא ספר נפלא מאד מאד.
שמעתי מכמה חסידים, ביניהם גם אלו שהיו שייכים לטשיבינער והביאו לו חומר, שסוכ"ס הספר נעשה 'ליטוויש' מידי...
לא ידען כתב:עדיין לא נעשה אשכול ראוי לשמו על גדול וקדוש זה. בהזדמנות זו אולי ירימו חו"ר הפורום 'את הכפפה'.
אציין משפט גליצאי עמוק שחזר ואמר חתנו הרה"ח ר' שלמה גולדשטופף ז"ל "חותני, המעלה העשירית שלו שהוא יודע ללמוד".
איש_ספר כתב:אני מרים את הכפפה ולוקח את הבושה של כל אותם שמתביישים לשאול: מה פשר המשפט הזה, מה עמוק בו, או לכה"פ מה גאליציאי בו?
מתפעל כתב:זו תמונה מדהימה (מהספר שר התורה)
הרב דב בריש וַידנפלד (ביידיש: דוב בעריש וויידענפעלד; ה' בשבט תרמ"א, 5 בינואר 1881 - י' בחשוון ה'תשכ"ו, 5 בנובמבר 1965), נודע בכינוי הרב מטשעבין, היה ראש ישיבה, פוסק הלכה וחבר מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל בישראל.
נולד בעיר הרימאיליב שבפולין לרבי יעקב ווידנפלד, מחבר הספר "כוכב מיעקב", שהיה רב העיר ומחסידי הוסיאטין. אחיו הגדול היה הרב נחום ווידנפלד. אביו נפטר בעודו נער, ובשנת תר"ס, בגיל 19, נישא לרבנית יאכט, בתו של הגביר ישראל יוסף קלוגר, ועבר לעיר טשיבין (טשעבין) שבגליציה שבה התגורר חותנו. לצד ניהול בתי העסק של המשפחה שקד על לימודו. עמד בקשר עם רבי מאיר אריק, רבי שלום מרדכי שבדרון, רבי מנחם זמבה ועוד.
למרות הפצרות סירב לקבל משרת רבנות והעדיף לעסוק במסחר. לאחר שפשט את הרגל ב-1918 נאלץ לקבל משרת מורה-הוראה, ובשנת 1923 התמנה לרב העיר טשיבין. הוא הקים בעיר ישיבה גדולה בשם "כוכב מיעקב" (על שם אביו).
עם פרוץ מלחמת העולם השנייה ופלישת הנאצים לפולין ב-1939 התעורר חשש כבד לחייו, לאחר שבעיתון המפלגה הנאצית "דר שטירמר" הוא תואר כ"גדול התלמודיסטים בעולם". הוא נמלט מפולין ללבוב שהייתה אז בשליטת ברית המועצות, והתגורר בבית האדמו"ר מהוסיאטין. בקיץ 1940 נעצר בידי המשטרה החשאית כנתין זר וגורש עם משפחתו ליערות סברדלובסק בסיביר, שם הועסק בעבודת פרך. מסופר כי בשנים אלו עסק בחשאי בלימוד תורה בעל-פה עם חתנו, רבי ברוך שמעון שניאורסון. בשנת 1942 הועבר לבוכרה, ובשנת 1946, כמו יהודים רבים בעלי אזרחות פולנית, יצא מרוסיה והגיע לארץ ישראל עם אשתו ושתי בנותיו ששרדו עמו. בבואו לארץ ישראל התאכסן במלון באב"ד, עד אשר "התגלה" על ידי הרב בצלאל ז'ולטי שהתאכסן אף הוא במלון. וכך סודרה לו דירת מגורים בבניין שבנה ד"ר מרדכי בוקסבוים בשכונת שערי חסד בירושלים, בשכנות לשופט מנחם אלון.
אשתו נפטרה בשנת תש"ז (1947) והוא נישא בשנית לרבנית רייזל, אלמנת הרב יוסף ברנפלד, צאצאית של החתם סופר.
הרב וידנפלד צורף למועצת גדולי התורה של "אגודת ישראל" ונחשב לאחד ממנהיגיה הרוחניים הבולטים של המפלגה. למרות זאת הוא זכה להערכה גם בחוגי סאטמר. בשנת תש"ח מונה לבקשת הרב אליעזר יהודה פינקל לראש ישיבת חיי עולם במקום רבי נפתלי צבי שמרלר.
ייסד את ישיבת "כוכב מיעקב - טשיבין" ביחד עם חתנו רבי ברוך שמעון שניאורסון, שמילא את מקומו בראשות הישיבה. חתן נוסף היה שלמה גולדשטוף, שעבד לפרנסתו כסוחר ולא השאיר אחריו ילדים. על שמו הוקם בניין הפנימייה "בית שלמה" בישיבת טשעבין. חתן שלישי נרצח בשואה, הרב ברוך הלברשטאם מזקיקלוב, בנו של רבי סיני מז'מיגראד.
נפטר בירושלים בי' בחשוון תשכ"ו (5 בנובמבר 1965) ונקבר בהר המנוחות, לצדו של רבי אהרן רוקח, הרבי מבעלז.
א גאליציאנער כתב:לגבי הגעת הרב ז"ל לארץ, ממה שהבנתי משיחות עם אלו שיודעים מעט כיצד התרחשו הדברים, הרב הגיע לארץ והתאכסן במלון באב"ד ורבי בצלאל פגשו ולא הכירו כי לא ידע מיהו, והבית ישראל שמע מרבי בצלאל מאוחר יותר באותו יום על כי פגש אדם גדול הבין מהתיאור כי זהו הרב מטשעבין, וידוע ידעו כי הוא אמור להגיע אך לא הכירוהו כי לא ראוהו (אפילו הרב מבריסק שדיבר עמו בלימוד לא זיהה אותו אף על פי שנפגשו במרחצאות לפני המלחמה), רק הבית ישראל שהכירו מקודם לכן כנראה, ידע מייד מיהו, אבל עצם הגעתו לארץ לא היתה מפורסמת מייד באותו הזמן כפי המשתמע.
בברכה נאמנה
א גאליציאנער
א גאליציאנער כתב:לגבי הגעת הרב ז"ל לארץ, ממה שהבנתי משיחות עם אלו שיודעים מעט כיצד התרחשו הדברים, הרב הגיע לארץ והתאכסן במלון באב"ד ורבי בצלאל פגשו ולא הכירו כי לא ידע מיהו, והבית ישראל שמע מרבי בצלאל מאוחר יותר באותו יום על כי פגש אדם גדול הבין מהתיאור כי זהו הרב מטשעבין, וידוע ידעו כי הוא אמור להגיע אך לא הכירוהו כי לא ראוהו (אפילו הרב מבריסק שדיבר עמו בלימוד לא זיהה אותו אף על פי שנפגשו במרחצאות לפני המלחמה), רק הבית ישראל שהכירו מקודם לכן כנראה, ידע מייד מיהו, אבל עצם הגעתו לארץ לא היתה מפורסמת מייד באותו הזמן כפי המשתמע.
בברכה נאמנה
א גאליציאנער
צולניק כתב:קבצים מצורפים
על הגאון מטשעבין.pdf
(229.08 KiB) הורד 10 פעמים
מיללער כתב:איפה נמצא הטשעבינער תוס' על מיעוט כרים וכסתות בסוכה גבוהה י'?
(לכאורה אפ"ל כדברי רבא שם בסוכה דהוי דירה סרוחה)
מה שנכון נכון כתב:מיללער כתב:איפה נמצא הטשעבינער תוס' על מיעוט כרים וכסתות בסוכה גבוהה י'?
(לכאורה אפ"ל כדברי רבא שם בסוכה דהוי דירה סרוחה)
התוספות בסוכה כא:
המקור: משמר הלוי סוכה בסוף הספר עמוד תמו.
ומשם מתבאר שלא היה מעשה כן עם הרב מטשבין, אלא הרממ"ש שמע כן מלומדי דף היומי המשימים לב מחשבה ושקידה. [וע"ש בעמוד קעז].
וכינה זאת שם כ'טשעבינר תוספות' ע"פ עובדא דומה שהיתה עמו שסיפר לעיל שם.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 60 אורחים