קנ"ב רשימות תלמידים ובהם הנהגות ועובדות וטובות זכרונות על איש הפלא ר' שמעון.
והנה כמה מהם, (אחריות הדברים על כותבם...):
שמעתי מתלמיד אחד של הגאון מטשעיבין זצ"ל שהיה בשעת מעשה כשבא ר' שמעונ'לה לעיר טשעבין וביקר אצל הגאון הנ"ל. כשיצא משם והגאון מטשעיבין ליווה אותו, אמר עליו הגאון בזה"ל: חוץ ר' יאשע דענערבורגער הגאון מראגאטשוב זצ"ל, אין בנמצא גאון כמותו כר' שמועונ'לה, (איז נישא נאך אזא גאון ווי ער איז), ואולי גם ר' יאשע (און אפשר ר' יאשע אויך נישט). - מרשימות הרה"ח רא"ש רוזנפלד ששימש את רבינו בקראקא
בעת שמורי הרה"ק מקאלשיץ היה בעיר הבירה ווינא, דיבר שם בחידושי אורייתא עם הגה"צ ר' חיים יצחק ירוחם מאלשטאט בעל שו"ת ברכת חיים, ונתפעל ממנו מאד. וכשחזר מו"ר הביתה דביר ממנו בהפלגה יתירה, שאל אותו אחד: ומה עם ר' שמעון מזעליחוב, אמר הרה"ק ר' שמעלה איז איחיד הדור און גמרא תוספות מיט ראשונים , דער אלשטעטער רב איז איחיד אין הוראה. - מרשימות אדמו"ר מפשעוורסק
בכמה מקומות בספר מוזכר שהיה לו התקשרות מיוחדת עם ר' אמיתי מחבר הפיוט אזכרה (הוא סבר בטעות שהיה מבעה"ת הצרפתים ובזמנו עוד לא התגלתה מגילת אחימעץ). כמו"כ מוזכר על בקשתו אחר האמת עד שכדי לברר מציאות של כלים הנזכרים במשנה נסע למרחקים לראות הכלי, י"א סין וי"א בוככרא. והנה בחלק החדש נוסף סיפור מעניין עכ"ז:
ואמר הגר"ש שפעם נסע לארצות המזרח משום שרצה לראות כמה דברים המוזכרים בדברי חזל הנמצאים שם ובין הדברים שרצה לראות איך נראה כירה שאמרו חז"ל וכדומה. וסיפר שראה פנקס באיזה עיר שר' אמתי ז"ל מחבר פזמון הנ"ל היה איש גדול ונורא מאד, והיה שם באותו מעמד איזה גזירה רח"ל על היהודים, ונתכנסו כולם לצום ובכי ורבם הנ"ל התחיל בפזמון הנ"ל שהציק לו רק גלות השכינה והתחיל לדבר ולהתאונן, על גלות השכינה ואמר אזכרה אלהים והאמיה וכו', והחרוז השני אמרו הקהל ואמרו מדת הרחמים 'עלינו' דיקא התגלגלי, היינו לבקש על נפשינו ולפני קונך תחינותינו דייקא הפילי ובעד עמך רחמים שאלי וכו' , וע"ז ענה להם, תמכתי ידותי בי"ג תיבות, דעל צרה שלכם הרי יכולין לעורר י"ג מדות של רחמים ובשערי דמעות וכו' לכן שפכתי שיח דוקא פני בוחן לבות וכו', וע"ז אנו הקהל והרימו קולם בתפילה, יה,ר מלפניך שומע קול בכיות וכו' ותצלינו מכל גזירות קשות ואכזריות וכו' - מהרה"ח רי"ז לערנער
ולא העיר שהאקסטרכון של כל הפיוט הוא אמיתי ומשמע שאומרו הוא אחד, אבל באמת מעניין חילוף הפניה בין יחיד לציבור, מבית לבית.
יש בספר עוד המון דיבורים מעניינים מאד אבל נתארכו הדברים.
-------------------