הודעהעל ידי עשוי לנחת » ו' יולי 06, 2012 4:38 pm
הרמב"ם בתשובות סימן רפט
שים לב שהיתה אמנם גירסא רבי משה בן מימון מקורטובא, אך בתוכנת בר אילן יש הערות שאיני יודע מהיכן הם, ושם נשלל לגמרי דבר זה.
[למי שלא מכיר בין + ל+ זו הגהה או הוספה שאינה מדברי הרמב"ם. אקטין את הכתב ואדגיש את לשון הרמב"ם]
תשובה זה שעלה על דעתכם בסדור הפרשיות ובקלף שהוא החלק הרק שהשער דבוק בו כך היתה דעתי מקודם ככם ותפילין שהיו לי בארץ מערב כך היו וכזה כתב אותו שחבר +אותו שחבר חבור בתפילין ושמו ר' משה בר מימון נ"ע מקורדוב' (כי"פ ב'), ושמו ר' משה הרב מימון נ"ע מקורטובה (כי"פ א'), רבינו משה בר מימון מקורדובא (מג"ע)+ חבור התפלין ושמו ר' משה נ"ע מקורטובא +מש"כ בכיי"פ ובמג"ע [ובכי"ש] פ' ר' משה ב"ר מימון מקורטובה הוא טעות דמוכח שנפל בהעתק קדמון ונתפשט וצ"ל ר' משה ב"ר יעקב כמו שנמצא בכ"י אוקספורד לעדות רמש"ש במזכיר ח"ד פ"ט וברשימת בודל' ע' אלף שמונה מאות ששים וארבע ובהגהותיו לאוצר הספרים לבן יעקב ח י"ג, ועי' שה"ג ח"א ע' ע', ע"ו, חורין בכרם חמד ח"א מ"ז עפנשטין ע' י"ג הע' א, [ועי' תשלום אבודרהם, הוצ' פרינץ עמ' קל"ה ויש אומרים כי זה אינו הרמב"ם ז"ל, אלא משורר אחד שהיה שמו ושם אביו כן, ובתשובת שאלה להרמב"ם ז"ל ראיתי שהוא מזכיר אותו, הוספת פ"ן] אפשר שאף ב"ר יעקב הוא טעות סופר וצ"ל: ב"ר יוסף, ונמצא בכ"י קמברידג' ראשית חיבור בהלכות תפילין לר' משה בר' יוסף אלקרטבי (אל מ"ר משה אלסופר בן מ"ר יוסף אלקרטבי נ"ע), ובכ"י הנ"ל יש קטע בהלכות תפילין ובו סוף הפרק התשיעי והתחלת הפרק העשירי ושם סידור הפרשיות הוא הוויות באמצע, ואפשר שהוא מספרו של ר' משה. אף בכ"י אוכספורד /שני/ ישנה התחלת ספר זה של ר' משה וזו הכתובת: כתאב וגוב אלתפילין וכיפיה צנאעתהא תאליף מר' משה בן מר יוסף נ"ע בן אלקרטבי. (ועיין כסף משנה שם שאף הוא אמר שר' משה בר מימון הוא כנראה ט"ס), ובענין זה נשאל אף ר' אברהם בן הרמב"ם, בכ"י אדלר שבסמינר לרבנים בניו - יורק נמצא דף אחד חרור וקרוע. כתוב על צד אחד (והשני חלק): מא יקול חצרת הדרת יקרת צפירת תפארת מרנו ורבנו אברהם השר הנכבד החכם והנבון [נר] מערבי הנגיד הגדול נגיד עם אל צבאות ירום הודו ויגדל כבודו פי הדא אלקול אלמקול פי פרק שלישי מהלכות תפלין ומזוזה וספר תורה מן אלחיבור כיצד סדור הפרשיות בתפלה של ראש וכו' וכו' /הוצאו סימני הסוגריים/ (עוד שורות אחדות של השאלה, והתשובה איננה), א"ן+ ואותו החיבור הוא שהטעני והטעה כל אנשי המערב מלפני. וגם הרב רבינו יצחק אלפסי בעל ההלכות זצ"ל כוותיהו סבירא ליה בתשובה אחת וכו' עיי"ש.