הגהמ כתב:הרב גיורא, ריב לך עם מי? אני מניח שאי"ז עם חברינו הנערץ שהוא כבר בשמי שמיא לדאבון ליבינו, וא"כ היה לך לצרף הודעתיך לדברי מי שאתה מתווכח איתו.
אין לי ריב עם אף אחד מן החברים, וגם אין דרכי ואיני רואה תועלת להתווכח עם מי שבין כך לא אשפיע על דעתו, אך הפורום הנכבד הזאת הוא ת"ל נחלת הכלל, וחשוב ליתן לקוראים אשר אין להם דעה קבועה מראש בענין, לקבל תמונה יותר שלימה, והבוחר יבחר.
הגהמ כתב:לגוף דבריך, כנראה אתה סובר שלא חל שום שינוי ביחסי אנשי התורה לאנשי האסכולות החיצוניות בחילוף הזמן וכל אלו המכתבים לרבות תוארי הכבוד וההוקרה שבהם הם פרי צורך השעה וכדו'. אבל תשאל את עצמך, האם ידוע לך מקרה נוספת מחמשים שנים האחרונות שכתב א' מגדולינו מכתב דומה לזה של הגרח"ע לאיש מזוהה עם הקוסנירבטיבים וכדו'? וכן מאידך גיסא, האם תוכל להצביע על מקרה מאותם ימים שבה כתב איזה גדול בתוארים מופרזים לאיש מאנשי הריפורמה - לו יהא לצורך מצוה וכדו'?
ודאי שנשתנו היחסים, ובצדק, כי ב"ה כהיום התחזקה קרנה של תורה, ואם בעבר היה בבחינת תעלא בעידני' סגיד ליה, כהיום תם עידנם ב"ה, והם פחות רלוונתיים. זאת ועוד, האם יש אצלם אנשים שאפשר לפנות להם, הרי ישנם נכרים שהם הרבה יותר סימפטיים לצורכינו ממה שנמצא לרוב אצלם, לדאבון לב. ותו, האם נשאר אצלם חכמים בתורה בכלל?
הגהמ כתב:[נ.ב. בהודעתיך גרמת לי לחזור ולשנן פרק זה, ועמדתי מחדש על הבדלי הגישות שביני ובין ידידינו הנ"ל כנראה מתוך הודעותינו מלפני חמש שנים. אני שוקל בדעתי לחזור ולהוסיף ולהבהיר בנידון, ואולי אכתוב בסמוך אם יגזור ה' בעדי (אם מישהו עוד מעוניין בכלל)].
אני דווקא מאוד מעוניין לשמוע
ומה עם ההצעות שלי לתיקון?