מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לתולדות מחבר הספר האגודה

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
אלון בן שמרי
הודעות: 220
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2022 8:45 am

Re: לתולדות מחבר הספר האגודה

הודעהעל ידי אלון בן שמרי » ב' דצמבר 02, 2024 2:04 pm

על שאלת הפירוש של:
"והיה בדעתי להוציא על זה כי בסיעתא דשמיא נבנו על פי"
נראה הכוונה שהגם שלא היה לו בירור מספיק לחייב כדי להוציא הוצאות המזוזה מקופת הקהל רצה להחמיר על עצמו להוציא על זה מכספו על זה, אך מכיון שראה שבקהילת וורמישא לא היה מזוזה והבין שהטעם הוא משום סכנה, מנע מזה לגמרי.

א. חיים
הודעות: 789
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: לתולדות מחבר הספר האגודה

הודעהעל ידי א. חיים » ב' דצמבר 02, 2024 6:49 pm

איש_ספר כתב:
א. חיים כתב:
הוגה כתב:ותבורך על שמו המלא של בעל ספר האגודה: רבי אלכסנדרי בר' יצחק הכהן. (וידידי לא הסכים לגלות מהיכן הגיע לכאן יצחק..)


האם אפשר לפרט מה מקור התמונות ומה הבטחון שמדובר בבעל האגודה?

אכתוב. אקווה שיאמרו הדברים בעתיד בשם אומרם.
כ"י אוקספורד Mich 502 (מ"ס: F 21841), דף 51.
כ"י אמשטרדם, Rosenthaliana 333, דף 8.
מסתבר מאוד שהכוונה לרבינו. ניתן להסיק זאת מן הרקע כולו.

א. חיים
הודעות: 789
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: לתולדות מחבר הספר האגודה

הודעהעל ידי א. חיים » ב' דצמבר 02, 2024 6:52 pm

השעיר החיי כתב:אז השאלה העולה היא כמובן האם מייסטר זיסקינד קונה הבית הוא אותו מייסטר זיסקינד מהסכסוך עם הגוטשאלקים. ואם הוא רבינו.
אם כן זה יגיד שחזר מהבריחה מהעיר, יאשר שהוא במקור מפרנקפורט, יתן לנו את שם אשתו, וימעט את הזמן שיכל להיות בארפורט.

בעיני, ההנחה שרבינו חזר לעיר בה רדפו אותו ושם דווקא רכש בית להשקעה ואחר כך עוד עזב משם - היא בגדר צ'יזבט. ואכ"מ.

א. חיים
הודעות: 789
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: לתולדות מחבר הספר האגודה

הודעהעל ידי א. חיים » ב' דצמבר 02, 2024 6:55 pm

אלון בן שמרי כתב:על שאלת הפירוש של:
"והיה בדעתי להוציא על זה כי בסיעתא דשמיא נבנו על פי"
נראה הכוונה שהגם שלא היה לו בירור מספיק לחייב כדי להוציא הוצאות המזוזה מקופת הקהל רצה להחמיר על עצמו להוציא על זה מכספו על זה, אך מכיון שראה שבקהילת וורמישא לא היה מזוזה והבין שהטעם הוא משום סכנה, מנע מזה לגמרי.

חושבני שזה מפולפל מידי בשביל ספר אגודה שנוהג לומר דברים קצרים ומסקנות קבועות. אבל עקב דבריך נתעוררתי לפירוש מעט שונה: 'היה בדעתי להוציא' ממון (מקופת הקהל?) 'על זה', עד כדי כך חשבתי שזה מחוייב, 'כי בס"ד נבנו על פי' ולכן היתה לי אפשרות לקבוע שם מזוזות ברשות העיריה (וגם לקבוע אותם בצורה שלא יינזקו בידי חוליגנים, כמו שיהיו חבויים בתוך המשקוף).

הוגה
הודעות: 1462
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: לתולדות מחבר הספר האגודה

הודעהעל ידי הוגה » ב' דצמבר 02, 2024 9:52 pm

א. חיים כתב:חושבני שזה מפולפל מידי בשביל ספר אגודה שנוהג לומר דברים קצרים ומסקנות קבועות. אבל עקב דבריך נתעוררתי לפירוש מעט שונה: 'היה בדעתי להוציא' ממון (מקופת הקהל?) 'על זה', עד כדי כך חשבתי שזה מחוייב, 'כי בס"ד נבנו על פי' ולכן היתה לי אפשרות לקבוע שם מזוזות ברשות העיריה (וגם לקבוע אותם בצורה שלא יינזקו בידי חוליגנים, כמו שיהיו חבויים בתוך המשקוף).

האם שני הפירושים לא אותו דבר?
שוב ראיתי שיש סריקה ל'ספר האגודה' כתב יד קדמון, בודליאנה אוקספורד (מאה י"ד), ונמצאים הדברים שם בדף 217 ע"ב, ובמקום תיבות "נבנו על פי" שכתוב בכ"י משנת רל"ג הנזכר למעלה, כאן כתוב : "כי בסייעתא דשמיא נכונו ע"פ".
בסימני ספר האגודה שבדפו"ר, ובכתב יד הנ"ל (מס' יומא סי' ק, דף 17 ע"א): לא עשו מזוזה לרחובות וורמי"ש וקלוני"א.
נערך לאחרונה על ידי הוגה ב ב' דצמבר 02, 2024 10:05 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

א. חיים
הודעות: 789
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: לתולדות מחבר הספר האגודה

הודעהעל ידי א. חיים » ב' דצמבר 02, 2024 10:00 pm

לא נראה לי שאותו דבר. והבוחר יבחר.
אשמח מאוד לדעת היכן מצאת (במרשתת?) סריקה של כ"י זה. סריקת העמוד שאתה מציין אליו ישנה אצלי, רכשתיה בכסף.

הוגה
הודעות: 1462
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: לתולדות מחבר הספר האגודה

הודעהעל ידי הוגה » ב' דצמבר 02, 2024 10:25 pm

ספר האגודה כתב יד קדמון (מאה י"ד): קטלוג נויבאואר, אוקספורד, אנגליה 671, נמצא בקישור כאן.

מפתח כתב היד

סימני הספר - דף 1 ע"א - דף 27 ע"ב
א. בבא קמא מתחיל דף 28 ע"א "ארבע אבות נזיקין", מסיים בדף 43 ע"א.
ב. בבא מציעא דף 43 ע"א -דף 64 ע"א
ג. בבא בתרא דף 64 ע"ב - דף 92 ע"ב.
ד. סנהדרין דף 92 ע"ב - דף 99 ע"ב.
ה. מכות דף 99 ע"ב - דף 100 ע"ב.
ו. שבועות דף 100 ע"ב - דף 106 ע"ב:
ז. עבודה זרה דף 107 ע"א - דף 116 ע"ב.
ח. הוריות דף 116 ע"ב.
ט. ברכות דף 116 ע"ב - דף 133 ע"א.
י. חגיגה דף 133 ע"א.
יא. חולין דף 133 ע"ב - דף 147 ע"א.
יב. זבחים דף 147 ע"ב - דף 149 ע"א.
יג. כריתות דף 149 ע"א - דף 149 ע"ב.
יד. ערכין דף 149 ע"ב - דף 152 ע"א.
טו. בכורות דף 152 ע"א - דף 155 ע"ב.
טז. תמורה דף 155 ע"א - דף 157 ע"א.
יז. מנחות דף 157 ע"א - דף 161 ע"ב.
יח. זבחים דף 161 ע"ב - דף 162 ע"א
יט. פאה דף 162 ע"א - דף 163 ע"א.
כ. דמאי דף 163 ע"א - דף 164 ע"ב.
כא. כלאים דף 164 ע"ב - דף 167 ע"א.
כב. שביעית דף 167 ע"א - דף 168 ע"ב.
כג. תרומות דף 168 ע"ב - דף 170 ע"ב.
כד. מעשרות דף 170 ע"ב - דף 171 ע"א.
כה. מעשר שיני דף 171 ע"א - דף 172 ע"א.
כו. חלה דף 172 ע"א - דף 173 ע"א.
כז. ערלה דף 173 ע"א - דף 173 ע"ב.
כח. בכורים דף 173 ע"ב - דף 174 ע"א.
כט. כלים דף 174 ע"א דף 177 ע"ב.
ל. אהילות דף 177 ע"ב - דף 179 ע"ב.
לא. מקוואות דף 179 ע"א - דף 180 ע"א.
לב. מכשירין דף 180 ע"א - דף 180 ע"ב.
לג. זבים דף 180 ע"ב.
לד. טבול יום דף 180 ע"ב - דף 181 ע"א.
לה. ידים דף 181 ע"א - דף 181 ע"ב.
לו. עוקצין דף 181 ע"ב.
לז. טהרות דף 181 ע"ב - דף 182 ע"ב.
לח. נגעים דף 182 ע"ב - דף 183 ע"א.
לט. פרה דף 183 ע"א - דף 184 ע"ב.
מ. שקלים דף 184 ע"ב - דף 185 ע"א.
מא. שבת דף 185 ע"א - דף 195 ע"א.
מב. עירובין דף 195 ע"א - דף 207 ע"א.
מג. פסחים דף 207 ע"א - דף 217 ע"א.
מד. מסכת יומא דף 217 ע"א - דף 220 ע"ב.
מה. סוכה דף 220 ע"ב - דף 226 ע"א.
מו. מגילה דף 226 ע"ב - דף 232 ע"א.
מז. ביצה דף 232 ע"א - דף 238 ע"א.
מח. ראש השנה דף 238 ע"א - דף 241 ע"ב.
מט. תעניות דף 241 ע"ב - דף 245 ע"א.
נ. משקין דף 245 ע"א - דף 251 ע"א.
שמחות דף 251 ע"א - דף 251 ע"ב.
נא. יבמות דף 251 ע"ב - דף 265 ע"ב.
נב. קידושין דף 265 ע"ב - דף 273 ע"א.
נג. כתובות דף 273 ע"א - דף 291 ע"ב.
נד. גיטין דף 291 ע"ב - דף 303 ע"ב.
נה. נידה דף 303 ע"ב - דף 308 ע"ב.
נו. סוטה דף 308 ע"ב - דף 313 ע"א.
נז. נזיר דף 313 ע"א - דף 314 ע"א.
נח. נדרים דף 314 ע"א - דף 317 ע"א.
נט. עדיות דף 317 ע"א - דף 317 ע"ב.
ס. כלה דף 317 ע"ב - דף 318 ע"א.
סא. מסכת דרך ארץ - דף 318 ע"א - דף 318 ע"ב.
סב. הלכות ארץ ישראל – דף 318 ע"ב - דף 319 ע"א.
סג. מסכת סופרים, דף 319 ע"א - דף 321 ע"ב. (פרק יט. העמוד האחרון מהכ"י אינו לפנינו).

באמונתו
הודעות: 3421
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: לתולדות מחבר הספר האגודה

הודעהעל ידי באמונתו » ב' דצמבר 02, 2024 10:29 pm

א. חיים כתב:
אלון בן שמרי כתב:על שאלת הפירוש של:
"והיה בדעתי להוציא על זה כי בסיעתא דשמיא נבנו על פי"
נראה הכוונה שהגם שלא היה לו בירור מספיק לחייב כדי להוציא הוצאות המזוזה מקופת הקהל רצה להחמיר על עצמו להוציא על זה מכספו על זה, אך מכיון שראה שבקהילת וורמישא לא היה מזוזה והבין שהטעם הוא משום סכנה, מנע מזה לגמרי.

חושבני שזה מפולפל מידי בשביל ספר אגודה שנוהג לומר דברים קצרים ומסקנות קבועות. אבל עקב דבריך נתעוררתי לפירוש מעט שונה: 'היה בדעתי להוציא' ממון (מקופת הקהל?) 'על זה', עד כדי כך חשבתי שזה מחוייב, 'כי בס"ד נבנו על פי' ולכן היתה לי אפשרות לקבוע שם מזוזות ברשות העיריה (וגם לקבוע אותם בצורה שלא יינזקו בידי חוליגנים, כמו שיהיו חבויים בתוך המשקוף).

ברם לענ"ד ההסבר של אב"ש בהחלט אפשרי.

מעניין לעניין, ספרי התורה המקוריים אשר קרא בהם רבינו בעל האגודה וקהילתו הקדושה, הרי הם בידינו היום.
ס"ת אלו בעצמם מעידים על טבח המזעזע, עיין https://imhm.blogspot.com/2013/07/blog-post.html

עכ"פ, מדובר בתופעה ייחודית, אשר שרדו ס"ת שהיו בשימוש אחד מגדולי הפוסקים מן הראשונים, וגם בלי שינוי כלל מן המסורה האשכנזית הישנה והעתיקה, היות שהרשעים ימ"ש שדדום ושמרום, בעוד ס"ת אחרים בודדים מאותם תקופות, נשארו בשימוש יהודי, אשר ממילא שינו והגיהו רובם בכתיב ובפרשיות לפי הרמב"ם ועוד.

מנהג נדיר מאוד נמצא באחד מהם, אשר מעיד דווקא על השתייכות אל קהילות אוסטרייך, כמצורף פה.
קיצור של המאמר ישנו בעמודיו האחרונים, וכן התפרסם פה: http://imhm.blogspot.com/2020/06/blog-post_24.html
קבצים מצורפים
ואת בת היענה.pdf
(701.09 KiB) הורד 7 פעמים
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ג' דצמבר 03, 2024 12:31 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

א. חיים
הודעות: 789
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: לתולדות מחבר הספר האגודה

הודעהעל ידי א. חיים » ב' דצמבר 02, 2024 10:45 pm

הוגה כתב:ספר האגודה כתב יד קדמון (מאה י"ד): קטלוג נויבאואר, אוקספורד, אנגליה 671, נמצא בקישור...
יישר כוח גדול ורב. כל כך הרבה חיפשתי באתר שלהם ומשום מה לא מצאתי.

הוגה
הודעות: 1462
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: לתולדות מחבר הספר האגודה

הודעהעל ידי הוגה » ב' דצמבר 02, 2024 10:53 pm

בשמחה. מצורף בזה בס"ד פנינה חדשה שדליתי מתוך כתב יד זה.

סיומי המסכתות בספר האגודה כתב היד

בנוסח כתב היד הקדמון של 'ספר האגודה' (כ"י אוקס'), נמצאים "סיומי מסכתות" בסוף כמה מסכתות, המעידים גם הם על התלאות והגזירות בזמן חיבור הספר, וכפי הנראה אלו הם דברי הגאון המחבר. בדפוס הראשון של הספר (קראקא של"א) לא מופיעים "סיומי מסכתות" אלו, והרי הם לפנינו מכתב היד.

וראה הלשון האמורה במסכת בבא בתרא "אחל לתוות מסכת בבא בתרא", ובמסכת סנהדרין "בהתחילי לתוות מסכת סנהדרין". (לשון דומה מצאתי לפנינו בחיפוש רק פעם אחת בספר התרומה בהקדמה להלכות נדה: "יערב שיחי ואשמח תוך עדה, בהתחילי לתוות הלכות נדה").

בסוף סימני מסכת בבא בתרא (דף 7 ע"א): סליק מסכת בבא בתרא, ה' יוציאנו מאפילה לאורה.
בסוף סימני מסכת עבודה זרה (דף 9 ע"א): סליק מסכת עבודה זרה, ה' יגאלינו במהרה.
בסוף סימני מסכת דרך ארץ (דף 25 ע"ב): סליק מסכת דרך ארץ, ה' יגאלנו במרץ. תמו הרמזים שבח ליודע רזים, ונשלמו הסימנים תהילה לשוכן מעונים. והוא יגאלינו מיד כל המענים, וזה סדר המסכתות ופירקי' נימנים.
בסוף מסכת בבא קמא (דף 43 ע"א): סליק' מסכת בבא קמה, הצור שוכן רומה יעלינו ירושלימה, ויתן לנו תקומה מפני חורי אדמה. וחית קנה מקינה יורידנה, ויראינו בבנין אריאל. וישלח לנו בן עמיאל, ובא לציון גואל. וצורי ישמריני בכל רגעה, בהתחילי לכתוב מסכת בבא מציעה.
בסוף מסכת בבא מציעא (דף 64 ע"א): סליק מסכת בבא מציעא, פירקוהי עשרה. ובשם עוטה כשלמה אורה, אחל לתוות מסכת בבא בתרא.
בסוף מסכת בבא בתרא (דף 92 ע"ב): הדרן עלך גט פשוט והג' בבות, סלו לרוכב ערבות. וה' יעשינו בני חורין, בהתחילי לתוות מסכת סנהדרין.
בסוף מסכת מכות (דף 100 ע"ב): סליק הלוקין וסליקא לה מסכת מכות, רוב ברכות יהיו על ראשינו ברוכות. וה' ישלח לנו ארוכות ממעייני הישועות, וישמע לקול שוועות ויגאלינו מאומות הרעות, בהתחילי מסכת שבועות.
בסוף מסכת שבועות (דף 106 ע"ב): סליק' מסכת שבועות, ה' יצילנ' מכל פגעים רעות.
בסוף מסכת עירובין (דף 207 ע"א): סליקא לה מסכת ערובין, נקינו ה' מחט' ומחיובין. וה' יאמיץ שיחים, בהתחילי מס' פסחים.

א. חיים
הודעות: 789
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: לתולדות מחבר הספר האגודה

הודעהעל ידי א. חיים » ב' דצמבר 02, 2024 11:09 pm

הוגה כתב:בנוסח כתב היד הקדמון של 'ספר האגודה' (כ"י אוקס'), נמצאים "סיומי מסכתות" בסוף כמה מסכתות, המעידים גם הם על התלאות והגזירות בזמן חיבור הספר, וכפי הנראה אלו הם דברי הגאון המחבר
לא הייתי אץ לקבוע כן. כדאי לשאול מומחה לפני שמחליטים.
הוגה כתב:ומעניין הלשון האמורה במסכת בבא בתרא "אחל לתוות מסכת בבא בתרא", ובמסכת סנהדרין "בהתחילי לתוות מסכת סנהדרין". (לשון דומה מצאתי לפנינו בחיפוש במחשב רק פעם אחת בספר התרומה בהקדמה להלכות נדה: "יערב שיחי ואשמח תוך עדה, בהתחילי לתוות הלכות נדה").
ושם, בספר התרומה, אתה בטוח שהוא לשון המחבר?

הוגה
הודעות: 1462
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: לתולדות מחבר הספר האגודה

הודעהעל ידי הוגה » ב' דצמבר 02, 2024 11:18 pm

א. חיים כתב:
הוגה כתב:בנוסח כתב היד הקדמון של 'ספר האגודה' (כ"י אוקס'), נמצאים "סיומי מסכתות" בסוף כמה מסכתות, המעידים גם הם על התלאות והגזירות בזמן חיבור הספר, וכפי הנראה אלו הם דברי הגאון המחבר
לא הייתי אץ לקבוע כן. כדאי לשאול מומחה לפני שמחליטים.
הוגה כתב:ומעניין הלשון האמורה במסכת בבא בתרא "אחל לתוות מסכת בבא בתרא", ובמסכת סנהדרין "בהתחילי לתוות מסכת סנהדרין". (לשון דומה מצאתי לפנינו בחיפוש במחשב רק פעם אחת בספר התרומה בהקדמה להלכות נדה: "יערב שיחי ואשמח תוך עדה, בהתחילי לתוות הלכות נדה").
ושם, בספר התרומה, אתה בטוח שהוא לשון המחבר?

אני לא יודע. רק נתתי את מה שכתוב בכתב יד ספר האגודה "בהתחילי לתוות" וכדומה, האם מעתיק היה משנה לכזה סגנון? פשטות וישרות הדברים מלמד לעניות דעתי שאלו הם דברי המחבר.
ספר התרומה איננו עסוקים בו כעת ואינני יודע, אם כי גם בו פשטות לשונו מורה כן. נתתי אותו כדוגמא שלשון זו נמצאת בכל ספרי הדפוס המופיעים ב'פרויקט השו"ת' רק בספר התרומה, ואילו בכתב יד ספר האגודה שלפנינו מופיע פעמיים. (אם כי למען האמת אחרי שרואים את ההיקף העצום של הספר - שהוא בין היחידים כמעט בכל הדורות שחיברו על 60 מסכתות, ולא הסתפק בזה אלא הוסיף להן עוד מסכתות!... פסקים בסדר זרעים כבסדר קדשים וטהרות, למרות התקופה החמורה של השואה שחי בה, אם כן כל דקדוקי הלשון האלו נראים פתאום כל כך חלושים מול גדולת הספר...)

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16065
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: לתולדות מחבר הספר האגודה

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' דצמבר 02, 2024 11:45 pm

במהדורה החדשה הועתקו כל הסיומים בציון שכך הוא בכתב היד, מבלי להביע עמדה על זהות כותבם.

הוגה
הודעות: 1462
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: לתולדות מחבר הספר האגודה

הודעהעל ידי הוגה » ג' דצמבר 03, 2024 12:00 am

מעולה.

באמונתו
הודעות: 3421
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: לתולדות מחבר הספר האגודה

הודעהעל ידי באמונתו » ג' דצמבר 03, 2024 12:44 am

הפשטות ודאי שאלו דברי רבינו המחבר זצ"ל.
מקום מנוחת קדושי ארפורט הי"ד:
קבצים מצורפים
screenshot_2022-12-01_at_13438_pm.png
screenshot_2022-12-01_at_13438_pm.png (443.05 KiB) נצפה 174 פעמים

א. חיים
הודעות: 789
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: לתולדות מחבר הספר האגודה

הודעהעל ידי א. חיים » ג' דצמבר 03, 2024 12:54 am

צריכים לברר אצל מומחים. האם מעתיקים באותה תקופה נהגו בזה גם הם. שהיו מוסיפים דברי ברכה מעצמם במפנה חטיבות ופרקים. ואז להשוות את הדוגמאות. לעולם לא נוכל לידע בוודאות אבל באם ישנם דוגמאות לכך בכתבי יד אחרים, שנכתבו בוודאי ע"י מעתיקים הרי שבכך יירד הסיכוי שרבינו כתב זאת.
יצא לי לעיין פעם בטיוטה ממאמר מחקרי שכתב אחד המומחים הגדולים שבדור. בו סקר כתב יד מסוים של ספר ראשונים. במהלך המאמר הוא העתיק את החרוזים שמצויים מפעם לפעם בכתב היד במעבר של חטיבות. אבל לא נגע בשאלת זהות הכותב של חרוזים אלו. כתבתי לו הערת ביקורת: 'הקורא רוצה לדעת מי היוצר כאן האם המחבר עצמו'. וענה לי 'גם אני רוצה לדעת'...
בקשר למקום מנוחתם של קדושי ארפורט - מדובר בקבר אחים אחד שנמצא ולא במקום מנוחת הקהילה כולה.

באמונתו
הודעות: 3421
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: לתולדות מחבר הספר האגודה

הודעהעל ידי באמונתו » ג' דצמבר 03, 2024 1:42 am

הניסיון הרי מוכיח כי המעתיקים נטו דרך כלל להשמיט דיבורים ומליצות כאלו, וכ"ש שמדבר בגוף ראשון.
הממצאים בשטח הוכיחו כי שם, מתחת מבנה האסם וסביבו, בית קברות העתיק של קהילת ארפורט עם סביבתה.
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ג' דצמבר 03, 2024 2:36 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

א. חיים
הודעות: 789
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: לתולדות מחבר הספר האגודה

הודעהעל ידי א. חיים » ג' דצמבר 03, 2024 1:55 am

כנראה שערבבתי עם קהילה אחרת. היה בזכרוני שמצאו שם מעצמות הקדושים.
אם מדובר בביה"ח העתיק, מניין לך שהרוצחים קברו שם את קורבנותיהם?

כעת נזכרתי: בקלן (קולוניא) מצאו אוצר גדול של תכשיטים ומטבעות וחושבים שהוטמן אז בעת הגזירות. שרידים מהקדושים עצמם מצאו ביורק שבאנגליה וזה מתקופות מוקדמות יותר.
נערך לאחרונה על ידי א. חיים ב ג' דצמבר 03, 2024 4:29 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

באמונתו
הודעות: 3421
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: לתולדות מחבר הספר האגודה

הודעהעל ידי באמונתו » ג' דצמבר 03, 2024 2:41 am

א. חיים כתב:כנראה שערבבתי עם קהילה אחרת. היה בזכרוני שמצאו שם מעצמות הקדושים.
אם מדובר בביה"ח העתיק, מניין לך שהרוצחים קברו שם את קורבנותיהם?
באיזו קהילה בגרמניה מצאו מקורבנות גזירות ק"ט?

לא הרוצחים ימ"ש קברו הקדושים באותם פרעות כלל, אלא שרידי היהודים.
בית הקברות העתיק שם, אשר שימש מאות שנים לקהילה היהודית, מרכזי היה לארפורט וגלילותיה, וכל מתיהם נקברו בו. הי"ד.
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ג' דצמבר 03, 2024 3:06 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

הוגה
הודעות: 1462
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: לתולדות מחבר הספר האגודה

הודעהעל ידי הוגה » ג' דצמבר 03, 2024 2:48 am

הוגה ומעיין כתב:ח. לדעתי השערה סבירה שהמרדכי של ריינוס התחבר בדיוק בשנים שר"א הכהן ישב כבר ב'אושטרייך' ולכן רבינו לא הכירו. המרדכי של ריינוס התחבר בוודאי לפני הגזירות כי החומר הנדיר ששולב בו כבר לא היה קיים אחרי הגזירות. והדברים ארוכים.

כך לימדני רבי לפני שנים רבות, ואיך אוכל להודות על כל הטובות.
כאשר שאלתי וחקרתי על זאת, על נוסחאות ספר המרדכי ועל ספר קיצור המרדכי שבא בעקבותיו, השיב לי חכם גדול שלואי אזכה להיקרא תלמידו: לא עסקתי במרדכי הקטן, ודבריך הם חידוש עבורי. בכלל, כמעט ולא עסקו בחיבור זה, ואף לא הדפיסו אותו, והרי זה בכלל מת מצוה.
מה למת מצוה שדוחה את העבודה, מדסמכו של בית רבי: תלמוד תורה ומת מצוה, מת מצוה עדיף.. מאז שמרתי אמרתו ונצרתיה מכל משמר, ובמשך כמה שנים הלכתי לדרכי לחקור ולהעמיק בספר הזה, ומצאתי בו גנוזות יקרות וטובות וברכות. העבודה היתה להקליד תחילה את הספר מכתב יד אחד, ואח"כ להגיה אותו משני כ"י. לעבד את נוסח הספר, להדגיש לו 'דיבור המתחיל' של תיבות הראשונות, להשלים 'מראה מקום' של דף הגמרא וסימן הרי"ף, להשלים 'רמז' למקום המקביל במרדכי הרגיל. להשוות את נוסח הספר הזה לנוסחאות ספר המרדכי הרגיל ושבכת"י. ועל ידי כך לסמן את כל הפיסקאות שהן 'הוספות מרדכי ריינוס' ושאינן היו במרדכי של ר' מרדכי בן הלל, ועלו בידי בס"ד כמה מאות 'הוספות מרדכי ריינוס' הפזורות בין פיסקאות הספר המקורי בכ"ד מסכתות הספר. עליהן להוסיף לסמן את 'הוספות מרדכי קטן' אלו הן ההוספות שהוסיף מחבר הספר הזה מה"ר שמואל, ושאינן נמצאות בשאר נוסחאות ספר המרדכי, ועלו בידי בס"ד יותר ממאה. להוסיף מקורות לכל פיסקה בספר, הן מדברי ר' מרדכי בן הלל, הן מדברי 'מרדכי ריינוס' מהיכן מקורה בספרי הראשונים.
בסופו של דבר כאשר חפצתי להשלים את מלאכת הספר ולהוציאו לאורה, ראיתי שלא יושלם בלי שיודפס יחד איתו 'הגהות מרדכי קטן' אשר מקובלנו שגם הוא דבריו מובאים כמה פעמים להלכה בשלחן ערוך ובספרי האחרונים, ועדיין לא הוציאו לאור את כל מה שיש בו. היות שהיה לי צילום כת"י מהמיקרופלם של הסה"ל בשחור לבן שלא היה אפשר לקרוא הגיליונות, נסעתי לספרית בודלי לצלם את כתבי היד של הספר הזה ולהעתיק ולסדר את 'הגהות מרדכי קטן' ואוצרותיו ושם נשארתי. במקום לאהוב מחקר שיחות ומגילות פורחות היה לי להשלים המלאכה ליתנה בפני מבקשיה (ואם לא קיימים לנסות לייצר אותם...) ולהסתלק לדרכי.

הוגה ומעיין כתב:ט. אין סיבה לחשוב שרבינו חזה בזיו פניו של הרא"ש. בנוגע למה שנטען על ישיבה משותפת שלהם בקולוניא, לא ידוע לי בסיס לזה, לא ידוע אפילו על אחד משניהם שישב בקולוניא באותם עשור וחצי האחרונים לשבת הרא"ש באשכנז. ומעניין לעניין, דברי פריימן על מקומות מושבי הרא"ש באשכנז תלושים מן המקורות.

מקובל וברור.
הוגה ומעיין כתב:י. פלא על חכם שכמותו שרמז שהמרדכי בספרו כבר מתחשב בגדולת הרא"ש - לא דובים ולא יער. המרדכי מעתיק לשון מהר"ם ותו לא. לא ידוע שהמרדכי כפף עצמו לרא"ש.

לא ביארתי את דברי נכונה, וכי אבוא לבחון גדולת שני ראשונים שהמרחק בינם אלינו שנות אור?
כל העניין הוא, שבמשך זמן רב הייתי בספק וחוסר ידיעה, מי בתראי למי, הרא"ש להמרדכי או המרדכי להרא"ש? הבית יוסף פוסק בכל מקום כמו שלושה עמודים שהשלישי הוא הרא"ש, ובהקדמת הב"י מבאר, שבמקומות שאין הכרעה ברורה בין ג' עמודים ראשונים, יש לפנינו את דברי הרמב"ן והרשב"א והר"ן והמרדכי ואח"כ שאר ראשונים. ואילו הרמ"א בהקדמת דרכי משה, הקדים בסדר הדברים את המרדכי להרא"ש. הא כיצד?
על כך נסובו דברי מה שניסיתי לרמוז את הדבר שסוף סוף הבנתי, שמבחינה מציאותית המרדכי והרא"ש הרא"ש והמרדכי ודאי שניהם תלמידי מהר"ם, אבל ספר המרדכי הוא קדמון לספר פסקי הרא"ש, שכל מה שכתוב במרדכי יכול היה הרא"ש לראות. ועוד הרא"ש האריך ימים 23 שנה אחרי המרדכי, וכמה שנים אחרי פטירת הרשב"א היה הרא"ש יחיד בעולמו (שכל תוארי הכבוד של כתבי הדור לגדולי הדור לא היו מצליחים ליגע באפס קצהו של גדולת הרא"ש בהיותו גדול הדור יחידי לבני אשכנז ובני ספרד עד שבני דורו יכלו רק לתארו כמלאך בפשטות ותו לא), ושם נגלו לו כל ספרי רבני ספרד הרמב"ן ורבינו יונה והרשב"א יותר על כל מה שהכיר באשכנז, ואת כל הדברים המובאים בספר המרדכי מהתוספות והראבי"ה - גם הרא"ש הכל היה מונח לפניו (ומסודר קודם לכן כבר בתוספות רא"ש שהן מיוסדות על התוס' הגדולות). אם כן זהו הטעם וזה הוא הסיבה שהרא"ש הוא בתראי לכל הראשונים, ולכן נקט בו מרן הב"י כעמוד ההוראה השלישי?
זאת ועוד, המרדכי בדרך כלל מביא תשובות רבות של מהר"ם אבל בדר"כ לא כותב אל מי היתה מיועדת התשובה, כי מה לקורא בכך. אבל כאן במסכת גיטין פרק הניזקין (רמז תא) כתב המרדכי "תשובת מורי. אשר שאלת מורי ה"ר אשר". וזו לשון מהר"ם שנשמרה בטהרתה והובאה במרדכי. וגם לפנינו בשו"ת הרא"ש (כלל פד סי' ה) תשובת המרדכי שכתב והשיב לבקשת הרא"ש, כמו שכותב המרדכי: "אני היום סמכוני כאשישות כיום הפיד, ואעפ"כ לא אמנע מלקיים מצות מורי קרובי ה"ר אשר" על אודות הנדון שלמעלה, וחותם: "והכל כאשר כתב קרובי מורי הרא"ש, כן נראה לי אני הדיוט בר הלל בן יאיר" - אם כן כבר ראינו כיצד רבינו המרדכי מכבד את חבירו רבינו הרא"ש, שכבר בצעירותו יחסית באשכנז, כמו מהר"ם שכיבד את תלמידו הרא"ש, גם חבירו הגדול כיבדו והעריצו כראוי לו. רק משמיא קא זכו ליה להרא"ש שהאריך ימים וחיבר את הפסקים, ותל"מ.

א. חיים
הודעות: 789
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: לתולדות מחבר הספר האגודה

הודעהעל ידי א. חיים » ג' דצמבר 03, 2024 3:26 am

באמונתו כתב:לא הרוצחים ימ"ש קברו הקדושים באותם פרעות כלל, אלא שרידי היהודים

אפשר מקור?

הוגה
הודעות: 1462
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: לתולדות מחבר הספר האגודה

הודעהעל ידי הוגה » ג' דצמבר 03, 2024 3:39 am

הוגה ומעיין כתב:יא. פסקי הרא"ש הגיעו טיפין טיפין לאשכנז לפני הגזירות, אבל רק לאושטרייך ולא לריינוס. האגודה מביא במקומות בודדים מפסקי הרא"ש, כך דרכם של חכמי אושטרייך נוספים באותה תקופה (כאן מתאים לי לזרום עם המקובל שהגהות אשר"י - שהרא"ש מרכז לימודם - התחברו באושטרייך רק אחרי הגזירות, אף שלא ידועה לי ראייה לכך בפרט). לריינוס הגיעו פסקי הרא"ש הרבה מאוחר יותר. לא ארחיב בזה עוד.

אין לי להוסיף אלא את הפירור שבציקלוני, שאם גם מהר"ש מחבר 'קיצור מרדכי' הוא מרבני ריינוס, א"כ מצאנו אצלו בקצת מקומות שמביא פסקי הרא"ש או תשובותיו, כך הוא במסכת עירובין כאן. (וכן עוד בהגהות מרדכי אחרונות חולין רמז תשנד "שאלו לה"ר אשר ז"ל מטוליטלא").

קיצור מרדכי מסכת עירובין פרק א
{המשך רמז תעח}
<ט> [יא: רי"ף שם] צורת הפתח שאמרו צריכה שתהא בריאה. כתב מהר"מ, תמיה אני למה דילג רב אלפס מילתיה דריש לקיש (שם) דאמר בעינן היכר ציר, והא ליכא מאן דפליג עלה: (שו"ת מהר"ם מרוטנבורג ד"ב סי' רצה)
{הוספת מרדכי קטן}
ואני ראיתי בספר הר"ר אשר מטוליט"א [1] (הרא"ש פ"א סי' יד) שכתב, דיש סומכין להתיר מהא דאמרינן (שם) אמר מר מידי בצורת הפתח, אמרו ליה לא כלום [2]. פירוש, אין צריך היכר ציר. ודחה, דאין הלשון משמע כן [3]. וכתב לבסוף, שמצא בירושלמי (פ"א ה"א) פלוגתא דאמוראי אי צריך היכר ציר אם לאו: (הגהות מרדכי לרבינו רמז תקכח) [4]

[4] וזה לשון רבינו בהגהות מרדכי שם (הגהה שניה, מוגה מדפו"ר קושטא רס"ט): "א"ל ר"ל צורת פתח צריכה היכר ציר. מצאתי שכתב הרא"ש מטוליטולא, שתימה הוא על מנהג העולם שלא נהגו לעשות היכר ציר, והא ליכא מאן דפליג. ואמר שיש סומכים על הא דקאמר בגמרא, אמר מר מידי בצורת הפתח, אמרו ליה ולא כלום, ומפרש א"צ כלום, פי' היכר ציר. ודחה זה דאין הלשון משמע כן כלל. וגם מנא לן לפרש כן כדי להקל. והאריך הרבה בחיבור שלו, ולסוף כתב שמצא מזה פלוגתא דאמוראי בירושלמי אי צריך הכר ציר או לא, ואולי לזה כיון האלפסי שדילגו, כי רוצה לפסוק שאין צריך היכר ציר, וצ"ע". (ובהגהות הרמ"א כתוב להגיה: (הרא"ש) [הר"א] וא"צ).[/size]

הוגה ומעיין כתב:יב. איני יודע מי גברא רבה לקבוע שאגודה חשוב ממרדכי של ריינוס. שני הספרים הוכרה גדלותם על ידי אותו פוסק - הוא מהרי"ל ממגנצא.

מכיוון שצריך גברא רבה, זו תהיה יוהרא חמורה ביותר לנסות לומר מילה. אבל תורה היא וללמוד אנו צריכים, מה אמרו גברות רבות קדומים?
אבל לצורך כך סידור הדברים הוא הנכון, ולזה צריך דעת נכונה ובהירות רבה. אין כאן חלילה מעשה כסילות לעשות מלחמות להראות ילדות, אלא לנסות להבין קצת דברים סתומים כדי לזכות לטעום מעץ החיים. [ולזה עוד צריך זמן לדון דברים לגופם].
נערך לאחרונה על ידי הוגה ב ג' דצמבר 03, 2024 4:24 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

א. חיים
הודעות: 789
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: לתולדות מחבר הספר האגודה

הודעהעל ידי א. חיים » ג' דצמבר 03, 2024 4:22 am

הוגה כתב:אין לי להוסיף אלא את הפירור שבציקלוני, שאם גם מהר"ש מחבר 'קיצור מרדכי' הוא מרבני ריינוס, א"כ מצאנו אצלו בקצת מקומות שמביא פסקי הרא"ש או תשובותיו, כך הוא במסכת עירובין כאן. (וכן עוד בהגהות מרדכי אחרונות חולין רמז תשנד "שאלו לה"ר אשר ז"ל מטוליטלא").

מהר"ש שליצטאט אכן מרבני ריינוס. מה שמצאת הוא תגלית מחודשת עבורי אבל גם מוכיח את טענתי. צא וראה שמדובר כדור שלם אחרי הגזירות, ובכל ליקוטיו הוא מעתיק ציטוט אחד ויחיד מתוך כל פסקי הרא"ש!
כמו כן הוא מעתיק תשובת הרא"ש (בהגמ"ר חולין). אפשר שזוהי תשובה אשכנזית ואם כן איך בכך כל חידוש.

הוגה
הודעות: 1462
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: לתולדות מחבר הספר האגודה

הודעהעל ידי הוגה » ג' דצמבר 03, 2024 4:40 am

במה דברים אמורים, בחיבוריו הנ"ל הקדמונים אשר חיברם תחילה. לאחר מכן מהר"ש הוסיף לחבר חיבורים נוספים, ובהם הרא"ש מופיע יותר, ויתירה מזו, חיבור אחד של מהר"ש אשר מיוסד ברובו על פסקי הרא"ש. [אלא שלכל זה אצטרך עוד הרבה לילות (אצלינו כאן בא"י...) ליסד את הדברים, ואני לא מעוניין בכך, אלא רק לשמור לעצמי את הזכות לבאר בעיקר את 2 הנקודות האחרונות הנ"ל שאחרי מחקר רב התקבל בעיני נכונותם, והיא סמכות ספר מרדכי ריינוס בעיני הדורות שלאחריו, כספר ליקוט מן הראשונים, או כפוסק מן הראשונים? לצד ספר האגודה שלכל הדעות התקבל כפוסק מן הראשונים. והדבר השני, עובדת היותו של ספר המרדכי לר' מרדכי בן הלל חיבור על הרי"ף מובהק, שתכליתו היא להשלים את פסקי הרי"ף מתורת בעלי התוספות ראבי"ה ומהר"ם, כשמטרת הדברים היא לומר: חע"ד ש-500 שנה הוא מודפס בפני עצמו אחרי הרי"ף, ולא על עמוד הרי"ף כמו שהיה בחלק מכ"י, ושכך היה נכון לענ"ד להדפיסו בעתיד לתועלת הלומד. אבל בכל מקרה עיקר האשכול נסוב על ספר האגודה רק שהוא נמשך גם אחרי פסקי המרדכי].
נערך לאחרונה על ידי הוגה ב ג' דצמבר 03, 2024 5:18 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

א. חיים
הודעות: 789
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: לתולדות מחבר הספר האגודה

הודעהעל ידי א. חיים » ג' דצמבר 03, 2024 5:17 am

הוגה כתב:אלא רק לשמור לעצמי את הזכות לבאר בעיקר את 2 הנקודות האחרונות הנ"ל שטרחתי עליהם רבות לבררם, והיא סמכות ספר מרדכי ריינוס בעיני הדורות שלאחריו, כספר ליקוט מן הראשונים, או כפוסק מן הראשונים? לצד ספר האגודה שלכל הדעות התקבל כפוסק מן הראשונים
נו, היכן מצאת שהמרדכי ריינוס התקבל בריינוס כספר ליקוט ולא כפוסק גמור?! הרי החשיבו כל מה שכתוב שם כיצא מפה קדוש של רבינו המרדכי בעצמו!

הוגה כתב:והדבר השני, עובדת היותו של ספר המרדכי לר' מרדכי בן הלל חיבור על הרי"ף ממש, כשמטרת הדברים היא רק לומר: חע"ד ש-500 שנה הוא מודפס בפני עצמו אחרי הרי"ף, ולא על עמוד הרי"ף כמו שהיה בחלק מכ"י, ושכך היה נכון להדפיסו בעתיד לתועלת הלומד
כעת אני רואה את הצד שלך. המרדכי נכתב כנראה כתשלום הרי"ף. היינו שהלומדים רי"ף ילמדו לצדו את המרדכי. בערך כמו הגהות מיימוניות.

א. חיים
הודעות: 789
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: לתולדות מחבר הספר האגודה

הודעהעל ידי א. חיים » ג' דצמבר 03, 2024 1:39 pm

הוגה כתב:
א. חיים כתב:
הוגה כתב:אין לי להוסיף אלא את הפירור שבציקלוני, שאם גם מהר"ש מחבר 'קיצור מרדכי' הוא מרבני ריינוס, א"כ מצאנו אצלו בקצת מקומות שמביא פסקי הרא"ש או תשובותיו, כך הוא במסכת עירובין כאן. (וכן עוד בהגהות מרדכי אחרונות חולין רמז תשנד "שאלו לה"ר אשר ז"ל מטוליטלא").

מהר"ש שליצטאט אכן מרבני ריינוס. מה שמצאת הוא תגלית מחודשת עבורי אבל גם מוכיח את טענתי. צא וראה שמדובר כדור שלם אחרי הגזירות, ובכל ליקוטיו הוא מעתיק ציטוט אחד ויחיד מתוך כל פסקי הרא"ש!
כמו כן הוא מעתיק תשובת הרא"ש (בהגמ"ר חולין). אפשר שזוהי תשובה אשכנזית ואם כן איך בכך כל חידוש.

במה דברים אמורים, בחיבוריו הנ"ל הקדמונים אשר חיברם תחילה. לאחר מכן מהר"ש הוסיף לחבר חיבורים נוספים, ובהם הרא"ש מופיע יותר, ויתירה מזו, חיבור אחד של מהר"ש אשר מיוסד ברובו על פסקי הרא"ש

עזוב, אין סיכוי.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 240 אורחים