איש_ספר כתב:א. חיים כתב:הוגה כתב:ותבורך על שמו המלא של בעל ספר האגודה: רבי אלכסנדרי בר' יצחק הכהן. (וידידי לא הסכים לגלות מהיכן הגיע לכאן יצחק..)
האם אפשר לפרט מה מקור התמונות ומה הבטחון שמדובר בבעל האגודה?
השעיר החיי כתב:אז השאלה העולה היא כמובן האם מייסטר זיסקינד קונה הבית הוא אותו מייסטר זיסקינד מהסכסוך עם הגוטשאלקים. ואם הוא רבינו.
אם כן זה יגיד שחזר מהבריחה מהעיר, יאשר שהוא במקור מפרנקפורט, יתן לנו את שם אשתו, וימעט את הזמן שיכל להיות בארפורט.
אלון בן שמרי כתב:על שאלת הפירוש של:
"והיה בדעתי להוציא על זה כי בסיעתא דשמיא נבנו על פי"
נראה הכוונה שהגם שלא היה לו בירור מספיק לחייב כדי להוציא הוצאות המזוזה מקופת הקהל רצה להחמיר על עצמו להוציא על זה מכספו על זה, אך מכיון שראה שבקהילת וורמישא לא היה מזוזה והבין שהטעם הוא משום סכנה, מנע מזה לגמרי.
א. חיים כתב:חושבני שזה מפולפל מידי בשביל ספר אגודה שנוהג לומר דברים קצרים ומסקנות קבועות. אבל עקב דבריך נתעוררתי לפירוש מעט שונה: 'היה בדעתי להוציא' ממון (מקופת הקהל?) 'על זה', עד כדי כך חשבתי שזה מחוייב, 'כי בס"ד נבנו על פי' ולכן היתה לי אפשרות לקבוע שם מזוזות ברשות העיריה (וגם לקבוע אותם בצורה שלא יינזקו בידי חוליגנים, כמו שיהיו חבויים בתוך המשקוף).
א. חיים כתב:אלון בן שמרי כתב:על שאלת הפירוש של:
"והיה בדעתי להוציא על זה כי בסיעתא דשמיא נבנו על פי"
נראה הכוונה שהגם שלא היה לו בירור מספיק לחייב כדי להוציא הוצאות המזוזה מקופת הקהל רצה להחמיר על עצמו להוציא על זה מכספו על זה, אך מכיון שראה שבקהילת וורמישא לא היה מזוזה והבין שהטעם הוא משום סכנה, מנע מזה לגמרי.
חושבני שזה מפולפל מידי בשביל ספר אגודה שנוהג לומר דברים קצרים ומסקנות קבועות. אבל עקב דבריך נתעוררתי לפירוש מעט שונה: 'היה בדעתי להוציא' ממון (מקופת הקהל?) 'על זה', עד כדי כך חשבתי שזה מחוייב, 'כי בס"ד נבנו על פי' ולכן היתה לי אפשרות לקבוע שם מזוזות ברשות העיריה (וגם לקבוע אותם בצורה שלא יינזקו בידי חוליגנים, כמו שיהיו חבויים בתוך המשקוף).
יישר כוח גדול ורב. כל כך הרבה חיפשתי באתר שלהם ומשום מה לא מצאתי.הוגה כתב:ספר האגודה כתב יד קדמון (מאה י"ד): קטלוג נויבאואר, אוקספורד, אנגליה 671, נמצא בקישור...
לא הייתי אץ לקבוע כן. כדאי לשאול מומחה לפני שמחליטים.הוגה כתב:בנוסח כתב היד הקדמון של 'ספר האגודה' (כ"י אוקס'), נמצאים "סיומי מסכתות" בסוף כמה מסכתות, המעידים גם הם על התלאות והגזירות בזמן חיבור הספר, וכפי הנראה אלו הם דברי הגאון המחבר
ושם, בספר התרומה, אתה בטוח שהוא לשון המחבר?הוגה כתב:ומעניין הלשון האמורה במסכת בבא בתרא "אחל לתוות מסכת בבא בתרא", ובמסכת סנהדרין "בהתחילי לתוות מסכת סנהדרין". (לשון דומה מצאתי לפנינו בחיפוש במחשב רק פעם אחת בספר התרומה בהקדמה להלכות נדה: "יערב שיחי ואשמח תוך עדה, בהתחילי לתוות הלכות נדה").
א. חיים כתב:לא הייתי אץ לקבוע כן. כדאי לשאול מומחה לפני שמחליטים.הוגה כתב:בנוסח כתב היד הקדמון של 'ספר האגודה' (כ"י אוקס'), נמצאים "סיומי מסכתות" בסוף כמה מסכתות, המעידים גם הם על התלאות והגזירות בזמן חיבור הספר, וכפי הנראה אלו הם דברי הגאון המחברושם, בספר התרומה, אתה בטוח שהוא לשון המחבר?הוגה כתב:ומעניין הלשון האמורה במסכת בבא בתרא "אחל לתוות מסכת בבא בתרא", ובמסכת סנהדרין "בהתחילי לתוות מסכת סנהדרין". (לשון דומה מצאתי לפנינו בחיפוש במחשב רק פעם אחת בספר התרומה בהקדמה להלכות נדה: "יערב שיחי ואשמח תוך עדה, בהתחילי לתוות הלכות נדה").
א. חיים כתב:כנראה שערבבתי עם קהילה אחרת. היה בזכרוני שמצאו שם מעצמות הקדושים.
אם מדובר בביה"ח העתיק, מניין לך שהרוצחים קברו שם את קורבנותיהם?
באיזו קהילה בגרמניה מצאו מקורבנות גזירות ק"ט?
הוגה ומעיין כתב:ח. לדעתי השערה סבירה שהמרדכי של ריינוס התחבר בדיוק בשנים שר"א הכהן ישב כבר ב'אושטרייך' ולכן רבינו לא הכירו. המרדכי של ריינוס התחבר בוודאי לפני הגזירות כי החומר הנדיר ששולב בו כבר לא היה קיים אחרי הגזירות. והדברים ארוכים.
הוגה ומעיין כתב:ט. אין סיבה לחשוב שרבינו חזה בזיו פניו של הרא"ש. בנוגע למה שנטען על ישיבה משותפת שלהם בקולוניא, לא ידוע לי בסיס לזה, לא ידוע אפילו על אחד משניהם שישב בקולוניא באותם עשור וחצי האחרונים לשבת הרא"ש באשכנז. ומעניין לעניין, דברי פריימן על מקומות מושבי הרא"ש באשכנז תלושים מן המקורות.
הוגה ומעיין כתב:י. פלא על חכם שכמותו שרמז שהמרדכי בספרו כבר מתחשב בגדולת הרא"ש - לא דובים ולא יער. המרדכי מעתיק לשון מהר"ם ותו לא. לא ידוע שהמרדכי כפף עצמו לרא"ש.
באמונתו כתב:לא הרוצחים ימ"ש קברו הקדושים באותם פרעות כלל, אלא שרידי היהודים
הוגה ומעיין כתב:יא. פסקי הרא"ש הגיעו טיפין טיפין לאשכנז לפני הגזירות, אבל רק לאושטרייך ולא לריינוס. האגודה מביא במקומות בודדים מפסקי הרא"ש, כך דרכם של חכמי אושטרייך נוספים באותה תקופה (כאן מתאים לי לזרום עם המקובל שהגהות אשר"י - שהרא"ש מרכז לימודם - התחברו באושטרייך רק אחרי הגזירות, אף שלא ידועה לי ראייה לכך בפרט). לריינוס הגיעו פסקי הרא"ש הרבה מאוחר יותר. לא ארחיב בזה עוד.
קיצור מרדכי מסכת עירובין פרק א
{המשך רמז תעח}
<ט> [יא: רי"ף שם] צורת הפתח שאמרו צריכה שתהא בריאה. כתב מהר"מ, תמיה אני למה דילג רב אלפס מילתיה דריש לקיש (שם) דאמר בעינן היכר ציר, והא ליכא מאן דפליג עלה: (שו"ת מהר"ם מרוטנבורג ד"ב סי' רצה)
{הוספת מרדכי קטן}
ואני ראיתי בספר הר"ר אשר מטוליט"א [1] (הרא"ש פ"א סי' יד) שכתב, דיש סומכין להתיר מהא דאמרינן (שם) אמר מר מידי בצורת הפתח, אמרו ליה לא כלום [2]. פירוש, אין צריך היכר ציר. ודחה, דאין הלשון משמע כן [3]. וכתב לבסוף, שמצא בירושלמי (פ"א ה"א) פלוגתא דאמוראי אי צריך היכר ציר אם לאו: (הגהות מרדכי לרבינו רמז תקכח) [4]
[4] וזה לשון רבינו בהגהות מרדכי שם (הגהה שניה, מוגה מדפו"ר קושטא רס"ט): "א"ל ר"ל צורת פתח צריכה היכר ציר. מצאתי שכתב הרא"ש מטוליטולא, שתימה הוא על מנהג העולם שלא נהגו לעשות היכר ציר, והא ליכא מאן דפליג. ואמר שיש סומכים על הא דקאמר בגמרא, אמר מר מידי בצורת הפתח, אמרו ליה ולא כלום, ומפרש א"צ כלום, פי' היכר ציר. ודחה זה דאין הלשון משמע כן כלל. וגם מנא לן לפרש כן כדי להקל. והאריך הרבה בחיבור שלו, ולסוף כתב שמצא מזה פלוגתא דאמוראי בירושלמי אי צריך הכר ציר או לא, ואולי לזה כיון האלפסי שדילגו, כי רוצה לפסוק שאין צריך היכר ציר, וצ"ע". (ובהגהות הרמ"א כתוב להגיה: (הרא"ש) [הר"א] וא"צ).[/size]
הוגה ומעיין כתב:יב. איני יודע מי גברא רבה לקבוע שאגודה חשוב ממרדכי של ריינוס. שני הספרים הוכרה גדלותם על ידי אותו פוסק - הוא מהרי"ל ממגנצא.
הוגה כתב:אין לי להוסיף אלא את הפירור שבציקלוני, שאם גם מהר"ש מחבר 'קיצור מרדכי' הוא מרבני ריינוס, א"כ מצאנו אצלו בקצת מקומות שמביא פסקי הרא"ש או תשובותיו, כך הוא במסכת עירובין כאן. (וכן עוד בהגהות מרדכי אחרונות חולין רמז תשנד "שאלו לה"ר אשר ז"ל מטוליטלא").
נו, היכן מצאת שהמרדכי ריינוס התקבל בריינוס כספר ליקוט ולא כפוסק גמור?! הרי החשיבו כל מה שכתוב שם כיצא מפה קדוש של רבינו המרדכי בעצמו!הוגה כתב:אלא רק לשמור לעצמי את הזכות לבאר בעיקר את 2 הנקודות האחרונות הנ"ל שטרחתי עליהם רבות לבררם, והיא סמכות ספר מרדכי ריינוס בעיני הדורות שלאחריו, כספר ליקוט מן הראשונים, או כפוסק מן הראשונים? לצד ספר האגודה שלכל הדעות התקבל כפוסק מן הראשונים
כעת אני רואה את הצד שלך. המרדכי נכתב כנראה כתשלום הרי"ף. היינו שהלומדים רי"ף ילמדו לצדו את המרדכי. בערך כמו הגהות מיימוניות.הוגה כתב:והדבר השני, עובדת היותו של ספר המרדכי לר' מרדכי בן הלל חיבור על הרי"ף ממש, כשמטרת הדברים היא רק לומר: חע"ד ש-500 שנה הוא מודפס בפני עצמו אחרי הרי"ף, ולא על עמוד הרי"ף כמו שהיה בחלק מכ"י, ושכך היה נכון להדפיסו בעתיד לתועלת הלומד
הוגה כתב:א. חיים כתב:הוגה כתב:אין לי להוסיף אלא את הפירור שבציקלוני, שאם גם מהר"ש מחבר 'קיצור מרדכי' הוא מרבני ריינוס, א"כ מצאנו אצלו בקצת מקומות שמביא פסקי הרא"ש או תשובותיו, כך הוא במסכת עירובין כאן. (וכן עוד בהגהות מרדכי אחרונות חולין רמז תשנד "שאלו לה"ר אשר ז"ל מטוליטלא").
מהר"ש שליצטאט אכן מרבני ריינוס. מה שמצאת הוא תגלית מחודשת עבורי אבל גם מוכיח את טענתי. צא וראה שמדובר כדור שלם אחרי הגזירות, ובכל ליקוטיו הוא מעתיק ציטוט אחד ויחיד מתוך כל פסקי הרא"ש!
כמו כן הוא מעתיק תשובת הרא"ש (בהגמ"ר חולין). אפשר שזוהי תשובה אשכנזית ואם כן איך בכך כל חידוש.
במה דברים אמורים, בחיבוריו הנ"ל הקדמונים אשר חיברם תחילה. לאחר מכן מהר"ש הוסיף לחבר חיבורים נוספים, ובהם הרא"ש מופיע יותר, ויתירה מזו, חיבור אחד של מהר"ש אשר מיוסד ברובו על פסקי הרא"ש
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 240 אורחים