ביעתא בכותחא כתב:אם זכרוני אינו מטעני, שמעתי מהרב כתריאל שבימים עברו (טרם החל ה"מנהג" שבחורים תוקעים את התקיעות) היה בעל תוקע בישיבה שמקורו מהעיר מינסק, והיה תוקע בזמן מלחמת העולם הראשונה אצל מרן הגרי"ז ששהה במינסק, ואותו בעל תוקע היה תוקע לאחר התקיעות המקובלות את התקיעות כפי שהיו תוקעים אצל הגרי"ז, וכך התקבע המנהג לתקוע תקיעות אלו לאחר סדר התקיעות. יתכן ואני מחסיר מעט פרטים או מוסיף מדילי מפאת חוסר הזיכרון.
לא ברור לי מי הנהיג להמשיך את התקיעות הללו, כיוון שר' יידל בעצמו לא הגיע לשמוע אותן.
ואם בתקיעות עסקינן, את השברים היו תוקעים "טו-או" ולא כמקובל בישיבות "או-טו". אינני יודע אם כך נהגו בגרודנא, או שהבחורים שלרוב הגיעו ממניינים "בעלבתים" תקעו כפי שהם הורגלו. אם אני לא טועה, הרב קרמר היה אחראי על לימוד ההלכה לתוקעים, כך שיתכן והוא הנהיג כך את התקיעות משורשיו החסידיים.
עכשיו ראיתי את הציטוט הבא בלינק שהביא אום אני חומה "בראש השנה היה ר' יצחק הלפרין התוקע בשופר. גם גיסי ואחותי נ"ע היו מתפללים בישיבה, ורי יודל היה מסדר את מקומי לידם וזו היית זכות וגם חוויה. הרב יצחק הלפרין היה "בעל תקיעה" בצעירותו אצל רבנו חיים מבריסק (נדמה לי בתקופת וואלוז'ין שלו), והתקיעות של ר' יצחק היו לכל הדקדוקים של בריסק. הוא היה אישיות מיוחדת, למדן ואיש מעשה וצדיק גדול (אפילו שהיה מגולח). ליטאי."
כנראה שבעל התוקע המדובר היה אכן ר' יצחק הלפרין מנהל הישיבה. לפי המצוטט כאן הוא היה תוקע אצל ר' חיים, ויתכן ואכן תקע אצל הגר"ח בזמן שהותו במינסק ולא אצל הגרי"ז.[/quote]
כוונתי הייתה שכל התקיעות גם דמיושב וגם דמעומד גם ה
שברים היו פשוטים וקשה לומר שכך היו התקיעות עם כל דקדוקי בריסק...[/quote]
התקיעות שתקעו לאחר התפילה בא' מחדרי השיעורים היו עם שברים של "טו-או-טו". אינני בקיא בתקיעות של בריסק, אך על פי דברי הרב כתריאל כך היה תוקע הבעל תוקע של בריסק.
רק אציין, שכשאתה מדבר על שברים "פשוטים" אתה מתכוון למנהג הפשוט (בעיקר בנוסח ספרד) ולא לשברים פשוטים כשי' רש"י.[/quote]
כנראה השתנו הזמנים .
בזמנו הייתי אחד מהבעלי תקיעה בישיבה . לא הכינו אותנו כלום. רק ר' יידל אמר לנו ללמוד את המטה אפרים עם אלף למגן. ונתן לנו הדרכה כללית (לא זכור לי איך היו השברים). היינו צריכים לתקוע בפני הרמי"ם (בארוחת צהריים שלהם), ר' יידל לא היה שם. הם החליטו מי התוקעים וסדר החשיבות (היו 2-3 תוקעים). היום במבט לאחור זה נראה הזוי . היו הרבה בעלי בתים ובוגרים שהתפללו בישיבה , למה צריך לבחור בחורים? וככה בלי הכנה רצינית? אולי היה בזה מטרה להטיל אחריות עלינו.