יהושפט כתב:בן ירושלים כתב:חמי ז"ל למד בישיבת חב"ד בתל אביב. הר"מ היה רבי דוד פוברסקי זצ"ל (כן... אח"כ בפוניבז'). תמיד ציין שהיו שם אריות דוגמת ר' שלמה ברמן, ולהבחל"ח רבי בערל פוברסקי, אך ר' יואל כהן עלה על כולם.
אביו ר' פולע (רפאל) היה שם דבר ומשפיע חסידות בישיבה.
תמיד תמהתי איך אנשים ירושלמים או ליטאים הגיעו לישיבת חב"ד בלי שהיה להם כל רקע חבד"י, ולא קיבלתי תשובה משביעת רצון.
ידוע שהגר"ד לימד שם, בנו למד שם בגללו, אולי גם ר"ש ברמן. כפי ששמעתי מפי רד"ץ הילמן, ר' דוד העריך מאד את כשרונותיו של ר' יואל, ולפי דרכו היה מצטער מאד על שלא השקיע אותם בנגלה, באומרו שיכל להיות ראש ישיבה גדול. אגב, הרד"ץ סיפר עוד שר' דוד העריך מאד את רח"ש ברוק שהיה בזמנו משפיע בישיבה.
כמדומני שבשיחה שהתפרסמה מהמפגש שבין ר' יואל לר' בערל הם דיברו על תקופת ר' דוד בישיבת חב"ד, ועל הליטאים שלמדו שם. אולי מי מהקוראים כאן יודע היכן ניתן למצוא את השיחה, ויעלה אותה.
דרומי כתב:מעניינת מאוד היא הצורה שבה 'הפגישה' ההשגחה העליונה את ר' יואל עם הרבי.
ר' יואל היה בחור צעיר בתל אביב שרצה להסתופף בצילו של הרבי הריי"צ לזמן מה. הוא ביקש את רשותו של הרבי הריי"צ וקיבל.
הוא הפליג באניה מהארץ יום למחרת הסתלקותו של הרבי הריי"צ (כאשר יצא עדיין לא נודע לו על כך), ורק באמצע הדרך זה נודע לו.
כשהגיע לניו יורק הרגיש שבעצם בא בטעות ושאל את הרבי, שהוכר אז כחדב"נ הרמ"ש, מה לעשות. השיב לו הרבי שאם חותנו הריי"צ הסכים לנסיעה והוא ידע את העתיד לקרות - סימן שאכן הוא צריך להישאר כאן.
דאמר רב יהודה אמר רב מאי דכתיב הודיעני ה' קצי ומדת ימי מה היא אדעה מה חדל אני אמר דוד לפני הקדוש ברוך הוא רבונו של עולם הודיעני ה' קצי אמר לו גזרה היא מלפני שאין מודיעין קצו של בשר ודם ומדת ימי מה היא גזרה היא מלפני שאין מודיעין מדת ימיו של אדם
ונתנו ידידים כתב:ומה עם הידע שלו האם היה ידען בנגלה?
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:כנראה יש כאן איזה אי דיוק, שהרי בגמרא (שבת ל.) מבואר שלא ידע שימות
הפצת המעיינות כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:כנראה יש כאן איזה אי דיוק, שהרי בגמרא (שבת ל.) מבואר שלא ידע שימות
אין הוא הראשון שידע
ויש אומרים דצדיקים יודעים
דרומי כתב:מכיון שביקשו גם ענינים ב'נגלה', רשום אצלי שבקובץ 'הערות וביאורים - אהלי תורה' גליון תשח או תשט (או שניהם) יש מאמר הלכתי ממנו, אך איני מצליח למצוא קבצים אלו
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:כנראה יש כאן איזה אי דיוק, שהרי בגמרא (שבת ל.) מבואר שלא ידע שימותדאמר רב יהודה אמר רב מאי דכתיב הודיעני ה' קצי ומדת ימי מה היא אדעה מה חדל אני אמר דוד לפני הקדוש ברוך הוא רבונו של עולם הודיעני ה' קצי אמר לו גזרה היא מלפני שאין מודיעין קצו של בשר ודם ומדת ימי מה היא גזרה היא מלפני שאין מודיעין מדת ימיו של אדם
דרומי כתב:מכיון שביקשו גם ענינים ב'נגלה', רשום אצלי שבקובץ 'הערות וביאורים - אהלי תורה' גליון תשח או תשט (או שניהם) יש מאמר הלכתי ממנו, אך איני מצליח למצוא קבצים אלו
עזריאל ברגר כתב:האם הי"א האלו סבורים שדוד המלך ..... ח"ו?! ישתקע הדבר ולא ייאמר!
אליהו_אלאי כתב:אוסיף קצת לדבריי דלעיל בשבח הנפטר הגדול.
בנוסף למעלותיו העיקריות (שכתבתי אודתם בהודעה הקודמת), הי' גם בעל שמועה נפלאה בשמועות החסדיות החבדיות. הוא גם ידע להגדיר כל חסיד שהכיר וגם כאלו שלא הכיר ולתאר דמותם שיהיו חיים לנגד עיני המקבלים. וכמובן דברים אלו תרמו הרבה לעיצוב עולמם החסידי של תלמידיו. חלק משמועות ותיאורים אלו רשומים בספר "בדרכי החסידים" שרשמו ע"פ ההתוועדויות שלו.
בנוסף לכך, גם הי' בעל מנגן נפלא (הוא אגב הי' הבעל מנגן הרשמי בהתוועדויות של אדמו"ר זי"ע, כאשר הרבי רצה שיתחילו ניגון מסויים הי' פונה לר' יואל), 'מבין' ודייקן גדול בניגוני חב"ד.
בקשר למה שכתבתי לעיל אודות דרכו המקורית בהבנת מושגי חסידות ע"ד ההגיון, יש להוסיף: בזכרונותיו של הגאון ר' שמערל ששונקין ז"ל יש ביטוי, שאילולא שיעורי המשפיע המפורסם ר' גרונם ז"ל, הי' ספר התניא כספר החתום. אני חושב שניתן להוסיף, שבדורינו שרוב הלומדים התרגלו לסגנון מסויים של לימוד מיוסד יותר על אדני ההגיון, גם עם ביאורי ר' גרונם הי' ספר התניא נשאר כעין ספר חתום, ורק הודות לר' יואל התניא (ותורת חב"ד בכלל) מובנת לא פחות מכפי שמבינים סוגיא בגמ' (ראוי להבהיר, שעצם פיתוח מחשבת החבדי"ת לצורה מוגדרת והגיונית כמובן אינו חידוש של ר' יואל. מאמרי אדמו"ר הרש"ב ובנו אדמו"ר הריי"צ מלאים עם הגדרות הגיונות המגדירים תורת האדמורי"ם הקודמים, והרבי האחרון זי"ע לקח את זה עוד הרבה צעדים קדימה. אבל בכל זאת מסופקני עד כמה הי' הדבר ניגש ל'מקבלים' אילולא צורת ההגשה החדשנית והמקורית של ר' יואל).
הבנתו המעמיקה והברורה היתה ממש תופעת פלא, ולכן גם הרבה מהידענים והמעמיקים בתורת חב"ד בדורינו התבטלו בתכלית לר' יואל. סיפר לי עד ראי', שפעם התווכחו ר' אלימלך צויבל ור' ישראל פרידמן בפשט בתניא (בימות הקיץ בהרי הקטסקל ב'ירחי כלה' המסותרי, כאשר מיטב הת"ח של חב"ד נפגשו יחד), וניגשו לר' יואל לשאול את דעתו. לאחרי זה התווכחו השניים בהבנת תשובת ר' יואל, במי הוא תמך... מדובר בב' גאונים עצומים בקיאים בש"ס ופוסקים (מי שהכירם יידע שלא מדובר בהגזמה), מתמידים גדולים אשר גם השקיעו המון בתורת חב"ד בפרט (בפרט ר' אלימלך, שהי' בקי בכל ספרי חב"ד ממש, והי' מעמיק גדול בזה), ובכל זאת שניהם מתווכים בכוונת תשובת ר' יואל...
דרומי כתב:ודרך אגב במה שדנו לעיל בענין ידיעה מראש של תאריך ההסתלקות וכיו"ב אצל צדיקים - יש להעיר שאצל הריי"צ ראו דבר פלא, שכשנה לפני הסתלקותו החל לחתום את שמו בדרך אחרת מזו שהורגל בה עד כה, באופן שמדגיש במיוחד את האות יו"ד שבשמו. בשעתו החסידים התפלאו על כך ושאלו את חתנו הרבי והשיב להם שלא שמע טעם על כך. למפרע הבינו שבכך רמז לתאריך יו"ד שבט תש"י.
ברוז כתב:אליהו_אלאי כתב:אוסיף קצת לדבריי דלעיל בשבח הנפטר הגדול.
ציטוט מדויק מדברים אלו היום בהמודיע, בשם אחד מתלמידיו של ר' יואל הרה"ג שליט"א.
כבר הי' לעולמים...אליהו_אלאי כתב:מוזר קצת שיעשו כן מבלי לבקש רשות.
אליהו_אלאי כתב:ברוז כתב:אליהו_אלאי כתב:אוסיף קצת לדבריי דלעיל בשבח הנפטר הגדול.
ציטוט מדויק מדברים אלו היום בהמודיע, בשם אחד מתלמידיו של ר' יואל הרה"ג שליט"א.
מוזר קצת שיעשו כן מבלי לבקש רשות.
אוסיף שנודע לי שגם ההודעה הראשנה שלי צוטט בבלוג אחד שאין רוח חכמים נוחה הימנו (ועוד עם כותרת לא ראוי' ולא נכונה כלל), ובאופן שכאילו אני שלחתי את הדברים לבלוג, מה שכמובן לא הי'.
דרומי כתב:רישום של התלמידים בישיבה בתל אביב, כולל ר"ש ברמן הנ"ל (וכולל סבי ז"ל)
ואגב, יצחק גאנזבורג הנזכר ברשימה נעשה לימים לגיסו של ר' יואל - נשא את אחותו
אליסף כתב:מה היתה עמדתו בפרשיית משיחיות השקר?
דרומי כתב:איני יודע בדיוק למה אתה מתכוון, אולם אם כוונתך לזה שר' יואל היה הולך עם כובע פשוט וחליפה קצרה, הנה כן בדיוק היה נראה מורו ורבו לחסידות ה'משכיל' הנפלא הרה"ח ר' משה גורארי' ע"ה וגם אביו ר' רפאל נחמן ע"ה, שניהם הורגלו כך ברוסיא ואין לזה קשר עם הרבי.
סגי נהור כתב:במחילה, שטויות והבלים ממש. ר' יואל היה בז לחלוטין להתנהגויות של חיקוי וכדומה, ואין צורך לומר שלא היה שייך לכך בכהוא זה.
דרומי כתב:איני יודע בדיוק למה אתה מתכוון, אולם אם כוונתך לזה שר' יואל היה הולך עם כובע פשוט וחליפה קצרה, הנה כן בדיוק היה נראה מורו ורבו לחסידות ה'משכיל' הנפלא הרה"ח ר' משה גורארי' ע"ה וגם אביו ר' רפאל נחמן ע"ה, שניהם הורגלו כך ברוסיא ואין לזה קשר עם הרבי.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 539 אורחים