מכון חכמי ליטא כתב:לפידות
??
מכון חכמי ליטא כתב:לפידות
מתפעל כתב:תולדות
איפה ראית שם משהו לגבי אחיו של הגאון?
מצינו גם את שם המשפחה 'לפידות' בליטאפרנקל תאומים כתב:מכון חכמי ליטא כתב:לפידות
??
איש_ספר כתב:ראיתי בשב"ק באיזה בית כנסת ספר זכרון על הגה"צ ר' גרשון ליבמן ממשיך דרכה של נובוהורדוק במדינת צרפת
מצאתי שם בין היתר מאמר מעניין שהיה חידוש בשבילי. נאספו שם קטעים רבים של חידו"ת מאת הסבא זצ"ל, מתוך ספרו של גיסו הצדיק ר' זעליג תרשיש עין תרשיש על שלושת חלקיו. מתברר שהוא מזכיר אותו בספריו לא מעט ומכנהו. גיסי מהרי"ז שליט"א.
בזכרונות על הנוברדוקר,שפירסם אחד מתלמידיו ש"החמיץ",מספר שבפגישה נוספת עם רבו, בטיול ברחובה של עיר,שאלו ר"י כיצד נתגלגלו הדברים,והשיבו שהפריעו לו דברי חז"ל על המוצא כלאיים בבגדו ש"פושטו ואפילו בשוק" והניח שהדבר אינו בר ביצוע מחמת הבושה,הוא מוסיף לספר,שבקושי עצר בעד רבו שהחל להדגים בפניו את את אפשרות הדברים
מתפעל כתב:תולדות, הנה כאן, בטקסט שהבאתף
was descended from the Vilna Gaon's brother Joshua
בתרגום:" היה צאצא מאחיו של הגאון מוילנא, יהושע.
האם היה לגאון אח בשם יהושע?
פולסברג כתב:בזכרונות על הנוברדוקר,שפירסם אחד מתלמידיו ש"החמיץ",מספר שבפגישה נוספת עם רבו, בטיול ברחובה של עיר,שאלו ר"י כיצד נתגלגלו הדברים,והשיבו שהפריעו לו דברי חז"ל על המוצא כלאיים בבגדו ש"פושטו ואפילו בשוק" והניח שהדבר אינו בר ביצוע מחמת הבושה,הוא מוסיף לספר,שבקושי עצר בעד רבו שהחל להדגים בפניו את את אפשרות הדברים
מישהו יודע במי ומה המדובר?
פולסברג כתב:עד כדי כך? איפה זה כתוב? [הוי אומר: חסידו של הבעה''ת חילל יו''ט בשביל תקי''ש, והיפוכו פה...]
יוסף חיים אוהב ציון כתב:איזה ס' זה? לא נראה אמין.
פרנצויז כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:איזה ס' זה? לא נראה אמין.
כנראה הכוונה שתקע בשופר לעצמו ולא הלך לבית הכנסת.
אבל לא שח"ו לא יצא ידי תקיעת שופר.
יבנה כתב:פולסברג כתב:בזכרונות על הנוברדוקר,שפירסם אחד מתלמידיו ש"החמיץ",מספר שבפגישה נוספת עם רבו, בטיול ברחובה של עיר,שאלו ר"י כיצד נתגלגלו הדברים,והשיבו שהפריעו לו דברי חז"ל על המוצא כלאיים בבגדו ש"פושטו ואפילו בשוק" והניח שהדבר אינו בר ביצוע מחמת הבושה,הוא מוסיף לספר,שבקושי עצר בעד רבו שהחל להדגים בפניו את את אפשרות הדברים
מישהו יודע במי ומה המדובר?
כאן https://www.shabes.net/shabat-files/alo ... hanoam.pdf עמ' ע"ו [78], הסיפור הוא על הסבא מנובהרדוק ו"אחד מן הגדולים" ובקצת שינוים.
"מספרים שאחד מן הגדולים שאל את הסבא זצ"ל מה העניין שאתם כ"כ עובדים על"פרטים"?
"פרטים" זה נקרא לבזות את עצמו בכוונה כדי להכניע את תאוות הכבוד, ולהתרגל שלא
להתפעל ממה שיאמרו הבריות, שיהיה אכפת לאדם רק מה רצון הבוי"ת. המון
פעמים מסופר על אנשים וקבוצות בנובהרדוק שביזו א"ע, והמטרה הייתה לכפרת עוונות ברוב
המקרים, אבל ההשקפה בזה למען "תיקון המידות" זה יותר נעלה.
אמר לו הסבא אשאל אותך שאלה, אבל תענה לי בכנות. אמר לו הסבא כתוב במסכת
ברכות (יט:) "המוצא כלאיים בבגדו פושטן אפי' בשוק. מ"ט? אין חכמה ואין תבונה
ואין עצה נגד ד'". תגידו לי, שאל הסבא את הגדול הזה, אם היו אומרים לכם באמצע הרחוב
שבמכנסיים שלכם יש שעטנז באופן וודאי - הייתם מוכנים להוריד אותם באמצע הרחוב?
אמר לו, האמת שאני לא יודע בוודאות, זה קשה... ואז הוא אמר לסבא: ואתם מוכנים לכך?
אמר לו אפילו עכשיו אני מוכן והתחיל כמעט להתפשט. מיד אמר לו, ר' יוזל, זה בסדר אני
מאמין לכם..."
מקדש מלך כתב:בספר גשר צר של זריצקי אודותיו מתאר בציוריות רבה איך ששמש בית הדין של קובנה הביא לו פיתקא (דרך החורים המפורסמים) מרי"א רב העיר ששואל כיצד התיר לעצמו לא לצאת לתקיעת דשופר, ומצטט גם את הפיתקא המחוכמת ששלח בתשובה. על כל פנים מבאר שם בתוך דבריו שודאי תקע בשופר, רק לא במניין.
אגב בנוגע לספר, כל פעם שאני קורא את הספר אני תמה מה הגבול בין המציאות לדמיון. נראה שהרוב מבוסס על המציאות, אבל המעטה הספרותי מאוד מבלבל.
הכותב כבר לא איתנו, וגם לא האנשים מהם ינק את מקורותיו, כך שיתכן מאוד שלעולם לא נדע.
גביר כתב:גביר כתב:על התאמתה של דרך נוברדהוק לזמנה ולמקומה והסיבות לכך שאינה קיימת היום יעויין גם בספרו של הרב איתם הנקין הי"ד 'תערוך לפני שולחן'.
גישה זו קיימת גם מהצד השני, מנקודת ראותן של התנועות החלוציות והמהפכניות דאז, יעוין - נהיה כולנו חלוצים : תנועת העבודה והעלייה מפולין, 1936-1923 / רונה יונה, מאגנס תשפ"א עמ' 146-138 [ ובאמת שהופתעתי למצוא בספר מסוג זה תת פרק שלם בשם 'קיבוצי הכשרה וקיבוצי לומדים' המוקדש למקבילות בין החלוץ לישיבות להבדיל, ביחוד לישיבות נוברדהוק ; איני יודע מיהי ומהי אותה רונה יונה].
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 449 אורחים