שיף כתב:זאגער ישן כתב:מאיר סובל כתב:כל ספריית הדברי מלכיאל נמכרה עוד בחו"ל ע"י בנו יונה [בשנת תרפ"ג בערך] לרב טיקוצינסקי שמילא את מקומו של הדברי מלכיאל ברבנות העיר לומז'ה. הרב טיקוצינסקי עלה לארץ, וניניו הם [כנראה] שמכרו את הספרים לפרויליך.
כאן מבואר שהספרייה עברה לחתנו ומ"מ של הרב טיקוצינסקי - הרב"י לוין.
אי"כ שום סתירה זה עבר לחתנו הנ"ל ומשפ' אחריו מכרו את הספרים.
ולעצם הרבנות של הרב טיקוצינסקי הוא לא כלל רב בלומזה אלא בפיונטניצא הסמוכה ללומזא ואתי הכל שפיר.
איש_ספר כתב:תולדות כתב:בתחילת המאמר על ר' מתתיהו, כתוב בהערה, ששם אשתו בחברא קדישא, רחל בת שמואל.
ובסוף המאמר, כתוב שאשתו לאה בת שמואל.
ולגבי ר' מאיר ליברמן אבי השמועה על קרבת המשפחה, בין ר' מלכיאל טננבוים, לבין ר' צדוק ור' משה יצחק אביגדור [שקרבתם זה לזה ידועה ממקורות אחרים].
לכאורה זה אינו ר' מאיר יונה ליברמן. מכתבו של ר' מאיר ליברמן, נדפס בקובץ אורייתא טו, עמ' שמג, ומן הסתם הרב שטרן לקחו משם.
היום פגשתי יהודי מעניין בשם ר' דורון רבינוביץ, הלה נכד של ר' דוד דולינקו (דאלינקא) שהיה בן הגאון ר' מאיר חיים דאלינקא אב"ד מאטלע (יש עליו ערך באהלי שם)
ר' דוד דאלינקא התגורר בת"א והיה חתנו של ר' נחום ב"ר יצחק חיים טננבוים אחי הגאון בעל דברי מלכיאל. יש באמתחתו מסורות משפחתיות על דודם הדברי מלכיאל וכן דברים שקיבל מר' מאיר ליברמן שאכן הוא רמ"י ליברמן אחי רש"ל. הלה סיפר לו ששלח המכתב לאורייתא למען יעמדו הדברים לעולם.
מי שיש בידו להוסיף פרטים על ר' מאיר חיים דולינקו - דאלינקא הנזכר, יבורך.
בין העובדות שסיפר אכתוב דבר אחד והוא מדאיב לב ומעציב נפש. אירע והדברי מלכיאל היה אמור לישא מדברותיו באחד מן המועדים הקבועים (אולי שבת תשובה), עלה ר' מלכיאל אל הדוכן, הרים קולו בבכי ואמר, כיצד מישרים אקח להטיף מוסר לעם קודש בשעה שבני ביתי כולם סגו וכו'. נשק לפרוכת וירד מארון הקודש ועיני כולם רואות ודומעות.
חסר כאן באשכול על קדושתו הנשגבה גדלותו בחכמת הח"ן, עד שהעידו שפניו היו מפיקים נוגה מרזי דאורייתא.
בין העובדות שסיפר אכתוב דבר אחד והוא מדאיב לב ומעציב נפש. אירע והדברי מלכיאל היה אמור לישא מדברותיו באחד מן המועדים הקבועים (אולי שבת תשובה), עלה ר' מלכיאל אל הדוכן, הרים קולו בבכי ואמר, כיצד מישרים אקח להטיף מוסר לעם קודש בשעה שבני ביתי כולם סגו וכו'. נשק לפרוכת וירד מארון הקודש ועיני כולם רואות ודומעות.
בור הגולה כתב:גדול ומהולל שמו של הגאון רבי מלכיאל צבי הלוי טננבוים הרב מלומזא, בעל "דברי מלכיאל".
גאון עולם מגדולי המשיבים בדורו, תל תלפיות שכולם אליו פונים, ויחד עם זה עסקן נמרץ לטובת אחיו.
ידוע שנפטר ברכבת בדרכו חזרה מאיזה אסיפת רבנים, בשנת תר"ע.
איש_ספר כתב:לחובבי הגניאולגיה דכאן אוסיף איזה פרטים:
במאמר נמנו כל יוצאי חלציו, ילדי אשתו, בת ר' שמואל מייזל (אחי הגאון ר' אליהו חיים מייזל).
[חתן נוסף של ר' שמואל מייזל היה ר' יעקב משה דירקטור הצדיק ממוש, זקנו של הגאון ר' יחזקאל אברמסקי (דרך זוגתו), ויתר הפרטים שזורים במאמר].
בהערה נזכר כי היו לר' מתתיהו בת נוספת מזיוו"ר. בנתיים הוברר לכותב המאמר, כי ר' מתתיהו היה נשוי גם בזיווגו הראשון לבת ר' שמואל מייזל, (ובמותה נשא את אחותה ממנה צאצאיה הנזכרים שם) והיו לו ממנה לא בת אחת אלא שתי בנות ובן אחד.
אכן עדין נותרה תעלומה מעניינת:
לאחר פרסום המאמר חפץ פלוני לעשות 'זיהרא' על קברו של הגאון הצדיק ר' מתתיהו במרומי הר הזיתים. מפי בני המשפחה החיים עמנו, בינהם נכדי הגאון זצ"ל, אנשים באים בימים, שמע שמעולם לא פקדו את ציון זקנם ואף אין להם ידיעה על מיקומו המדויק, כיון שכך סבר שאם יגלה את קברו, ימצא מצבה נושנה בת כמעט מאה שנה.
אך כשנמצאה חלקת קבורתו לא היה גבול לפליאת בני המשפחה:
המצבה הוחלפה בעשרות שנים האחרונות, נכתב עליה נוסח מינמלי שאינו הנוסח המקורי של המצבה, ונוסף עליה כתובת המספרת כי המתעסק בהקמתה המחודשת היה נכדו ר' יחיאל ב"ר יוסף יצחק הלפרין. אלא ששאר הנכדים הם ובניהם, לא שמעו בלתי היום ההוא על נכד בשם זה, נכד שהסתובב כאן באר"י, החליף את מצבת זקנו, והם לא יודעים עליו דבר וחצי דבר !
והתעלומה בעיניהם, בעינה עומדת.
זאגער ישן כתב:ליתר דיוק, הרב טיקוצינסקי לא מילא את מקומו של הדברי מלכיאל, אלא ר' יהודה ליב גורדון מח"ס דגל יהודה ועוד (לא מצאתי את ספריו באוצר). בשנת תרפ"ה, נסע הרב גורדון לארה"ב כדי לגייס תרומות עבור ישיבת לומזה, ונשאר לכהן ברבנות שם, בשיקגו. אז קיבל הרב טיקוצינסקי את הרבנות בלמזה.מאיר סובל כתב:כל ספריית הדברי מלכיאל נמכרה עוד בחו"ל ע"י בנו יונה [בשנת תרפ"ג בערך] לרב טיקוצינסקי שמילא את מקומו של הדברי מלכיאל ברבנות העיר לומז'ה. הרב טיקוצינסקי עלה לארץ, וניניו הם [כנראה] שמכרו את הספרים לפרויליך.
עם הרב גורדון נסע אחר החבורים שהצטיין בכושר נאום, ה"ה ר' חיים אלעזר סמסון. גם הוא נשאר בארה"ב - בבלטימור, שם הרביץ תורה לעדרים שנים רבות. (וכבר נזכר במק"א).
ישבב הסופר כתב:מכתב הרמ"י ליברמן בו הוא מפרט את הייחוס
forums/viewtopic.php?p=200246#p200246
...אבל לדידן כבר כתבתי דבההיא דדף כ"ח קיי"ל כאביי דהו"א כעין תדורו איש ואשתו. ולזה קיי"ל דמצטער חייב בלילה ראשונה. ויש להעיר בענין זה מהא דכתיב בנחמי' ח' שעשו סוכות בחצרות בית אלהים. והיינו בהר הבית. ושם אסור איש ואשתו וכמ"ש התו' ביומא ו' דבעל קרי אסור שם. וא"כ לא הוי כעין תדורו. וצ"ל שעשו במחילות שלא נתקדשו וכמ"ש התוספות שם ויש להאריך בזה ובענין כל אי הוי מקצת וההכרח לקצר:
זאגער ישן כתב:ליתר דיוק, הרב טיקוצינסקי לא מילא את מקומו של הדברי מלכיאל, אלא ר' יהודה ליב גורדון מח"ס דגל יהודה ועוד (לא מצאתי את ספריו באוצר). בשנת תרפ"ה, נסע הרב גורדון לארה"ב כדי לגייס תרומות עבור ישיבת לומזה, ונשאר לכהן ברבנות שם, בשיקגו. אז קיבל הרב טיקוצינסקי את הרבנות בלומזה.מאיר סובל כתב:כל ספריית הדברי מלכיאל נמכרה עוד בחו"ל ע"י בנו יונה [בשנת תרפ"ג בערך] לרב טיקוצינסקי שמילא את מקומו של הדברי מלכיאל ברבנות העיר לומז'ה. הרב טיקוצינסקי עלה לארץ, וניניו הם [כנראה] שמכרו את הספרים לפרויליך.
עם הרב גורדון נסע אחר החבורים שהצטיין בכושר נאום, ה"ה ר' חיים אלעזר סמסון. גם הוא נשאר בארה"ב - בבלטימור, שם הרביץ תורה לעדרים שנים רבות. (וכבר נזכר במק"א).
המכלול כתב:בשנת 1910 נסע לוועידת רבנים שנערכה בסנט פטרבורג, בשובו נפטר בדרך בעיירה רציצה ביום ה' בניסן ה'תר"ע. לאחר מאמץ רב והשתדלויות הובא ארונו לקבורה בעירו לומז'ה.
אחריו כיהן ברבנות העיר הרב חיים הלר (העליר).
פרנקל תאומים כתב:זאגער ישן כתב:ליתר דיוק, הרב טיקוצינסקי לא מילא את מקומו של הדברי מלכיאל, אלא ר' יהודה ליב גורדון מח"ס דגל יהודה ועוד (לא מצאתי את ספריו באוצר). בשנת תרפ"ה, נסע הרב גורדון לארה"ב כדי לגייס תרומות עבור ישיבת לומזה, ונשאר לכהן ברבנות שם, בשיקגו. אז קיבל הרב טיקוצינסקי את הרבנות בלומזה.מאיר סובל כתב:כל ספריית הדברי מלכיאל נמכרה עוד בחו"ל ע"י בנו יונה [בשנת תרפ"ג בערך] לרב טיקוצינסקי שמילא את מקומו של הדברי מלכיאל ברבנות העיר לומז'ה. הרב טיקוצינסקי עלה לארץ, וניניו הם [כנראה] שמכרו את הספרים לפרויליך.
איש_ספר כתב:לר' מלכיאל היה בן בארץ ושמו יונה טמיר. וכאן תמונת מצבתו:
חולין כתב:לפני שנים שמעתי מג"א זצ"ל, ואקווה שאני מדייק שמאן דהוא הקניט להרב דברי מלכיאל במאמר העממי שהתפוחים אינם נופלים רחוק מן העץ, ויען לו שכל זה בימים רגילים, אך כשיש סערה ...
זה קרה בשבת שובה, אותה שבת נוראה שחל בין ראש השנה ליום הכיפורים. כל קהילת לומז'ה הצטופפו בבית הכנסת, כמהים ליהנות מהדרשה של רבם, לשמוע את המוסר שלו, להשתתף בברכות שהוא יעניק. הקהל היה כה רב, עד שרבים נאלצו לעמוד מחוץ לבית המדרש הגדול, לתפוס את מקומם ליד החלונות הפתוחים. עטוף רצינות עבר הרב בין ההמון ועשה את דרכו אל מקומו ליד ארון הקודש.
"יהודים אהובים", אמר. "החובה שלי אליכם היום היא לומר דברי מוסר, דברי תוכחה, ללמד ולהדריך אתכם. אבל אם איני יכול להדריך את ילדי שלי, איך אוכל להדריך אחרים? איך אוכל למלא את חובותיי כרב? לכן אני מתפטר מתפקידי, והשם יברך אתכם בגמר חתימה טובה. שנה טובה".
לאט לאט ירד והתיישב, לא במקומו בצד ימין של הארון, אלא תפס מקום על ספסל צפוף. רגע של דממה המומה החליף בין רגע למהומה מוחלטת. מן הגלרייה נשמע קול בכי, שכן אם הגברים ראו ברבם תלמיד חכם ופוסק, הנשים הכירו אותו בתור הצדיק, זה שתפילותיו יכולות להתערב עבורם ומשפחותיהם.
אמי נהגה לספר לי את הסיפור הזה על התפטרותו של רה מלכיאל, ועל הסערה שעוררה בעיר. נערה צעירה בעצמה באותה תקופה, היא שמעה את הסיפור שסופר פעמים אינסופיות, בפרטי פרטים, על ידי אמה. היא תספר על ההמון שנוצר מאליו והלך בעקבות הרב לביתו כדי להפציר, להתחנן שישקול מחדש.
משלחות של בעלי בתים נכנסו ויצאו מחדר הבית דין של הרב. סבא שלי, ר' חיים וועלוועל צעניאק, סגר את הרמב"ם שהוא למד, קם ממיטת חוליו, והצטרף לקבוצה כזו. אף על פי שזה היה בניגוד להוראות הרופא, כי הוא היה חולה מאוד; ולמרות שבדרך כלל היא הקפידה מאוד על בריאותו, אשתו, סבתא שלי, שמרה על שתיקה. גם היא חשה את דחיפות שליחותו, והיה מוכן להקריב כל הקרבה הדרושה כדי לשמור על רבי מלכיאל כרבה של לומז'ה.
הקהילה לא ראתה סיבה להאשם את רבם על ילדיו הסוררים. ידוע היה שאשתו של הרב מלכיאל הושפעה מאמונותיהם המקלקלת של המשכילים, וילדיה הלכו בדרכה.
לא, לומזה הייתה קהילה שרצתה את הרב שלה בחזרה. אבל האם ישיגו את מטרתם?
לאחר תחנונים רבים, התפשטה השמועה בקהל שהקיף את ביתו של הרב: "הוא נשאר!"
שמחה כזו! הרווחה כזו! רבי מלכיאל הסכים להישאר בתפקיד הרב.
איש_ספר כתב:בין העובדות שסיפר אכתוב דבר אחד והוא מדאיב לב ומעציב נפש. אירע והדברי מלכיאל היה אמור לישא מדברותיו באחד מן המועדים הקבועים (אולי שבת תשובה), עלה ר' מלכיאל אל הדוכן, הרים קולו בבכי ואמר, כיצד מישרים אקח להטיף מוסר לעם קודש בשעה שבני ביתי כולם סגו וכו'. נשק לפרוכת וירד מארון הקודש ועיני כולם רואות ודומעות.
חסר כאן באשכול על קדושתו הנשגבה גדלותו בחכמת הח"ן, עד שהעידו שפניו היו מפיקים נוגה מרזי דאורייתא.
מעניין הדבר שר' מלכיאל, ה'ליטוואק', הקדיש שעות רבות ללימוד הח"ן, ואף היה מצטט הזוהר בפסקי הלכה. הוא סבר שאפשר לפסוק מן הזוהר חוץ מבאלו המקומות שהדברים נסתרים בדברי הגמ'.
לעיסוקו בקבלה היה פעם תוצאה לא צפויה. במשך שנים רבות משכילי העיר ניסו, ללא הועיל, לקבל אישורים הנצרכים לפתוח בי"ס משלהם. המפקח מיאן לאשר בלי הסכמת רב העיר. כמובן, ההשכלה היתה לזרא בעיני הרב, והאישורים לא ניתנו.
אחרי כמה שנים, פתאום קבלו המשכילים את האישור הנכסף מהמפקח. כולם היו בטוחים ששחדו את המפקח, אך לא עבר הרבה זמן והאמת נודעה. אחד המשכילים הפקחים הראה למפקח דוגמא מכתבי הרב בקבלה, מתורגם לרוסית. למי שאינו רגיל בח"ן, אפילו בלשה"ק ובארמית הדברים יכולים להיות בלתי מובנים, אך בתרגום לרוסית היה זה ממש ללא פשר. מפקח בתי הספר קבע שאחד שכתב כזה 'טשאפוקה' (שטויות) לא עליו להיות הקובע לאישורי בתי הספר!
טעות ביד מר.
יונה החתים את כל ספריית אביו האדירה בחותמת זו, ברשותי עשרות ספרים חתומים בחותמת זו והם מספריית הדברי מלכיאל. דור רביעי לגרי"ט רוכש הספריה הנני. הספריה חולקה בין 20 נינים (מלבד נכדים שלקחו חלקם קודם)
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 436 אורחים