הודעהעל ידי ברזילי » א' אוקטובר 11, 2015 5:26 pm
כפי שכתבת, אין כאן המקום לדיון בזה, אבל מאחר שהאשמת אותי בהשמצה וסילוף, אצטט את דברי הרב שוואב כלשונם (הדברים נאמרו במקור ביחס להיסטוריה של האורתודוקסיה בגרמניה, אבל העקרון העולה מהם רחב יותר, כמבואר במקור), וישפוט הקורא:
---
Rather, we should tell our children stories about the good people, their unshakeable faith and their great reverence for Torah sages. What is gained by pointing out their inadequacies ? We want to be inspired by their example. That means we have to do without a real history book. Every generation has to put a veil over the failings of its' elders and glorify all the rest which is great and beautiful. We do not need realism, we need inspiration to pass on to posterity. This is the role of the 'Torah-true historian'. 1 (ההדגשה שלי, ב.)
ובתרגום חפשי: עלינו לספר לילדינו סיפורים על האנשים הטובים, אמונתם הבלתי-מעורערת, והמורא שהיה להם כלפי גדולי תורה. מה יש להרויח מהצבעה על חסרונותיהם? אנו רוצים לקבל השראה מן הדוגמא שלהם. זה אומר שעלינו לוותר על ספר היסטוריה של ממש. כל דור צריך צריך לפרוש מסך על כשלונותיהם של זקניו ולהאדיר ולפאר את כל מה שמרומם ויפה. איננו צריכים ריאליזם, אלא השראה כדי להעביר לדורות הבאים. זהו תפקידו של "היסטוריון נאמן לתורה".
---
ויתור על היסטוריה אמינה וכיסוי מה שלא נעים לשמוע ("כשלונותיהם של הדור הקודם" הוא לשון נקיה להתנהגות שאינה לפי הנורמות של הציבור החרדי של דורנו), שהיא הגישה עליה ממליץ הרב שוואב, הם בדיוק הדבר עליו דברתי. כידוע, אין מדובר כאן רק בדיון תיאורטי, ומקרי צנזורה ברוח שנזכרה לעיל, בחוגים חרדיים אבל גם בחוגים אחרים, רבו כמו רבו, כידוע(*)). אני מבין שאתה תומך בעמדה זו, ואם כן אתה בחברה טובה, גם אם באופן אישי אני חושב שזו גישה מזיקה. מה שלא ברור לי הוא מדוע אתה מתבייש בעמדה זו עד שאתה מאשים בהשמצה וסילוף את מי שחושף אותה כצורתה המקורית, כפי שניסחו אותה האנשים המאמינים בה.
ואני מצטרף להמלצתך שלא לדבר עוד בנושא זה באשכול שלנו. הן אמת שדיוק בעובדות, מקומה של צנזורה, "נורמה תרבותית הנוטה להכפיף את העובדות ההיסטוריות לשיקולים חינוכיים" והמסתעף הם נושאים ראויים לדיון באשכול לזכרו של הרב איתם, אך רגליים לדבר שהדיון לא יהיה על מי מנוחות, ואם כן מוטב ההעדר.
(*)הסנגוריה שבקובץ שצרפת, ברוח האמירה "אי אפשר אף פעם להזכיר כל דבר ולכן השמטה עקבית של עובדות שאינן תואמות את האג'נדה הפרטית שלי היא לגיטימית כמו כל בחירה אחרת" איננה משכנעת כלל וכלל.