איש_ספר כתב:אני לא בקי בהיסטוריה של גרשון גורא לדעת עד כמה הכיר את עולם המוסר, אבל בכל מקרה, אל יבוש מפני המלעיגים, ואמיצות, לא היו הדגל של סלבודקה, ואילו הנובורדקער'ס לא היה להם מה להתבייש באמיצותם גם לא מחסידי וארשא.
מתפעל כתב:גור אריה, כמה נודע היה הסופר הנ"ל אם אין לו אפילו ערך בויקיפדיה?
בכל אופן, זה לי פעם ראשונה שאני שומע עליו.
האם כתב באי מספריו על האמרי אמת? אולי אמצא אצלו משהו מעניין.
גוראריה כתב:עכ"פ ראה בספרו בן ג' הכרכים "בסערות הימים" ותמצא נחת
גוראריה כתב:איש_ספר כתב:אני לא בקי בהיסטוריה של גרשון גורא לדעת עד כמה הכיר את עולם המוסר, אבל בכל מקרה, אל יבוש מפני המלעיגים, ואמיצות, לא היו הדגל של סלבודקה, ואילו הנובורדקער'ס לא היה להם מה להתבייש באמיצותם גם לא מחסידי וארשא.
אולי הייתי צריך להקדים ולנזכיר שר"ג גורא הגוראי מלומז'א, הכיר היטב מאד את שני העולמות.
לגבי נובהרדוק - ודאי. אבל הרי לא עליהם דנים כאן.
גוראריה כתב:הסופר הנודע ר' גרשון גורא ז"ל בבואו לתאר את מהותם של חסידי פולין רשם את הסיפור הבא: מעשה באחד מגדולי המוסר שבליטא, משגיח בישיבה גדולה ומפורסמת שהיו כל חייו קודש לתיקון המידות. שיחותיו המוסריות התמקדו תמיד סביב הנושא של התבטלות ה"אני" ו"אל יבוש מפני המלעיגים" וכדומה.
והנה נקלע גברא רבה זה לוורשה בירת פולין. בפעם הראשונה בחייו פגש כעת פנים בפנים את יהדות פולין החסידית. לראשונה חזה במו עיניו בהמוני יהודים הלבושים בבגדים חסידיים ובקסקטים המיוחדים שלהם, ה"פוילישע היטלעך".
כששב לארצו ולישיבתו היה נרגש עד מאד, במשך שבוע ימים לא נרגע. משך כל אותם ימים לא חדל מלהלום בידו על ה"סטנדר" בכל השיחות המוסריות שנשא ושאגה עמוקה התפרצה מפיו ומלבו שוב ושוב:
"והלא זה ממש מבהיל על הרעיון! אנו בישיבה שוקדים ימים ולילות על תיקון המידות, על שבירת מידת הבושה השלילית, על התבטלות ה"אני" שבכל אחד מאיתנו?! אה? נסו פעם לנסוע לוורשה בירת פולין ותווכחו לראות איך יהודים עוסקים בשבירת המידות. עוסקים? מה פתאום, הם בעצמם מקשה אחת של שבירת ה"אני" וביטול היש. אנשים פשוטים והם בעלי מדרגה ממש..."
"אתם שואלים ודאי למה? נו, תלכו, תראו... בחוצות הכרך הגדול מסתובבים אלפים ורבבות, ילדים, בחורים, יהודים סוחרים בכל הגילאים וכולם בעצם מכריזים בכל הוייתם, בכל הופעתם: " יהודי אני! יהודי אני!" הרחובות מלאים "שקצים" ו"שיקצות" עם מבטים מלאי שיטנה ועם חריקת שיניים, השנאה נוטפת מהם ואילו החסידים הללו, כמו מתעלמים מהכל ומכריזים: "אני יהודי!" ".
"הם לא מכריזים זאת בקול. אדרבה, הם לא משמיעים מילה. אבל הזעקה הזו מבצבצת מכל פינה בהם, מהקסקטים, מהפיאות המסולסלות, מהחליפות הארוכות ואפילו מהמגפיים שלהם..."
"אנחנו יושבים בישיבה ומדברים הרבה על שבירת המידות, על "אל יבוש" וביטול ה"אני", אבל כשיוצאים לרחוב... עם הביגוד המערבי המקובל בעולם, רק בודקים קודם שלא יהיה קמט בחליפה ולא רבב על המגבעת ושהעניבה תעמוד ישר, שלא נבלוט... זו שבירת היש? החסידים בוורשה זה שבירת היש, זה "אני יהודי!"...". - - -
בן אליהו כתב:בעניין הזקן, אביא דברים ששמעתי ממרן הגר"א שפירא זצ"ל: הסיבה לאיסור גידול זקן בישיבות המוסר לא הייתה אלא משום שכבוד בחורי הישיבה באותה תקופה היה מושפל עד עפר ולכן קבעו שבחורי ישיבה יתלבשו וייראו כמו סטודנטים כדי לרומם את כבודם. על פי זה מובן פשר התמונות של בחורי ישיבה מאירופה שלפני השואה שבהם המראה שלהם נראה מודרני מאוד במושגי אותה התקופה. מהסיבה הזאת ,כך העיד רבינו זצ"ל, לפני עליית ישיבת סלבודקה לארץ בקשו בני ירושליים שהם לא יבואו לירושליים מחשש שמא יקלקלו את הנוער ולכן ישיבת סלבודקה קבעה משכנה בחברון.
מתפעל כתב:אציגה עוד סיפור עם האמרי אמת:
"סיפר החסיד רבי מנלי רוזנשטרוך ז"ל מאנשי שלומו של הרבי האמרי אמת, כי אחד מנכדי האמרי אמת שאל אותו קושיא בחומש, ואמר לו שיחפש במפרשים, וחיפש ומצא שבאוה"ח הקדוש דיבר מזה. כאשר שב וסיפר לזקנו שמצא ישוב לקושייתו בדברי רבינו האור החיים זי"ע, אמר לו: בשחרותי לא עיינתי בספרי האוה"ח מחמת אזהרתו, שכתב בהקדמה לחפץ ה' שלא יעסקו בספרו זולת העוסקים בתורה לשמה, עד שבא אליו רבינו האור החיים בחלום ושאל אותו מדוע אינו עוסק בספריו ואמר לו שלא אליו התכוון, ואז ישב והגה בכל ספריו הקדושים. ואף על פי כן, לא אמר לו האמרי אמת במפורש שיחפש באוה"ח, אלא שהורהו לחפש במפרשים ואם יזכה – ימצא מעצמו".
(מתוך מאמר בהמודיע על האור החיים הק' מאת ישראל פינחס טירנואר)
מה ידוע על החסיד ר' מנלי הנ"ל?
מסתמא הכוונה להדגישבתיבת יסובבנו: כל הסובבים אותו זה חסד מה'.ישעיהו לוריא כתב: ואמר לו "רבים- אורחים רבים-- מכאובים לרשע " אבל "הבוטח בד' חסד יסובבנו" הוא רואה הכול חסד מד'.
אלי_ש כתב:גוראריה כתב:הסופר הנודע ר' גרשון גורא ז"ל בבואו לתאר את מהותם של חסידי פולין רשם את הסיפור הבא: מעשה באחד מגדולי המוסר שבליטא, משגיח בישיבה גדולה ומפורסמת שהיו כל חייו קודש לתיקון המידות. שיחותיו המוסריות התמקדו תמיד סביב הנושא של התבטלות ה"אני" ו"אל יבוש מפני המלעיגים" וכדומה.
והנה נקלע גברא רבה זה לוורשה בירת פולין. בפעם הראשונה בחייו פגש כעת פנים בפנים את יהדות פולין החסידית. לראשונה חזה במו עיניו בהמוני יהודים הלבושים בבגדים חסידיים ובקסקטים המיוחדים שלהם, ה"פוילישע היטלעך".
כששב לארצו ולישיבתו היה נרגש עד מאד, במשך שבוע ימים לא נרגע. משך כל אותם ימים לא חדל מלהלום בידו על ה"סטנדר" בכל השיחות המוסריות שנשא ושאגה עמוקה התפרצה מפיו ומלבו שוב ושוב:
"והלא זה ממש מבהיל על הרעיון! אנו בישיבה שוקדים ימים ולילות על תיקון המידות, על שבירת מידת הבושה השלילית, על התבטלות ה"אני" שבכל אחד מאיתנו?! אה? נסו פעם לנסוע לוורשה בירת פולין ותווכחו לראות איך יהודים עוסקים בשבירת המידות. עוסקים? מה פתאום, הם בעצמם מקשה אחת של שבירת ה"אני" וביטול היש. אנשים פשוטים והם בעלי מדרגה ממש..."
"אתם שואלים ודאי למה? נו, תלכו, תראו... בחוצות הכרך הגדול מסתובבים אלפים ורבבות, ילדים, בחורים, יהודים סוחרים בכל הגילאים וכולם בעצם מכריזים בכל הוייתם, בכל הופעתם: " יהודי אני! יהודי אני!" הרחובות מלאים "שקצים" ו"שיקצות" עם מבטים מלאי שיטנה ועם חריקת שיניים, השנאה נוטפת מהם ואילו החסידים הללו, כמו מתעלמים מהכל ומכריזים: "אני יהודי!" ".
"הם לא מכריזים זאת בקול. אדרבה, הם לא משמיעים מילה. אבל הזעקה הזו מבצבצת מכל פינה בהם, מהקסקטים, מהפיאות המסולסלות, מהחליפות הארוכות ואפילו מהמגפיים שלהם..."
"אנחנו יושבים בישיבה ומדברים הרבה על שבירת המידות, על "אל יבוש" וביטול ה"אני", אבל כשיוצאים לרחוב... עם הביגוד המערבי המקובל בעולם, רק בודקים קודם שלא יהיה קמט בחליפה ולא רבב על המגבעת ושהעניבה תעמוד ישר, שלא נבלוט... זו שבירת היש? החסידים בוורשה זה שבירת היש, זה "אני יהודי!"...". - - -
במחכ"ת רואים שהסיפור (שלא היה ולא נברא, כמובן) נכתב מנקודת מבט פולנית שלא הבינה את עולמם של תלמידי ישיבות המוסר. .
גוראריה כתב:אלי_ש כתב:גוראריה כתב:הסופר הנודע ר' גרשון גורא ז"ל בבואו לתאר את מהותם של חסידי פולין רשם את הסיפור הבא: מעשה באחד מגדולי המוסר שבליטא, משגיח בישיבה גדולה ומפורסמת שהיו כל חייו קודש לתיקון המידות. שיחותיו המוסריות התמקדו תמיד סביב הנושא של התבטלות ה"אני" ו"אל יבוש מפני המלעיגים" וכדומה.
והנה נקלע גברא רבה זה לוורשה בירת פולין. בפעם הראשונה בחייו פגש כעת פנים בפנים את יהדות פולין החסידית. לראשונה חזה במו עיניו בהמוני יהודים הלבושים בבגדים חסידיים ובקסקטים המיוחדים שלהם, ה"פוילישע היטלעך".
כששב לארצו ולישיבתו היה נרגש עד מאד, במשך שבוע ימים לא נרגע. משך כל אותם ימים לא חדל מלהלום בידו על ה"סטנדר" בכל השיחות המוסריות שנשא ושאגה עמוקה התפרצה מפיו ומלבו שוב ושוב:
"והלא זה ממש מבהיל על הרעיון! אנו בישיבה שוקדים ימים ולילות על תיקון המידות, על שבירת מידת הבושה השלילית, על התבטלות ה"אני" שבכל אחד מאיתנו?! אה? נסו פעם לנסוע לוורשה בירת פולין ותווכחו לראות איך יהודים עוסקים בשבירת המידות. עוסקים? מה פתאום, הם בעצמם מקשה אחת של שבירת ה"אני" וביטול היש. אנשים פשוטים והם בעלי מדרגה ממש..."
"אתם שואלים ודאי למה? נו, תלכו, תראו... בחוצות הכרך הגדול מסתובבים אלפים ורבבות, ילדים, בחורים, יהודים סוחרים בכל הגילאים וכולם בעצם מכריזים בכל הוייתם, בכל הופעתם: " יהודי אני! יהודי אני!" הרחובות מלאים "שקצים" ו"שיקצות" עם מבטים מלאי שיטנה ועם חריקת שיניים, השנאה נוטפת מהם ואילו החסידים הללו, כמו מתעלמים מהכל ומכריזים: "אני יהודי!" ".
"הם לא מכריזים זאת בקול. אדרבה, הם לא משמיעים מילה. אבל הזעקה הזו מבצבצת מכל פינה בהם, מהקסקטים, מהפיאות המסולסלות, מהחליפות הארוכות ואפילו מהמגפיים שלהם..."
"אנחנו יושבים בישיבה ומדברים הרבה על שבירת המידות, על "אל יבוש" וביטול ה"אני", אבל כשיוצאים לרחוב... עם הביגוד המערבי המקובל בעולם, רק בודקים קודם שלא יהיה קמט בחליפה ולא רבב על המגבעת ושהעניבה תעמוד ישר, שלא נבלוט... זו שבירת היש? החסידים בוורשה זה שבירת היש, זה "אני יהודי!"...". - - -
במחכ"ת רואים שהסיפור (שלא היה ולא נברא, כמובן) נכתב מנקודת מבט פולנית שלא הבינה את עולמם של תלמידי ישיבות המוסר. .
בלי להכנס לדיון שגלש מכלל עניניות על מניעי אי גידול הזקן אצל בחורי ליטא, רציתי רק לשאול ולהעיר
א. מאיפה הוודאות הזאת, כמובן, כלשונך, שהסיפור לא היה ולא נברא?
ב. ר' גרשון גורא התגורר בלומז'א
גוראריה כתב:אלי_ש כתב:במחכ"ת רואים שהסיפור (שלא היה ולא נברא, כמובן) נכתב מנקודת מבט פולנית שלא הבינה את עולמם של תלמידי ישיבות המוסר. .
בלי להכנס לדיון שגלש מכלל עניניות על מניעי אי גידול הזקן אצל בחורי ליטא, רציתי רק לשאול ולהעיר
א. מאיפה הוודאות הזאת, כמובן, כלשונך, שהסיפור לא היה ולא נברא?
מתפעל כתב:ישעיהו, חיפשתי בספר ראש גולת אריאל על החסיד הנ"ל ולא מצאתי. אין לו שם מפתח שמות.
אתה יכול לתת לי איזה חלק והעמוד? יישר כח.
אליהוא כתב:ברור שהסיפור לא היה ולא נברא, ונכתב כסגנון סיפורי הריי"צ, וטענת א"ס שלא הכיר בא להליץ עליו, ואכמ"ל.
מה שכתב א"ס לעיל על ההקפדה לא לגדל זקן ודאי צדקו דבריו, [והעיסוק האובססיבי של חוגים מסויימים בכגון דא מוכיח על צדקתם], ולא צדק בחזרתו, כי הטענה היתה אחרי שהנורמה כך מסיבות שונות הרי היחיד שמשנה מהציבור אינו ראוי ומהטעם הנ"ל.
אליהוא כתב:לגופו של אדם ודאי לא אתייחס, אך לגופו של ענין אם לא הובן, בקלם וענפיה הדגישו את נקודת האמת בעבודה ולא להתפס לפרטים חיצוניים, ולכן התנגדו למי שסבור שעליה בתורה ויר"ש מתבטאת בגידול זקן. האובססיביות של חוגים, שכל מהותם חיצונית, בענין זה, מוכיחה על צדקתם.
חקר כתב:ואגב, לאחרונה כתב מאן דהוא ב'מורשה' שבעל ה'לב שמחה' זצ"ל בתורותיו היה מרבה לומר מדברים שנתגלו לו בחזיוני לילה, האמנם כן הוא?
מזמור שיר כתב:שמעתי שהאמרי אמת התבטא על ספרי החפץ חיים ש"הם עשו עליו רושם". מישהו מכיר מקור?
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 521 אורחים