לייטנר כתב:פרנקל תאומים כתב:אם מדברים על האבא ר' אהרן פישר זצ"ל, יש בנותן טעם להזכיר את מעשה הגבורה שלו המובא ב"האיש על החומה" (וגם במק"א), תחת הכותרת "הצדיק ר' אהרן פישר מציל את מאה שערים מטבח אכזרי", כאשר ביום שישי י"ז באב תרפ"ט, בעקבות "פרשת הכותל", יצאו אלפי ערבים מוסתים ממסגד עומר וצעדו מזויינים בסכינים ובאלות לעבר השכונות היהודיות, הכח העיקרי שלהם פנה לעבר מאה שערים ובית ישראל, כשבראשם 'שייך' המנופף בחרב גדולה ומלהיבם לג'יהאד. אנשי מא"ש וב"י נתקפו פחד איום, וכל היכול תפס מוט או אבן כבידה בכדי להתגונן, גם אנשי ההגנה היו אובדי עיצות. משהתקרבו הערבים לביה"ח האיטלקי, יצאו מטחנת הקמח(היכן שהיום עומד בנין ישיבת ברסלב) שני צעירים, אחד מהם שמתחת לכובעו ביצבצו שתי פיאות מסולסלות הלא הוא ר' אהרן פישר, שלף אקדח מחיקו, כיוונו ישר אל פיו של מנהיג הפורעים והרגו, מה שגרם לבהלה עצומה אצל המתנפלים שהחלו במנוסה לכיוון שער שכם, כאשר שני הצעירים מזנבים אחריהם ומטילים לעברם רימון, והערבים עצמם במנוסתם המבולבלת רומסים וקוטלים אחד את השני.
(למרבה הצער בשונה מהצלתה של מא"ש, מספר הקרבנות שהיו בירושלים באותו יום שישי ובשבת המרה שבעקבותיו, היה י"ז [וגם זה בחסדי ה' ובהגנת הגבורה של קומץ חברי 'ההגנה']. בחברון נרצחו ס"ג ובתוכם כ"ז בני הישיבה, וגם בצפת היה טבח אכזרי).
כ"ז מ'האיש על החומה' ח"ג עמ' 314-317.
כמובן שתיאור המעשה הזה הוא כלפי הפורעים שהגיעו מכיוון שער שכם. "קבוצות אחרות של צעירים יהודים קדמו את פניהם של הערבים אשר התנפלו מצד השדות, וגם כאן הצליחו להדוף את התוקפים. היו גם קרבנות".
כך כתב ישראל עמיקם בחוברת שהוציא באלול תרפ"ט. כמו כן, צויין שם כי בירושלים היו 23 הרוגים.
צביב כתב:במאמר תולדותיו שנדפס באחד מכרכי ישורון, כתוב שבשעה שירה היה לבוש כמו 'חלוץ', ( כי אותם הכירו הערבים שהם יורים, ולא רצה שיאמרו כן על אנשי הישוב הישן) ונראה שלכן אמרו שלא הוא ירה.
(והובא כאן למעלה תיאור שהסתיר את הפאות תחת כובעו בשעה שירה, ואולי הכוונה כנ''ל
איש_ספר כתב:אחד מנכדיו שיח' אשר עינו שלטו באמור באשכול שלח אלי כדלהלן:
לפי שבאשכול זה הועלה בעיקר צד אחד באישיותו של מורי זקני, זה של לחישתו שהיא לחישת שרף, אני מבקש להעלות כאן שני סיפורים עליו שאולי יציגו צד נוסף, של מענה רך ומקל נעם:
[...]
ב.
שהיתי פעם במחיצתו בבית הורי, ואחת השכנות שלחה את אחותי לשאול 'שאלה הלכתית' כבדה: שערו של בנה בן השנתיים גדל והוא מציק לו, האם יש מקום להתיר לספרו לפני גיל שלוש. בהכירי את דעתו של מו"ז על שאלות כגון אלו (כמה פעמים אמר לי: "אל תשאל אותי על דברים שאין להם שורש בגמרא") וכחס על זמנו, העזתי ואמרתי לאחותי שתגיד לשכנה שמותר. אך מו"ז הבחין בחילופי הדברים, עצר אותה בתנועת יד, וביקש לדעת במה המדובר. כשסיפרתי לו, נזף בי בסיפור הבא:
בשנת תר"א, כשהיה ר' שמואל סלנט בדרכו לירושלים, שהה זמן מה בתורכיה. באותה עת היה שם גם מונטיפיורי, והוא אירח בסוכה שהעמיד לו מארחו קבוצת רבנים ולומדים בליל הושענא רבה. מונטיפיורי, שכבר לא היה צעיר, היה עייף, והוא שאל את אחד הרבנים (אח"כ ביררתי שהיה זה ר' משה מגיד ריבלין) אם יש רב אותו יוכל לשאול להיתר לישון. הלה הפנה אותו לר"ש סלנט. ר' שמואל שמע את השאלה בכובד ראש, 'עיין' בספרים, ורק אחר כך אמר למונטיפיורי שהואיל והוא עוסק בצרכי ציבור, ושנתו היא צורך לרבים, אפשר להקל שילמד מעט ואחר כך ישכב וערבה שנתו.
אף כאן, סיים מו"ז, דבר שאשה זו חושבת לחמור, אל לך לבטלו כך בפניה. ולאחותי אמר: לכי ואמרי לה, שאם השער ארוך עד שהוא מפריע לו, כגון שמגיע לעינים, אפשר לקצר אותו מעט.
מילה בסלע כתב:הגר"ש פישר שליט"א הוא לדעתי, להבדיל, מעין פרופ' ליבוביץ שהיה נוהג לחדד דבריו בסגנון של פרובוקציות. אין הדור יתום שהוא שרוי בתוכו. אתן דוגמאות לאמירותיו הבומבסטיות:
א. סיפר חתנו הרב קהת, שפ"א הוא זרק לארץ את ספר "נצח ישראל" למהר"ל, באמרו שהוא כותב דברים לא הגיוניים.
ב. לאחד מבעלי המחשבה בירוחם סיפר, שכשהחל ללמוד קבלה, פנה ל"מכוונים" בישיבת המקובלים, המתפללים בסידור הרש"ש, אולם התאכזב מהם בראותו שאינם מבינים מה שהם קוראים.
ג. למחנך ידוע בבני ברק אמר: מאז הגר"א לא קם כהחזו"א, ובכל זאת ישנם דברים שהחזו"א לא ראה נכון, ואילו הראי"ה קוק ראה נכון. וישנם דברים ששניהם לא ראו נכון, ואילו ר' יצחק ברויאר ראה נכון.
ד. על תנועת הפמיניזם הסוערת בעולם, שכידוע גם בתו מתומכיה, אמר: בסופו של דבר ע"י הרוח הזו תוגשם נבואת ירמיהו: "כי ברא ד' חדשה בארץ, נקבה תסובב גבר", שעל פי הקבלה הכוונה היא שהנשים תהיינה יותר אקטיביות בלימודי האמונה.
כמובן שלמעשה אין הוא תומך בכל פעולותיה של בתו, ובודאי לא בכך שבנותיה שירתו בצבא, והיא עצמה מתעטפת בשאל שמצוייץ בציציות של ואלס. כמובן שהכל בהצנע לכת כשגם השאל וגם הציציות צבועות בשחור כדי לא להיכנס ליוהרא. וגם עטיפה זו אינה בתחום ביהכנ"ס אלא באולם ב"נוה דניאל" ששם מתכנסות נשים בשבת לתפילה מעין תפילה בציבור, כפי שהיה בתקופת הראשונים שהיה ביהכנ"ס של נשים ויחידות סגולה הטילו ציציות. אולם צ"ע אמאי אינו יוצא במפורש נגד הכרזות פומביות מתריסות שנובעות ממנה, כגון שחלומה הוא שמסכת נידה תיכתב מחדש ע"י נשים וכו' וכו'.
א. סיפר חתנו הרב קהת, שפ"א הוא זרק לארץ את ספר "נצח ישראל" למהר"ל, באמרו שהוא כותב דברים לא הגיוניים.
מילה בסלע כתב:א. סיפר חתנו הרב קהת, שפ"א הוא זרק לארץ את ספר "נצח ישראל" למהר"ל, באמרו שהוא כותב דברים לא הגיוניים.
.
מילה בסלע כתב:לדמותו הציורית של הגרי"י פישר יש להוסיף את הקולא המפתיעה שלו לכל המעוברות לאכול בשיעורים גם ביוהכ"פ, דבר שהיה למורת רוחו של הגרי"ש אלישיב. ומכאן אולי נבעה התבטאותו לר' שלמה גרליץ בעת שחלה סבו והוא בא לשאול מהגריש"א אם לסמוך על סגולותיו של הגריי"פ, על כך ענה לו: ווער, פישר, פישר, ער דארף אליין אסגולע.
עוד דברים בגו אלא שאין ברצוני לקלקל לחברי הפורום את מעט אמונת החכמים שנשארה בהם.
ב. על אמירותיו החריפות של הגרש"פ ניתן להוסיף את דבריו, שהחזו"א על סדר זרעים הועיל לציבור הלומדים יותר מאשר פיה"מ לר"מ. מי שמקבל זאת, שיבושם לו.
אולם יש לי שתי שאלות:
האם העניו ושפל ברך שליט"א אמר פעם על עצמו מילת ביקורת?
מדוע המשפטנים הדתיים לאומיים מעריצים אותו בלא גבול?
בן ירושלים כתב:בענין הפסק לגבי המעוברות ביוה"כ לא צריך את רבינו הרב אלישיב. כל ספרי הפוסקים כותבים במפורש שמעוברות צמות. מן הסתם הגאון שגילה שהרב אלישיב היה נגד הרב פישר מסכים שזה לא נעלם מעיניו. הטענה שלו היתה "לכולם באים לשאול לפני הצום, אלי מגיעים גם אחרי הצום עם הבעיות של ההפלות והסיבוכים". הוי אומר שלדעתו המציאות היא שנשתנו הטבעים. אמנם רובם ככולם של הפוסקים לא מסכימים איתו אבל זה מחלוקת לגיטימית במסגרת ההלכה. זה רק מלמד על הכתפיים הרחבות שהיו לו בהוראה שהרי אין חולק על מידת גדלותו והיראת שמים שלו...
אחד מתלמידיו של הגר"ש אויערבאך צלצל לרבו בערב תשעה באב (לא יוה"כ) וברר על אשתו המעוברת לענין צום. ר' שמואל השיב שע"פ ההלכה הפשוטה אין מקום להתיר, אבל אם לא מרגישה טוב יש מקום להקל. ואז הוסיף אל תסמוך עלי לבד אבל תשאל עוד מישהו למשל הרב פישר (התלמיד היה קרוב גם לרב פישר). התלמיד השיב בחיוך הרי כולנו יודעים מה דעתו, ור' שמואל אמר אז אתה ודאי יכול לסמוך עליו...
מילה בסלע כתב:ב. על אמירותיו החריפות של הגרש"פ ניתן להוסיף את דבריו, שהחזו"א על סדר זרעים הועיל לציבור הלומדים יותר מאשר פיה"מ לר"מ. מי שמקבל זאת, שיבושם לו.
אולם יש לי שתי שאלות:
האם העניו ושפל ברך שליט"א אמר פעם על עצמו מילת ביקורת?
מדוע המשפטנים הדתיים לאומיים מעריצים אותו בלא גבול?
מחולת המחנים כתב:ר' אהרן פישר היה איש 'ההגנה' מה שמוסיף נופך לדמותו הרב גונית.
כך שיתכן שהוא גם ירה בפורעים.
החל מאיזו שנה היה חבר 'ההגנה'? האם היה פעיל בה בשנת 1924?
אבקברד כתב:אני מצטרף למוחים.
אני מניח שהכותב לא מכיר את הדמויות.
הרי אחת מתכונותיו הבולטות ביותר של הגרש היא ביקורתו העצמית, ובאשכול זה גופא ניתן למצוא ממנה לדוגמא על המאמר שכתב בכתב העת של הרמ"מ כשר.
שמעתי מפיו פעמים רבות בקורת עצמית חריפה שמעודי לא שמעתי מפי אחרים על עצמם ומחמת יראה אני חושש להעלותה כאן.
מילה בסלע כתב:לדמותו הציורית של הגרי"י פישר יש להוסיף את הקולא המפתיעה שלו לכל המעוברות לאכול בשיעורים גם ביוהכ"פ, דבר שהיה למורת רוחו של הגרי"ש אלישיב. ומכאן אולי נבעה התבטאותו לר' שלמה גרליץ בעת שחלה סבו והוא בא לשאול מהגריש"א אם לסמוך על סגולותיו של הגריי"פ, על כך ענה לו: ווער, פישר, פישר, ער דארף אליין אסגולע.
עוד דברים בגו אלא שאין ברצוני לקלקל לחברי הפורום את מעט אמונת החכמים שנשארה בהם.
מאיר סובל כתב:זה לא סוד כמוס וחשאי שהגרש"פ לא טווי ושזור בתוככי הציבור החרדי ויש עליו בציבור זה ביקורות לפחות כמידת נערצותו וכבודו בחוגים חדשניים ופתוחים יותר. וכבר רמזו על הנקודה הזו פותחי האשכול בתחילתו, בבקשם להתמקד רק ביחודיות של הלימוד וגדלות, ולא בפרטים אחרים.
זה היה רק ענין של זמן שיגיעו גם פנים חדשות וידונו כלפיו בנושאים בעייתיים לכאורה, והנה זה הגיע, כאשר מנגד מתחילים מחאות על כבוד התורה.
החכם עיניו בראשו, או לא לפתוח אשכול מכשיל, או לנועלו עם כל הצער הכאב והכבוד מיד כשמתחילים לצוץ דברי פולמוס מסוג זה שכתב בעל המילה בסלע.
מילה בסלע כתב:א. אני מכיר את הגרש"פ מכמה צדדים יותר מהרבה מחסידיו שמהופנטים מהברקותיו השנונות ומהגדרותיו היחודיות בהלכה ובאגדה וכו' ואינם רואים את כל התמונה.
ב. מהיכן נובע העוז לשנות ממנהג בתי הדין של ירושלים בגיטין, לחוש לדעת המהרשד"ם (אהע"ז סי' רה) שניקוד בגט פוסלו. למרות כן ולמרות דברי הג"ר שמואל אבואב ב"דבר שמואל" סי' רמא: "ואלמלא דמסתפינא לחדש מדעתי הקלושה דבר שלא נהגו בו הראשונים ז"ל, הייתי מראה פנים להכשיר ניקוד בשמות הגיטין כגון זה [חנֵן] להסתלק מן הספק דמ"ש מרושם הרפא שבשם ג'יויא כו'". (ובירושלים גם גרש אין שמים.) וכיו"ב בסי' צד לגבי שלמה ומלכה. ולמרות דברי הגר"ח פאלג'י על כך "מאן ספין לעשות חדשה בארץ במילתא דחזינן לרבנן קמאי דלא עבדי עובדא", אעפ"כ ידיו רב לו לשנות עפ"י הכרעת דעתו ואתו עמו חברי בית דינו ולנקד בשמות גיטין את השם מִלכה בחיריק. [ועיין בהר צבי אהע"ז סי' קמה.]
גם על מי שבכוחו לחלוק על פסקי הגאונים מסברא ומגמ' כתב הרא"ש שכ"ז באופן ש"מביא ראיות לדבריו המקובלים לאנשי הדור". ובניד"ד האם כל חכמי ודייני ירושלים כלא חשיבי? אמנם אם אכן החזו"א גדול מהגר"א כדברי הגרש"פ, יתכן גם שהגרש"פ שאל מכל חכמי ירושלים בדורו. בכל אופן נראה שרעק"א לא היה נוהג כך. ואדרבה, היה מוחה על כבוד האוסרים ועל שינוי מנהג קדמאי.
ג. אם ניתן לומר שהחזו"א הועיל ללומדים סדר זרעים יותר מהרמב"ם בפירושיו – כפי שציטטתי משמו – ניתן גם לומר ששוטנשטיין מועיל ללומדים יותר מאשר המהרש"א שעוסק רק במספר מקומות קשים וכותב בלשון קצרה.
ד. "אוצר החכמה" כתב שעלי לקיים "משתוקא בתרי" ואכן אני מגלה טפח ומכסה טפחיים מהידוע לי על הגרש"פ, שאינו הולך התלם השגרתי של ת"ח ומחדש פסקים ואמירות שמתאימים לפלאי עולם כרבינו תם או כצפנת פענח. מי שמע כזאת לומר שהגר"א הכשיל את הרבים בפסקו שמברכין על קהלת ועוד כהנה.
פרנקל תאומים כתב:ר' לא ידען,
האם 'האיש על החומה' באמת מלא באי דיוקים?
(את המאמר של הנקין הי"ד ב'המעיין' על המעשה של הרב הוטנר עם ר' רפאל קוק והרב קוק אני מכיר, ואינני חושב שיש בו כדי לערער את אמינות הספר).
בעיקרון, לענ"ד, הוא עשה עבודה יפה מאד, וגם קיים "והצדיקו את הצדיק" בהידור, תו"כ שמירה ראויה על כבודם של החולקים על אבי סבו זי"ע.
למעשה שהבאתי הוא מציין כתובת, והבאתי אותה.
אוצר החכמה כתב:מילה בסלע כתב:א. אני מכיר את הגרש"פ מכמה צדדים יותר מהרבה מחסידיו שמהופנטים מהברקותיו השנונות ומהגדרותיו היחודיות בהלכה ובאגדה וכו' ואינם רואים את כל התמונה.
ב. מהיכן נובע העוז לשנות ממנהג בתי הדין של ירושלים בגיטין, לחוש לדעת המהרשד"ם (אהע"ז סי' רה) שניקוד בגט פוסלו. למרות כן ולמרות דברי הג"ר שמואל אבואב ב"דבר שמואל" סי' רמא: "ואלמלא דמסתפינא לחדש מדעתי הקלושה דבר שלא נהגו בו הראשונים ז"ל, הייתי מראה פנים להכשיר ניקוד בשמות הגיטין כגון זה [חנֵן] להסתלק מן הספק דמ"ש מרושם הרפא שבשם ג'יויא כו'". (ובירושלים גם גרש אין שמים.) וכיו"ב בסי' צד לגבי שלמה ומלכה. ולמרות דברי הגר"ח פאלג'י על כך "מאן ספין לעשות חדשה בארץ במילתא דחזינן לרבנן קמאי דלא עבדי עובדא", אעפ"כ ידיו רב לו לשנות עפ"י הכרעת דעתו ואתו עמו חברי בית דינו ולנקד בשמות גיטין את השם מִלכה בחיריק. [ועיין בהר צבי אהע"ז סי' קמה.]
גם על מי שבכוחו לחלוק על פסקי הגאונים מסברא ומגמ' כתב הרא"ש שכ"ז באופן ש"מביא ראיות לדבריו המקובלים לאנשי הדור". ובניד"ד האם כל חכמי ודייני ירושלים כלא חשיבי? אמנם אם אכן החזו"א גדול מהגר"א כדברי הגרש"פ, יתכן גם שהגרש"פ שאל מכל חכמי ירושלים בדורו. בכל אופן נראה שרעק"א לא היה נוהג כך. ואדרבה, היה מוחה על כבוד האוסרים ועל שינוי מנהג קדמאי.
ג. אם ניתן לומר שהחזו"א הועיל ללומדים סדר זרעים יותר מהרמב"ם בפירושיו – כפי שציטטתי משמו – ניתן גם לומר ששוטנשטיין מועיל ללומדים יותר מאשר המהרש"א שעוסק רק במספר מקומות קשים וכותב בלשון קצרה.
ד. "אוצר החכמה" כתב שעלי לקיים "משתוקא בתרי" ואכן אני מגלה טפח ומכסה טפחיים מהידוע לי על הגרש"פ, שאינו הולך התלם השגרתי של ת"ח ומחדש פסקים ואמירות שמתאימים לפלאי עולם כרבינו תם או כצפנת פענח. מי שמע כזאת לומר שהגר"א הכשיל את הרבים בפסקו שמברכין על קהלת ועוד כהנה.
אין קשר בין העלאת טענות כנגד הגרש"פ, שזה דבר לגיטימי ותקין, ואפילו התבטאות חריפה במסגרת כזאת עדיין סבירה, לבין הדרך החצופה שבה התבטאת לעיל ועל זה כתבתי מה שכתבתי. ללעוג לתלמידי חכמים יר"ש אין רשות לאף אחד כאן ובשום מקום, גם אם דרכם לא נראית לנו ראויה. להתווכח על זה רשאים.
הגהמ כתב:ראיתי במפתחות לס' דרשות בית ישי (עמ' מא) שתלה הגר"ש ענין 'כל פסוקא דלא פסקיה משה וכו'' בפלוגתא אי פסקי טעמי דאורייתא, וצויין שם לעמ' עא, אבל כעת לא מצאתי שם ענין זה. אולי מאן דהו יכול להפנות אותי למקור הדברים. (אולי לא זה המקום אבל כיון דאיפליג איפליג...)
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 533 אורחים