מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
עפר לרגלם
הודעות: 187
הצטרף: א' ינואר 22, 2017 7:19 am

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי עפר לרגלם » ב' מרץ 06, 2017 7:45 pm

כדכד כתב:
ממרומי היער כתב:הערב ההכתרה של הבנים למשרות החדשות בנו רבי צבי יהודה שליט"א יכהן כרב בית הכנסת גאולת ישראל, ובנו רבי שאול יכהן בעז"ה כרב העיר.

מזל טוב !

כל בן קיבל מאביו משהו מדמות הודו:

ר' מרדכי שמואל: הצורה והשפראך

ר' צבי יהודה: ההתלהבות והעזות והפלפל

ר' שאול: הענוה החייכנות והלב הגדול

ר' ברוך: הצניעות וכח הנתינה

ר' חיים: החכמה והראש הגדול

ר' יוסף שלמה: הישיבישקייט והשמחה בלימוד

ר' יצחק: השמחה והחינניות והפרקטיות

מותר לדבר על רבנים חיים או לא?

רשות יורש לאו כרשות לוקח

ממרומי היער
הודעות: 395
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי ממרומי היער » ב' מרץ 06, 2017 11:14 pm

הגרח כתב:יש ראיון שצ יעקבזון(הוא מחותן שלו דרך בנו מקרית ספר) עשה איתו ליתד נאמן באנגלית ונדפס בבקהילה אשמח אם מאן דהוא יעלה את זה לפורום יש שם התיחסות שלו עצמו לסנדלר ולברכותיו שלו


שמעתי מר' יעקב זצ"ל שסיפר שכשנולד לו הבן הרביעי הוא שאל אותו איך לקרוא לו (אינני זוכר אם הוא הציע כמה שמות) והסנדלר אמר לו "גם ברוך יהיה", ואכן הוא קרא לבנו "ברוך".

ממרומי היער
הודעות: 395
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי ממרומי היער » ב' מרץ 06, 2017 11:21 pm

עפר לרגלם כתב:הגר"ג גדול בשנה מאחיו, ובאמת היה אמור לרשת את הרבנות שהייתה חשובה יותר, מה שאני שמעתי שבני העיר לא רצו אותו כי היה נמוך ולא מרשים יבואו היודעים ויאשרו/יכחישו.


דובר שר' יעקב יתמנה לראש כולל פונוביז' ור' גרשון לישיבה- הרב מפונוביז' אמר שר' גרשון מתאים יותר להתוות בחורים ור' יעקב וללמד אברכים, דומני שכבר הייתה אסיפה והחלטה בביתו של הרב מפונוביז' עם הסכמת החזו"א, לאחר מכן כשאביו נפטר רצו למנות אותו (נדמה לי שר' גרשון לא רצה - בל נשכח שרמת השרון היתה מושבה חקלאית עם 2000 איש כולל במעברות), ור' יעקב אמר לחזו"א שהוא מפחד לקחת על עצמו אחריות, אמר החזו"א: עדיף שיקח את הרבנות אחד שמפחד מאחריות מאשר אחד שלא מפחד מאחריות.

ממללא
הודעות: 30
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2016 10:48 am

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי ממללא » ג' מרץ 07, 2017 12:36 am

האם למי מחכמי הפורום ידוע על ימיו כר"מ או ראש ישיבה בישיבות שונות?

ראיתי באתר וויקיפדיה שהיה בישיבת רוז'ין ולאחמ"כ בישיבת חוג חת"ס - האם היה מוסר שם שיעורים יומיים, תמידים כסדרם או שיעור כללי או שהיה מעין תפקיד רשמי בלבד?

דומני שראיתי פעם ספר סיכומי שיעורים מאברך באחת הישיבות ששם מסר שיעור ב"מנחת חינוך", ואולם, דומני שהיה מתקופה יותר מאוחרת.

הגרח
הודעות: 236
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 1:14 am

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי הגרח » ג' מרץ 07, 2017 12:45 am

מכיון שקיל שדבריהם הם זכרונם אולי יש למאן דהוא וארט אחד של המנוח שאפשר ללמוד ממנו על הלך מחשבתו הלמודית או המוסרית בבחינת "הוא היה אומר"אפשר שיהיה בזה גם ע"נ:

גלאגוזים
הודעות: 1119
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 1:55 pm

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי גלאגוזים » ג' מרץ 07, 2017 1:05 am

ממרומי היער כתב:
הגרח כתב:יש ראיון שצ יעקבזון(הוא מחותן שלו דרך בנו מקרית ספר) עשה איתו ליתד נאמן באנגלית ונדפס בבקהילה אשמח אם מאן דהוא יעלה את זה לפורום יש שם התיחסות שלו עצמו לסנדלר ולברכותיו שלו


שמעתי מר' יעקב זצ"ל שסיפר שכשנולד לו הבן הרביעי הוא שאל אותו איך לקרוא לו (אינני זוכר אם הוא הציע כמה שמות) והסנדלר אמר לו "גם ברוך יהיה", ואכן הוא קרא לבנו "ברוך".

לי היה ידוע כי השם ברוך ניתן על שם דודו הג"ר ברוך אדלשטיין זצ"ל שהיה רבה של סטרשיליא.
מסתבר -כמ"ש- שהגר"י התלבט בין מספר שמות והסנדלר הכריע על שם זה.

וונדרבר
הודעות: 1673
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי וונדרבר » ג' מרץ 07, 2017 1:56 am

ממללא כתב:האם למי מחכמי הפורום ידוע על ימיו כר"מ או ראש ישיבה בישיבות שונות?
ראיתי באתר וויקיפדיה שהיה בישיבת רוז'ין ולאחמ"כ בישיבת חוג חת"ס - האם היה מוסר שם שיעורים יומיים, תמידים כסדרם או שיעור כללי או שהיה מעין תפקיד רשמי בלבד?
דומני שראיתי פעם ספר סיכומי שיעורים מאברך באחת הישיבות ששם מסר שיעור ב"מנחת חינוך", ואולם, דומני שהיה מתקופה יותר מאוחרת.

איש ספר כבר הביא לעיל רשימת ספרי הג"ר יעקב זצ"ל הנמצאים באוצר החכמה.
viewtopic.php?f=19&t=32092&start=40#p343883
והנה ספר שיעורים שלו שנאמרו בישיבה גדולה רוז'ין על קידושין
www.otzar.org/wotzar/book.aspx?195959&pageid=IMG_0118B

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' מרץ 07, 2017 8:47 am

רשימה נאה מעש"י נכדו הרמ"ש בהרצ"י שליט"א
קבצים מצורפים
גאון יעקב.pdf
(444.21 KiB) הורד 494 פעמים

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי כדכד » ג' מרץ 07, 2017 11:31 am

עפר לרגלם כתב:
כדכד כתב:
ממרומי היער כתב:הערב ההכתרה של הבנים למשרות החדשות בנו רבי צבי יהודה שליט"א יכהן כרב בית הכנסת גאולת ישראל, ובנו רבי שאול יכהן בעז"ה כרב העיר.

מזל טוב !

כל בן קיבל מאביו משהו מדמות הודו:

ר' מרדכי שמואל: הצורה והשפראך

ר' צבי יהודה: ההתלהבות והעזות והפלפל

ר' שאול: הענוה החייכנות והלב הגדול

ר' ברוך: הצניעות וכח הנתינה

ר' חיים: החכמה והראש הגדול

ר' יוסף שלמה: הישיבישקייט והשמחה בלימוד

ר' יצחק: השמחה והחינניות והפרקטיות

מותר לדבר על רבנים חיים או לא?

רשות יורש לאו כרשות לוקח

א. זו מחלוקת אמוראים. לא?
ב. לא התכוונתי למי שכתב שהרב פלונ י ירש תפקיד אלמוני אלא למי שפירט את התכונות של כל הבנים הרבנים שליט"א.

הגרח
הודעות: 236
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 1:14 am

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי הגרח » ד' מרץ 08, 2017 7:33 am

היה אמש ביתד 2מכתבים מופלאים בסגולת "מעוכבי זיווג" כידוע שבנוי על תמיכה בכוללי פורים ויש לחקור אם זה סגולה בעצם או שכיון שהוא התפלל עליהם בצירוף ההחזקת תורה אז זה הועיל
ליבי אומר לי שזה ענין של זמן עד שקברו של אוהבן של ישראל יהיה תל תלפיות ואולי במותו יגדל מבחייו

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מרץ 08, 2017 10:21 am

הגרח כתב:היה אמש ביתד 2מכתבים מופלאים בסגולת "מעוכבי זיווג" כידוע שבנוי על תמיכה בכוללי פורים ויש לחקור אם זה סגולה בעצם או שכיון שהוא התפלל עליהם בצירוף ההחזקת תורה אז זה הועיל
ליבי אומר לי שזה ענין של זמן עד שקברו של אוהבן של ישראל יהיה תל תלפיות ואולי במותו יגדל מבחייו

מובא שם בעמ' 47 מכתבו משנת תשע"ג לקופת העיר ב"ב, ולא הצלחתי להבין הענין. יש רשימה של מקומות המסוגלים לכמה וכמה ענינים, קבר רחל לזש"ק, קבר ריל"ד וריצ"מ שפירא ועוד, כשבסוף המכתב מודגש שזה הוראות רק לקופת העיר ואין ללמוד מזה למקרים אחרים. וכאן הבן התם שואל, למה? האם הסגולה היא 'בלעדית' ומותאמת לפי הזמנה? ממ"נ, אם המקום הוא מסוגל, למה שלא יוושעו על ידו עוד רבים ויחידים. שאלתי ואין פותר. פליאה רבתי.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1390
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ד' מרץ 08, 2017 11:26 am

חסידים מספרים שהגה"ק בעל דברי חיים מצאנז זי"ע היה ממליץ לחולי לב לשתות קפה שחור, והיה זה מועיל להם לרפואה. פעם הגיע חולה לב לביתו בשעה שהדבר"ח לא היה שם, אמרו לו בני הבית שהרבי ממליץ לשתות קפה שחור. שתה הלה ונסתכן. כששמע זאת הדבר"ח גער באנשיו 'מדוע הצעתם לו לעשות זאת, האינכם יודעים שקפה שחור מזיק לחולי הלב?'. שאלו 'והשתא, מאי תקנתיה?'. השיבם 'ישתה קפה שחור, ויוטב לו', וכן הוה.
ודוק היטב בכוונת הדברים.

סטפנסקי
הודעות: 189
הצטרף: ב' דצמבר 19, 2016 2:19 pm

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי סטפנסקי » ד' מרץ 08, 2017 2:14 pm

לייבעדיג יענקל כתב:חסידים מספרים שהגה"ק בעל דברי חיים מצאנז זי"ע היה ממליץ לחולי לב לשתות קפה שחור, והיה זה מועיל להם לרפואה. פעם הגיע חולה לב לביתו בשעה שהדבר"ח לא היה שם, אמרו לו בני הבית שהרבי ממליץ לשתות קפה שחור. שתה הלה ונסתכן. כששמע זאת הדבר"ח גער באנשיו 'מדוע הצעתם לו לעשות זאת, האינכם יודעים שקפה שחור מזיק לחולי הלב?'. שאלו 'והשתא, מאי תקנתיה?'. השיבם 'ישתה קפה שחור, ויוטב לו', וכן הוה.
ודוק היטב בכוונת הדברים.

ועל זה נזדעק הנוטר שהפכונו לחסידים ומצא בע''ח לגבות את חובו

הגרח
הודעות: 236
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 1:14 am

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי הגרח » ד' מרץ 08, 2017 2:46 pm

נוטר הכרמים כתב:
הגרח כתב:היה אמש ביתד 2מכתבים מופלאים בסגולת "מעוכבי זיווג" כידוע שבנוי על תמיכה בכוללי פורים ויש לחקור אם זה סגולה בעצם או שכיון שהוא התפלל עליהם בצירוף ההחזקת תורה אז זה הועיל
ליבי אומר לי שזה ענין של זמן עד שקברו של אוהבן של ישראל יהיה תל תלפיות ואולי במותו יגדל מבחייו

מובא שם בעמ' 47 מכתבו משנת תשע"ג לקופת העיר ב"ב, ולא הצלחתי להבין הענין. יש רשימה של מקומות המסוגלים לכמה וכמה ענינים, קבר רחל לזש"ק, קבר ריל"ד וריצ"מ שפירא ועוד, כשבסוף המכתב מודגש שזה הוראות רק לקופת העיר ואין ללמוד מזה למקרים אחרים. וכאן הבן התם שואל, למה? האם הסגולה היא 'בלעדית' ומותאמת לפי הזמנה? ממ"נ, אם המקום הוא מסוגל, למה שלא יוושעו על ידו עוד רבים ויחידים. שאלתי ואין פותר. פליאה רבתי.

כבוד הנוטר כלום נתעלמה ממך גמ בשבת שיש מושג של איתמחי גברא ואיתמחי קמיעי וד"וק
אע"פ שכתבת בחריפות ברי לי שאין עינך צרה ח'ו בהצלחתה של קופת גדולי ישראל אלא אורייתא קמרתחא ביה וכבר הוחזקת ג"פ ברותחין.

וונדרבר
הודעות: 1673
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי וונדרבר » ד' מרץ 08, 2017 7:24 pm

סטפנסקי כתב: ועל זה נזדעק הנוטר שהפכונו לחסידים ומצא בע''ח לגבות את חובו

אם אתה מעדיף סיפורים ליטאיים, הנה.
בספר "קול חוצב" על הגה"צ רבי שלום שוודרון זצ"ל עמ' 271-272, יש סיפור על האמונת חכמים שלו. בנו מספר שבילדותו נתקף במחלת השעלת, והחזון איש אמר לו "סע לירקון, ליד המים ועצי האקליפטוס. האויר הייחודי שבמקום יקל עליו". נסע רבי שלום עם בנו ושט בסירה במשך חצי שעה כשהוא ממלמל "לשמוע בקול דברי חכמים". ומיד אחרי זמן קצר התרפא הילד לגמרי.
וכשהילד אמר שכדאי לפרסם ברבים שנתגלתה תרופה למחלת השעלת. אמר לו רבי שלום "לא הירקון מרפא, אלא תפילת החזון איש".

סטפנסקי
הודעות: 189
הצטרף: ב' דצמבר 19, 2016 2:19 pm

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי סטפנסקי » ד' מרץ 08, 2017 8:07 pm

נו אנחנו בתוך תהליך ברוך השם אמונת חכמים הלוא הוא עיקר גדול

ממרומי היער
הודעות: 395
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי ממרומי היער » ד' מרץ 08, 2017 8:48 pm

אני מפרסם כאן לראשונה מסמך הלכות לחג הפורים עבור תושבי רמת השרון, שר' יעקב עבר עליו בשנה שעברה לפני פורים, בעז"ה לפני כל חג אפרסם את הכתבים של אותו חג, כדאי לעיין בדקדוק על הגהותיו המחכימות של ר' יעקב וללמוד איך מגיהים:

ההגהות על ההקדמה נשלחו מבית החולים לאחר אשפוזו אשתקד.

הקדמה לפורים 001.jpg
הקדמה לפורים 001.jpg (386.97 KiB) נצפה 12193 פעמים

פורים 3 001.jpg
פורים 3 001.jpg (396.62 KiB) נצפה 12193 פעמים

הגהות הרב אדלשטיין על פורים 001.jpg
הגהות הרב אדלשטיין על פורים 001.jpg (438.44 KiB) נצפה 12193 פעמים

פורים 2 001.jpg
פורים 2 001.jpg (409.68 KiB) נצפה 12193 פעמים

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי אפשר » ד' מרץ 08, 2017 9:31 pm

ייש"כ! מאוד ניכר איך שחיפש בכל ההגהות להוריד הכל לפשטות, ושיהיה מובן ועממי.

כמה דברים חדשים

כתב דראוי לשלוח למשלוח מנות מאכלים שיאכלו בסעודה. הדבר נכון לפי טעם התרוה"ד [הובא בחת"ס הידוע], וכן יש לזה רגלים בלשון המגא תרפח דהמנות מהסעודה, ועוד בפוסקים סי' תרצה. אבל לא ידוע לי על מי שכתב כן להדיא להקפיד על כך, כלומר אין סעיף במשנ"ב שיאמר כן, אלא משמע דזה טעם התקנה, וישלח כ"א מנות ויעשה בזה המקבל מה שיעשה, ולא שהוא נוגע באופן מעשי.

הגיה, לומר שירות ותשבחות בסעודה, וגם ד"ת, זה אמת ונוגע בכל סעודת מצוה, וגם יש לו רמז לדינא בשע"ת סי' תרצז שהביא מחנוכה, אבל שוב לא ידענא שיהא דין כזה, ואולי עצה טובה לאנשי קהילתו.

כתב לומר זכר מחצית השקל, לא שמעתי על אמירה זו, אע"פ שמצאנו כמו זה לצדקה וזה חליפתי, אבל האם ידוע כן בפוסקים?

כתב שנותנים אחר מנחה, והגיה שגם בזמנים אחרים אפשר לתת, וכן מבואר באמת בפוסקים, אבל מש"כ מתחילה לתת אחר מנחה לא אבין, הרי ברמ"א כתב לפני מנחה.

כתב דבגדי שבת נלמד מותלבש אסתר מלכות, מקור לבגדי שבת בד"מ ורמ"א סי' תרצה, ומקורו במהרי"ל אבל רמז זה לא מובא בפוסקים, ורק הליקוטים הביאו מהגר"ח פלאגי.

יצויין דבדין חיסר תיבה או אם שינה משמעות המילה דכתב בשניהם דלא יצא, יש חילוק ביניהם, דבחיסר תיבה נקטינן דלא יצא כלל וצריך לחזור ולברך [אף די"ח גם בזה], אבל בשינה משמעות איזו מילה לא יצא מספק, ואינו חוזר ומברך. ואינם שוים.

יצוין שבין השורות יש המון דקויות של השמטות דינים מסויימים, וניסוח מדוייק בדינים אחרים.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' מרץ 08, 2017 9:53 pm

אפשר כתב:כתב לומר זכר מחצית השקל, לא שמעתי על אמירה זו, אע"פ שמצאנו כמו זה לצדקה וזה חליפתי, אבל האם ידוע כן בפוסקים?

מן הסתם אין כוונתו לחדש שיש חיוב לומר בפה זכר למחצית השקל, אלא לעורר להזהר בדיבור על כך, שלא לומר מחצית השקל אלא רק זכר למחצית השקל.

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' מרץ 08, 2017 10:05 pm

דין זה הוא בלוח א"י.

ובספר 'אגרת הפורים' (פ"ב הערה יט), מובאת הערתו של הגר"ח קניבסקי "זה מפורש במס' סופרים פרק כא".

וז"ל מסכת סופרים (כא, ג):
וצריכין כל ישראל לתת שקליהן לפני שבת זכור, ואסור לומר עליהם לשם כופר, אלא לשם נדבה.

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' מרץ 08, 2017 10:21 pm

אפשר כתב:כתב שנותנים אחר מנחה, והגיה שגם בזמנים אחרים אפשר לתת, וכן מבואר באמת בפוסקים, אבל מש"כ מתחילה לתת אחר מנחה לא אבין, הרי ברמ"א כתב לפני מנחה.


בירור הלכה ח"ד, או"ח תרצ"ז
לוח ארץ ישראל - זמן נתינת זכר למחצית השקל.GIF
לוח ארץ ישראל - זמן נתינת זכר למחצית השקל.GIF (22.57 KiB) נצפה 12128 פעמים


וראה עוד:
viewtopic.php?p=164786#p164786

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי אפשר » ה' מרץ 09, 2017 12:01 am

מעט דבש כתב:דין זה הוא בלוח א"י.

ובספר 'אגרת הפורים' (פ"ב הערה יט), מובאת הערתו של הגר"ח קניבסקי "זה מפורש במס' סופרים פרק כא".

וז"ל מסכת סופרים (כא, ג):
וצריכין כל ישראל לתת שקליהן לפני שבת זכור, ואסור לומר עליהם לשם כופר, אלא לשם נדבה.

אתה והרב סגי נהור דרכו בדרך אחד, שכל כוונת הגר"י רק על דרך השלילה שלא לומר לשם כופר או לשם מחה"ש.
כ"ז ניחא לי, ולא נתקשיתי בזה, וכבר יש סימן בשו"ע לענין בשר ליו"ט פסח, עי' סי' תסט, [ויש ליזכר כבר מעכשיו ליזהר בזה].
אבל כאן משמע מלשונו לענ"ד שהוא רוצה לומר שיש כן מקום אמירה, וזה מנא ליה.

שוב הבנתי, שכוונתך ללמוד באמת דיש חיוב אמירה, ואתה מעמיס אותו בלשון המס' סופרים 'אלא לשם נדבה', כלומר שיש לומר כן. ולענ"ד כ"ז ליתא, ואתן דוגמא לדבר, איתא בשו"ע תסט וז"ל, אסור לומר על שום בהמה, בין חיה בין שחוטה; בשר זה לפסח, לפי שנראה שהקדישו מחיים לקרבן פסח ונמצא אוכל קדשים בחוץ; אלא יאמר: בשר זה ליום טוב.

וכי יש מקום בעולם להוציא מלשון המחבר הנ"ל שיש חיוב לומר בשר זה ליו"ט. ודאי לא. הוא בסה"כ אומר את האיסור, ועל האיסור הוא מוסיף דאם אתה רוצה להגיד אז יש לי עצה בשבילך מה להגיד. אבל בודאי שאין שום ענין לומר על הבשר זה ליו"ט. וא"כ ה"נ לגבי המחצית השקל, כנלע"ד.

ואין לומר דהרי גמרא ארוכה היא בביצה טז ע"א וז"ל, אמרו עליו על שמאי הזקן כל ימיו היה אוכל לכבוד שבת מצא בהמה נאה אומר זו לשבת, הרי להדיא לכאו' דיש ענין באמירה, וא"כ ה"נ כאן. דזה ודאי ליתא, דשם הרי יש מצוה זכור את יום השבת לקדשו, ומזה נובע האמירה, וכמבואר בשו"ע הרב סי' רמב ס"י ומשנ"ב סי' רנ סק"ב, אבל ביום טוב ומחה"ש אין דין זכור את יו"ט.
אולם לפי מסקנא זו שוב יל"ד לגבי מחה"ש, דאה"נ אין דין בתורה לזכור מחה"ש, כמו זכר לשבת. אבל מכ"מ הרי יש תקנה לעשות זכר למחה"ש, וא"כ אפשר דילפינן משבת, דכמו בשבת שיש דין לזכור, וזה מוליד אמירת זו לשבת, א"כ ה"ה לגבי מחה"ש. ויל"ע.
ועכ"פ אחזיקנא טיבותא לגבי דברי הגרח"ק לעיל.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי אפשר » ה' מרץ 09, 2017 12:05 am

מעט דבש כתב:
אפשר כתב:כתב שנותנים אחר מנחה, והגיה שגם בזמנים אחרים אפשר לתת, וכן מבואר באמת בפוסקים, אבל מש"כ מתחילה לתת אחר מנחה לא אבין, הרי ברמ"א כתב לפני מנחה.


בירור הלכה ח"ד, או"ח תרצ"ז
לוח ארץ ישראל - זמן נתינת זכר למחצית השקל.GIF


וראה עוד:
viewtopic.php?p=164786#p164786

ייש"כ גדול!
בקיצור יש כאן העתקות מהלוח.
ולמעשה דבריו צ"ע, וכמו שהעיר הנ"ל.
יש להאריך בהצעה שהציע לגבי ירושלים דרוצים לאחרו שיהיה כמה שיותר קשור לפורים, דבאמת הוא תמוה, כי מחה"ש אין לו עם פורים ולא כלום, ואדרבה מן הדין יש לתתו כבר מר"ח אדר, אא"כ למ"ד שתי שבתות, אבל להלכה קיי"ל מר"ח. ובאמת נראה פשוט דאפשר לצאת במחה"ש מר"ח אדר כבר, וכמדומה שיש בא"ר דברים בזה. אבל עצם התליה בין מחה"ש לפורים מצאנו בפוסקים, עי' מג"א מנהג לתת בזמן מגילה, ועוד בפוסקים שם ריש תרצד. ואכ"מ.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי אפשר » ה' מרץ 09, 2017 12:54 am

אפשר כתב:
מעט דבש כתב:דין זה הוא בלוח א"י.

ובספר 'אגרת הפורים' (פ"ב הערה יט), מובאת הערתו של הגר"ח קניבסקי "זה מפורש במס' סופרים פרק כא".

וז"ל מסכת סופרים (כא, ג):
וצריכין כל ישראל לתת שקליהן לפני שבת זכור, ואסור לומר עליהם לשם כופר, אלא לשם נדבה.

אתה והרב סגי נהור דרכו בדרך אחד, שכל כוונת הגר"י רק על דרך השלילה שלא לומר לשם כופר או לשם מחה"ש.
כ"ז ניחא לי, ולא נתקשיתי בזה, וכבר יש סימן בשו"ע לענין בשר ליו"ט פסח, עי' סי' תסט, [ויש ליזכר כבר מעכשיו ליזהר בזה].
אבל כאן משמע מלשונו לענ"ד שהוא רוצה לומר שיש כן מקום אמירה, וזה מנא ליה.

שוב הבנתי, שכוונתך ללמוד באמת דיש חיוב אמירה, ואתה מעמיס אותו בלשון המס' סופרים 'אלא לשם נדבה', כלומר שיש לומר כן. ולענ"ד כ"ז ליתא, ואתן דוגמא לדבר, איתא בשו"ע תסט וז"ל, אסור לומר על שום בהמה, בין חיה בין שחוטה; בשר זה לפסח, לפי שנראה שהקדישו מחיים לקרבן פסח ונמצא אוכל קדשים בחוץ; אלא יאמר: בשר זה ליום טוב.

וכי יש מקום בעולם להוציא מלשון המחבר הנ"ל שיש חיוב לומר בשר זה ליו"ט. ודאי לא. הוא בסה"כ אומר את האיסור, ועל האיסור הוא מוסיף דאם אתה רוצה להגיד אז יש לי עצה בשבילך מה להגיד. אבל בודאי שאין שום ענין לומר על הבשר זה ליו"ט. וא"כ ה"נ לגבי המחצית השקל, כנלע"ד.

ואין לומר דהרי גמרא ארוכה היא בביצה טז ע"א וז"ל, אמרו עליו על שמאי הזקן כל ימיו היה אוכל לכבוד שבת מצא בהמה נאה אומר זו לשבת, הרי להדיא לכאו' דיש ענין באמירה, וא"כ ה"נ כאן. דזה ודאי ליתא, דשם הרי יש מצוה זכור את יום השבת לקדשו, ומזה נובע האמירה, וכמבואר בשו"ע הרב סי' רמב ס"י ומשנ"ב סי' רנ סק"ב, אבל ביום טוב ומחה"ש אין דין זכור את יו"ט.
אולם לפי מסקנא זו שוב יל"ד לגבי מחה"ש, דאה"נ אין דין בתורה לזכור מחה"ש, כמו זכר לשבת. אבל מכ"מ הרי יש תקנה לעשות זכר למחה"ש, וא"כ אפשר דילפינן משבת, דכמו בשבת שיש דין לזכור, וזה מוליד אמירת זו לשבת, א"כ ה"ה לגבי מחה"ש. ויל"ע.
ועכ"פ אחזיקנא טיבותא לגבי דברי הגרח"ק לעיל.


אתה אחזור להערה שכתב לי הרב פלגינן באישי, בשם הרב ישראל אליהו, איתא באחד הראשונים שאומרים 'זכר למקדש כהלל' ב'כורך' של ליל הסדר.
ובאישי דחיתי אותו, דהרי יש בזה נידון בשו"ע ובה"ל סי' תעה. אבל לאור האמור ההערה שלו מתוק מדבש.

דהנה ז"ל השו"ע סי' תעה ס"א, ואומר זכר למקדש.
וכתב ע"ז בביה"ל וז"ל, ובאמת לא מצאתי לשום פוסק האי לישנא שכתב המחבר רק כתבו דכריכה זו הוא זכר למקדש אבל לא הזכירו שיאמר זכר למקדש, ואולי לאו דוקא כתב המחבר ואומר ואוכלן וכו' אלא שצריך מתחלה להתחיל לאכול ואח"כ יאמר הגדה זו, ולולא דמסתפינא הוי אמינא דצ"ל במחבר וטובלה בחרוסת זכר למקדש כהלל, וכלשון הש"ס וכל הפוסקים והאי ואומר הוא שיטפא דלישנא, וצ"ע, ע"כ.

אמנם לאור האמור, הרי כל שהוא זכר, אומרים עליו 'זה לזכר', וכמו שלמדנו משבת 'זו לשבת', ובזה קיי"ל כשמאי הזקן, ובזה א"ש דברי השו"ע שם דיש לומר כן בפה מלא, ולא רק שהוא עצמו לזכר, וכדברי ר' יעקב. והוא נפלא.

ויהא נא בזה שפתותיו דובבות בקבר על הארה זו שזיכה בה את בני בית המדרש.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מרץ 09, 2017 1:00 am

ב"י סי' תקנב "גרסינן בירושלמי בסוף תענית (פ"ד ה"ו) רב מן דהוה אכיל כל צרכיה הוה צבע פיסתיה אקיטמא, כלומר היה מטבל פת באפר, ואמר זו סעודת תשעה באב, לקיים מה שנא' ויגרס בחצץ שיני". והובא במ"ב שם ס"ק טז.


לענין מחה"ש י"ל שאם אינו אומר נראה כצדקה בעלמא, ואין ניכר שהוא לזכר. ויעו"ע כה"ח תרצ"ד,כא.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי אפשר » ה' מרץ 09, 2017 1:10 am

מה שנכון נכון כתב:ב"י סי' תקנב "גרסינן בירושלמי בסוף תענית (פ"ד ה"ו) רב מן דהוה אכיל כל צרכיה הוה צבע פיסתיה אקיטמא, כלומר היה מטבל פת באפר, ואמר זו סעודת תשעה באב, לקיים מה שנא' ויגרס בחצץ שיני". והובא במ"ב שם ס"ק טז.


לענין מחה"ש י"ל שאם אינו אומר נראה כצדקה בעלמא, ואין ניכר שהוא לזכר. ויעו"ע כה"ח תרצ"ד,כא.

הכף החיים לכאו' הוא מילתא אחריתי, וכמו שאר יה"ר ויהי נועם בכל המצוות.

אבל הירושלמי הנ"ל הוא דוגמא טובה. אבל למעשה הירושלמי דומה קצת לזה חליפתי שהבאנו, והשאלה באמת מתי כן ומתי לא, וכי כל בכל מצוה ובכל דבר שאדם עושה הוא צריך לייחדו למצוה, וכי כשממלאים כוס לנטילה אומרים זה לנטילת ידים, וכן כשמיחדים מעות לקנות בהם איזה דבר מצוה וכי אומרים זה לקניית מצוה וכו', [יש אולי בספרים המכונים ספה"ק שמביאים ענינים כאלו, אבל זה בגדר הכף החיים הנ"ל].

ובשלמא בדבר שהוא זכר מצאנו בשבת שהפוסקים כללוהו בדין הזכירה, וא"כ הרחבנו אותו גם לכורך וגם למחה"ש, אבל בתשעה באב שהבאת, וכן באינך, מה הגדר בזה, מתי כן ומתי לא.

[באמת דזה חליפתי אינו דוגמא טובה כמו ת"ב, כי זה חליפתי הוא באמת צריך לומר לבאר מה רצונו וכוונתו, דבלא"ה הוא סתם סיבוב תרנגול. ואולי גם בסעודה מפסקת לולא האמירת מתפרש רק כסעודה בעלמא, ולכן צריך לגלות דעתו, אבל לא כן בעשיית מצוה עצמה כמו מחה"ש וכורך, דבזה כמו שבמצה עצמה אי"צ לומר גם בכורך לא, וכן כמו בנתינת צדקה לעני איצ"ל כן גם במחה"ש, ורק מצד הזכר הוא אומר האמירה. בכ"א כעת מבולבל וצריך להתיישב בדבר].

ממרומי היער
הודעות: 395
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי ממרומי היער » ה' מרץ 09, 2017 9:41 am

GeonYaakov-Tetzave-Zachor-YE-Srefot.pdf
מצורף כאן מכתב בעקבות גל השריפות האחרון
(415.36 KiB) הורד 418 פעמים

ממרומי היער
הודעות: 395
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי ממרומי היער » ה' מרץ 09, 2017 11:08 pm

מכתב מר' חיים קנייבסקי אודות התפילה על ציונו של הגאון רבי יעקב אדלשטיין זצ"ל בתוך השנה.
ר' חיים 001.jpg
ר' חיים קנייבסקי בערב פורים תשע"ז
ר' חיים 001.jpg (156.01 KiB) נצפה 11864 פעמים

002
הודעות: 415
הצטרף: א' דצמבר 06, 2015 8:17 pm
מיקום: ארץ הקודש סמוך לעיר הקודש

הספדים מאחיו יבדלח"א הגאון ר' גרשון אדלשטיין שליט"א

הודעהעל ידי 002 » ד' מרץ 15, 2017 5:02 pm

גליון בדרכי החיזוק - הספדים על הגר"י אדלשטיין זצ"ל. מאחיו יבדלח"א הגאון ר' גרשון אדלשטיין שליט"א.
סיפורי מופתים ומעשים מופלאים, שמספר ר' גרשון על אחיו זצוק"ל.
לקרוא ולהשתומם.
קבצים מצורפים
דרכי החיזוק גיליון מספר 294.pdf
גליון בדרכי החיזוק - הספדים על הגר"י אדלשטיין זצ"ל
(1.39 MiB) הורד 351 פעמים

ממרומי היער
הודעות: 395
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי ממרומי היער » א' מרץ 19, 2017 2:34 pm

מצרף כאן הגהות של הרב זצ"ל על הלכות פסח משנה שעברה:
הרב הגה בכובד ראש בדפים אלה עד שכתב על פתק שהוא עייף מהעיון הרב.

דף 1 פסח 001.jpg
דף 1 פסח 001.jpg (668.96 KiB) נצפה 11507 פעמים

דף 2 פסח 001.jpg
דף 2 פסח 001.jpg (431.71 KiB) נצפה 11507 פעמים

דף  3פסח 001.jpg
דף 3פסח 001.jpg (407.17 KiB) נצפה 11507 פעמים

דף 4 פסח 001.jpg
דף 4 פסח 001.jpg (399.03 KiB) נצפה 11507 פעמים

דף 5 פסח 001.jpg
דף 5 פסח 001.jpg (383.51 KiB) נצפה 11507 פעמים

ממרומי היער
הודעות: 395
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי ממרומי היער » א' מרץ 19, 2017 2:35 pm

001.jpg
001.jpg (84.74 KiB) נצפה 11505 פעמים

ממרומי היער
הודעות: 395
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי ממרומי היער » ג' מרץ 28, 2017 9:25 pm

הרב זצ"ל ביקש שאשלח לו את הדפים שוב לאחר התיקונים, וחזר ותיקן עליהם עוד תיקונים - עד שיצא סולת נקיה.
קבצים מצורפים
חזרה שניה הפסח 4 001.jpg
חזרה שניה הפסח 4 001.jpg (439.15 KiB) נצפה 11367 פעמים
חזרה שניה פסח 3 001.jpg
חזרה שניה פסח 3 001.jpg (427.02 KiB) נצפה 11367 פעמים
חזרה שניה פסח 2 001.jpg
חזרה שניה פסח 2 001.jpg (438.22 KiB) נצפה 11367 פעמים
חזרה שניה פסח 1 001.jpg
חזרה שניה פסח 1 001.jpg (411.28 KiB) נצפה 11367 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אפריל 23, 2017 9:02 pm

עושה חדשות כתב:מה המקור של שידוכים לפי השמות והגימטריא וכו', מי נוהג לחשב את זה, ועל פי מה מחשבים.
אני שואל כאן, כי כפי הנשמע, בענין הזה הגרי"א זצ"ל באמת האמין, (ולא בתור זרימה עם צורכי הדור), עד כדי שלפעמים אירע לו לשלול שידוך אפשרי עפ"ז. ושמעתי על עוד ת"ח מופלגים שיש להם מסורת כזו, ובכל שידוך הם בודקים את השמות, מוסיפים יו"ד וגורעים וי"ו ועוד כהנה. אז בקצרה, מה מקורות הענין, באיזה ספר כתוב את הנוסחה.

ראיתי כעת אריכות על כך בא' מעלוני בית נאמן -
הרב מאזוז - חשבון השמות.pdf
(946.5 KiB) הורד 532 פעמים

ממרומי היער
הודעות: 395
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי ממרומי היער » ג' יולי 11, 2017 11:15 pm

כפי שהבאתי לקראת חג הפסח, אביא כאן את ההלכות שמרן רבי יעקב אדלשטיין זצ"ל הגיה בשנה שעברה (תשע"ו) ממקום הבראתו בנתניה:

שימו לב להגהה בעמוד האחרון - כ"כ מבטא את הרב זצ"ל
הגהות הרב על בין המצרים 001.jpg[/attachment]
הגהות הרב על בין המצרים 002.jpg
הגהות הרב על בין המצרים 002.jpg (314.5 KiB) נצפה 10687 פעמים
הגהות הרב על בין המצרים 003.jpg
הגהות הרב על בין המצרים 003.jpg (326.81 KiB) נצפה 10687 פעמים
הגהות הרב על בין המצרים 004.jpg
הגהות הרב על בין המצרים 004.jpg (346.71 KiB) נצפה 10687 פעמים
הגהות הרב על בין המצרים 005.jpg
הגהות הרב על בין המצרים 005.jpg (305.39 KiB) נצפה 10687 פעמים
קבצים מצורפים
הגהות הרב על בין המצרים 001.jpg
הגהות הרב על בין המצרים 001.jpg (153.01 KiB) נצפה 10687 פעמים

פרי יהושע
הודעות: 3165
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' יולי 11, 2017 11:24 pm

מעולם לא שמעתי שאסור לעשן בכל הצומות, רק בת"ב כתוב כך שיש עם זה איזו בעיה לא ברורה כ"כ.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יולי 11, 2017 11:37 pm

פרי יהושע כתב:מעולם לא שמעתי שאסור לעשן בכל הצומות, רק בת"ב כתוב כך שיש עם זה איזו בעיה לא ברורה כ"כ.

זה מפורש במ"ב בשם הכנה"ג.

אם כי המ"ב עצמו הכריע להקל בצנעא אחר חצות, ומוכח שנקט שטעם האיסור משום הסחת דעת מהאבלות, שבזה שייך חילוקים דחצות וצנעא, ולא מטעם דהוי כאכילה כס' הכנה"ג, וממילא היינו דוקא בט"ב ולא בשאר תעניות. אגב, ההסברים מה הנביא את הכנה"ג להחמיר כ"כ, אינם יותר מהשערות בעלמא.

פרי יהושע
הודעות: 3165
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' יולי 11, 2017 11:41 pm

מה שנכון נכון כתב:
פרי יהושע כתב:מעולם לא שמעתי שאסור לעשן בכל הצומות, רק בת"ב כתוב כך שיש עם זה איזו בעיה לא ברורה כ"כ.

זה מפורש במ"ב בשם הכנה"ג.

אם כי המ"ב עצמו הכריע להקל בצנעא אחר חצות, ומוכח שנקט שטעם האיסור משום הסחת דעת מהאבלות, שבזה שייך חילוקים דחצות וצנעא, ולא מטעם דהוי כאכילה כס' הכנה"ג, וממילא היינו דוקא בט"ב ולא בשאר תעניות.

לא הבנתי בכנה"ג משמע שהוא דין בכל התעניות?, ואכן נכון שבמ"ב כתב שהוא משום הסח הדעת, הם זה שייך בסיגריות של ימינו, שאינם מעשה של תענוג כ"כ?.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יולי 11, 2017 11:45 pm

פרי יהושע כתב:
מה שנכון נכון כתב:
פרי יהושע כתב:מעולם לא שמעתי שאסור לעשן בכל הצומות, רק בת"ב כתוב כך שיש עם זה איזו בעיה לא ברורה כ"כ.

זה מפורש במ"ב בשם הכנה"ג.

אם כי המ"ב עצמו הכריע להקל בצנעא אחר חצות, ומוכח שנקט שטעם האיסור משום הסחת דעת מהאבלות, שבזה שייך חילוקים דחצות וצנעא, ולא מטעם דהוי כאכילה כס' הכנה"ג, וממילא היינו דוקא בט"ב ולא בשאר תעניות.

לא הבנתי בכנה"ג משמע שהוא דין בכל התעניות?, ואכן נכון שבמ"ב כתב שהוא משום הסח הדעת, הם זה שייך בסיגריות של ימינו, שאינם מעשה של תענוג כ"כ?.

אפשר לעיין לבד במ"ב ולראות. סימן תקנה סק"ח.

הר"י אדלשטיין הבין שהכרעת המ"ב היא על כל הצומות.

אך כתבתי שלא נראה לי כן, ומהכרעת המ"ב משמע שנקט את הטעם דמסיח דעת מהאבלות (ולא שהמ"ב כותב זאת במפורש), וממילא ה"מ רק בת"ב.

ואין לי מושג אם ומתי נשתנה גדר התענוג שבסגריות, ואם נשתנה לטובה או לרעה, בכל אופן לא ע"ז הנדון.

פרי יהושע
הודעות: 3165
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' יולי 12, 2017 12:59 am

את המ"ב ראיתי אולי לא הרגע, וכמובן כך גם מקובל כמש"כ וכמש"כ לעיל, ואם כבר יש לדון באמת אם שייך כאן הסברא הזו של מסיח דעת מהאבלות בפרט בזמנינו שהעישון נתפס כדבר יומיומי, אבל עכ"פ הוא ודאי מניעת תענוג ככל מה שיוכל, ולפי זה אולי גם שאר תעניות, אבל זה דבר חדש שלא שמענו עד כה. אבל גם הגר"י אדלשטין לא תפס כך אלא התיר אחר חצות בצנעה גם בשאר תעניות וזה ודאי זר ומוזר עד מאד וכמש"כ לעיל שלא שייך זאת אלא בת"ב, וצ"ע, אם לא טעות השתרבבה הכא.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי יעקב איידלשטיין זצ''ל

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' יולי 13, 2017 2:17 am

כנראה לא למותר לציין שההלכות הללו מפי הכותב יצאו, והגר"י זצ"ל היה רק כקורא ע"מ להגיה, ואף גם זאת כשתקיף ליה עלמא רח"ל, ולכן אם הפלפול הוא בדעתו של הגר"י, כמדומה שאין כאן מקומו.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 430 אורחים