מעט דבש כתב:דין זה הוא בלוח א"י.
ובספר 'אגרת הפורים' (פ"ב הערה יט), מובאת הערתו של הגר"ח קניבסקי
"זה מפורש במס' סופרים פרק כא".וז"ל מסכת סופרים (כא, ג):
וצריכין כל ישראל לתת שקליהן לפני שבת זכור, ואסור לומר עליהם לשם כופר, אלא לשם נדבה.
אתה והרב סגי נהור דרכו בדרך אחד, שכל כוונת הגר"י רק על דרך השלילה שלא לומר לשם כופר או לשם מחה"ש.
כ"ז ניחא לי, ולא נתקשיתי בזה, וכבר יש סימן בשו"ע לענין בשר ליו"ט פסח, עי' סי' תסט, [ויש ליזכר כבר מעכשיו ליזהר בזה].
אבל כאן משמע מלשונו לענ"ד שהוא רוצה לומר שיש כן מקום אמירה, וזה מנא ליה.
שוב הבנתי, שכוונתך ללמוד באמת דיש חיוב אמירה, ואתה מעמיס אותו בלשון המס' סופרים 'אלא לשם נדבה', כלומר שיש לומר כן. ולענ"ד כ"ז ליתא, ואתן דוגמא לדבר, איתא בשו"ע תסט וז"ל, אסור לומר על שום בהמה, בין חיה בין שחוטה; בשר זה לפסח, לפי שנראה שהקדישו מחיים לקרבן פסח ונמצא אוכל קדשים בחוץ; אלא יאמר: בשר זה ליום טוב.
וכי יש מקום בעולם להוציא מלשון המחבר הנ"ל שיש חיוב לומר בשר זה ליו"ט. ודאי לא. הוא בסה"כ אומר את האיסור, ועל האיסור הוא מוסיף דאם אתה רוצה להגיד אז יש לי עצה בשבילך מה להגיד. אבל בודאי שאין שום ענין לומר על הבשר זה ליו"ט. וא"כ ה"נ לגבי המחצית השקל, כנלע"ד.
ואין לומר דהרי גמרא ארוכה היא בביצה טז ע"א וז"ל, אמרו עליו על שמאי הזקן כל ימיו היה אוכל לכבוד שבת מצא בהמה נאה אומר
זו לשבת, הרי להדיא לכאו' דיש ענין באמירה, וא"כ ה"נ כאן. דזה ודאי ליתא, דשם הרי יש מצוה זכור את יום השבת לקדשו, ומזה נובע האמירה, וכמבואר בשו"ע הרב סי' רמב ס"י ומשנ"ב סי' רנ סק"ב, אבל ביום טוב ומחה"ש אין דין זכור את יו"ט.
אולם לפי מסקנא זו שוב יל"ד לגבי מחה"ש, דאה"נ אין דין בתורה לזכור מחה"ש, כמו זכר לשבת. אבל מכ"מ הרי יש תקנה לעשות זכר למחה"ש, וא"כ אפשר דילפינן משבת, דכמו בשבת שיש דין לזכור, וזה מוליד אמירת זו לשבת, א"כ ה"ה לגבי מחה"ש. ויל"ע.
ועכ"פ אחזיקנא טיבותא לגבי דברי הגרח"ק לעיל.